Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

m3: Oppgradert Autopilot - verdt 42000 kr?

Startet av GreenEyez, torsdag 06. desember 2018, klokken 16:30

« forrige - neste »

GreenEyez

Skal legge inn bestilling. Er veldig i tvil om jeg skal kjøpe oppdgradert autopilot for 42000 kr. Har ikke prøvd Tesla før.

Hva sier dere? Skal jeg bestille med?

Pro et contra:
Kommer jeg til å bruk for det? Hvis jeg skal prøve å flippe bilen, hvilken innvirkning har denne for fortjenesten jeg kan oppnå? Har allerede fått med meg at hvis jeg ikke tar det, så er distronicen gammeldags og ikke holder avstand til bilen foran. Det er kjedelig. RAV4 til fattern har automatisk avstandsholder og det er veldig behagelig. Min Zoe har vanlig dum cruise Control. Og det er irriterende å stadig justere den.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

sylwester

Hva er det man får når man ikke har det?
Jeg kjøper ikke en bil uten CC og ønsker aller helst ACC, men de gir ikke mye info om hva standard har borstett fra sikkerhetsfunksjoner. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Vesel

Jeg synes ihvertfall det er verdt det. Prøvde dette på Model S på en svingete, kupert vestlandsvei (E136 Skodje - Ålesund), og det funka kjempebra. Fungerer i prinsippet på samme måte som ACC og lane assisten som mange biler har i dag, blant annet Hyundai Ioniq (med sin tilsvarende teknikkpakke til kanskje halve prisen) , men jeg opplevde autopiloten til Model S som mye bedre. Der Ioniq-en ville skjene av veien ved kryss og busstopp, dvs. alle steder hvor det ikke er kontinuerlig linje på hver side av bilen, fortsatte Model S rett fram. Dessuten bremset Model S-en opp før krappe svinger, der Ioniq-en ville ha dundret inn i autovernet i full fart.
Attpåtil opplevde jeg Model S' akselerasjon og bremsing som mer smidig. Det var litt mer rykk og napp med Ioniq og e-Golf sine ACC-er. Det kan dog delvis skylde at Model S har kraftigere motor, er større og tyngre og derfor ligger stabilt på veien, så man ikke merker endringene i hastighet like lett. Men jeg tror også rett og slett autopiloten til Tesla er mer oppmerksom på omgivelsene sin.

Autopilot har også andre funksjoner, som automatisk parkering, summon, automatisk filskifte ved aktivering av blinklys m.m. så vidt jeg vet. Vi kan trolig også forvente oss ytterligere funksjoner og forbedringer, ettersom Tesla i alle år har sluppet oppdateringer til autopiloten over tid. Spørsmålet er hvor lenge til det er de krever vi skal ha FSD for å få noe mer.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

Sitat fra: sylwester på torsdag 06. desember 2018, klokken 16:38
Jeg kjøper ikke en bil uten CC og ønsker aller helst ACC, men de gir ikke mye info om hva standard har borstett fra sikkerhetsfunksjoner.
Du får bare CC, ikke ACC, om du ikke kjøper autopilot.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Skvulp

Veldig usikker selv!
Bestilte igår uten, men endret det idag ::)
Har ikke helt bestemt meg, lure på hvor lenge man har mulighet til å endre?
Autopiloten er jo bare software...
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

kirky

Du får tilbake minst 90% av den prisen når du selger den evt. AP gjør smilet man har allerede i Teslaen til å bli om mulig enda bredere!
2023 Model S

Tin

Strøm Tycoon

Sitat fra: Vesel på torsdag 06. desember 2018, klokken 16:58
Sitat fra: sylwester på torsdag 06. desember 2018, klokken 16:38
Du får bare CC, ikke ACC, om du ikke kjøper autopilot.

Det er jo helt perfekt!

ProsjektX

Føler heller ikke at AP er verdt det. AP og full self driving blir mer gimmick enn noe man faktisk har særlig nytte av. Kanskje om 5år hvor det er lov å slippe rattet...

Uten AP så har du vanlig CC, og kan bruke scroll-hjulet på rattet til å justere hastighet, så ganske enkelt å raskt å justere. I tillegg så har du jo kollisjonsvarsel, filskiftevarsel og slike sikkerhetsfunksjoner.

Tipper at en dag om ikke lenge, hvor tesla er ute etter mer penger kommer noen kampanjepriser på SW oppgradering for de som skulle ønske det for gunstig oppgradering til AP.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Rævedilter

Eg bruker Ap 3-4 ganger kvar einaste dag, kjører sikkert 5000 km/år med den.
Spesielt i kø er den nyttig.
For meg er den iallefall vel verdt pengane.

eadie

Synes heller ikke det er verdt pengene. Står glatt over selv.

Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

ganton

Nå kommer Tesla med Autopilot 3.0 HW oppgradering ila 2019 som blir gratis for de som har Full Self Driving, uten at jeg vet hva oppgradert autopilot er ift. "full service driving". Orker ikke lese alle Tesla trådene for å finne det ut, mulig noen kan forklare sammenhengene.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19, solgt 2024)
Tesla model Y performance juli 2024

ganton

Aha, full self driving option er fjernet. Uten at det kaster noen kraftig lys over saken hva gjelder om oppgradert autopilot og framtidige opsjoner og priser:
ref. https://electrek.co/2018/10/19/tesla-removes-full-self-driving-capability-package-confusion/
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19, solgt 2024)
Tesla model Y performance juli 2024

daktari

Det er jo masse videoer på youtube av AP i Model 3. Sjekk også TeslaMotorsClub sitt forum.

Svaret mitt er "avhengig hvor du kjører". Kjører du mest på motorvei og mye i kø/tett trafikk er det en no-brainer - veldig avlastende da. Du kan faktisk fikle litt med skjermen med et øye på veien.

Kjører du mest på svingete riksveier med varierende bredde og kvalitet på vegmerking, og periodevis lite trafikk og god fart, så tviler jeg på verdien.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA