Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Jeg hørte på denne og måtte innom Tesla og se på 3 en gang til:

https://www.aftenbladet.no/digital/Hvilken-elbil-skal-du-velge-12800b.html

Kia fans får si hva de vil, men for meg er «må ha» faktoren stor når det gjelder Tesla, for Kia er den null, tildels negativ!
Hengerfeste kan få meg til å kjøpe Kia.
Men det er mange merker jeg hadde valgt før Kia for å si det mildt.
Jeg må nok i tenkeboksen. Igjen.
Men har ikke hast, har svært funksjonell bil.

Counterpointer

Må si at som Kia eier (Soul EV ) i mange år var det en liten overgang til Opel (Ampera-E ) på face og forum. Hyggelig tone og mulig med konstruktiv diskusjon jevnt over.

Men senere på både Jaguar og Audi sine sider er det til dels hatsk stemning blant en del folk.
Tesla sine sider og forum er varierende, men etter min oppfatning mye positivt og fanboys er mer positive og ikke så sinte som noen av Jaguar og Audi sine.

I forhold til forhandlere så synes jeg totalt sett jeg i disse årene har blitt jevnt over hyggeligst møtt av Tesla tett fulgt av Kia. Mens den ganske gjennomførte ovenfra og ned holdningen til Audi og Jaguar har vært merkbar....

Dette er bare min erfaring men basert på mange treffpunkter.

Totalt sett er jeg fornøyd med å ha valgt Model 3 nå, fremfor I-pace, E-tron, Kona og E-Niro

Kårepåsporet

Jeg var kjempefornøyd med Kia forhandleren og Soul når jeg hadde det. Må vel kunne kvalifiseres til å være en av Kia fansa.
Ikke nå lenger.

Men elbilister opplever jeg er ganske sære når de sitter bak tastaturet. De fleste blir fort hårsåre når merket deres blir kritisert.
Virker nesten som om det er selveste manndommen en kritiserer!
For det er vel stort sett menn som sitter med tastaturet?

Kunne jeg valgt elbil med hengerfeste i dag, så hadde jeg valgt Tesla, VW, Skoda, Dacia Duster, altså under forutsetning av at de ble levert som elbiler.
Rekkevidde min 300 km og pris i utgangspunktet 300-350.000.
Kia hadde havnet bak disse.
Kanskje jeg bare skal vente? La Ioniqen få noen titusener til på måleren?

Bjoris

Da har familien prøvd M3 i altfor kort tid, hver fikk bare 30 min totalt. MEN, M3 imponerte. Jeg hadde jo en mistanke om det etter all den positive omtalen.

MEN, en kan si hva en vil om e-Niro, men følelsen av å kjøre en bil som har så mye bedre design, vanvittig aks og overlegne kjøreegenskaper gjør at det blir veldig vanskelig å bruke fornuft fremfor følelser her. Det er jo tross alt 130.000 mer ut, jo AWD er flott og enda lengre rekkevidde er kjekt å ha, men behovet er jo ikke der nå iallefall. Vi klarer oss akkurat med Leaf 40...

Blir det bekreftet hengerfeste på m3 nå så blir den bestilt, men om e-Niro kommer med dette og ikke M3 så er det litt tricky. Vi er egentlig ikke hjulpet med en bil som er uten hengerfeste. I dag har vi en ganske dyr varebil som vi bruker til dette, men når vi nå ikke har behov for 2 biler i det daglige, når en av oss går til jobb og vi har både bil og mc så er tanken å komme oss ned på 1 bil og da MÅ bilen nesten ha hengerfeste...

Nei, veldig imponert over M3, men fortsatt usikker på om den blir kjøpt nå eller senere... Kan bli en runde med e-Niro om den kommer med hengerfeste og vi får den før sommeren. Uansett vet jeg at det ikke blir noe langvarig eie...

jj44nn

Sitat fra: Bjoris på onsdag 30. januar 2019, klokken 22:45
Da har familien prøvd M3 i altfor kort tid, hver fikk bare 30 min totalt. MEN, M3 imponerte. Jeg hadde jo en mistanke om det etter all den positive omtalen.

MEN, en kan si hva en vil om e-Niro, men følelsen av å kjøre en bil som har så mye bedre design, vanvittig aks og overlegne kjøreegenskaper gjør at det blir veldig vanskelig å bruke fornuft fremfor følelser her. Det er jo tross alt 130.000 mer ut, jo AWD er flott og enda lengre rekkevidde er kjekt å ha, men behovet er jo ikke der nå iallefall. Vi klarer oss akkurat med Leaf 40...

Blir det bekreftet hengerfeste på m3 nå så blir den bestilt, men om e-Niro kommer med dette og ikke M3 så er det litt tricky. Vi er egentlig ikke hjulpet med en bil som er uten hengerfeste. I dag har vi en ganske dyr varebil som vi bruker til dette, men når vi nå ikke har behov for 2 biler i det daglige, når en av oss går til jobb og vi har både bil og mc så er tanken å komme oss ned på 1 bil og da MÅ bilen nesten ha hengerfeste...

Nei, veldig imponert over M3, men fortsatt usikker på om den blir kjøpt nå eller senere... Kan bli en runde med e-Niro om den kommer med hengerfeste og vi får den før sommeren. Uansett vet jeg at det ikke blir noe langvarig eie...

TM3
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

sveander

hvor mange er ute av køen nå da? VIL rykke forover
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Counterpointer

Sitat fra: sveander på torsdag 31. januar 2019, klokken 15:01
hvor mange er ute av køen nå da? VIL rykke forover
Tja, jeg er på #26 Det betyr at 99 stykker er borte foran meg. Dette frafallet stiger jo høyere kønummer du har. Nettsiden du fikk adresse til med innlogging holder deg oppdatert.

HvemPrompa

Ble ringt opp i dag (hadde reelt kønummer 225), og de lurte på om jeg ikke var interessert i en av de 500 bilene som var på vei med båt. Da spurte jeg når den eventuelt ville komme, og han måtte da sjekke opp mot hva de hadde tilgjengelig på den båten. Han visste heller ikke hva min bestillingskonfigurasjon var (herregud for et rot), så han måtte spørre meg om det først.

Jeg takket pent nei da jeg får min Model 3 LR AWD i løpet av 3 - 4 uker. Faktisk så ville Kia overskredet leveringstiden på e-Niro (antatt levering var november i fjor) med mer enn jeg totalt kommer til å vente på min model 3 fra reservasjonstidspunkt (05.12.18) til levering....helt latterlig!

Først så var jeg på venteliste for Ampera-e i 14 måneder...hadde blitt totalt 23 måneder hvis jeg hadde gått for den. Den valgte jeg å kansellere og hoppe på e-niro, de lovte jo så utrolig mange biler og at Norge ville bli et prioritert land; den gang ei. Etter å ha ventet i 14 måneder på e-niro, så ble plutselig 70k et veldig lite mellomlegg for å heller få en Tesla, en bil jeg faktisk hadde veldig lyst på - så da ble enden på visa en Tesla...en av de få produsentene som faktisk evner å levere elbiler (Nissan [Leaf] også, men fy faen for en trist bil det er).

bjornskj

Sitat fra: HvemPrompa på onsdag 06. februar 2019, klokken 19:23
Tesla...en av de få produsentene som faktisk evner å levere elbiler

Med tanke på at de kun produserer elbiler så har vel de ikke noe valg om de skal overleve. For de andre tradisjonelle produsentene så har vel elbil kun vært et tapsprosjekt noe som kan forklare mangel på iver til å levere et høyt kvantum. Blir vel som CEO i Fiat som omtalte 500e slik: "I hope you don't buy it because every time I sell one it costs me $14,000".

Forøvrig vurderer jeg sterkt TM3 selv om jeg kommer nok til å savne lastehøyde og høyere sittestilling fra SUV.

HvemPrompa

Sitat fra: bjornskj på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:44
Sitat fra: HvemPrompa på onsdag 06. februar 2019, klokken 19:23
Tesla...en av de få produsentene som faktisk evner å levere elbiler

Med tanke på at de kun produserer elbiler så har vel de ikke noe valg om de skal overleve. For de andre tradisjonelle produsentene så har vel elbil kun vært et tapsprosjekt noe som kan forklare mangel på iver til å levere et høyt kvantum. Blir vel som CEO i Fiat som omtalte 500e slik: "I hope you don't buy it because every time I sell one it costs me $14,000".

Forøvrig vurderer jeg sterkt TM3 selv om jeg kommer nok til å savne lastehøyde og høyere sittestilling fra SUV.

Jeg tror faktisk jeg kommer til å like en lavere sittestilling, så slipper jeg momentet som kaster med fra side til side :)

Men hvis Fiat taper $14,000 på hver 500e, ja så har de gjort noe feil. Tesla har vel også strengt tatt tapt litt på bilene sine, det er først nå de begynner å tjene penger...

Vi får se om dette blir et nytt Kodak-scenario for enkelte bilprodusenter etterhvert.

hELgenen

Kommer definitvt ikke til å ta ut Kia Niro. Om det blir en TM3
senere en gang er jeg også usikker på - men krone for krone mener jeg TM3 er
mer elbil for pengene enn Kia Niro. Ventelister inn i evigheten, slik
Kia driver med, er også noe jeg ikke finner meg i - derfor ble
en ny i3 bestilt som ventepølse i januar med levering tidlig i mars.
Synes forøvrig valget mellom Kia Niro og TM3 er noe snodig - men ser
en kun på pris og det en får igjen burde valget være enkelt - eller
en no brainer som enkelte liker å kalle det. Nå skal vel TM3 ned enda
en gang i pris ifølge meldinger (prislisten er vel ikke oppdatert ennå) - men kanskje ned mot 430k før sommeren for en bil med 4 hjulsdrift,ekstreme ytelser og garantert levering innen 8 uker, mot en Kia Niro til nesten samme pris som KANSKJE kan leveres i løpet av 8 mnd.......

trykkertor

Bare vent til de annonserer app. Da skal sikkert e-Niroprisen opp 5-10.000,-
Vi så jo prisoppgang rimelig hurtig på både Ampera-e og Kona Electric.
Vil ikke forestille meg at e-Niroprisen blir urørt. Og den skal i hvertfall ikke ned når vi ser hvem som distribuerer bilen, og hvordan de etterselger utstyr man skulle tro var med ved levering.

lirekassa

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. februar 2019, klokken 17:35
Kommer definitvt ikke til å ta ut Kia Niro. Om det blir en TM3
senere en gang er jeg også usikker på - men krone for krone mener jeg TM3 er
mer elbil for pengene enn Kia Niro. Ventelister inn i evigheten, slik
Kia driver med, er også noe jeg ikke finner meg i - derfor ble
en ny i3 bestilt som ventepølse i januar med levering tidlig i mars.
Synes forøvrig valget mellom Kia Niro og TM3 er noe snodig - men ser
en kun på pris og det en får igjen burde valget være enkelt - eller
en no brainer som enkelte liker å kalle det. Nå skal vel TM3 ned enda
en gang i pris ifølge meldinger (prislisten er vel ikke oppdatert ennå) - men kanskje ned mot 430k før sommeren for en bil med 4 hjulsdrift,ekstreme ytelser og garantert levering innen 8 uker, mot en Kia Niro til nesten samme pris som KANSKJE kan leveres i løpet av 8 mnd.......

Hvordan vet du at prisen blir satt ned? Var vel ikke snakk om reduksjon i Europa, og kanskje ikke så rart mtp. antall bestillinger de har inne nå.

daggad

Vanskelig å spå en nedgang, men jeg synes i alle fall at Tesla er absolutt mest forutsigbare på prisene sine. Når en modell annonseres i USA så kan en med god nøyaktighet finne norsk pris.
Tesla melker også markedet på en annen måte med M3. De kommer inn med toppmodellene først, men sier jo at billigere alternativer vil følge etter for de som kan vente. De har jo etter hvert også en veldig produksjon og MÅ selge (el)biler. USA markedet deres er nok kjøligere nå så at de ser mot europa og vil benytte vakumet på tilgjengelige på andre biler med lang rekkevidde for alt det er verd er jeg temmelig sikker på.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

ProsjektX

Her går jeg for Niro istedet for TM3:
1. Bedre seter og sittestilling i Niro
2. Niro er høyere
3. Niro kan faktisk bruke ordentlig takstativ. For TM3 får man ikke tak i noe takstativ, ennå ihvertfall..
4. Mer praktisk bagasjerom
5. Lavere pris
6. Adaptiv cruise (hadde ikke giddet betale 40.000kr for dette på TM3)
7. Tror TM3 på litt sikt må ta et større verditap en Niro da TM3 i stor grad ikke er en bil for massene, men handles mye fordi det ikke er noen bedre alternativ akkurat nå
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA