Hovedmeny

Varme i ratt?

Startet av xderia, onsdag 05. desember 2018, klokken 14:01

« forrige - neste »

orjan

Rattvarme er faktisk såpass viktig for meg at denne mangelen sannsynligvis gjør at jeg ikke kjøper Model 3 i sin nåværende form.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

HalvorV

Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: RuneW på fredag 14. desember 2018, klokken 00:00
Sitat fra: Amoss på torsdag 13. desember 2018, klokken 22:26
Det jeg ikke forsto over her var argumentet om at varme i rattet sammen med setet kunne *erstatte* generell oppvarming.

Jeg håper ingen har sagt noe slikt? Argumentasjonen er at man kan ha vesentlig kaldere kupetemperatur om man bruker rattvarme/setevarme en uten.

Det var i alle fall slik jeg oppfattet dette innlegget:
Sitat fra: trykkertor på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:26
Men det å forvarme en bil er rimelig sløs av energi.
Da blir det delvis dobbeltmoral å skulle kjøpe elbil i "miljøets tegn" og så står den og brenner av kwt på å varme opp en bil det ikke sitter folk i.

Jeg er enig som andre skriver her. Sete og rattvarme gjør at en kan sette seg inn i en kald bil, og få ok komfort rimelig kjapt, selv om kupeen ikke er varm.

Når jeg selv forvarmer en bil før kjøretur er det først og fremst for å få klare ruter. For komfort er det først og fremst for å få varme på føttene.
Model S 85D

xderia

Model 3 har jo varmluft bak rattet, noe andre biler ikke har. Kan det være grunn til at de har kuttet ut rattvarme?
70D Deep Blue

Handyman

Sitat fra: xderia på lørdag 15. desember 2018, klokken 13:07
Model 3 har jo varmluft bak rattet, noe andre biler ikke har. Kan det være grunn til at de har kuttet ut rattvarme?
Tviler jeg på, jeg trodde også de fleste biler kunne rette luften fra ventilene mot rattet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

N00b

Autopilot hallo!!?? Hvor mye holder vi i rattet?

jkirkebo

Sitat fra: N00b på lørdag 15. desember 2018, klokken 16:44

Jeg holder alltid i rattet selv om AP er på. Plutselig finner den på noe rart, eller krever at jeg holder i rattet. Så jeg holder i det hele tiden (med én hånd da).

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

MooCow

Sitat fra: N00b på lørdag 15. desember 2018, klokken 16:44

Kjem jo sjølvsagt an på om ein har valgt AP, og kva vegar ein køyrer på. I tillegg så er jo ikkje varme i rattet berre for at rattet ikkje skal vera kaldt, men og ein måte å varma opp kalde fingrar på.

What-a-watt

Noen fryser på fingrene, og noen gjør det ikke. Dette er vel ikke forum for å diskutere tynne blodårer?

trykkertor

Noen foretrekker å styre bilen selv. Noen vil helst at bilen fikser alt på egenhånd. Dette er ikke et forum for å diskutere latskap.....  :D

tmn

Sitat fra: orjan på fredag 14. desember 2018, klokken 11:03
Rattvarme er faktisk såpass viktig for meg at denne mangelen sannsynligvis gjør at jeg ikke kjøper Model 3 i sin nåværende form.

Hyggelig at du deler ditt sannsynlige valg med forumet.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

olavxxx

Sitat fra: Whatwatt på fredag 11. januar 2019, klokken 23:46
Noen fryser på fingrene, og noen gjør det ikke. Dette er vel ikke forum for å diskutere tynne blodårer?

emurof

Jeg skjønner ikke hva man skal med varme i rattet. Jeg forvarmer alltid før jeg setter meg inn, og det tar ganske kort tid før også rattet har en behagelig temperatur. Det ville vært "overkill" med ekstra varme i rattet. Og jeg liker å være varm på hendene!

Den eneste situasjonen jeg eventuelt savner rattvarme er hvis jeg ikke har mulighet til å forvarme.

MooCow

Sitat fra: emurof på søndag 13. januar 2019, klokken 12:26
Jeg skjønner ikke hva man skal med varme i rattet. Jeg forvarmer alltid før jeg setter meg inn, og det tar ganske kort tid før også rattet har en behagelig temperatur. Det ville vært "overkill" med ekstra varme i rattet. Og jeg liker å være varm på hendene!

Den eneste situasjonen jeg eventuelt savner rattvarme er hvis jeg ikke har mulighet til å forvarme.

Det kjem jo an på om kor varm du er på hendene til vanleg, og om du går mykje på ski eller oppheld deg mykje ute i kalde omgivelsar før du skal køyra bil, ikkje problem med å sjå at nokon ikkje har bruk for oppvarma ratt, håpar at dette hjalp deg til å forstå litt ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA