Hovedmeny

Varme i ratt?

Startet av xderia, onsdag 05. desember 2018, klokken 14:01

« forrige - neste »

fonberg

Enig med de som sier at rattvarme er både komfortabelt og praktisk/rasjonelt. Rattet er jo eneste faste kontaktpunkt vi berører uten klær/sko. Når jeg kommer til kald bil (nei, jeg husker ikke alltid å forvarme), er det bare å sette på setevarme og rattvarme så er det null problem.
Både Leafen og S-en har rattvarme, og jeg vil savne det om vi etter hvet bytter en eller begge disse i 3.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

RuneW

Still deg selv følgende spørsmål:

Når du er litt kald, hva fryser du først på, fingrene eller ryggen/rompa?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Amoss

Sitat fra: RuneW på torsdag 13. desember 2018, klokken 21:12

Føttene. :)
Model S 85D

Jejl

Sitat fra: RuneW på torsdag 13. desember 2018, klokken 21:12

Hvis du har nokså normale gener så fryser du først på føttene, og det neste er fingrene. Er du en Eskimo blir hele kroppen jevnt nedkjølt (en genfeil). Selv jobber jeg utendørs nesten hver dag og fingrene fryser jeg aldri på, så jeg har kanskje en genfeil jeg også.
Varme i ratt kunne jeg aldri tenkt meg. Varmer rattet selv med hendene på sekunder.

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:55
Selv har jeg aldri hatt en bil med rattvarme, og aldri savnet det, ikke en gang hatt ideen om at det hadde vært en fordel med varme i rattet :p  Når jeg vil ha min bil varmet så er det i denne prioriterte rekkefølgen:
1. frontrute
2. side- og bak-rute
3. sete
4. bein

Men med det sagt så er jo folk forskjellige, og ser lett at det sikkert kan være greit for mange å ha varme der, men klarer ikke helt å se hvordan det kan *erstatte* en eller flere av de 4 punktene over. Men sikkert ett greit supliment som ett punkt 5 eller 6...

Tja, selv bruker jeg aldri setevarme da jeg ikke liker det og sjelden fryser på de delene av kroppen. Rattvarme vil jeg dog gjerne ha da jeg aldri bruker hansker og votter er upraktisk i bil ;)

Kona fryser alltid på hendene og vil definitivt også ha rattvarme. Det hender hun bruker setevarmen, men ikke ofte. Så hun bytter nok gledelig ut den med rattvarme.

Forhåpentligvis kommer rattvarme etterhvert, akkurat som det gjorde i TMS.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. desember 2018, klokken 22:02
Tja, selv bruker jeg aldri setevarme da jeg ikke liker det og sjelden fryser på de delene av kroppen. Rattvarme vil jeg dog gjerne ha da jeg aldri bruker hansker og votter er upraktisk i bil ;)

Votter og hansker? Jo, mener å ha noen minner om hva det var fra den gang jeg var umyndig å måtte kle meg etter hvordan min mor frøs. Siden har ikke det blitt brukt her :p  Direkte setevarme er ikke noe jeg bryr meg så mye om (dersom jeg ikke skal måtte sette meg i utildekkede skinnseter), men har dårlig rygg, så ryggvarmen som følger med er som balsam :)

Men altså - forstå meg rett: selv om jeg ikke selv ser noen nytte av rattvarme for egen del, så argumenterer jeg på ingen måte imot det. Det jeg ikke forsto over her var argumentet om at varme i rattet sammen med setet kunne *erstatte* generell oppvarming. Sikkert ett godt supplement mens man venter på varmen dersom man først setter seg i en iskald bil, men erstatter ikke spesielt varme på rutene for å få/holde dem dugg og isfrie, eller generell lufttemperatur i kupeen etter mitt skjønn.
Model S 85D

erikf

For min del er det ikke noe som kan sammenlignes/settes opp mot hverandre:
Kupevarme/setevarme/rattvarme.
Det er ganske forskjellig funksjonalitet/supplement til hverandre.

Kommer ofte inn i bilen med kalde våte fingre, men uten å fryse i kroppen. Med rattvarme blir ikke rattet vått en gang, og fingrene tørker straks, det blir godt å holde på rattet.

Visste ikke at rattvarme var så smart før jeg fikk meg en leaf med rattvarme.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Balrog

I Leafen har jeg savnet rattvarme hver vinter. I Model S har jeg aldri tenkt over det engang, med unntak av et par ganger jeg har glemt å skru på forvarme før jeg går ut i bilen. Et par minutter med forvarming gjør fullstendig underverker. Og ja, jeg mener et par minutter. Jeg er veldig kald på hendene. Det sterkeste argumentet for rattvarme er om man skal strekke rekkevidde og ha lavere temperatur i bilen. Det er ingen tvil om at rattvarme er kjempedigg, men når bilen holder 15-22 grader er det ganske irrelevant.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

RuneW

Sitat fra: Amoss på torsdag 13. desember 2018, klokken 22:26
Det jeg ikke forsto over her var argumentet om at varme i rattet sammen med setet kunne *erstatte* generell oppvarming.

Jeg håper ingen har sagt noe slikt? Argumentasjonen er at man kan ha vesentlig kaldere kupetemperatur om man bruker rattvarme/setevarme en uten.

Jeg, som mange andre, "så lyset" med min Leaf. Varmen fra rattet sprer seg til resten av kroppen  :D

I dag har vi en råtten Kia Rio med manuelt gir som brukes som øvelseskjøringsbil. Den har nesten ikke noe komfort-utstyr, men den har varme i rattet. Vi har også en Ford Galaxy med automatgear og Webastovarmer.

Gjett hvilken bil som gjerne blir foretrukket om man må et raskt ærend nå på vinterstid?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

MyMuffin

jøsses, en så moderne bil som ikke har rattvarme selv ikke som tilleggsutstyr, det synes jeg var litt skuffende. Særlig når de har det på model S/X.

Med det sagt så tipper jeg at tesla kommer til å levere rattvarme til model 3 før eller siden, det såpass standard i disse dager at noe annet blir for dumt.
Det handler nok først og fremst om å tjene mest penger nå i starten før de kan begynne å spe på med utstyr.

Bruker rattvarme hver eneste dag på vinterhalvåret og det er utrolig behagelig.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

bmw2002

Oppvarmet ratt og frontrute er genialt. Tenkte først og jeg ikke kom til å savne rattvarme når vi kjøpte en billig brukt i3, men det er noe av det viktigste utstyreret på en bil har jeg innsett når vi ikke har det

Øyvind.h

I X'en aktiveres rattvarme automatisk. Synes det er behagelig, men ikke noe must for min del.
Når rattvarme måtte aktiveres manuelt gadd jeg aldri bruke den.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Skal egentlig mye til før jeg fryser, men er ofte kald på hendene. Rattvarme har jeg savnet i flere biler jeg har hatt tidligere, også før jeg visste at det var mulig å få biler med varme i rattet. Har prøvd å justere luftstrøm fra ventilasjonsdyser mot rattet for å varme hendene, vurderte å kjøpe pelstrekk til å ha på rattet og kjørte ofte med tynne skinnhansker for å ikke fryse på hendene.

Konklusjon: Kommer aldri til å kjøpe bil uten rattvarme igjen etter at jeg har blitt vant til å ha det.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Rattvarme erstatter selvsagt ikke oppvarming av kupeen (som pr nå er eneste måte å fjerne is på ruta uten å skrape; håper det kommer mulighet for å velge defrost-mode fra app etterhvert), men på korte turer er det myemer effektivt å ha litt varme i sete og ratt enn å kjøre forvarming i en time for en fem minutters kjøretur. Ikke er det alltid man har tid til (eller husker å) forvarme heller. Da er rattvarmen genial! For min del hjelper det lite at det er 24 grader i kupelufta hvis iskalde seter og ratt suger varmen ut av kroppen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Reflektor

Etter å ha blitt kjent med rattvarme i Leafen er både samboer og jeg enige om at det er en fantastisk fin ting å ha. Forvarming bruker vi sjelden. Det er antakelig ikke viktig nok og bilen blir fort komfortabel uansett. (Står i uoppvarmet garasje, men blir aldri sprengkaldt) Uten tvil noe vi kommer til å savne i Model3. At en bil til godt over 500 000 ikke skal ha denne muligheten, selv ikke i en maks oppgradert interiørpakke synes jeg er svakt. Spesielt når man tenker på at det i tillegg til å være svært komfortabelt også er svært effektivt i forhold til å begrense sløsingen med strøm. Synes strengt tatt at man som ansvarlig elbileier bør vise måtehold mht forvarming av bil. Ratt og setevarme er langt mer effektivt og holder sløsingen med strøm nede. Hadde byttet bort elektrisk innstilling av rattet mot rattvarme på sekundet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA