Hovedmeny

Varme i ratt?

Startet av xderia, onsdag 05. desember 2018, klokken 14:01

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: emurof på søndag 13. januar 2019, klokken 12:26
Jeg skjønner ikke hva man skal med varme i rattet. Jeg forvarmer alltid før jeg setter meg inn, og det tar ganske kort tid før også rattet har en behagelig temperatur. Det ville vært "overkill" med ekstra varme i rattet. Og jeg liker å være varm på hendene!

Den eneste situasjonen jeg eventuelt savner rattvarme er hvis jeg ikke har mulighet til å forvarme.
Da vil jeg snu på situasjonen og si det er overkill å forhåndsvarme en hel tom bil hvis jeg kan starte turen med varme i ratt og sete.
Rett og slett sløsing av energi.

RuneW

Sitat fra: trykkertor på søndag 13. januar 2019, klokken 13:20
Da vil jeg snu på situasjonen og si det er overkill å forhåndsvarme en hel tom bil hvis jeg kan starte turen med varme i ratt og sete.

:+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olavxxx

Jeg skjønner ikke hva man skal med varme i rattet. Jeg forvarmer alltid før jeg setter meg inn, og det tar ganske kort tid før også rattet har en behagelig temperatur. Det ville vært "overkill" med ekstra varme i rattet. Og jeg liker å være varm på hendene!

Den eneste situasjonen jeg eventuelt savner rattvarme er hvis jeg ikke har mulighet til å forvarme.
Kjører du hele turen uten varme da? Hvis du uansett har på klimaanlegget vil du jo uansett varme hele kupeen og i så måte er ingen ting sløst. Klart at hvis du setter på klima 2 timer før du går ut i bilen, kan vi snakke om sløsing, men er bilen isfri, skal det veldig få minutter til før bilen er varm.

Det sies at Model 3 har enda mer effektiv aircondition enn S/X og min erfaring fra X er at den er utrolig kjapp på å varme opp kupeen. Så hvis man vet man har is på bilen, starte ca 15 min før, man bruker ikke mye strøm på det heller.

Men klart at jeg brukte rattvarme de gangene jeg husket å slå den på, men jeg skal fint klare meg uten den også.

daggad

Det ville ikke vært noe deal breaker på Model 3, men må si at rattvarme på Leaf er en av de tingene jeg setter mest pris på. Burde vært standard på alle nordiske modeller.
Men skjønner at George i Arizona ikke bryr seg nevneverdig..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Balrog

Vi kan vel alle være enige om at i Norge er Oppvarmede seter, varmetråder i frontruta, varme i rattet, oppvarmede sidespeil og spylerdyser etc kjekt å ha. På Tesla er kupevarminga så utrolig god og rask (med app) at det aldri oppleves som noe problem. Bruker det litt mye strøm? kanskje, men den krona er det verdt, ikke minst for trafikksikkerhetens skyld (isfrie ruter)
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

turfsurf

Hvor viktig varme i rattet er er avhengig av typen ratt. Ikke så farlig på det myke skinnrattet til Tesla, men jeg hater å sette meg inn i en kald i3. Plastikkrattet i den er uansett forferdelig, men når det er kaldt i tillegg...

Når det er sagt så har jeg varme i rattet på nesten hele tiden på Teslaen. Jeg liker å ikke ha så mye varme på i kupeen (blir lettere trøtt), og så er det deilig de gangene man ikke har tid til å forvarme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Usikker på om det er nevnt, men det sies at varmedysene bak rattet bidrar til "varme i rattet" på TM3.
Ellers, rattvarmen står på hele vinterhalvåret i vår S - Har man først hatt en bil med dette er det fort gjort å savne på biler som mangler det. Mykt ratt vil kompensere en del, som det sies i innlegget over her.

Vår i3 har ikke dette, og i tillegg et såpass tynt og "hardt" ratt at det nærmest aldri blir varmt på vinteren, selv om bilen har forvarmet i 30min. Det er en av de tingene jeg er minst fornøyd med på denne bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. januar 2019, klokken 06:31
Hvor viktig varme i rattet er er avhengig av typen ratt. Ikke så farlig på det myke skinnrattet til Tesla, men jeg hater å sette meg inn i en kald i3. Plastikkrattet i den er uansett forferdelig, men når det er kaldt i tillegg...

Når det er sagt så har jeg varme i rattet på nesten hele tiden på Teslaen. Jeg liker å ikke ha så mye varme på i kupeen (blir lettere trøtt), og så er det deilig de gangene man ikke har tid til å forvarme.

Not only that, but when temperatures start getting below -10 average, with heating in both seats and steering wheel, I can start driving within 5 minutes in a nice and warm enough car.

Though since you can direct the airflow quite precisely in the Model 3, on coldest days you could direct the airflow on driver side towards the steering wheel, so when you pre-heat the car, the warm air will flow over the steering wheel. That should definitely help.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

emurof

Det er da ikke overkill å ha behagelig temperatur for hele kroppen, inkludert hender, ved forhåndsoppvarming?

Det er ikke mange minuttene som skal til for å oppnå behagelig temperatur i Model S i det minste.

turfsurf

Sitat fra: Klykken på mandag 14. januar 2019, klokken 08:19
Vår i3 har ikke dette, og i tillegg et såpass tynt og "hardt" ratt at det nærmest aldri blir varmt på vinteren, selv om bilen har forvarmet i 30min. Det er en av de tingene jeg er minst fornøyd med på denne bilen.
Er så enig. Vurderer å kjøpe ett saueskinnstrekk til rattet for å ta bilde og sende til BMW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA