Hovedmeny

Varme i ratt?

Startet av xderia, onsdag 05. desember 2018, klokken 14:01

« forrige - neste »

xderia

Noen som vet om det er varme i rattet på Model 3?
70D Deep Blue

Espen Hugaas Andersen

Den har ikke varme i rattet.

Men kan ikke si jeg har savnet varme i rattet på min Model X. Man starter forvarming fra app noen minutter før man skal kjøre, og da er det varmt nok til at man ikke fryser på hendene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Handyman

https://www.tesla.com/no_NO/model3

Komfort under alle værforhold
Forbedre komforten og bekvemmeligheten med setevarmere både foran og bak, og oppvarmede sidespeil.

Stemmer nok at det ikke blir rattvarme, bildet ved siden av teksten viser bare "rødglødende seter" ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

cra

Hmmm.. Det blir nok en showstopper for vår del. Har hatt dette i Leafen i årevis, men første Teslaen vår hadde ikke det. Savna det sårt! Har det i nåværende Model S, og er det noe som gir comfort så er det nettopp denne. Det hjelper mye bedre på kalde fingre etter å ha tørka vekk slaps over døra når man skal inn enn man noen gang vil klare å få til med varmeapparatet, selv om det skulle stå konstant på Max.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

Det er litt varierende hvor følsom man er for kulde. Jeg vil si jeg er omkring midt på treet. I fossilbilen brukte jeg hansker på vinteren, men det har vært null stress i Teslaen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RuneW

Jeg skal nok overleve uten, men det er et stort minus at det ikke er varme i rattet. Det er ikke alltid man har anledning til å forvarme bilen i 25 minutter før man kjører og da er rattet ubehagelig kaldt om vinteren. Selv min latterlige blikkboks av en Kia Rio har det.

Synes det er merkelig at ikke Tesla har kostet på seg dette. Oppvarming av kupe er en rekkevidde-stjeler og varme i rattet betyr at man føler samme grad av komfort med flere grader lavere kupetemperatur.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

noto

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 05. desember 2018, klokken 14:06
Den har ikke varme i rattet.

Men kan ikke si jeg har savnet varme i rattet på min Model X. Man starter forvarming fra app noen minutter før man skal kjøre, og da er det varmt nok til at man ikke fryser på hendene.
Ikke nok å varme noen minutter før man skal kjøre. Kupeluften er varm, men bilen er fortsatt kald med ubehagelig kuldestråling. Spander for en 10er i strøm og sett på varmen på 24 grader en drøy time før du kjører. Da er bilen perfekt gjennomvarm. Mye av strømutgiften tjener du inn igjen med lavere varmebehov under kjøreturen.

erikf

Er kjempeforøyd med leafen min og prikken på i-en er rattvarmen altså. Varm kupe når fingrene er kalde og våte hjelper litt men effekten av rattvarmen er derimot helt fantastisk. Skuffende hvis de ikke får med dette.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Kim-

noen steder må de vel spare på en bil som er et par hundre tusen billigere enn S'n...
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

krl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 05. desember 2018, klokken 14:28
Det er litt varierende hvor følsom man er for kulde. Jeg vil si jeg er omkring midt på treet. I fossilbilen brukte jeg hansker på vinteren, men det har vært null stress i Teslaen.
Jeg har samme erfaring. Men etter å ha kjørt iPace med varme i rattet, så ser jeg at det ville vært veldig ålreit. Du får omtrent full komfort på sekunder -- uten å huske forvarming. Så kombinert med folie eller tråder i frontruten, så unngås unødvendig planlegging av kjøreturer i vinterhalvåret. Mercedes B Electric med folie i frontruten er klart best, men Jaguar-løsningen med tynne tråder er også OK hvis man ikke har alt for godt syn. Tesla-ene bruker 10x mer tid på å bli kjøreklare hvis det er litt is på frontruten...

RuneW

Sitat fra: Kim- på onsdag 05. desember 2018, klokken 19:43
noen steder må de vel spare på en bil som er et par hundre tusen billigere enn S'n...

Jeg hadde byttet ut elektrisk regulerbart seter med varme i rattet anytime. Mistenker at det er billigere også. Men du finner vel ikke 5 amerikanere som gidder å stille inn setet for hånd...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hma

Veldig overrasket om det stemmer at M3 ikke får varme i rattet. Var innom Tesla Lade i dag og så på vidunderet, men glemte å spørre/sjekke om rattvarme.

Det eneste jeg savnet på min «classic» Model S var rattvarme. Har det på nye Leaf og det er helt nydelig. Kjedelig om en må gå ned på et slikt nyttig effektivt og enkelt komfortprodukt
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Vesel

Varme i ratt er deilig, men er ikke noe stort problem at denne bilen mangler det, mener jeg. Man kan nemlig skru på kupevarme, og sikkert setevarme også, fra appen lenge før man setter seg i bilen. Dessuten er jo bilen elektrisk, så selv om du ikke forvarmer bilen så får du varme ut av ventilene med en gang. Behøver ikke vente på at motoren skal bli varm.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

trykkertor

Men det å forvarme en bil er rimelig sløs av energi.
Da blir det delvis dobbeltmoral å skulle kjøpe elbil i "miljøets tegn" og så står den og brenner av kwt på å varme opp en bil det ikke sitter folk i.

Jeg er enig som andre skriver her. Sete og rattvarme gjør at en kan sette seg inn i en kald bil, og få ok komfort rimelig kjapt, selv om kupeen ikke er varm.
Og metallkjernen i et ratt sitter så dybt inne, at å få et ratt varmt via kupe-varme tar rimelig lang tid.
Så rattvarme har en stor verdi for vinterkalde hender.

Amoss

Sitat fra: trykkertor på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:26
Men det å forvarme en bil er rimelig sløs av energi.
Da blir det delvis dobbeltmoral å skulle kjøpe elbil i "miljøets tegn" og så står den og brenner av kwt på å varme opp en bil det ikke sitter folk i.

Du har så klart ett poeng, men på den annen side så er det fortsatt bedre enn det mange gjør - å la fossilbilen stå på tomgang like lenge for å oppnå det samme. Da er det bedre å la bilen være tilkoblet nettet og "brenne" fornybar strøm fra norsk vannkraft - enten via ladepluggen for en elbil eller via motor/kupevarme apparater for fossilbiler.

Sitat fra: trykkertor på torsdag 13. desember 2018, klokken 20:26
Jeg er enig som andre skriver her. Sete og rattvarme gjør at en kan sette seg inn i en kald bil, og få ok komfort rimelig kjapt, selv om kupeen ikke er varm.
Og metallkjernen i et ratt sitter så dybt inne, at å få et ratt varmt via kupe-varme tar rimelig lang tid.
Så rattvarme har en stor verdi for vinterkalde hender.

Selv har jeg aldri hatt en bil med rattvarme, og aldri savnet det, ikke en gang hatt ideen om at det hadde vært en fordel med varme i rattet :p  Når jeg vil ha min bil varmet så er det i denne prioriterte rekkefølgen:
1. frontrute
2. side- og bak-rute
3. sete
4. bein

Men med det sagt så er jo folk forskjellige, og ser lett at det sikkert kan være greit for mange å ha varme der, men klarer ikke helt å se hvordan det kan *erstatte* en eller flere av de 4 punktene over. Men sikkert ett greit supliment som ett punkt 5 eller 6...
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA