Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trådløs sykkelbrems

Startet av i_expect, onsdag 09. november 2011, klokken 17:47

« forrige - neste »

i_expect

Da var første service unnagjort. Bortsett fra at bilen ble stående i to døgn fordi dette var første i-mieven de tok service på og trøblet litt med softwaren så var alt greit.

Jeg var spent på om de kunne si noe om batterikapasiteten, men de kunne visst bare fortelle meg at alt var ok.  Hadde håpet at de kunne si noe mer om batteriet enn at det var ok. Men men...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: i_expect på mandag 31. oktober 2011, klokken 08:48
Jeg var spent på om de kunne si noe om batterikapasiteten, men de kunne visst bare fortelle meg at alt var ok.  Hadde håpet at de kunne si noe mer om batteriet enn at det var ok.

Software'n sa vel at alt var OK, og mere forstod ikke de :o ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Trodde disse gutta hadde vært på kurs.

De har i alle fall hatt et kurs, og da jeg spurte om jeg kunne delta på et, var det såpass hemmelig, at det ikke var mulig.

Synd, for ellers kunne jeg kanskje hjulpet med noe?

Nissan Leaf stiller bedre på det punktet. Der er verkstedsmanualen "frigitt", slik at eierene selv kan vurdere hva som er best for bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

i_expect

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:23
Hva gjorde de -og hva kostet det?

Hva de nøyaktig gjorde...tja... tok full 20 000km service. Dette ble den nette sum av 3350. Dette inkluderte skift av ventilasjonsfilter for 579+moms og litt annet smådill. Om det var nødvendig å skifte filter allerede nå 9 måneder etter at jeg overtok bilen er jeg litt usikker på.

Jeg skal ikke påstå at mekanikeren som har opplæring i det ikke kunne gitt meg iallefall en bedre oversikt enn han på kundemotaket, men han var ikke der.

Fint om andre som etter hvert har bilen på service kan spørre om de kan si noe mer enn ok på batteriet. Jeg er jo litt spent på hvordan trilllingenes batterier klarer seg sånn generelt...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Thomas Parsli

Fikk du ikke en spesifisert faktura?

At et luftfilter som neppe var nødvendig å bytte var 1/4 av beløpet gjorde meg ikke spesiellt mye klokere;)
Jeg antar 20.000km service er en påkrevd service (ingen service, ingen garanti/reklamasjon)?

Hvis det finnes en oversikt over serviceintervaller og hva som skal gjøres på i-miev er jeg lutter øre.
Jeg er litt skeptisk siden det er på service og ettermarked bransjen virkelig tjener penger...

Thomas
(som fortsatt vurderer en i-miev)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

3350,- !?

Trodde servicekosten på elbiler skulle være lavere jeg.. :'(
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

gbzdoc

Synes du 3350,- ink. luftfilter til over 500,- var dyrt? Sammenliknet med mye annet bensin/dieselbasert jeg har hatt er jo sette peanuts...

20k på 9 mnd. er jo også ganske friskt for en elbil. :-)

De gamle gikk jo ikke mer enn det før de trengte nytt batteri. ;)

Forøvrig er så vidt jeg kunne se serviceintervallene på iMiev hver 20k eller hvert år, whatever comes first.

mandresen

Har nettopp fått levert i-Miev og service er 20000km eller hver. 12 mnd alt etter hva som kommer først. Selgeren estimerte ca 2000,- kr pr service så det blir spennende å se hva den faktiske kostnaden blir, ihvertfall når det snakkes om nærmere 3500,-.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

gbzdoc

Prisen er sikkert eks. mva. og luftfilter, samt tort og svie. ;-)

elektrolux

Jeg betalte til sammenligning 2000 kr med moms for første gangs service på Mercen med 3 liter V6 motor, inkl 11 liter Olje og filter.

Andre gangs Storservice kom på 2500 NOK, men da taktisk nok mens vi var i Frankrike.

Lurer på hva som var så skrekkelig dyrt å gjøre på Miev'en?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erik e

Jeg og kona spiste flotte middager for mellom 200-300 kr.i hele ferien.  ;)  Alt er dyrt i NORGE,bortskjett fra ny ELBIL.    Luftfilter="Pollenfilter",og det kan vel være greit og skifte etter 20 000 km. Tror ikke det er noe problem og utføre service uten "pollenfilter" skift. |Nå service er utført kan du kjøre 20 000 km/12 mnd. uten noe problem og om det mot "normalt" skulle skje noe. Reis innom nærmeste Mitsubishi verksted event. få bilen kostnadsfritt levert på verksted.   :) 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

gbzdoc

Blir liksom litt tungvindt å dra til Frankrike for en service med elbilen. Ikke at det ikke lar seg gjøre, men litt tungvindt er det jo. ;-)

i_expect

Neste gang tror jeg at jeg kommet til å si at d må være unødvendig å skifte filter (hvis jeg kjører like mye, noe jeg tror med sikkerhet at jeg kommer til å gjøre). Ellers så ser det ut til å være noe av det samme som  de gjør på andre biler. Det er en liste på 25 punkter som er krysset ok på. Noe under panser, dører, under bilen (feks styrehjul og bremseslanger), inni bilen.

Men det er jo det vi allerede har tenkt oss: Selges det en bil som "ikke trenger så mye service" så finner man på noe slik at verkstedet ikke går i tap. De må jo tross alt tjene penger de også...

For min del så mener jeg å huske at dette er omtrent samme pris som for vanlig service for fossilbilen jeg hadde. Litt skuffet da jeg håpet på noe mindre, men men.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

elektrolux

#14
Hva med å ta en (ikke påkrevet de første 4 år) EU kontroll på bilen, og be dem om å bytte pollenfilter samtidig?

En slik kontroll koster ca 500 NOK og dekker de viktigste punktene du nettopp har fått sjekket likevel. ;)

Etter 2-4 år bør bremsevesken, og kjølevesken byttes, og da må du regne ytterligere kostnader.

Når det gjelder å diagnosere om alt er OK, regner jeg med at bilen selv gir beskjed om det motsatte skulle være tilfelle.

Ellers snakket jeg med representant for opplæringen av mekanikere til bilverstedene, og det han kunne fortelle om kurset til Mitsubitchi, var at det stort sett gikk på Elsikkerhet, og farene med de store spenningene. M.a.o ikke så veldig mye batteri, BMS, og Ladeteknisk som jeg hadde håpet på.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA