Hovedmeny

For lat til bilvask

Startet av Mr.F, søndag 02. desember 2018, klokken 17:49

« forrige - neste »

Mr.F

Hei,

Jeg har hatt store planer med å holde bilen ren og pen, men det blir bare ikke til.
Har søkt rundt på forumet, men får inntrykk av at alle vasker for hånd.

Er det noen der ute som vasker i maskin?
Er det bare å sette den i P, ta inn speil og låse dører?

Setter pris på tanker og innspill!

eadie

Kjør inn, sitt i bilen, power off. Verre er det ikke.

Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

OK

Skal du vaske i maskin så kan det være lurt å bruke børsteløs, den er noe mer skånsom mot lakken.
2022 Kia EV6 GT-Line Bestilt
2020 Kia Soul EV Exklusive
2015 Kia Soul EV Exklusive
2015 TMS 85D

JorEl

Når jeg kjøpte E-golfen bestemte jeg meg for å bli en flink gutt. Den skulle ikke vaskes i maskin med børster. Det sa jeg også til Møller. Dagen vi fikk bilen, fikk vi et gavekort til en bilvask. Jeg spurte om den var børsteløs, noe "min" selger bekreftet. Etter noen uker kjørte jeg og gullegutt(guttebassen) for å bruke kortet. Litt skuffet når børstene begynte å svirre rundt oss :o :o til og med bensinstasjonen bekreftet at den var børsteløs. Fra det øyeblikket ble det kun spyling med hageslange hjemme og noen få maskinvasker. Denne gangen skal jeg holde meg borte fra børsten :) Børsten er foraktet som i Karius og Baktus..

Kjøpte meg noen såper og "gnikke-redskaper" fra Biltema. De hadde en kjekk såpe med en kobling til hageslange for å skumme. Akkurat hva jeg trenger. Jeg er også lat, men vaskejobben med slange klarer jeg.
Leste her på forumet, takk takk, at vi som har Tesla, kan med fordel smøre inn frontvinduet med "anti-regn-beskyttelse". Skal prøve i morgen. Skal hjelpe Teslaen og se regndråpene bedre + at regnet renner lettere av.
Gleder meg faktisk til å ta vare på bilen denne gangen. Aldri investert så mye i bil. Skal prøve meg med en gammel voksflaske jeg har liggende. Skal rystes lenge ;) Er redd for disse sandkornene som kan henge seg fast i klut/fille/fibervotte..Fikk meg en sånn vaskehanske og bøtte med rist i bånn så nå føler meg litt mer seriøs denne gangen :)
Bilen dro på seg masse skitt her for en uke siden når det var tørt og kaldt, og veivesnet eller kommunen testet saltbøsse-utstyret sitt...Da prøvde jeg avfettingsflasken min, og bilen ble veldig amatør-fin :) Nå skal jeg følge opp med såper og skum. Men det kan ikke bli for avansert, da kommer jeg ikke lenger enn til startgropa. Jaja, er jo blitt en habil avfettingsmester nå da ::) :)

Hoppet over en stor flaske med magisk middel som man kunne vaske bilen med uten vann, bare gnikke på og av..med voks og glans..hørtes jo for godt ut til å være sant..får den ikke helt ut av tankene :P

Edit; Har forresten en gummilist i bakvinduet som ikke er like fint påsatt som de andre..derfor tør jeg ikke kjøre inn i noen maskin.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

geear

JorEl, rask oppskrift på bilvask: stikk på Rusta og kjøp inn sprayflaske med Prickbort, spray over hele bilen, la det stå et par minutter, spyl av, skumlegg bilen med bilshampo (bruker selv høyttrykksvasker, har aldri prøvd den du nevner, poenget er at det skal bli så godt skummet at det henger igjen på bilen ganske lenge), spyl det av, og så tar du berøringsvasken med bilshampo igjen før du spyler av til slutt, og så tørker bilen med et deilig håndkle, ala Carpro Fat Boa.. madammen syns det er helt idiotisk at bilen har mykere og flottere håndkle enn vi har, og at både håndkle og mirkofibervotter/kluter går i vaskemaskinen etter hver bilvask..  :laugh:

Jeg trodde den gamle gode håndvasken med en bøtte, vannslange og den ikke særlig rene mikrofibervotten var gode greier, men fikk grundig kjeft for hvordan X-en så ut etter tre måneders bruk, av han som skulle legge keramisk coating, så det ble tvangsopplæring etterpå. Med brukte biler kan man skylde på forrige eier, ikke fullt så lett på ny bil...

Klykken

Gå mer inn i materien hos detailersclub.no. Kan ende med blankeste bil i gata! Ikke er det dyrt, og ikke er det vanskelig.
Med riktig prepp kan bilen holdes ren og blank mye lengre enn med det man får til med biltema-produkter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OhmPaPa

Er også lat!

Skrev i denne tråden - men spør på nytt her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42618.0

Vurderer keramisk lakkforsegling på bilen min. F.eks. den fra Pomponazzi.

Tanken er at bilen da vil bedre tåle å en børstevask bedre. Og vil tåle at det går lengre mellom hver vask bedre.

I en travel hverdag blir ikke vask av bilen prioritert opp til en hver tid. Og jeg er ingen bilfreak som koser meg med å håndvaske bilen hver uke. Så kanskje heller da en børstevask i ny og ne for å få bort saltet?

Men nå har jeg en ny og blank bil for første gang i mitt liv og vil gjerne gi den en sjangs til å se ny og blank ut i lengre tid.

Vil keramisk forsegling fungere slik jeg tenker eller er jeg på bærtur?

Klykken

Nei. Børster=riper. Coating er et "nytt lag klarlakk" og du riper først den, så lakk etterhvert. Bortkastet 10-15k om du tenker å benytte børstevask uansett. Bruk børsteløs på vinteren og 30min et par ganger i mnd på forvask etterfulgt av håndvask når gradestokken viser plussgrader igjen. Evt fortsette børstevasktrenden og bruk pengene på ny lakk eller foliering.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MrSegment

Siden jeg også er litt semi-lat, men glad i nyvasket bil, ble vaskehaller redningen. Skum, høytrykk m/såpe og så vann (hopper over den grusomt møkkete børsten de gjerne vil du både skal skrubbe og polere med) Tar 10 minutter/100drings og holder i massevis om høst/vinter ihvertfall.

OlaM

Keramisk coating gjør den litt lettere å vaske, men det er ikke en sesong med bilvask på forskudd eller et ugjennomtrengelig skjold. Selvvask i plussgrader og så en runde med et produkt av denne typen gjør susen: https://bilpleiekongen.no/produkt/sonax-xtreme-spray-seal/ Spray sealer eller spray wax som går på våt bil.

I minusgrader tenker jeg at bilen har godt av et tykt, beskyttende lag med dritt.  :P
'21 3LR

Klykken

Helt klart en grei metode som MrSegment skisserer. Aldri benytt børsten/piasavakosten med såpe!
Det blir "rent nok" på de kaldeste dagene med avspyling. Men du får ikke vekk trafikkfilmen uten at du fysisk vasker bilen for hånd. :)

Det er også viktig at forvaskkjemien for lenge nok virketid. Dvs 5min++ for det som skal ta asfaltnupper og bremsestøv. Gjerne bring your own, som du vet virker selv om de sier at det er "forbudt".

På vaskehaller der man kan lukke porten bak seg pleier jeg å ta med vaskebøtte, såpe og svamp en gang i blandt. Vasker bilen fra topp til tå og tørker den med tørkehåndkle etterpå. Sørger for å gjøre dette når det ikke er alt for travelt, da man ikke vil skape køer og sinte folk.
Ellers, det er viktig å tørke bilen godt på vinteren. Spesielt rundt pakninger og dørsprekker som kan bli trøblete når det fryser. Har ikke hatt TMS så lenge, men antar at håndtakene kan være kinkige hvis det samler seg vann rundt disse som får fryse til is.
Skal du tørke bilen med håndkle, så må bilen vaskes for hånd først!! Hvis ikke drar du skitten rundt og lager sinnsyke riper.

SitatI minusgrader tenker jeg at bilen har godt av et tykt, beskyttende lag med dritt.  :P
Sier du det til kona i hjemmet også, vedr husvasken? :)

Nei, skitt holder på vann, og er det skittent overalt på bilen vil det samle seg snø og vann som fryser. Taimer du vaskinga godt rett før tempen faller under null, så har du ren bil lenge. Såfremt de ikke salter som en gal rundt deg...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Når jeg ser folk gå løs på lakken på bilen med børstekosten på selvvask får jeg alltid litt indre kvaler. Skal jeg si ifra at det ikke er lurt? De har jo garantert gjort det i lang lang tid så lakken er ødelagt.
Folk går på med den største selvfølge og selvsikkerhet og skrubber ivei, så det er litt terskel å gå bort å si at det ikke er veldig lurt.

Skrubben bruker jeg til nøds på dekkene. Har også brukt dem på vinterfelger som jeg ikke er så veldig nøye med samt tilhengerfeste, hjulbuer, sykkelfelger osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Skrubbing av bil med kost er aldri en god idé. Du ber om å få trøbbel, uansett hvor "skånsom" de påstår denne er. Uansett om den faktisk er skånsom ved førstegangs bruk, vil nestemann som bruker den ha dritten fra forrige bil med på sin osv. Dette gjelder også børstevaskautomater.

Les gjennom https://www.detailersclub.no/forums/topic/24989-guide-michaels-bilpleieguide-a-%C3%A5/
Trekk ut det som er relevant for vask, så har dere mer eller mindre korrekt fremgangsmåte for mest mulig skånsom vask.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OlaM

Sitat fra: Klykken på mandag 03. desember 2018, klokken 09:27

SitatI minusgrader tenker jeg at bilen har godt av et tykt, beskyttende lag med dritt.  :P
Sier du det til kona i hjemmet også, vedr husvasken? :)

Nei, skitt holder på vann, og er det skittent overalt på bilen vil det samle seg snø og vann som fryser. Taimer du vaskinga godt rett før tempen faller under null, så har du ren bil lenge. Såfremt de ikke salter som en gal rundt deg...

Ja, den påstanden min tåler dårlig nøyere ettersyn, mest rettferdiggjøring for oss latsabber.

På vestlandet er det mye rundt null, så da er det mye salt, slaps og drittsprut. Og det er bare husvasken hjemme!
'21 3LR

Klykken

Ja, ser den. Og man kan fort tro at vasken man foretar seg er fånyttes i og med at bilen likevel har blitt "skitten" fra kjøreturen fra vaskehall til hjem. Men det du kan trøste deg med er at skitten som har kommet fra den korte kjøreturen ligger på lakken. Den har ikke har lagt seg oppå et gammelt lag med skitt igjen.
En annen ting du oppnår med å vaske bilen er at du også (forhåpentligvis) spyler godt innunder felger og hjulbuer, og på det viset har vasket vekk skitt som legger seg rundt bremser og andre kritiske komponenter i bilen, og slipper dermed unødig slitasje av disse.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA