Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til komfort i baksetene på langturer

Startet av Vegard Winther, søndag 02. desember 2018, klokken 15:45

« forrige - neste »

Vegard Winther

Hei.

Etter at vi fikk vår model S har vi hatt en rekke langturer, både i Europa og i Norge. Vi har tenkt at dette må være verdens beste turbil for familier. Vi har så langt med ett unntak byttet ut flyturer med bilturer i stedet.

Nå har imidlertid eldstejenta vår begynt å skyte i været, og hun trives ikke i baksetet lenger. Vi tar tur og sitter bak på omgang, og det er jo som kjent ikke akkurat behagelig for voksne å sitte baki over lengre tid. Nå er det ikke behagelig for eldstejenta heller, noe vi i og for seg hadde regnet med at ville skje, men ikke så tidlig. Når barna våre var små var baksetene i model S helt perfekte, men nå ser vi at den tiden begynner å ta slutt.

Vi har vurdert å bytte til en X, men det sitter langt inne. Er virkelig glad i S-en vår, og er langt fra sikker på at vi ikke kommer til å angre på å bytte, av flere grunner.

Så, med det, her er det jeg lurer på.
Har noen her noen gode "life hacks" med tanke på langturer i baksetet? Type puter som gir god støtte under lårene, gjør at man kan lene seg litt mer baki der, eller lignende?

Vegard

o.b.lix

Sitat fra: Vegard Winther på søndag 02. desember 2018, klokken 15:45
Vi har vurdert å bytte til en X, men det sitter langt inne.

Vi var i samme situasjon, kjørt masse familieturer med S over hele Norden, men da ungene ble større valgte vi å bytte til X. Først og fremst for bakseteplass, men også høy inn/ut av bil og hengerfeste teller med.

Nå er det aldri krangel om fremsetet, ungene krangler om å sitte bak.

Vi har 6-seter, med en diger kjøleboks i midten.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Baksetet i Model S fungerer bare ikke over tid for personer over en viss størrelse. Problemet er veldig høyt gulv i forhold til sitteputa, og lav takhøyde. Man kan alltids innrette seg med en kragepute fra Clas eller noe, pledd og diverse - men komfortabelt blir det aldri dessverre.

GeirKj

Jeg var baksetepassasjer i en BMW stasjonsvogn (Taxi) på torsdag. Den hadde ikke veldig mye høyere avstand til gulvet enn en Model S.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på søndag 02. desember 2018, klokken 16:51
Baksetet i Model S fungerer bare ikke over tid for personer over en viss størrelse. Problemet er veldig høyt gulv i forhold til sitteputa, og lav takhøyde. Man kan alltids innrette seg med en kragepute fra Clas eller noe, pledd og diverse - men komfortabelt blir det aldri dessverre.

Dette er nok meget individuelt. Jeg kjører mye på idrettsungdom, mange over 180 cm, og mange turer i 50-milsklassen hver vei, og de har trivdes uten unntak i baksetet. Eldre og ikke så spreke kropper blir fort en annen sak, også på grunn av lav inn- og utstigning. Skjønt min mor på 70+ og knapt 170 cm tar seg greit inn og ut og trivdes også i baksetet (sammen med to voksne til) på en dagstur i sommer. Men hun er sprek for alderen, da.
En ting med baksetet i S er at erfarne passasjerer gjerne vil sitte i midten om de skal være tre i baksetet. Mange synes altså dette er beste plassen. Sikkert pga. denne plassen har fullverdig sittepute (i motsetning til f.eks e-tron), best takhøyde og god sikt fremover.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Cobos

Sitat fra: fonberg på mandag 03. desember 2018, klokken 13:02
Dette er nok meget individuelt. Jeg kjører mye på idrettsungdom,
Jeg kan ikke helt se hvordan dette påvirker baksetet, men mistenker at luftfjæringer er viktigere da...

:laugh:
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

GeirKj

Sitat fra: fonberg på mandag 03. desember 2018, klokken 13:02Skjønt min mor på 70+ og knapt 170 cm tar seg greit inn og ut og trivdes også i baksetet (sammen med to voksne til) på en dagstur i sommer. Men hun er sprek for alderen, da.

Min mor på 76, også sprek for alderen hadde følgende kommentar til baksetet. "Er det fordi amerikanerne er så svære at de lager så god plass i baksetet? Her kunne det sittet fire personer."

Vegard Winther

Ikke noe å si på bredden eller fotplassen. Der er bilen helt topp. Men når det gjelder sittestilling og sittekomfort derimot...

Tellus

Hva ned å få tak i en sittepute for voksne ? Man skaller vel fort i taket da kanskje.

Joachim@sancon.no

Har selv merket at det er lav putehøyde bak på vår S, men jeg sitter for det meste fremme. Min datter på snart 13 vokser bra og hun er nå over 165 og jeg frykter at neste års tur til sydeuropa vil hun klage. Har vurdert Model X selv.

Er det forskjell på 6 seter og 5 seter på Model X mtp sittehøyde? Ser ut til at 6 seter har bedre sidestøtter, men er de høyere sittepute?

RonnyØ2

Sitat fra: Joachim@sancon.no på tirsdag 04. desember 2018, klokken 17:00
Har selv merket at det er lav putehøyde bak på vår S, men jeg sitter for det meste fremme. Min datter på snart 13 vokser bra og hun er nå over 165 og jeg frykter at neste års tur til sydeuropa vil hun klage. Har vurdert Model X selv.

Er det forskjell på 6 seter og 5 seter på Model X mtp sittehøyde? Ser ut til at 6 seter har bedre sidestøtter, men er de høyere sittepute?

Ja du sitter høyere i 6 seter vs 5 seter X.

Vegard Winther

Sims, takk for tips til pute.
Tenker vi prøver ut kanskje den der og en eller to til.

Seter på X. Fem og syv-seterkonfigurasjonen har vel nå samme type "sofabenk" i andre rad som på S-en. Sitter litt annerledes enn bak i S-en, men allikevel ikke spesielt behagelig til så dyr bil å være.
6-seterkonfigurasjonen er helt annerledes, da har du to utmerkede seter med 12-punkt(?)-innstilling likt foran, som du kan lene bakover osv. Mye mer behagelig. Problemet er at de koster pinadø meg 50 000, 25 000 mer enn 7-seterkonfigurasjonen. Har kikket på inventory-biler, men har aldri kommet over noen med 6-seter. ) :

TSH

Jeg har en X med 6 seter og kan virkelig anbefale den konfigurasjonen om dere skal ut på lengre kjøreturer. Hvis du går innom: http://teslainventory.teslastats.no/?land=no&m=&c=6&p=&s=
Så finner du ut at det er 185 model X med 6 seter tilgjengelig i inventory. Bruk siden til å finne mulige biler. Ta deretter kontakt med Lasse som drifter siden, så er det nok en bil som passer deg i systemet  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA