Tesla åpner for konfigurering/bestilling av Model 3 i Norge 5. Desember!

Startet av anorway, fredag 30. november 2018, klokken 17:54

« forrige - neste »

Håvar

Sitat fra: N00b på onsdag 05. desember 2018, klokken 20:47
Problemet Tesla har er en utleveringskapasitet på ca 1000 biler i uka som de kanskje greier pushe til 1500.  Men det er minst 20x det antallet som har reservasjoner i Norge.

Sier seg selv ikke alle som får konfigurator nå før nyttår får bilen tidlig.

Tviler på at så stor andel av reservasjonsholderne er ute etter performance eller lr awd, så dersom de klarer å levere ut 3-4000 i mnd (de har vel en god del S og X som skal ut samtidig) er nok ikke ventelisten for de som bestiller de dyreste utgavene alt for lang
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

krl

Sitat fra: Shagma på onsdag 05. desember 2018, klokken 20:56
Er det ingen som vil påta seg å legge ut prisene her?
Sammendrag
Model 3 Performance – Dual Motor med firehjulsdrift - kr. 546.000
Midnight Silver Metallic lakk - kr. 12.500
Performance-oppgradering - Inkl. ved P
20-tommers Performance-felger - Inkl. ved P
Performance-bremser - Inkl. ved P
Karbonfiberspoiler - Inkl. ved P
Performance-pedaler - Inkl. ved P
Alt svart Premium-interiør - Inkl.
Oppgradert Autopilot - kr. 41.800

Kjøpspris
kr. 609.620
Inkludert mva. på ca. kr. 0
Kontantprisen inneholder kr. 6.920 i dokumentavgift og kr. 2.400 i vrakpant.

Magnus Hansen

Sitat fra: Håvar på onsdag 05. desember 2018, klokken 20:58
Sitat fra: N00b på onsdag 05. desember 2018, klokken 20:47
Problemet Tesla har er en utleveringskapasitet på ca 1000 biler i uka som de kanskje greier pushe til 1500.  Men det er minst 20x det antallet som har reservasjoner i Norge.

Sier seg selv ikke alle som får konfigurator nå før nyttår får bilen tidlig.

Tviler på at så stor andel av reservasjonsholderne er ute etter performance eller lr awd, så dersom de klarer å levere ut 3-4000 i mnd (de har vel en god del S og X som skal ut samtidig) er nok ikke ventelisten for de som bestiller de dyreste utgavene alt for lang

Man må vel forholde seg til det tesla sier. Nemlig at alle som reserverer før nyttår får levert før sommeren. Må anta at det gjelder hvis man vil ha performance eller LR+AWD. Når Tesla går såpass klart ut og sier det, så må vi regne med at de har en god formening om hvor mange som kommer til å velge disse

geear

Sitat fra: Shagma på onsdag 05. desember 2018, klokken 20:56
Er det ingen som vil påta seg å legge ut prisene her?
Mulighet for å se prisene på de andre alternativene forsvant etter bestilling ble lagt inn, så klarer heller ikke bidra med alt, men mener det var 80k ned til LR AWD (billigste per nå) fra P sine 546k. Altså omtrent 464k for basismodell.

Hvitt premium interiør var 8400,- (svart med tre som standard, tok dette selv denne gangen, siden jeg har svart i X).
Solid black er inkl.
Multicoat red var rett over 20000,-
Pearl white multicoat var vel 16900,-
Midnight metallic og blå var 12500,-
P har 20" inkl., på LR var det mulighet for å velge 19" i stedet for de fæle standard aero 18" platehjulene (som ser bedre ut uten kapsler), tror det var 18 000,- for oppgraderingen, men er usikker på den, kan like godt ha vært 12k.
AP har vært svart på over her, men er altså 41 800,-

Kan ikke huske flere valgmuligheter.

Lygren

Fikk mail om bestilling jeg også nå... Fikk nylig levert en Model X, og der fikk jeg bestilt med FSD som jeg mener er helt essensielt på denne type bil fremover. Greit nok, mulig Tesla og Elon bløffer om at de får til FSD, men jeg vil absolutt ikke gå glipp av de mange forsøkene, dvs. oppdateringene, som FSD hardware-eiere vil kunne få fremover. Jeg betalte 25k for å få dette med på Xen. Problemet nå er jo at denne opsjonen ikke er tilgjengelig for Model 3, og dermed må en bestille dette som en upgrade i etterkant til minimum 50k, men tipper lett det blir enda mer. I tillegg vil det sikkert være laaaaang ventetid for å få en slik upgrade nå som Norge vil flommes over av Model 3´er fremover.

Konklusjonen min er derfor at jeg venter til HW3 er installert fra fabrikk. Er snakk om 3-6-9mnd, mulig noe mer, men jeg mener folk lett undervurderer viktigheten av en slik opsjon. Jeg har hatt Tesla siden 2013 og har vært vitne til at almass "umulige" ting har blitt virkelighet på denne tiden og har trua på at Elon også klarer FSD. Ikke med én gang, for all del, men i form av kontinuerlige oppdateringer i årene fremover. Videre har jeg også sett hvordan Tesla veldig lett endrer betingelser når de ikke er bundet av noen avtaler eller lovnader, og nå sier de jo regelrett at 50k i ettertid for å retrofitte, dvs. bytte ut HW2,5 med 3.0, ikke er en fast pris og dermed kan den lett bli mye høyere. En ting er å bake inn 25k for FSD når en kjøper bilen, blir noe annet å måtte punge ut med 80k bare noen måneder etter at andre potensielt - igjen - får kjøpt dette til type 25k ettersom hardwaren da allerede er installert.

Noen andre som har noen vettuge tanker rundt dette? Er det bare å tute å kjøre, drite i FSD og være glad for å bli en av de første Model 3-eiere eller er det venting som gjelder når en først er av dem formening at FSD er en viktig greie både mtp bruktsalgsverdi og ikke minst eierglede i årene fremover?? :)

Diravi

Multicoat 20900, 12500 for de andre unntatt svart. 19» sportsfelger kr 12500.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

georglu

Noen som vet om man kan bruke referral på Model 3-bestillingen slik de får i USA? Det er vel fortsatt bittelitt å hente på å bruke referral?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

geear

Sitat fra: Diravi på onsdag 05. desember 2018, klokken 21:37
Multicoat 20900, 12500 for de andre unntatt svart. 19» sportsfelger kr 12500.
Rimelig sikker på at det var 16900,- for hvit.

HelectriC

Sitat fra: Lygren på onsdag 05. desember 2018, klokken 21:36
Fikk mail om bestilling jeg også nå... Fikk nylig levert en Model X, og der fikk jeg bestilt med FSD som jeg mener er helt essensielt på denne type bil fremover. Greit nok, mulig Tesla og Elon bløffer om at de får til FSD, men jeg vil absolutt ikke gå glipp av de mange forsøkene, dvs. oppdateringene, som FSD hardware-eiere vil kunne få fremover. Jeg betalte 25k for å få dette med på Xen. Problemet nå er jo at denne opsjonen ikke er tilgjengelig for Model 3, og dermed må en bestille dette som en upgrade i etterkant til minimum 50k, men tipper lett det blir enda mer. I tillegg vil det sikkert være laaaaang ventetid for å få en slik upgrade nå som Norge vil flommes over av Model 3´er fremover.

Konklusjonen min er derfor at jeg venter til HW3 er installert fra fabrikk. Er snakk om 3-6-9mnd, mulig noe mer, men jeg mener folk lett undervurderer viktigheten av en slik opsjon. Jeg har hatt Tesla siden 2013 og har vært vitne til at almass "umulige" ting har blitt virkelighet på denne tiden og har trua på at Elon også klarer FSD. Ikke med én gang, for all del, men i form av kontinuerlige oppdateringer i årene fremover. Videre har jeg også sett hvordan Tesla veldig lett endrer betingelser når de ikke er bundet av noen avtaler eller lovnader, og nå sier de jo regelrett at 50k i ettertid for å retrofitte, dvs. bytte ut HW2,5 med 3.0, ikke er en fast pris og dermed kan den lett bli mye høyere. En ting er å bake inn 25k for FSD når en kjøper bilen, blir noe annet å måtte punge ut med 80k bare noen måneder etter at andre potensielt - igjen - får kjøpt dette til type 25k ettersom hardwaren da allerede er installert.

Noen andre som har noen vettuge tanker rundt dette? Er det bare å tute å kjøre, drite i FSD og være glad for å bli en av de første Model 3-eiere eller er det venting som gjelder når en først er av dem formening at FSD er en viktig greie både mtp bruktsalgsverdi og ikke minst eierglede i årene fremover?? :)

Bilen du kjøper nå vil være gammel før du får brukt det som muligens kommer med FSD. Fullstendig autonom kjøring tar nok sikkert mer enn 5år å få till med alt av lover og regler i tillegg til selve utviklingen hos Tesla. Bedre å kjøpe ny bil da når det finnes noe reelt å betale for.
ioniq 5

Counterpointer

Sitat fra: georglu på onsdag 05. desember 2018, klokken 21:44
Noen som vet om man kan bruke referral på Model 3-bestillingen slik de får i USA? Det er vel fortsatt bittelitt å hente på å bruke referral?
Nei det er ikke mulig enda.

Slettet profil

RuneW

Sitat fra: Lygren på onsdag 05. desember 2018, klokken 21:36
Konklusjonen min er derfor at jeg venter til HW3 er installert fra fabrikk. Er snakk om 3-6-9mnd, mulig noe mer, men jeg mener folk lett undervurderer viktigheten av en slik opsjon.

Interessant problemstilling. Jeg har ingen Tesla nå og hadde egentlig ikke regnet med å få min TM3 før HW3 var på plass, men nå er jeg litt usikker...

Om man kjøper en HW2.5-bil, hva er det egentlig som skal til for at man får oppgradert til HW3.0 (gratis)?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

HKS

Sitat fra: RuneW på onsdag 05. desember 2018, klokken 22:33
Om man kjøper en HW2.5-bil, hva er det egentlig som skal til for at man får oppgradert til HW3.0 (gratis)?
... at Tesla ikke klarer å levere funksjonalitet de har lovt i EAP-pakken uten å oppgradere hardware.
Det er noe jeg ser på som sannsynlig... :p
Tesla Model 3 Long Range

Espen Hugaas Andersen

Det er aldri gratis. Men oppgradering til HW3 skal være inkludert med FSD.

Tror man bare enten får vente til FSD blir tilgjengelig igjen for bestillig ved kjøp, eller forberede seg for å betale for oppgradering etter kjøp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA