Tesla åpner for konfigurering/bestilling av Model 3 i Norge 5. Desember!

Startet av anorway, fredag 30. november 2018, klokken 17:54

« forrige - neste »

lirekassa

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 01. desember 2018, klokken 13:39
Uansett så blir det åpnet for oss med reservasjon før nyttår . Rykter stemmer ikke alltid.

Er det bekreftet fra offisielt hold?

Mazzbot

Sitat fra: lirekassa på lørdag 01. desember 2018, klokken 21:17
Sitat fra: Mazzbot på lørdag 01. desember 2018, klokken 13:39
Uansett så blir det åpnet for oss med reservasjon før nyttår . Rykter stemmer ikke alltid.

Er det bekreftet fra offisielt hold?

Tesla ansatte jeg snakket med på Kokstad sa før nyttår . Noe annet er bare rykter
Tesla model 3 reservert 31/3 .

trykkertor

Men er ikke det Tesla-ansatte sa også bare rykter da?
Vi har vel ingen bekreftet kilde. Sånn sett blir jo alt folk har hørt "bare rykter".

Magnus Hansen

I Q3 earnings report står det at de åpner for ordre i Europa før årsskiftet. Så det er så offisielt som man kan få det.

Counterpointer

Fram til Tesla selv kunngjør noe er alt rykter, desverre.

Men ofte vil summen av alle rykter si noe, så kommer det ikke noe i løpet av desember så blir jeg skuffet.

Siden de skriver levering «tidlig i 2019» så må dette være før mai (første tredjedel av året, min tolkning av tidlig), så de har enda god tid.
En strengere tolkning ville kanskje si før april, da bør det komme snart.

Men, med tanke på at det kan flyttes på tidsangivelser i kjent Teslastil, så er ingenting sikkert før det faktisk kommer!

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 01. desember 2018, klokken 23:52
Siden de skriver levering «tidlig i 2019» så må dette være før mai (første tredjedel av året, min tolkning av tidlig), så de har enda god tid.
En strengere tolkning ville kanskje si før april, da bør det komme snart.

Men, med tanke på at det kan flyttes på tidsangivelser i kjent Teslastil, så er ingenting sikkert før det faktisk kommer!

Tja, i "Tesla speak" så betyr vel strengt talt "tidlig år X" det samme som "første halvår ++" ;)  ---  Ja, og "siste halvår" betyr som kjent (november/)desember ;)

... Men nevnte ikke Elon at de skulle starte produksjonen til Europa i januar 2019?  Forventer definitivt de første bilene i Europa senest i mars. Sannsynligvis alt sent i februar med en relativ god pulje i mars.

... og skal de rekke denne timeplanen så må de definitivt åpne for konfigurering før nyttår. Sannsynligvis første halvdel av måneden. Så ja, vil overhode ikke bli overrasket om noen får mailen nå mandag kveld... Men om det ikke slår til så er det i alle fall snakk om høyst uker nå, ikke måneder eller år lengre :)
Model S 85D

S4e

Vil tro at etterspørsel i USA vil bli dempet noe når skattefradrag blir redusert fra årsskiftet - inntil de begynner å produsere SR. Samtidig øker produksjonen. Virker logisk å åpne opp for leveranser av de dyrere varianter i andre markeder før de starter produksjon av SR med mindre margin?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Nickelilltroll

Denna ventan er lang altså! :)

Sjekker "min side" et par ganger hver dag for å se om det er noen oppdateringer eller ny info ;D Jada, veit det kommer en mail men...

Hade håp om at Volvo XC40 skulle komme nå på elbilsmessa i Gøteborg i helga, men nej...istedenfor så viser de en konseptbil#skuffa

Nysjerrig på om infoen om at ansatte i Tesla Norge fikk konfigurere sine fredag. Var å henta min TMS siste torsdag og snakka litt med de hyggelige menneskerne på salg, da visste de ingenting men var meget spent.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Magnus Hansen

Sitat fra: S4e på søndag 02. desember 2018, klokken 09:12
Vil tro at etterspørsel i USA vil bli dempet noe når skattefradrag blir redusert fra årsskiftet - inntil de begynner å produsere SR. Samtidig øker produksjonen. Virker logisk å åpne opp for leveranser av de dyrere varianter i andre markeder før de starter produksjon av SR med mindre margin?

Det tror jeg er helt riktig. I tillegg er Tesla rammet av toll på det kinesiske markedet som gir mindre salg og/eller lavere marginer

N00b

Tesla driver å tester ut konfigurator på egne ansatte.  Så snart det fungerer som det skal åpner de for oss andre dødelige.  Da blir det som vi husker fra tidligere lanseringer, de åpner konfigurator til puljer og puljer av folk etter når de satte seg på listen.  Så blir kønummeret ditt når du trykker bekreft på konfigurasjonen.
Og selvsagt kommer Tesla til å tulle det til med at noen som konfigurerte tidlig får bil etter noen som konfigurerte 1 måned senere.  Sånn er livet.

M3 køen er mye lengre enn noen annen kø Tesla har hatt og det som vil begrense antallet i Norge i 2019 er utleveringskapasiteten til Tesla!  De har jo noen S og X som skal ut også.  Uten tvil blir M3 Norges mest solgte bil i 2019.

Så kommer det kun LR AWD biler til Norge første tiden, iallefall frem mot sommeren.  Skal du ha mindre batteri / RWD, så legg et lag ekstra med tålmodighet under skosålene.

Magnus Hansen

Sitat fra: N00b på søndag 02. desember 2018, klokken 11:35
Så kommer det kun LR AWD biler til Norge første tiden, iallefall frem mot sommeren.  Skal du ha mindre batteri / RWD, så legg et lag ekstra med tålmodighet under skosålene.

Det kan sikkert være riktig. De ønsker å selge så dyre konfigurasjoner som de kan, så lenge de kan. Spørsmålet er når markedet er mettet og hva de velger å komme med etter det for å holde etterspørselen oppe. En mulighet er MR som i USA. En annen er mulighet er å åpne for LR+RWD. Det blir en vurdering på hva de tror de får høyest inntjening på. Hvis de vil kan si sikkert selge LR+AWD og performance ganske lenge i Norge i forhold til andre markeder. Men i Europa ellers vil det nok være nødvendig å åpne for rimeligere konfigurasjoner tidligere. Og da må de nok åpne for det i Norge også. Hvis ikke blir det i alle fall bli Business på import

N00b

Nesten så jeg synes synd på BMW forhandlere som sitter med lager av I3 til 370.000,- 
De blir plutselig gårsdagens avis.  M3 er game changer.

turfsurf

Sitat fra: N00b på søndag 02. desember 2018, klokken 12:45
Nesten så jeg synes synd på BMW forhandlere som sitter med lager av I3 til 370.000,- 
De blir plutselig gårsdagens avis.  M3 er game changer.
BMW vil nok merke det, men disse bilene er ikke i samme klasse. I3 vil fortsatt være en overlegen by / butikk bil med lett ut/inn, parkering og praktisk bagasjerom. Model 3 er en god, kjøreglad allroundbil. Men i3 er nå en veldig dyr bil i.f.h.t. hva man får, mens det motsatt gjelderfor Model 3. Den ser ut til å bli ett av de beste elbilkjøpene på markedet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Vil tro at etterspørsel i USA vil bli dempet noe når skattefradrag blir redusert fra årsskiftet - inntil de begynner å produsere SR.

Selvfølgelig, og det er vel også noe av årsaken til at starten på SR produksjonen havner rundt årsskiftet.

Samtidig øker produksjonen. Virker logisk å åpne opp for leveranser av de dyrere varianter i andre markeder før de starter produksjon av SR med mindre margin?

Det er en måte å se det på, en annen vil være at når de åpner for SR produksjon så vil de ha en ganske lang venteliste i statene som de vil prøve å dekke inn før de sender dem til eksport. Uansett blir resultatet det samme for oss :) 

... om de får mindre margin av å selge dem i statene eller i Europa tror jeg nok at spiller mindre rolle når SR produksjonen først er i gang. Så når den verste backloggen er dekket inn i det amerikanske markedet, og de har ledig utleveringkapasitet her, så ser jeg ikke at de har noen grunn til å holde SR tilbake fra det europeiske markedet lengre.
Model S 85D

turfsurf

Strategisk sett tror jeg nok det er viktigere å begynne å få ut Model 3 i resten av verden, enn det er å dekke US markedet med SR varianter. Det er viktig å etablere Tesla som ett «vanlig» merke, så det automatisk blir en bil man vurderer ved neste kjøp. I de fleste land utenom Norge er det fremdeles ett litt sært, eksotisk merke som folk flest ikke vurderer. De går glipp av mye mindshare hvis de drøyer for lenge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA