Er det noen som har kjørt mer enn 200 000km uten å bytte batteri eller DU?

Startet av Torpedo Ted, fredag 30. november 2018, klokken 13:04

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Tror aldri jeg har sett noen høy km stand som ikke har byttet batteri eller DU minst én gang?

noto

Spørs hvilken modell og årgang du mener. Hvis det er original S85 fra 2013/14 tenker jeg at - DU: Neppe, Batteri: Helt sikkert.

geear

Ikke helt det samme som om noen her inne har gjort det med egen bil, men her er en Model S90D som har gått 644000km på tre år, og har blitt hyppig supercharget til 100%:

https://www.tesloop.com/blog/2018/7/16/tesloops-tesla-model-s-surpasses-400000-miles-643737-kilometers

Den skiftet første batteriet på 312 000km og så igjen 210 000km senere.

Sitat"Found internal imbalance in HV battery due to consistent supercharging to 100% from a low state of charge (SOC) without any rest periods in between. HV battery has been approved to be replaced. Also recommend that customer does not Supercharge on a regular basis and does not charge to 100% on a regular basis. We also recommend that the customer use scheduled charging to start charge 3 hours after end of drive at low SOC."

Litt interessant det de skriver om at de anbefaler å utsette ladestart etter å ha kjørt den veldig lavt på SOC. Det er første gang jeg har hørt. Har alltid vært rask til å hive bilen på lading ved lav SOC, for å unngå at den står med lav SOC. Kanskje BMS gjør et eller annet i den perioden?

SitatBack in June 2018 one of Tesloop's Model X 90Ds, dubbed Rex, achieved 300,000 miles on its original battery and drive units in 1.75 years. Battery degradation over the 300,000 miles was ~10%. Tesloop has also included the Model X's full service record, see here. Since achieving the milestone the Model X's rear drive unit has been replaced.

Tesloop also has had 5 other Model Xs that have each traveled over 200,000 miles on their original batteries and drive units. The vehicles are under the standard 8 year warranty. Tesloop does not have and never has had any extra service deals, warranties or agreements with Tesla.

Sjøhyene

DU har vel omtrent alle fra 2014/2013 byttet, men det kan vel heller tilskrives en konstruksjonsfeil i den originale DU'en.
Batteriet trenger man neppe bytte ila levetiden til bilen sånn jeg har sett. Alltids noen som har gjort det, men det blir litt som å få motorhaveri på en 4 år gammel fossil. Shit happens, men blir så klart dekt av garanti.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Torpedo Ted

Er det bare meg som synes dette er bekymringsverdig? Å kjøpe Tesla som ikke har reklamasjonsrett er jo galskap.

Alt tyder jo på at batteriet og DU varer vesentlig kortere enn bilens levetid - at de ikke byttes pga normal slitasje, men regelrette feil.

Klykken

Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 30. november 2018, klokken 14:34
Alt tyder jo på at batteriet og DU varer vesentlig kortere enn bilens levetid - at de ikke byttes pga normal slitasje, men regelrette feil.
Tyder "alt" på det, utifra den ene linken? Det er krisemaksimering.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Torpedo Ted

Sitat fra: Klykken på fredag 30. november 2018, klokken 14:38

Nei, hver eneste gang jeg har sett skriving om biler som har kjørt mye, har de alltid byttet batteri og/eller DU. Mange ofte FLERE ganger. Hvor mange ganger har ikke Bjørn Nyland hatt trøbbel f.eks.?

Linken over er faktisk første gang jeg har hørt om biler som har kjørt over 200 000 uten bytte - men dette er jo biler som bare er litt over 2 år - jeg er overbevist om at alder også har en betydning på slike feil, ikke kun kjørelengde.

tonl

Er det bare meg som synes dette er bekymringsverdig? Å kjøpe Tesla som ikke har reklamasjonsrett er jo galskap.

Usikker hva du mener med reklmasjonsrett her. Det er generell 5års/100.000km garanti og du har reklamsjonsrett hvis bilen har passert 100.000km, men er ikke mer enn 5 år gammel. Dessuten er det 8år garanti på DU og batteri uansett km (gjelder ikke S60 fra en viss periode).

Min s85d er snart 150.000km og ikke vært feil på batteriet eller DU.

1000kwh

Nå er det 8 års garanti på de delene du er bekymret for, så jeg ville ikke kalt det galskap.

noto

Erfaringene refererer seg til 4-5 år gamle biler som stort sett har fått skiftet til oppgraderte komponenter og uansett har 3-4 år gjenstående garanti uten begrensning for kjørelengde. Nyere biler virker ikke å ha samme svakheter.

Kristian O

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

GeirKj

Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 30. november 2018, klokken 14:48
Sitat fra: Klykken på fredag 30. november 2018, klokken 14:38

Nei, hver eneste gang jeg har sett skriving om biler som har kjørt mye, har de alltid byttet batteri og/eller DU. Mange ofte FLERE ganger. Hvor mange ganger har ikke Bjørn Nyland hatt trøbbel f.eks.?

Linken over er faktisk første gang jeg har hørt om biler som har kjørt over 200 000 uten bytte - men dette er jo biler som bare er litt over 2 år - jeg er overbevist om at alder også har en betydning på slike feil, ikke kun kjørelengde.
Du gjør den feilen vi mennsker er programmert til å gjøre - se på et lite utvalg og så tro at det er representativt. Hva Bjørn Nyland og tilfeldige forumbrukere opplever, er helt irrelevant siden du må se på et statistisk signifikant utvalg for å kunne konkludere med noe som helst.

arnkl

Eg har no køyrt 177.000 km. Batteriet er orginalt, men fekk no i sommar skifta kontaktor i det. Det er ein kjent svakheit i dei første bilane, og tidlegare vart heile batteriet skifta når kontaktoren svikta. DU skifta på 80.000 km, og den nye det er ingen teikn til trøbbel med. Den første viste teikn til slitasje (klakkelyd og seunare sirkelsaglyd) heilt frå 40.000 km.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA