Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Å endre "recup" til 1 vil slå forskjelig ut for de som har mye høydeforskjell og de som kjører på "flata".

Jeg er også litt i tvil om 21kWh (som www.jurassictest.ch bruker) faktisk stemmer hvis man kjører
batteriet helt tomt på en kontrollert måte. Har sett grafer som viser at Nissan lar oss ta ut nesten
hele bunn på batteriet, så kanskje det er mulig å ta ut mer enn 21kWh? (Noen i USA har sikkert målt dette)

Jeg kjører ikke regelmessig til LB eller WLB (og har aldri sett "skilpadda"), men min erfaring er at kjøremønster
og topografi er avgjørende for når LB kommer. Det samme gjelder WLB.
Det virker mao. som om det er mulig å få mer ut av batteriet ved f.eks 50km/t på flata enn f.eks 60km/t og bakker
(eller 80km/t på flata for den sags skyld).

På lange distanser med en del motorveihastigheter virker http://www.jurassictest.ch/GR/ svært nøyaktig for meg.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

eivisa

Forandre recup til 1,0 er når du kjører økonomisk i D. Hastigheter oppover ikke over 70i "normale" bakker og max 60 hvis det er bratt.
70-80 på flatene. Alt dette gjelder hvis det kun er snakk om en fjellovergang som her 6-700m høyde.
Ellers så stemmer recup på 1.0 hos meg om det ikke brukes varme. Har testet dette på mange lange turer, og har alltid hatt litt mere
strøm igjen en det som er regnet ut. Har et snittforbruk på 0,14kw/km over 20000km. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Halvor

Vurderer å kjøpe en Leaf, men sitter litt på gjerdet foreløpig. Ønsker å vite mer om 2013 modellen før beslutning tas. Jeg ser det er mye snakk om hva man kan gjøre for å bedre rekkevidden.

Er det noen som kan si noe om rekkevidde med normal temperatur inne i bilen? F. Eks 22 grader inne og 0 grader ute.

eivisa

Ca.100km ved helt normal kjøring.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Jærbuen

Sitat fra: eivisa på søndag 28. oktober 2012, klokken 21:22
Ca.100km ved helt normal kjøring.


Kjørte i går kveld med 21 grader inne, vifta på 2, AC av, og -1 ute, da trakk den ca 2 kw på klima'n. Trekker mer når den skal varme opp vannet fra helt kald bil.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Halvor


Thomas Parsli

Hvis du klarer å kjøre under 90km/t er 100-120km greit i praksis.
Jeg må være hard på høyrefoten for å få under 120km nå når det er tørt og rundt 0 -men blir det vått faller nok rekkevidden ned mot 100km

Tror ikke jeg var mye under 100km i vinter, inkludert dagene med -15.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Halvor

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 28. oktober 2012, klokken 21:45
Hvis du klarer å kjøre under 90km/t er 100-120km greit i praksis.
Jeg må være hard på høyrefoten for å få under 120km nå når det er tørt og rundt 0 -men blir det vått faller nok rekkevidden ned mot 100km

Tror ikke jeg var mye under 100km i vinter, inkludert dagene med -15.

Thomas

Høres bra ut. Bor nær Bergen, så litt regn må jeg nok regne med.. ;) Skal nok holde meg under 90 også, sånne veier har vi ikke her... :)

el nino

Jeg satt også litt "på gjerdet" mht. 2013 modellen. Men svaret jeg fikk på Leaf-eventen på Youngstorget, var at det blir de samme batterier, samme rekkevidde, men noen forandringer på interiør og fargevalg. Det vil alltid komme små forandringer/forbedringer på nye modeller (de skal jo selges), men jeg fant ut at dagens Leaf passer til mitt bruk. (Skal ikke "på hytta" hver bidige helg, som er det mest vanlige argumentet mot el-bil i Norge) ;D Og hvis jeg stadig skulle vente på neste modell pga kosmetiske forandringer, ville det ikke blitt noen ny el-bil. (Har kjørt 2 modeller Think hittil) ;)

Halvor

Sitat fra: el nino på mandag 29. oktober 2012, klokken 09:09
Jeg satt også litt "på gjerdet" mht. 2013 modellen. Men svaret jeg fikk på Leaf-eventen på Youngstorget, var at det blir de samme batterier, samme rekkevidde, men noen forandringer på interiør og fargevalg.

Mest sannsynlig stemmer vel det, men det er jo ikke offisielt enda.

Aspiranten

Facelift pleier jo å bare være litt botox.  :)

Men økonomisk så går jo de første facelift utgavene raskere på bruktmarkedet enn de siste "gamlekara"...
Nissan Leaf

eivisa

#641
Sitat fra: Halvor på søndag 28. oktober 2012, klokken 20:51
Er det noen som kan si noe om rekkevidde med normal temperatur inne i bilen? F. Eks 22 grader inne og 0 grader ute.

Startet i dag med 80% lading. Kjører alltid i D og med Cruicekontroll på når jeg kan. Hadde 5 turer med litt opphold. Bilen var forvarmet før jeg startet.
Kjørte med varmen på 20grader og i autostilling (uten AC). 0 til 2 grader og våte, isete og litt slaps i veien.
Blandet hastighet mellom 50,60,70 og 80km/t uten for mange stigninger(største stigning 150m høydeforskjell). Kjørte 82km før LBW kom på, og da har du til ca.25km til om du slår av varmen. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Halvor

Sitat fra: eivisa på mandag 29. oktober 2012, klokken 15:10
Sitat fra: Halvor på søndag 28. oktober 2012, klokken 20:51
Er det noen som kan si noe om rekkevidde med normal temperatur inne i bilen? F. Eks 22 grader inne og 0 grader ute.

Startet i dag med 80% lading. Kjører alltid i D og med Cruicekontroll på når jeg kan. Hadde 5 turer med litt opphold. Bilen var forvarmet før jeg startet.
Kjørte med varmen på 20grader og i autostilling (uten AC). 0 til 2 grader og våte, isete og litt slaps i veien.
Blandet hastighet mellom 50,60,70 og 80km/t uten for mange stigninger(største stigning 150m høydeforskjell). Kjørte 82km før LBW kom på, og da har du til ca.25km til om du slår av varmen. ;)

Det høres bra ut. Typiske forhold i Bergen og omegn fra oktober til mars... :)


Eirikog

Sitat fra: Halvor på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 14:15
Sitat fra: eivisa på mandag 29. oktober 2012, klokken 15:10
Sitat fra: Halvor på søndag 28. oktober 2012, klokken 20:51
Er det noen som kan si noe om rekkevidde med normal temperatur inne i bilen? F. Eks 22 grader inne og 0 grader ute.

Startet i dag med 80% lading. Kjører alltid i D og med Cruicekontroll på når jeg kan. Hadde 5 turer med litt opphold. Bilen var forvarmet før jeg startet.
Kjørte med varmen på 20grader og i autostilling (uten AC). 0 til 2 grader og våte, isete og litt slaps i veien.
Blandet hastighet mellom 50,60,70 og 80km/t uten for mange stigninger(største stigning 150m høydeforskjell). Kjørte 82km før LBW kom på, og da har du til ca.25km til om du slår av varmen. ;)

Det høres bra ut. Typiske forhold i Bergen og omegn fra oktober til mars... :)


Stemmer bra med mine erfaringer i bergensområdet sist vinter også. Med vekslende kjøring og kjøreforhold og en daglig netto høydeforskjell på ca. 150 m var realistisk rekkevidde drøyt 10 mil. På de kaldeste dagene, eller med mye start/stopp/køkjøring, ble det ned mot 9 mil. Hadde det stort sett komfortabelt varmt, men syntes ofte det var nok å sette varmen på 16,5 grader og heller supplere med litt sete- og rattvarme av og til.

Bergen
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  63 000 km
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" 63 km

kenmyh

I går kjørte jeg fra Akser til Holter (utenfor Jessheim), litt over 8 mil, på rett over 50% (bikka ned på 5. batteristrek ca. en mil før jeg var hjemme). Temperaturen gikk fra 0 - -4 grader, og sola skinte nydelig! :)

Det var litt køkjøring og omkjøringer for å slippe og stå i kø (innom Strømmen og Lillestrøm).

Så dette betyr vel at jeg ville klart rundt 13-14 mil teoretisk. Lover godt for resten av vinteren! Hjelper nok en del at det omtrent kun er nedover fra Asker til Oslo! :)
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA