Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

herregud

Tiden er beregnet fra jeg startet lading kl 2100 og til mail fra carwings kl 0730. Strømmåler på hytta viser forbruk i samme tid ca 26 kw, men da er annet forbruk inkl. Ved alle tre turene har jeg fått low battery warning på toppen av fjellovergangen med ca 10 km igjen på guesso. Men nedfart fra fjellet regenererte flere km.
På turen fra Tromsø til Nordreisa er det to ferger, på den lengste ca 40-45 minutter sa billettøren at det ville ikke være noe problem å få litt lading ombord ved behov. Kan tenke meg at det kan bli aktuelt til høsten når temperaturen blir enda lavere. Igår den 20 juli var det 6 grader....+..! :o
Leaf 2012
P85D 2015

Mortenmann

Kjøpte sølvløvet november i fjor. Kjørt 12000km nå på Stavangerveier. Rekkeviddetest i går- ikke reduksjon i batterikapasitet. Lader 80% og skjelden hurtiglader. Andre som har registrert svekket rekkevidde?
SølvLeaf

Sterkstrøm

Fikk bilen tidlig i november i fjor. Den har godt ca 18000km nå. Har ikke merket noe nedgang i rekkevidde ennå, tvert i mot. Har fått en helt annen kjørestil  ;Dog regner med at rekkevidden har øket med 10-20% grunnet dette. Kikket mye på guessometeret til å begynne med og var nervøs for kjørelengde. Nå sjekker jeg det kun innimellom for å få en følelse av restverdi på batteriet. Nå vet jeg hvor langt bilen går før jeg begynner å strekke grenser.  ;D Det virket som Leafen løsnet noe ved ca.15000, nesten på samme måte som på en bensinbil. Det virker som bilen ruller lettere nå enn når jeg fikk den. Ellers blir jeg mer og mer fornøyd med bilen. Jeg trodde det ville være ett irritasjonsmoment å alltid plugge inn strømmen i garasjen, men dette har godt meget bra. Det tar jo bare 4-5 sekunder. Når det gjelder avstander gikk siste kjøretur fra Strømmen til Lillestrøm for å hente en passasjer, deretter til Drøbak for en kopp kaffe og tilbake via Oslo og Lillestrøm for avlevering av passasjer før jeg var hjemme i Strømmen igjen. Alt på en lading.

eivisa

Sitat fra: Sterkstrøm på lørdag 01. september 2012, klokken 18:17
Det virker som bilen ruller lettere nå enn når jeg fikk den.


Har snart 20000km siden november. Jeg og har merket at den ruller lettere. Det virker som om regen. ikke er like kraftig som når den var ny. Er det noen andre som har merket det? ???
Får vel høre med de når jeg skal inn på service... ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

jkirkebo

I går ladet jeg 2x15 min på hurtigladeren på Gjøvik (29% til 86%) og deretter med 10A på CC senteret til 99.2% (måtte ta en vilkårlig stikkontakt i parkeringshuset da ladeplassen var opptatt av en svart Leaf).

Målet var Oslo, 123km unna og ganske mange høydemeter opp/ned. Rekkevidden sank naturlig nok betraktelig på vei oppover.

Fra toppen og ned mot avkjørselen til Brandbu regenererte jeg nesten 4% på batteriet og kjørte nesten til Roa før jeg var nede på samme SOC som på toppen av bakken. Totalt ble det nesten 18km før SOC var lik, det er er godt fornøyd med.

Bilen ble kjørt i fartsgrensa så sant det var mulig, og mye på cruise control. Passerte to trailere underveis. Varmeapparat/AC var avslått da det ikke var behov for hverken kjøling eller varme.

Ankom Oslo med 29.5% igjen på batteriet, totalt brukt 69.7% på 123km. Riktignok ned ca. 125 høydemeter, men jeg er rimelig fornøyd med det resultatet. Bilen hadde to passasjerer og normal mengde bagasje for hyttetur.

Dette tilsvarer en rekkevidde på ~170km, så de oppgitte tallene fra Nissan er helt klart oppnåelige i praksis på veier med maks 80km/t fartsgrense og mye 40/50/60/70 innimellom samt varme/AC av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TimeBandit

Okei. Da har jeg gjort testen. Kjørt fra 100% batteri ned til VLBW + 5-6 km.
Holdt meg til landeveier, 60-80 km/t og fikk ut 174,9 km (etter bilinstrumentene) og er vel rimelig fornøyd med det. Av ytre forhold kan det nevnes at temperaturen varierte fra 12-15 grader, og det har vel blåst rundt bris (6-8 m/s) mesteparten av tiden. Turen har foregått i Østfold, så dårlig med fjelloverganger underveis :)



Bilen står nå og lader med et claes ohlson energimeter tilkoblet. Skal bli spennende å se hvor mye strøm som går inn i batteriet.

Kjørte med fjærlett høyreben i drive, og det resulterte i flg. gjennomsnittsforbruk:


Av andre interessante rekkevidder oppnådd denne sommeren kan jo nevnes en tur fra Kråkerøy til Sandefjord lufthavn Torp der det gikk unna på både E6 og E18. Selvfølgelig var alle ladeplassene opptatt, så jeg måtte returnere uten ekstra lading noen dager senere. Det var jo ikke helt etter planen kan du si, men hjemturen gikk fint - selv om jeg ikke tok sjansen på eplekjekke manøvre på motorveien denne gangen. Dette var min første tur på over 16 mil på en lading, og følte vel at jeg knakk en kode på veien hjem den gangen.
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

bjorns_1

Lurer på hvor lang rekkevidde Leaf har på 80% batteri?

Thomas Parsli

Rundt 12mil avhengig av hastighet, høydeforskjell og temperatur.
Ikke noe problem å tømme batteriet etter 30km, eller kjøre 130-150km.

"Leaf Range Chart" gir deg svar på alt du lurer på, den er bare litt vanskelig å lese:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=leaf%20range%20chart&source=web&cd=2&ved=0CC8QFjAB&url=http%3A%2F%2Felbilforum.no%2Fforum%2Findex.php%3Faction%3Ddlattach%3Btopic%3D4268.0%3Battach%3D3062&ei=muBaUKLaH8nJsgavq4EY&usg=AFQjCNG0Jtpg3RE9sXUH1XqY8Wwrpz5t5g&sig2=Sv3Ip5eoKV9yepercc5_QA

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

bjorns_1

#623
Ska prøve Leafen på lang tur og har to ruter til samme plass :-\ og velge mellom. Noen som har forslag til hvilken som er best? Klarer Leafen dem?

Alt 1:
164 Km totalt
Hurtig lader etter  76 km, noe kupert terreng.

Alt2:
114km totalt uten lademulighet med en fjell overgang opp og ned.


takker for svar

eivisa

#624
Sitat fra: bjorns_1 på torsdag 27. september 2012, klokken 00:14
Alt2:
114km totalt uten lademulighet med en fjell overgang opp og ned.

Hvor høyt er det over fjellovergangen? Når i kjøringen kommer fjellovergangen, starten midten eller i slutten?
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

bjorns_1

Er ca 6-700 m høyde så. Det er i slutten på distansen. Så går det ca 700m opp og så ned igjenn andre siden

eivisa

Det burde gå greit om du ikke kjører for fort, og at det ikke er for kaldt.
Jeg hadde prøvd, må jo ha litt spenning.. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

tomrh

Jeg råder deg til ihvertfall ikke å se på guess-o-meteret på en slik tur ihvertfall! For når du har lirket deg opp til toppen av fjellovergangen vil det se ut som om at du omtrent ikke har kjørelengde igjen og rekkeviddeANGSTEN kommer. Men sannheten er at nedover fra fjellet går det svært lite strøm, ja muligens får du regenerert mer enn du bruker hvis det er skikkelig bratt. Har selv erfaring med en fjellovergang mot slutten av kjøreturen på vei til hytta. Med bra planlegging og kjøreøkonomi går det alltid greit.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bjorns_1

#628
Får satse på veien over fjellet da ;) Alltid gøy med spenning,

Takker for svar :)


Får -9,5% når jeg har sjekket på jurrasictest.ch
Er denne til og stole på?

eivisa

Sitat fra: bjorns_1 på torsdag 27. september 2012, klokken 23:02
Får -9,5% når jeg har sjekket på jurrasictest.ch
Er denne til og stole på?

Juster på parameter "recup" til 1.0, da er den mere riktig. 8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA