Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

leafeierskien

Jasså folkens! En oppdatering hvordan turen gikk er vel på sin plass:

Kjørte 130 km hjem med en strek igjen og cirka 20 km igjen. Da rakk jeg en liten tur på 10-15 min med fruen også...

Kjørte i cirka70 kmt på e18 og resten av strekninga i cirka 60.

140 km totalt før jeg satt den på lading. Rakk og teste akselrasjonen på en strekning også før lading... For en bil :))

Trond Arve

Sitat fra: montymastiff på onsdag 18. juli 2012, klokken 18:43
Jasså folkens! En oppdatering hvordan turen gikk er vel på sin plass:

Kjørte 130 km hjem med en strek igjen og cirka 20 km igjen. Da rakk jeg en liten tur på 10-15 min med fruen også...

Kjørte i cirka70 kmt på e18 og resten av strekninga i cirka 60.

140 km totalt før jeg satt den på lading. Rakk og teste akselrasjonen på en strekning også før lading... For en bil :))

Bra kjørt, gratulerer! :D

Stemmer forøvrig rimelig bra med Green Race sitt estimat med gjennomsnittsfart på 65 km/t.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Vel kjørt -og gratulerer med ny bil!

Det høres ut som om du hadde minst 30km rekkevidde igjenn, kanskje så mye som 40.

Hvordan gikk det å ligge i 60km/t, i forhold til andre traffikanter?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

leafeierskien

Takk for det, kompiser :-)

Da jeg lå i 60 fikk jeg fort en bil (eller fem) i baken, men ingen måtte ligge bak meg i mer enn 2 min av gangen. Så jeg merket ingen sure miner.

I dag kjørte jeg 10 mil og hadde 36 km igjen da jeg kom hjem. 4 av de 10 milene lå jeg i 104-112 kmt på e18 vestfold.

Øyeblikket da jeg kjørte forbi en porche 911 var helt ubeskrivelig :-)

At det ikke er en eneste hurtiglader i nedre vestfold/grenland med 250 000 mennesker innenfor en 8 mils radius er helt uforståelig forøvrig...

leafeierskien

Kan noen fortelle meg om dette er en hurtiglader?

Jeg må ærlig innrømme at jeg trodde det skulle være enklere å lade ved offentlige steder...

Det står 50 kwh nederst hvis dere ser på bildet...  ;)

Hilsen Montymastiff som snart runder 30 mil i løpet av sine første 30 herlige timer som Leaf-eier  8)


Griffel

#605
Sitat fra: montymastiff på torsdag 19. juli 2012, klokken 20:46
Kan noen fortelle meg om dette er en hurtiglader?
Nei dette er helt almimmelige schuko stikkontakter hvor du må bruke kladden. (16 A sikring opptil drøyt 3 kW avhengig av kladd og lader i bilen)

50 kWh er en energimengde som den har levert etter at måleren ble resatt.
Effekt måles i kW

Hurtigladerene har kabel med plugg i enden som passer til hurtiglader kontakten i bilen din.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

leafeierskien

Ah, ok :) Skjønner at jeg må lese meg opp på emnet!! Takk for svar!

Rio

Hei, og Gratulerer!

Enkel forklaring:

kWh (kiloWatt hour) er en mengde energi. Batteriet på Leafen har en kapasitet på 21 kWh, som tilsvarer å si at en bensintank har en kapasitet på X liter.

kW er effekt. Det handler om hvor mye energi man forbruker per sekund. Motoren på Leaf kan levere maks 85 kW.


Når man lader, så gjør man det også med et antall kW - altså, hvor raskt man fuller tanken. Hvis man lader med 1 kW i 1 time, så har man 1 kWh.

Ladekladden som følger med Leafen begrenser Leafens lader til 2,3 kW (dvs. 10A).

En vanlig vegglader lar Leafens lader gå for fullt, dvs. 3,7 kW (dvs. 16A)

En hurtiglader lader batteriene direkte (altså, laderen står på bakken, ikke i bilen), og de kan lade med over 50 kW. Da går det begripeligvis mye raskere å fylle opp 21 kWh.

(Jeg har utelatt at ting ikke er 100% effektive, osv.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafeierskien

Hei!

Takk for fin forklaring, Rio.

Jeg får forsøke å finne ut hvordan jeg stiller på alle de bryterne som er på bildet. For det er vel ikke bare å stikke stikkontakten inn?

:)

Griffel

Sitat fra: montymastiff på fredag 20. juli 2012, klokken 11:59
Hei!

Takk for fin forklaring, Rio.

Jeg får forsøke å finne ut hvordan jeg stiller på alle de bryterne som er på bildet. For det er vel ikke bare å stikke stikkontakten inn?

:)
Normalt er det bare å plugge støpselet inn i stikkontakten. Det er en automatsikring for hver av stikkontaktene som må stå på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: montymastiff på fredag 20. juli 2012, klokken 11:59
Hei!

Takk for fin forklaring, Rio.

Jeg får forsøke å finne ut hvordan jeg stiller på alle de bryterne som er på bildet. For det er vel ikke bare å stikke stikkontakten inn?

:)

Jo, med mindre det lyser rødt, så kan du bare plugge inn, og så kommer spenningen på når du lukker lokket på stolpen, og den lyser blått.

NB: det er en vanlig feil at mange lyser blått hele tiden, men de virker likevel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafeierskien

Takk for gode svar, gutta :) Det settes pris på...

Nå skal jeg slutte å kuppe tråden.

Men jeg må si jeg er imponert over rekkevidden. Jeg kommer fint 10 mil + med kjøring i høye hastigheter (70-120) over lenger tid. Det er ganske kult...

herregud

Har nå kjørt 3 helger til hytta i Nordreisa med Leafen. Hver gang med 2 voksne og rimelig mye bagasje og utstyr. Distansen er 125 km hver vei med blandt annet en fjellovergang, Sörkjsfjellet på E6. Jeg følger fartsgrensene som varierer 60/80 og bruker Eco med noe bruk av cruise.. Rest har vært en og null strek (9-20 km), igår var det en strek og 9 km.  Lading tok da 10,5 timer til 100% med kladden på 10amp. Hvor mange kw er det da  brukt? 2,3kwx10,5timer = 24,15 kw , og dette er jo over totalkapasitet . Er det et visst tap og er det kladden som styrer ned belastningen slik at faktisk forbruk er lavere?
Leaf 2012
P85D 2015

leafster

Tok det 10,5 timer eller beregnet carwings tiden? Beregningen er konservativ og den lader alltid bilen opp fortere enn den sier. Men det stemmer også at det er et tap i ladeprosessen. Jeg antar at den ligger på rundt 10%.

jkirkebo

Sitat fra: herregud på lørdag 21. juli 2012, klokken 10:30
Har nå kjørt 3 helger til hytta i Nordreisa med Leafen. Hver gang med 2 voksne og rimelig mye bagasje og utstyr. Distansen er 125 km hver vei med blandt annet en fjellovergang, Sörkjsfjellet på E6. Jeg følger fartsgrensene som varierer 60/80 og bruker Eco med noe bruk av cruise.. Rest har vært en og null strek (9-20 km), igår var det en strek og 9 km.  Lading tok da 10,5 timer til 100% med kladden på 10amp. Hvor mange kw er det da  brukt? 2,3kwx10,5timer = 24,15 kw , og dette er jo over totalkapasitet . Er det et visst tap og er det kladden som styrer ned belastningen slik at faktisk forbruk er lavere?

For det første er ladeeffektiviteten i Leafen ca. 87% ved 16A. Ved 10A er den nok noe lavere, kanskje 85%.

For det andre styres ladestrømmen ned når batteriet nærmer seg fullt.

Vil du se akkurat hvor mye som brukes kan du kjøpe en energimåler på Clas Ohlson. http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/Pr364444000 - anbefales ikke brukt på 16A i lengre tid men på 10A bør det gå helt fint.

De som har målt med 16A helt fra turtle og til 100% har havnet på et forbruk på ca. 25,5 til 26kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA