Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Kryten

Sitat fra: Larvik på fredag 22. juni 2012, klokken 19:13
Det mange ikke vet er at det ER en hurtiglader på foksrød, dessverre ser den ikke ut til å være tilgjengelig for offentligheten :(

Hvor er den plassert?

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Aspiranten

#571
Er det idiotisk å bruke cruisecontrol?

Har kjørt 90km på E39 og har én batteriprikk igjen. Stigning på 400 moh midt på strekningen. 5 prikker varme, ladet 100% flere ganger i det siste, brukte ikke AC, lite radio, khøring i 60-80kmt.

På vinteren har jeg rekkevidde på ca. 90km.

Er det jeg som har fått mandagsbatteriet?
Nissan Leaf

TimeBandit

Sitat fra: Aspiranten på mandag 25. juni 2012, klokken 14:10
På vinteren har jeg rekkevidde på ca. 90km.

Er det jeg som har fått mandagsbatteriet?
Med 1 prikk igjen har du ca 20% igjen av batteriet iflg http://www.lovemyleaf.com/#!rangechart.
Sjekk med carwings hvor mange kWh du brukte på turen og del på 0,8. Da får du (veldig grovt) regnet ut hvor mange kWh du hadde tilgjengelig. Er batteriet ditt nogenlunde standard burde carwings rapportere 16-17 kWh på turen. Hadde du motvind ? Regnet det ? Det er jo mye rart som spiller inn på strømtrekket. 400 høydemeter rapper iflg. range-chartet ca. 2 kWh, var det +15C gikk det 0,5kWh der osv.
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Kjeldsen

Sitat fra: Aspiranten på mandag 25. juni 2012, klokken 14:10
Er det idiotisk å bruke cruisecontrol?

Har kjørt 90km på E39 og har én batteriprikk igjen. Stigning på 400 moh midt på strekningen. 5 prikker varme, ladet 100% flere ganger i det siste, brukte ikke AC, lite radio, khøring i 60-80kmt.

På vinteren har jeg rekkevidde på ca. 90km.

Er det jeg som har fått mandagsbatteriet?


Hvor var det du kjørte? Vet du hvor mange høydemeter turen din hadde sammenlagt og høyde over havet ved turens start og slutt? Bakker og fart sluker energi, selv om du får igjen ca halvparten når det går nedover. Regner med du hadde klart ca 110 km før skilpaddemodus og det kan godt være normalt i forhold til fart og kupert topografi.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

Aspiranten

Omtrent vindstille, sol og fint vær. 20c på nedoverturen og 16c på hjemveien igjen.

Jeg kjørte fra Molde til Leikong ved Ulsteinvik. 2 fergeoverganger.

Det er én fjellovergang på 400 moh opp og ned, deretter er det bare helt ordinært kystlandskap hele veien.

Sjekket Carwings tidligere idag, men der er det ikke rapportert inn noe som helst siden 11. juni så jeg får nok pent smøre meg med tålmodighet... Er svært spent på hvor mange kW som har medgått.

Men jeg brukte ihvertfall vesentlig mindre strøm opp på Ørskogfjellet (400moh) denne gang enn sist gang jeg skulle til Ålesund. Da forsvant det 30% mer batteri opp til toppen enn det gjorde nå, og distansen er bare ca. 20km fra hjemmet her. Dengang var det +5, sterk motvind og regn.

Jeg sjekket dekktrykket halveis også. Det var bare på 2.4 bar (skal være 2.5) . Fyllte til 2.8 og tester dette litt nå (ref. dekktrykktråden).
Nissan Leaf

Trond.Strom

#575
Hei, jeg hadde min første langtur med leafen helgen 16/17 juni. Kjørte Vøyenenga til Skien. fylte dekkene til 50psi som er tilnærtmet maks anbefalt av dekkprodusenten. tok med lite bagasje men var 2 voksne og to barn i bilen. antatt totalvekt på bagasje+passasjerere på 230 kilo. Turen er på ca 115km og har tre
topper på ca 300 meter. Greenrace http://www.jurassictest.ch/GR/ estimerer at det skal være -4% på batteriet etter turen. På grunn av dette var det maks hastighet på 75 satt på speedlimiteren. Føltes litt rart å ligge i 75 på e-18 sørover med 100 grense, men ingen ufinheter fra de andre medtrafikantene og turen totalt tok bare ca 20 minutter lengre enn jeg bruker med fosilbilen.

Her har dere faktiske data som viser at jeg brukte 14,9KWh! Ingen LBW og to streker på batterimåleren. Guessometeret estimerte ca 30km rest rekkevidde. Så neste tur kommer til å gå i tilnærmet fartsgrense :)

1   0.1kWh   0.1kWh   0.0kWh   0.4km   0.2kWh/km   0kg
2   13.1kWh   15.8kWh   2.7kWh   102.4km   0.1kWh/km   18kg
3   1.7kWh   2.7kWh   1.0kWh   12.3km   0.1kWh/km   2kg

Aspiranten

Så da har Carwingsrapporten kommet.

0.14kW/km og 16kW totalt brukt. Da hadde jeg én batteriprikk igjen. Det skal jo være minst 5kW igjen på batteriet da?

Likevel fikk jeg altså low battery warning, noe som skal bety en mil igjen ca. og en rekkevidde på latterlige 110km midtsommers?

Hvilke muligheter har jeg for å teste batteriet?
Nissan Leaf

Trond.Strom

100% lade så kjøre til det er turtlemode? da kan du jo lese i carwings hvor mye du har brukt og dermed hva som er tilgjengelig kapasitet på ditt batteri


jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 26. juni 2012, klokken 10:29
Så da har Carwingsrapporten kommet.

0.14kW/km og 16kW totalt brukt. Da hadde jeg én batteriprikk igjen. Det skal jo være minst 5kW igjen på batteriet da?

Likevel fikk jeg altså low battery warning, noe som skal bety en mil igjen ca. og en rekkevidde på latterlige 110km midtsommers?

Hvilke muligheter har jeg for å teste batteriet?

Heh, en mil etter LBW ? Sist jeg fikk LBW kjørte jeg 21km til og hadde mer å gå på. 25km etter LBW bør gå med pen kjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Larvik

Sitat fra: Kryten på mandag 25. juni 2012, klokken 07:39
Sitat fra: Larvik på fredag 22. juni 2012, klokken 19:13
Det mange ikke vet er at det ER en hurtiglader på foksrød, dessverre ser den ikke ut til å være tilgjengelig for offentligheten :(

Hvor er den plassert?
Rett på utsiden inngangen til Skagerak energi. Ser offentlig tilgjengelig ut, men nøkkern jeg fikk fra elbilforeningen funker dessverre ikke i låsen der i gården....
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Trond.Strom

Skagerak energi på Fokserød? Er det Fjordkraft som ligger rett ved komplett du mener?

Kryten

Regner med det. Fjordkraft er vel deler av skagerak (eller skilt ut).

Får prøve i åpningstiden da ;)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Larvik

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 27. juni 2012, klokken 09:09
Skagerak energi på Fokserød? Er det Fjordkraft som ligger rett ved komplett du mener?
Mulig det står fjordkraft på bygget ja, uansett tvers over for komplett ja (igjen) :)
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Rav4_EV

På Torp er det en gammel hurtiglader til PSA og Renault. Den har du lite glede av til de nye bilene. I låsen passer OL C nøkkel.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

leafeierskien

Skal hente ny LEAF i morgen hos BNH i Bærum og kjøre hjem til Skien.

Bilen skal utleveres fulladet og avstanden er cirka 131 km.

Klarer jeg dette selv om det er første gangen jeg kjører Leaf?

Spør om dette fordi det kan tenkes at jeg må tilvennes en annen kjørestil... ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA