Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Thomas Parsli

ECO gir mer regenerering, mindre forbruk til AC og mindre futt i gasspedalen.
Til sammen blir blir det mindre forbruk. :)

Jeg skjønner ikke hva unødvendig regen er; når jeg slipper gasspedalen gjør jeg det for å bremse -og da er ofte regen akkurat det jeg trenger.

Men så jeg jeg kjørt PSA i 7 år, så jeg er kanskje litt ødelagt ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

flux

Sitat fra: koffeld på fredag 01. juni 2012, klokken 13:53
For meg ser det da absolutt ut som den regenerer i D også, selv om man ikke aktivt bremser.  Det inntreffer imidlertid ikke før man kjører relativt fort, i alle fall over 80-90, men når jeg da slipper gassen på flate partier og nedoverbakker, indikerer energimonitoren tre prikker mot venstre, altså to prikker med regenerering.
Ja den gjør det, men jeg synes det er litt enklere å finne ca. nullpunkt i "D".

Jeg har sett at nye Bmw I3 vil ha et eget nivå i pedalen som gjør det enkelt å finne nullpunktet (coasting)

Aspiranten

For oss som ikke har like ømfintlig gassefot som deg Thomas, er D enklere å kjøre i siden vi overkompenserer når vi slipper gasspedalen for å lette på farten :) Vi havner i regen utilsiktet.
Nissan Leaf

Lynet

#528
I dag kjørte jeg til flystevnet på Ørlandet og ble skikkelig skuffet over rekkevidden.
Startet tidlig med 100% og slapp derfor kø på feja på Flakk, hadde derfor god tid når jeg kom over. Kjørte langs fjorden via Fevåg så turen ble 122km og da med kun 5km igjen på gjettometer når jeg kom frem!
Det betydde at jeg hadde brukt ca 20,5 av de 21kWh som er tilgjengelig av batteriets 23kWh. Men forbruksmåleren viste 0,1kWh/km. Den gikk ned fra 0,2 til 0,1 ca 10km før jeg kom frem som betyr ca 0,15kWh/km. 122km*0,15kWh/km=18,3kWh forbrukt!
Hvor er det blitt av de vel 2kWh i differanse?
Og hvorfor greier jeg bare 122km med en snittfart på ca 60km/h, ECo og ingen varme på?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Slik jeg har skjønt de som får 160km ut av bilen så hadde du vel fremdeles 25km igjen, bare at dette ikke viser som tilgjengelig.

Har aldri kjørt bilen tom selv, eller mer enn 10 meter etter første low batt warning. (Jeg var allerede utenfor carporten da)
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynet på lørdag 02. juni 2012, klokken 23:28
Og hvorfor greier jeg bare 122km med en snittfart på ca 60km/h, ECo og ingen varme på?

Teoretisk rekkevidde ved 20 grader er 129km og trekker du fra 10% for 10 grader (batteritemperaturen) er du nede på 116km!

Det er en del stigning på denne strekningen og hvis du ikke er ekstremt nøye med å få all potensiell regenerering (ikke øker fartene, f.eks) taper du mer energi enn tabellene indikerer.

Fikk du både Low Battery og Very Low Battery warning?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Fikk low battery ca ei mil før jeg var fremme.
Men når jeg summerer ladetider ser jeg at inn på bilen fikk jeg fylt 41,3kWh på 233km noe som gir 1,77kWh/mil noe jeg er veldig fornøyd med og som stemmer bra med bilens angivelse på knapt1,5kWh/mil. Tapet i lader og batteri på ca 15% må også sies å være som forventet.
Men det som da som sagt ovenfor er det et misforhold mellom gjenværende kapasitet på batteriet og oppgitt forbruk på bilen som jeg ikke skjønner:
- 20,5kWh/122=1,68kWh/mil
- oppgitt på display=0,1kWh/km=mindre enn 1,5kWh/mil

Hadde 5 streker på tempen så batteriet hadde mellom 10 og 23 grader hele turen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ovev

Du kunne nok ha kjørt bortimot 20 km lengre før batteriet hadde vært tomt. Man kan kjøre ca 30km etter Low Battery Charge ved 60Km/t.

Du får da følgende beregning ved rest 20km

21/(122+20)=0,148kWh/mil

5km igjen på guessometeret virker lavt. Er det noe stigning den siste mila?
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Lynet

30 km etter low battery! Det trodde jeg ikke, stopper bilen da?
Men regnestykket stemmer bedre da.
Det var tilnærmet flatt siste mila, og en del kø.

Men en batteritemp på ca 10-15 grader begrenser nok de 21kWh noe, kanskje bare 20 er tilgjengelig og at energimeteret tar hensyn tll det?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ovev

Se denne tabellen:

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=4295

NB! Er i miles og må multipliseres med 1,6 for å få km/t

Ca 22 miles ved 37.5 miles/time, dvs 35km ved 60kmt/time ved ideelle forhold: flat vei, konstant fart, 20C, ikke bruk av varmeapparat og ingen vind.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Kryten

Sitat fra: rossifan46 på lørdag 19. november 2011, klokken 14:04
Sitat fra: MARIUS_EL på fredag 18. november 2011, klokken 20:16
Liten erfarling jeg tenkte jeg skulle dele.
Skulle hjem fra jobb i dag, Oslo (Nordstrand) til Tønsberg, turen er 116 km.
Til bagrunnsinfo:
- batterikapasitet ved start 88%
- Guessometer viste 142 km.
- temperatur ute +- 0 grader.
- brukte ac 3 ganger i 20 sek for fjerne dugg.
- ikke varme i setet
- varme i ratt.
- radio på 50% av tiden.

Rekkeviddene nedenfor er målt ved avkjøringsfilen.
- Lysaker - 135 km igjen. ( snittfart 70)
- Sandvika - 139 km igjen. ( snittfart 40)
- Asker -  106 km igjen. (Snittfart 50)
- toppen av lierbakken 71 km igjen. (Snittfart 65)
- Drammen 101 km igjen. ( snittfart 90)
- Sande 63 km igjen. (Snittfart 85)
- bomstasjonen 56 km igjen. (Snittfart 85)
- by the way 37 km igjen. ( snittfart 85)
- første avkjøring til Horten 27 km igjen.( snittfart 90)
- avkjøring Tønsberg 14 km igjen ( snittfart 95)
- råel (hjemme) 7 km igjen ( snittfart 50)

Har da under 10% igjen når jeg er hjemme. ( snittfart er kun ca, måtte se på veien også  :))

Kanskje er det til hjelp for noen som har tenkt seg nedover til Vestfold fra Oslo.

Med andre ord så brukte du ca 80 % på turen, da stemte jo guessometeret ved avreise ganske bra, 116km/0,8=145km rekkevidde  :) .

Legg gjerne ut erfaring fra tilbaketuren også, spennende å høre hvordan lierbakken påvirker rekkevidden. Er vel greit å senke hastigheten en del vil jeg tro  :)

Hadde en hjemme i stavern i helgen. Lånebilen fra bnh på Rud. Hadde ca 10 km på Guessometeret når jeg kom hjem, ble aldri så lite spent på turen innover.

Fulladet batteri på lørdag morgen (kaffe og vann til sjafør  ::) ), ca 130 km å kjøre.
Holdt rundt 80 km\t i hundresonen (gikk ned til 60 i Lierbakken) hadde faktisk 8 km når jeg kom inn. Var litt reservert mtp å komme helt frem men tok sjansen.

Hvis det stemmer det som står her at mere last ikke har fryktlig mye å si på rekkevidde er det ikke umulig at LEAF blir benyttet til IKEA (så det var ladepunkt der inne).

Lett motvind og ca 8-12 grader utetemp.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Trond.Strom

Fin Historie, og spennende siden GreenRace sier at Rud-Stavern vil gi en rest på batteriet på 3,4%( 5,5km)  med snitt hastighet 75, noe som omtrendlig er 80 på speedometer.  så da stemmer den vel greit nok

Lynet

Da har statistikken for turen min på lørdag kommet inn, og som dere ser er det så godt som tomt med forbruk på 17,7kWh!
Men er alt forbuk med her, tenker da på lys, datamaskiner, instrumenter osv?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ovev

Ja, alt forbruk er med.

Men, hvor kan du ut fra disse dataene se at batteriet er så godt tomt?

Bilen har brukt 17,7kW, mens batterikapasiteten sannsynligvis er litt over 20kW, altså en rest på 13-14%. Dette stemmer også bra med at du kjørte ca 10km etter Low Battery Warning.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Lynet

Tomt sier jeg ut i fra:
- at bilen sier noen få kilometer igjen på gjettemeter
- low battery warning kommer frem
- siste batterinivåindikator forsvinner (mindre enn 4% igjen som er mindre enn 0,8kWh!)

For meg er dette definitivt tomt batteri da jeg ikke er interesrt i å tyne ut siste rest slik Dell gjør og batteriene varer bare noen få år!

Men Nissan har jo en god buffer i bunnen, men har de en i toppen også slik at batteriet ikke var fulladet når jeg startet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA