Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. mai 2012, klokken 17:34
Etter low battery warning bør du kunne klare 20km til med normalt pen kjøring.

Regner du disse 20km inn i de 150km du snakker om?
Nissan Leaf

keca

Jeg synes selv at jeg ikke kjører så veldig økonomisk. Jeg ligger alltid i fartsgrensene, bruker det jeg vil av strøm til andre ting. Tråkker på innimellom. Av de 70km jeg kjører til/fra jobb er det kun 1km som ikke er motorvei med 100 km/t. Jeg føler ikke at det er så stor forksjell om jeg ligger i 70 eller 100, men motvind og regn kan utgjøre ganske mye. Vedlagt forbruk i følge you+nissan. Her er snittfarten omtrent den samme hver gang, men forbruket på samme strekning og samme fart varierer fra 9,1kWh til 14,2 kWh. Har vel vært nede i rundt 8 kWh og opp til litt over 16 på denne strekningen. Et fulladet batteri trenger ikke ta så veldig lang tid å tømme hvis man virkelig vil, bare herje 30 min i D eller luske rundt 3 timer i ECO. Så lenge jeg kommer frem og vet at jeg også kommer meg tilbake liker jeg helst å bare kunne kjøre, ikke tenke så mye over strømforbruk.

Hadde det vært slik at jeg hver dag hadde måtte lusket tur/retur minnesund-oslo i 70 km/t, krampe i beinet etter å ha hele tiden balansert på dette nullpunktet, tørket dugg på innsiden eller sittet å hakket tenner, da hadde jeg ikke vurdert elbil som noe alternativ.

Skulle ha testet en hel tur i 70 km/t, men har ikke tålmodighet. Skulle også ha testet en hel tur i 120 km/t, men kan bli en dyr erfaring. Jevnt over ligger de fleste biler i 120 km/t, føler det derfor også som utrygt å ligge 50 km/t under de andre. Så en hel tur i 120 km/t kan jo tenktes det blir engang. Har flexitid om morgen i tilfelle jeg går tomt, heldigvis en slik flexitid som blir glemt på ettermiddagen....
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på mandag 14. mai 2012, klokken 20:35
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. mai 2012, klokken 17:34
Etter low battery warning bør du kunne klare 20km til med normalt pen kjøring.

Regner du disse 20km inn i de 150km du snakker om?

Jepp. Beregningene er helt ned til skilpaddemodus så det er greit å beregne litt margin ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hamar

#513
Hei. I dag har vi kjørt 267 km med Leafen. 250 av dem i ettermiddag etter jobb. 50 km fordelt på 5 småturer og en langtur på 200 km. Har benyttet hurtiglader 2 ganger på tilsammen 45 min i løpet av langturen. Vel hjemme viste GOM at vi hadde igjen 51 km (4 streker).
Rød Leaf - mars 2012
Reservert Tesla Model 3
Hamar

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Aspiranten

Artikkelen er fra 2009. Det er vel mange slike artikler fra mange produsenter som spår fyrverkeri og revolusjon innen 2020.
Nissan Leaf

III

Og så kan det være taktisk å ikke nevne noe på en stund om man skal selge biler med nåværende rekkevidde, men for all del , om fremtiden kan man lyve uhemmet.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

gbzdoc

For oss som allerede Leafer oss så er det bare å glede seg til å kunne oppgradere bilen. ;)

flux

Sitat fra: Aspiranten på mandag 14. mai 2012, klokken 17:11
Nå som batteriene har 5 prikker, sommerdekk er på og varmeapparat helt avslått, hvor mange km får folk ut av hver "prikk" på batteriets ladeindikator?

Selv opplever jeg 8-9km per prikk, og en total rekkevidde på 110-120km (kuppert landskap). Men selv i flatt terreng forsvinner det ganske jevnt med prikker, og jeg opplever på ingen måte at det er mulig å presse min bil til 150++km

Er det en skjult kraftreserve hverken jeg eller bilens guessometer vet om ? Jeg har aldri kjørt bilen lavere ned enn at gjettometeret har vist 8km gjenstående, og fått èn low battery warning.
Jeg opplever ca 12 - 13 km pr prikk ved optimal kjøring på normalt kupperte veier i varmt vær,  men mindre på de to første prikkene. Har fått testet ut grensene, vært nede i null prikker like før hurtiglading, og fått turtle 1 gang. Ved turtle er det bare å finne en plass å stoppe med det samme, bortsett kanskje om det er nedoverbakke. Ved 0 prikker er det kanskje ca. 5km før en får turtle, men ekstremt avhengig da av at det ikke er særlig stigning... Ved langkjøring opplever jeg at guessometeret faktisk er veldig presist når du har D mode, og det uavhengig om du kjører i D eller eco. Jeg pleier å bruke alle modi etter behov, D, eco og N, prøver å bruke minst mulig regen og mest mulig fri rulling. Eco gjør det lettere å unngå for mye effekt ved akselerasjon, men samtidig vanskeligere å unngå unødvendig regen. N er fin der nedoverbakker ikke er for bratte, og eco er must nedover bratte bakker. Bruker som oftest D på flate veier, eller når jeg ikke er bekymret for rekkevidde. Klarte Bergen-Aksdal-Sandnes uten problem, selv med 3 undersjøiske tuneller, der jeg holdt 80km opp bakkene, hadde maks regen ned og det var vel mellom 15 og 20 grader når jeg kjørte turen.

Hurtigladeren i Aksdal virket supert!

eivisa

#519
Sitat fra: Aspiranten på mandag 14. mai 2012, klokken 17:11
Selv opplever jeg 8-9km per prikk, og en total rekkevidde på 110-120km (kuppert landskap). Men selv i flatt terreng forsvinner det ganske jevnt med prikker, og jeg opplever på ingen måte at det er mulig å presse min bil til 150++km

Er det en skjult kraftreserve hverken jeg eller bilens guessometer vet om ? Jeg har aldri kjørt bilen lavere ned enn at gjettometeret har vist 8km gjenstående, og fått èn low battery warning.

Har ingen problemer med 150km på 100% lading i Bergensområdet ved normal kjøring på cruisekontroll. Holder fartsgrensene både oppover og nedover.
Kjører ca 120km på 80% lading ved fin kjøring i +10 grader og oppover. Kjører alltid i D. Kommer lengst ved kjøring i D.
Lengste tur til no er 161km med 5% igjen på SOC-meter. ;)
Ved low warning har du ca.17.8% igjen, og ved fin kjøring er det ca.25km 8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

ehaarberg

Kan du si noe om hvorfor du prøver å unngå regen?  Trodde det var bare til fordel for rekkevidden jeg?
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Aspiranten

Du får regen i D også, men da kun når du ber om det. Årsaken er at regen utilsiktet stjeler mye kraft når du slipper gasspedalen og ikke ønsker å bruke regen. Da må du bruke flere ganger så mye kraft på å skyve bilen opp i fart igjen. Kinetisk energi er også litt bedre enn regenert kraft... La bilen rulle over fartsgrensen ned bakken, og utnytte denne til bilen er i fartsgrensen igjen. Men dette er hverken lovlig eller til å anbefale, og kan koste svært dyrt både i bøter og potensielle ulykker.

Regen er best ned lange bakker, og inn mot kryss. Da har du nok uansett foten på bremsepedalen.
Nissan Leaf

flux

#522
Sitat fra: ehaarberg på fredag 01. juni 2012, klokken 00:23
Kan du si noe om hvorfor du prøver å unngå regen?  Trodde det var bare til fordel for rekkevidden jeg?
Var kanskje litt utydelig, mente at jeg prøver å unngå unødvendig regen. Jeg holder fartsgrensene og tilpasser kjøring til trafikken, men jeg synes at når jeg kjører i eco på flate strekk og blir liggende rett rundt nullpunktet, så er eco for rask med å bremse bilen unødig. Det forsvinner noe energi ved regen kontra det å bare la bilen rulle når du egentlig ikke trenger å bremse. Når jeg trenger å bremse, så vil jeg jo ha mest mulig regen. Dersom du ser på energi monitoren på skjermen, ser du at eco ofte gir regen selv om det i det andre displayet vises at du er på nullpunktet. I "N" ruller bilen fritt, men den gir heller ingen regen ved brems, så det er svært sjelden jeg bruker det, men av og til passer det. Generellt funker D best synes jeg, men for å komme langt må en være forsiktig på "gassen"

koffeld

For meg ser det da absolutt ut som den regenerer i D også, selv om man ikke aktivt bremser.  Det inntreffer imidlertid ikke før man kjører relativt fort, i alle fall over 80-90, men når jeg da slipper gassen på flate partier og nedoverbakker, indikerer energimonitoren tre prikker mot venstre, altså to prikker med regenerering.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

ehaarberg

Takk for svar, ble bare veldig nysjerrig i det at jeg leste "unngå regen" på om det var noe vesentlig jeg hadde gått glipp av :)
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA