Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

keca

Vel, er egentlig bare en gammel Citroen.

Men, man sitter i en helt annen stilling som er mere avslappende, får mye bedre oversikt av trafikkbilde da man sitter høyt.

Så med bedre seter med armlen, en mere behagelig fjæring, faktisk lavere støynivå da man kjører i rundt 100 km/t, ikke noe BT, men eget sim kort og intergrert telefon (hører alikevel ikke på lydbok da familien er med). Ellers er nok utstyrsnivået ganske likt, denne har ryggekamera og ryggesensor, men Leaf har "trinnløs" automat, ikke at det nykker da den andre girer heller men. Stemmestyringen fungerer like dårlig i begge biler. Det jeg kjører kommer man frem med det meste.

Men to store fordeler er jo plass og ubegrenset rekkevidde hvis man plutselig bestemmer seg for å ikke holde seg til planen, men kanskje heller hadde kjørt en kjapp tur til Sverige eller noe. Var også innom Bauhaus og hadde kanskje kjøpt en sag og bord litt sånn på impuls, men umulig å få plass til det. Fikk heller nesten ikke plass til et snowboard jeg kjøpte, måtte sette det i spenn for å få det med.

Fikk vel nevnt at Leaf er veldig simpel liten bil ja. Liten bil er vel de fleste enige i. Selv om den har fått "full" score i Ncap, ville jeg heller brukt min Citroen i en front mot front mot en stor SUV. Så ja, jeg føler meg tryggere i familiebilen. Og simpel, forrige Nissan jeg hadde er noen år siden, en 200SX, føler Leaf er ganske lik denne med interiør og seter. Litt spinkelt og litt plastikk følelse. Men alt er individuelt da det kommer til bil og bilvalg. Jeg vet at det ikke er mange som følger meg i mitt syn på bil og det er helt greit. Min far har alltid hatt store tyske biler, disse har jeg aldri blitt komfortabel i. For mannen til min mor er det kun Toyota som gjelder, han kjører en helt ny Landcruiser, den er jo go da, men veldig dyr og unødvendig mye fremkomlighet dill, som jeg ikke trenger.

Men Leafen reddet meg fra et dårlig kjøp da, ettersom jeg ikke fikk plass til sag og bord, sjekket jeg opp dette på nett da jeg kom hjem, holdte på å kjøpe "gammel" modell uten softstart. Ny modell med bord på kampanje på verktøy.no.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

cra

Sitat fra: keca på mandag 27. februar 2012, klokken 02:21
Var også innom Bauhaus og hadde kanskje kjøpt en sag og bord litt sånn på impuls, men umulig å få plass til det.

Den vil nok mange sette som et pluss på arket til LEafen; nok et par lakser spart i tillegg til de 600 kronene?  :) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: keca på mandag 27. februar 2012, klokken 02:21
Fikk vel nevnt at Leaf er veldig simpel liten bil ja. Liten bil er vel de fleste enige i.

Jeg er ikke enig i at den er liten. For meg er Golf-klassen mellomklasse. Jeg sitter f.eks meget godt i baksetet bak et førersete som er stilt inn for meg (188cm), det gjør jeg absolutt ikke i små biler (eks. Nissan Micra, Mitsubish iMiEV osv.).

At bagasjeplassen ikke kan utnyttes optimalt pga. skrånende bakende er en annen sak.

Leafen er også 6cm lengre enn den andre bilen vår, en VW Touran.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. februar 2012, klokken 15:41
Leafen er også 6cm lengre enn den andre bilen vår, en VW Touran.

Ja, jeg ble egentlig litt overrasket når jeg fant ut hvor lang Leafen egentlig er!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Jeg slenger randoskia rett inn i Leafen. Plass til hele 185cm bak framstolene  :)
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Hvis Leaf oppleves som liten eller simpel, sammenligner man kanskje med noe som egentlig ikke er sammenlignbart?

Jeg er 191cm og sitter langt bedre i Leaf enn f.eks Audi A4 som jeg har blitt påpakket av bilutleiefirma et par ganger.
Nettop størrelse og kjørekomforten var en av grunnene til at vi kjøpe Leaf istedetfor en Trilling, som tross alt bare koster 2/3.

Og hva som er simpelt med Leaf skjønner jeg ikke, bortsett fra at kravet til lav vekt (rekkevidde) ikke gir Mercedesfølelse når man lukker dører/bakluken.

Begrenset plass i bagasjerom er en funksjon av lav luftmotstand og sitteplass til fem. Jeg setter pris på begge deler!
Vi får inn to vokse, to barn (i ISOFIX-stoler), sportsvogn og en del bagasje så jeg finner ingen ting å klage på.
Med et baksete nede er det plass til både ski og snowboard -og med begge lagt ned fikk jeg inn en 46" TV :)

Men den er lang, så lang at garasjen blir litt vel kort og enkelte parkeringsplasser får meg til å savne P106'en.
Ryggekamera oppveier litt for lengden, siden jeg utnytter plassen bedre.
(Lengden er nok heller ikke så dum når man frontkolliderer i 70km/t...)

Thomas


2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

keca

Vel, som tatt ut av min sammenheng, er jo ikke de bilene jeg "sammenlignet" sammenlignbare.
Det var bare at for en familie på 5 er ikke Leaf stor nok. Ihvertfall ikke for oss som har vært bortskjemte med 7-setere lenge.
Har hatt forskjellige som Grand Espace og f.eks tanken på å ha med henger på Ikea tur er ikke tilstede.

Så saken var min vurdering om jeg velger Leaf eller familiebilen på neste utflukt, jeg føler ihvertfall at noen ting blir enklere.
Fortalte bare om turen og ladestopp på en typisk familieutflukt.

VW Touran er jo bygd på samme understell som Golf, så (jeg) synes heller ikke denne er så stor som mitt behov trenger/velger å ha.

Da det gjelder sikkerhet, er alle elbiler unntatt Leaf helt utenkelig å kjøre rundt i. Men det er like utenkelig å ha barn sittende i de to bakerste setene i en Touran.

Jeg er bitteliten, og sitter forsåvidt godt i alle biler.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

jkirkebo

Sitat fra: keca på mandag 27. februar 2012, klokken 18:42VW Touran er jo bygd på samme understell som Golf, så (jeg) synes heller ikke denne er så stor som mitt behov trenger/velger å ha.

Hmm. Vi har bare 5-seter utgaven og denne har jo et DIGERT bagasjerom. Blir dette for lite blir vel det meste for lite. Med baksetene plukket vekk er det ikke mye som ikke går inn. Jeg har f.eks fraktet en 65" TV i eske en gang (og det var plass til en til), eller hva med vaskemaskin+oppvaskmaskin+en mengde annet rart. Eller et lass med fliser til oppussing av bad samt 16 Wedi-plater (12.5mm, 60x250cm), 4 sekker flislim, membran og alt annet tilbehør. 10 (tomme) euro-paller fraktet jeg også engang, eller hva med 32 kasser brus  :D
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. februar 2012, klokken 19:35
eller hva med 32 kasser brus  :D

Dævven.... Det var mye øl!  ;)

Hadde med alle hvitevarene til kjøkkenet mitt i Caravellen (kort utgave) en gang (Kjøleskap, oppvaskmaskin, platetopp, bakerovnen og ventilator) og da hadde jeg enda kunne hatt med tre pasasjerer. Dette var før jeg fikk omregistrert fra minibuss, så jeg måtte ha alle setene i. Måtte riktignok ta av isoporen på endene av kjøleskapet for å få det inn bakluka. Skal si det var noen på lageret på Elkjøp som var imponerte da!  ;D

Måtte kvitte meg med en gåen tørketrommel, og den fikk jeg nesten inn i Think'en, men desverre bare nesten. Ellers er Think'en ypperlig å bruke som trillebår når det skal fraktes leca-blokker opp bratte bakker.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kbn

Sitat fra: Finnøy på torsdag 26. januar 2012, klokken 00:13
Har testet litt mer inntil jeg havnet i skilpaddemodus: klarte nøyaktig 81 km med 6 undersjøiske tunneller og avsluttet med 6 runder a 1 km på relativ flat vei inntil skilpadden dukket opp. Dette var med veldig lite bruk av varmeapparat og forsiktig gasspådrag i oppoverbakker. Vil anta at komfortdistanse er ca 70km med en del oppoverbakker og bruk av varmeapparat, spesielt på dager med regn og dugg på vinduene. Er strengt tatt veldig skuffet mhp. kort rekkevidde på vestlandsveier med oppoverbakker.
Samtidig ser jeg at på "flat vei" burde de teroretiske rekkeviddene kunne stemme: Nedover flate Jæren har jeg kjørt 125 km på en tur og hadde fortsatt 4 streker og 67km igjen på guessometeret.

Rekkevidden er vel det einaste som me og er mindre enn kjempenøgd med på leaf'en.
Kjem litt lenger enn dette sjølv, men då køyrer eg så snilt eg kan (og samstundes halde trafikken), og mininimalt med varmeapparat.

Har køyrt frå Finnøy ned til Vigrestad (3 tunnellar + flate Jæren) og opp til Vats (1 tunnell + HAUGalandet), får 12-13mil rekkevidde i vestlandsvinterver (0-5C og regn/sludd). Hadde håpa på helst 15mil med finsleg køyring, menmen...

Om eg held 70-75km/t i staden for opp til 85km/t kjem eg 13mil+. Problemet er bare at på landevegane i Rogaland må ein som regel ha minst 85km/t for å halde trafikken! Har nesten begynt å bli glad i (70)-skilt...  ;D
Finnøy, Ryfylke.

Fossilfri sidan 15.02.2012, Prinsesseblå Leaf.

Aspiranten

Hvorfor du holde trafikken?

Er det ikke bedre å slippe bøter og heller holde fartsgrensen?
Nissan Leaf

kbn

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 08. mars 2012, klokken 22:40
Hvorfor du holde trafikken?

Er det ikke bedre å slippe bøter og heller holde fartsgrensen?
Godt spørsmål! Du har sjølvsagt rett, og det var mest meint som ein observasjon/hjertesukk.

Las meiningsutvekslinga lenger framme i tråden, er i teorien på langt veg enig med deg, men sjølv sliter eg med å køyre under fartsgrensa med kø bak. Spesielt på landevegar der det ikkje er mogleg å køyre forbi. Veit altfor vel korleis det kan vera å ha dårleg tid... Med hensyn til både eige og andres stressnivå er det ofte "enklare" å flyte med trafikken enn å senke farten, og spesielt etter me fekk Leaf har eg funne glede i å finne roen når eg køyrer.

Finnøy, Ryfylke.

Fossilfri sidan 15.02.2012, Prinsesseblå Leaf.

hens

Jeg må få lov å sitere samen som slet med å få reinflokken til å krysse E6 et sted i Finnmark mens en søring ble mer og mer utålmodig: "Hvis du har det så travelt, korfor du ikke reiste i går".
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rilum

Sitat fra: Joachim på fredag 24. februar 2012, klokken 23:58
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. februar 2012, klokken 10:14
Nei, ikke noe der foreløpig. Det er til vurdering i forbindelse med utvidelsen av senteret. Jo flere som melder interesse for det, jo større er nok sannsynligheten for at det kommer.

Epost sendt til info@nordby.se med kopi til sentersjef ovheim@nordby.se

Oppfordrer alle med potensielt behov om å gjøre det samme :)

@kjekk: Kult! Fin bil ;) Jobber du i kommunen eller bare bruker du plassen du også?

Jeg sente dem også en mail, men fikk aldri noen svar.
Den gode nyheten er at de nå har opprettet 3 plasser.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3881.msg50468.html#msg50468
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Joachim

Jeg så det. Dette er virkelig gode nyheter for min del :) Skal kanskje på langtur via Strømstad-Sandefjord. Da kan det være gull og få toppet litt opp på Nordbysenteret.

Genialt at de ligger litt kronglete til.

Edit. Vil de bli lagt til i ladenå/nobil-databasen? Greit å få nøyaktig posisjon på dem...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA