Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

eivisa

#360
Helt enig. Fikk mitt SOC-meter denne uken. Kjørte i dag 116km på 80% lading, og da viste SOC-meter 16%. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Øststua

Hvor har dere skaffa SOC-meter? Ser absolutt fordelene...  :)
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

leafen

fikk min leaf i dag 31.01

Rio

SOC = state of carge, altså hvor mange prosent ladet batteriet er.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

rossifan46

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 02. februar 2012, klokken 10:21
Slik jeg har skjønt det så er 16c på varmeapparatet mer eller mindre nedkjøling, mens 16,5c derimot er oppvarming. Prøv å ha 16,5c på turen hjem igjen så blir det nok litt varmere :)
Noen som vet noe mer om dette? Høres veldig rart ut spør du meg. I så fall må "16,0 C" i Leaf'n tilsvare "LOW" som kommer på min Toyota Corrola ved laveste temperaturinnstilling. Men for å oppnå nedkjøling må AC være påsatt, noe som ikke var tilfelle på turen. Trekket lå rundt +/- 1,5 kW, effekten som trengs for å prøve å holde 16,0 grader i coupéen ved -9C ute. Vil tro det går med mer effekt hvis temp er stilt på 16,5 C eller høyere. Målet med å ha innstillingen på 16,0 C og vifte på 1 hele turen var å bruke minst mulig av batteriets kapasitet på varme på langtur, og samtidig unngå dugg på rutene.

Jkirkebo, leser at du pendler Oslo – Fredrikstad med din Leaf, hva er din erfaring med temperaturen i coupéen (innstillinger vifte/temp/klima/AC) nå som det har vært så kalde dager?
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

eivisa

Når den står på 16 grader kommer kun kald luft.
Still opp til 16,5, da åpner den for varmluften!
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Boogie

Jeg har en mistanke om at Nissan har en veldig konservativ programmering som ikke gir oss tilgang til så mye av batteriet som vi kunne hatt når det blir kaldt. De tørr ikke. Jeg kjører også PSA biler med Li-Ion, og har ikke så stor begrensning der.

Er det forøvrig noen som har prøvd å kjøre på motor/landevei med D istedenfor ECO?
iMiEV har en C (coasting) innstilling som nesten ikke regenererer ved motorvei kjøring. Vi har jo ikke behov for å bremse i slake utforbakker, så ved forsiktig pedalbruk, så kansje rekkeviiden øker i forhold til ECO-valget....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

flux

#368
Kjører stor sett alltid i D, og det er mitt intrykk at jeg får lengre rekkevidde i "D" så lenge jeg kjører fornuftig, selv om Gom sier noe annet. Bruker Eco i kø og bykjøring, og i lange nedoverbakker. Bruker av og til N for coasting. Jeg ser heller ikke at klima bruker mindre effekt i Eco, bortsett fra helt i starten, ved helt kald bil.

flux


Øststua

#370
Ja, ja... I går fikk jeg testa Leaf´n. Dårlig planlegging fra min side gjorde at vi i går kveld starta opp, med ca 70 % opplada batteri og en strekning på 80 km foran oss... Temperaturen ute var - 13 grader. Snittfarten registrerte jeg ikke, men kjørte på både motorvei, riksvei og mindre veier (kan tenke meg snittet var 70 km/t). Vi kom hjem, noe som tilsier en rekkevidde totalt sett på rundt 120 km med fullt batteri, skulle jeg tro.  ;D Dvs. jeg Leaf´n stoppa helt midt i siste bakken opp til huset... hehe... Uansett, en erfaring rikere og jeg er egentlig godt fornøyd. Selv om det var en kjølig tur hjem, med kun klimaanlegg på av og til for å ta bort dugg. Neste gang jeg gjør denne turen, skal jeg beregne et par timer til med lading før hjemturen... Man lærer så lenge man lever...  ;D
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

rossifan46

Sitat fra: eivisa på lørdag 11. februar 2012, klokken 16:25
Når den står på 16 grader kommer kun kald luft.
Still opp til 16,5, da åpner den for varmluften!
Hvor forsvinner varmluften når den står på 16 grader?
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

gbzdoc

Den forsvinner ikke noe sted, men burde i visningen vært oppgitt som "LO" som på Audi og Toyota.

Da blåser den kaldt, uten noen oppvarming av luften. Har du på AC så kjøler den også maks. (Uten at jeg har testet AC grunnet lite behov enda. ;-)

flux

#373
Sitat fra: gbzdoc på mandag 13. februar 2012, klokken 11:28
Den forsvinner ikke noe sted, men burde i visningen vært oppgitt som "LO" som på Audi og Toyota.
Da blåser den kaldt, uten noen oppvarming av luften. Har du på AC så kjøler den også maks. (Uten at jeg har testet AC grunnet lite behov enda. ;-)
Hvis du ser på skjema som lå på den linken, ser du at ved 16 grader stilles spjeldet slik at kun kaldluft blåses inn, det lukkes helt for luft som kommer ut etter varmeelementet.

Jeg pleier alltid å ha A/C på da det tørker luften og min erfaring er at det bruker lite effekt så lenge luften ute er kald. Jeg tror ikke det forsøker å kjøle luften når det står på 16 grader så lenge uteluften er kaldere enn 16 grader. Det virker som om en velger 16 grader, går det noe effekt med til å varme uteluft, men siden spjeldet er stengt er det ingen gjennomgang av luft og derfor blir effektbehovet minimalt, men noe effekt sløses da bort til å varme luft som aldri kommer inn i bilen.

rossifan46

Sitat fra: flux på mandag 13. februar 2012, klokken 11:48
Sitat fra: gbzdoc på mandag 13. februar 2012, klokken 11:28
Den forsvinner ikke noe sted, men burde i visningen vært oppgitt som "LO" som på Audi og Toyota.
Da blåser den kaldt, uten noen oppvarming av luften. Har du på AC så kjøler den også maks. (Uten at jeg har testet AC grunnet lite behov enda. ;-)
Hvis du ser på skjema som lå på den linken, ser du at ved 16 grader stilles spjeldet slik at kun kaldluft blåses inn, det lukkes helt for luft som kommer ut etter varmeelementet.

Jeg pleier alltid å ha A/C på da det tørker luften og min erfaring er at det bruker lite effekt så lenge luften ute er kald. Jeg tror ikke det forsøker å kjøle luften når det står på 16 grader så lenge uteluften er kaldere enn 16 grader. Det virker som om en velger 16 grader, går det noe effekt med til å varme uteluft, men siden spjeldet er stengt er det ingen gjennomgang av luft og derfor blir effektbehovet minimalt, men noe effekt sløses da bort til å varme luft som aldri kommer inn i bilen.
Takk, det høres ut som et fornuftig resonnement.  La merke til at effekttrekket fra klimaanlegget var ca 3,5-4 kW da jeg startet bilen i ved -4 grader utetemp og 16 grader uten AC innstilt i bilen. Det blir ren "fyring for kråka" det da hvis den varmen ikke slippe rinn i bilen  ;D
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA