Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

ducktolate

Jeg kjørte til jobb i går og kom til min forbauselse fram med rest på 4,5mil og fire streker igjen på GOM.
Strekning til jobb er ganske nøyaktig 9mil. Tørt og fint føre, piggdekk, litt medvind også kanskje rundt 0 grader.

De første tre mil av strekningen er E39 til Orkanger som er nevnt tidligere her. Passerte Orkanger med rest på 110km ifølge GOM. Bilen var akkurat ladet til 100% når jeg satte meg i den (tre lamper lyste fast). Ikke forvarming som jeg har brukt tidligere. Tidligere har jeg generelt kommet fram med +- tre mil tilgode.

Ellers ser jeg at jeg er litt mer ivrig på å komme hjem da det stort sett er ei mil mindre igjen på GOM når jeg kommer hjem (+- to mil).

Ellers hyggelig å må tenke seg om når en skal slå koden til drivstoff kortet. Og jeg regner med at jeg neste år slipper å få sponset Statoil kopp som bevis på at altfor mye penger er brukt der...

RogerB

Da kan jeg bekrefte at Fannrem til Oppdal går fint også på vinters tid, det er ganske nøyaktig 100km fra der jeg bor. Opp til Oppdal var temp rundt -3 til -5 og det er ca 650 moh.
Jeg hadde ca10 km igjen på GOM og fikk akkurat low battery warning da jeg parkerte.

Til Oppdal brukte jeg lite varme, bare på en gang i blandt når det dugget.

Hjem igjen i dag bukte vi litt mere varme da det er mye nedover, parkerte med 10 km på GOM
Det var -17 da vi dro hjem i dag så det er mulig å kjøre til Oppdal hele året  ;D

Kule folk på Skifer hotellet på Oppdal som hadde fikset sjøteledning til oss til vi skulle komme.

Da vi parkerte på hotellet var det flere med store øyne og lurte på hvor vi kom fra  ::)
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

vangli

#347
Hei

Som svært ny Leaf eier har jeg gjort følgende observasjon. Her på søndag startet jeg hjemmefra med 100% ladning og varm bil, og gjennomførte en kjøretur på totalt 84 km med en stopp på tre timer halveis. Temperaturen var ca -3 - -5.

Noen hundre meter før jeg kom hjem blinket low-battery og indikerte 12 km rest. Hele turen ble kjørt i ECO modus, Klimanalegg på på og ca 1/3 var på motorvei med 90 km/t på speedometeret. Carwings rapporter i dag et totalt forbruk på 15,5 kWh for denne turen med gjennomsnittsforbruk på 0,19 kWh/km.

Jeg mener å ha lest at batteripakken er på 24 kWh med ca 21 kWh tilgjengelig. Dersom dette er normalt i forhold til hva andre observerer, betyr det vel at man har ytterligere 15-20 km reserve utover det GOM viser. Eller tar jeg fullstendig feil?

Mvh Bent  :)

PS! På fem dager i eie har jeg passert 30 mil med kjøring.  ;D
Leaf eier fra 24/1-2012

BE

Sitat fra: vangli på mandag 30. januar 2012, klokken 09:14
Jeg mener å ha lest at batteripakken er på 24 kWh med ca 21 kWh tilgjengelig. Dersom dette er normalt i forhold til hva andre observerer, betyr det vel at man har ytterligere 15-20 km reserve utover det GOM viser. Eller tar jeg fullstendig feil?
Det er noe deromkring ja, selvsagt avhengig av kjørestil.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

snurre100

Hentet den sorte  juvelen i dag.Kjørte ca 10 mil med litt grisekjøring.Kom hjem med 6km igjen.En ting er sikkert,skal du grisekjøre(kjøre fra ett par fossilbiler) må du ha kort vei til lading...
Venter på Kia E Niro

Strandbu

Gratulerer Snurre! Ja er det ikke rart med den " grisekjøringen" bilen frister med? :-)
Mottatt Sølv Leaf fra Ålgård Auto 11.01.12!!!
125000Km

TMX75D Jan19

snurre100

Sitat fra: Strandbu på tirsdag 31. januar 2012, klokken 18:19
Gratulerer Snurre! Ja er det ikke rart med den " grisekjøringen" bilen frister med? :-)
Måtte kjøre så forsiktig hjem at jeg fikk 2 økotrær.
Venter på Kia E Niro

gbzdoc

snurre100: Hentet du bilen på Ski ved 1645 tiden i dag? Kom en skinnende blank sort Leaf mot meg rett før avkjøringa til Ski. Er jo ikke normalt med så rene og pene biler nå... ;-)

snurre100

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 31. januar 2012, klokken 18:34
snurre100: Hentet du bilen på Ski ved 1645 tiden i dag? Kom en skinnende blank sort Leaf mot meg rett før avkjøringa til Ski. Er jo ikke normalt med så rene og pene biler nå... ;-)
Helt korrekt.Det var nok meg.Tror ikke bilen blir så skinnende og blank så lenge,desverre...
Venter på Kia E Niro

Aspiranten

Bilene holder seg blanke og deilige leeeenge nå når det er kulde og tørt ute  :D

Når plussgradene og saltslushen kommer derimot...

Jeg vasket og vokset min for noen dager siden, for første gang på nesten 2 mnd. Deilig å kunne se fargen i lakken igjen!  ;D
Nissan Leaf

Øststua

Sitat fra: snurre100 på tirsdag 31. januar 2012, klokken 18:04
Hentet den sorte  juvelen i dag.Kjørte ca 10 mil med litt grisekjøring.Kom hjem med 6km igjen.En ting er sikkert,skal du grisekjøre(kjøre fra ett par fossilbiler) må du ha kort vei til lading...

Gratulerer!  ;D Ja, men så er det jo virkelig artig å "dra på litt" med Leaf´n også da... Jeg fikk jo min sølv Leaf i går ettermiddag, og skal ut nå snart igjen...  ;D
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

rossifan46

Idag har jeg kjørt Leaf fra Oslo sentrum til Fredrikstad sentrum, tripptelleren i bilen viste 91,0 km for turen og kjøretiden ble 1 time og 15 min, snitt på ca 73 km/t. Avreise 100% på batteri, 12/12 batteristreker, ankomst 2/12 streker. Klimakontroll på 16,0 grader (som er laveste innstilling), luft inn hele veien og ventiler mot fører. Ingen problemer med dugg. Startet i varm garasje, brukte ullundertøy, lue og vanter, utetemp underveis på turen var nede i -9 grader. Brukte radio og mobillader, ingen annet elforbruk. Klimaanllegget trakk ca +/- 1,5kW under turen. Brukte cruisekontroll, men unngikk regenereing, lot hastighetenen følge terrenget i størst mulig grad. Prøvde å aldri overstige 20kW på effektmeteret.

Helt fantastisk tur, første gang jeg har prøvekjørt denne bilen så over en så lang tur, og den innfridde forventningenene. Er litt spent på tilbaketuren da bilene ikke er forvarmet ved avreise.

Nå står bilen til lading med 16A lader, forhåpentligvis klar for tilbakereise etter ca 5-6 timers lading :)
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Aspiranten

Slik jeg har skjønt det så er 16c på varmeapparatet mer eller mindre nedkjøling, mens 16,5c derimot er oppvarming. Prøv å ha 16,5c på turen hjem igjen så blir det nok litt varmere :)
Nissan Leaf

Rasmus.B

Jeg kjørte Lørenskog - Gardermoen t/r i morges. Det er totalt ca 80Km. Startet med fullt batteri og forvarmet kupè, og guessometeret viste 124KM. Kjørte i ca 90 Km/t, men distansen på GOM raste nedover mye fortere en distansen jeg kjørte. Da jeg ankom terminalbygget hadde jeg 48Km rest på GOM.  Kjørte i 80 KM/t sydover mot Lørenskog, og da jeg passerte kløfta viste GOM samme distanse som distansen jeg skulle kjøre, og da jeg passerte Skedsmo manglet jeg 2Km.

Valgte å kjøre av på Hvam for å lade hos Motorforum (har jo kjøpt en sabla dyr ladekabel av de). Da jeg rullet inn forran ladepunktet, som ikke er en hurtig lader, hadde jeg rest på 8Km. Til min store skuffelse så virket ikke ladepunktet hos Motorforum. Da sto ikke Proxll, som har levert laderen høyt i kurs hos meg. Da var det bare å kjøre 200 m bort til Esso og finnne en stikkontakt der. Jeg plugget inn, men etter få minutter gikk sikringen på den kursen. Hadde med meg 10A ladekabel også, og fant en ny stikk. Der ble jeg en drøy time før jeg kjørte hjem.
Jeg var overbevist om at jeg kunne klare den turen uten problemer, så nå er jeg litt skuffet. Hvis det er slik at jeg må holde 50 - 60 Km/t for å få noe rekkevidde, så er det en nedtur. Det hører med til historien at det var - 25 grader ute. Håper det blir bedre med varmere vær. Jeg mener også at folk nevner at de får bedre rekkevidde etter å ha kjørt litt, stemmer det eller? Jeg har akkurat fått bilen, så jeg har mye å lære.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 03. februar 2012, klokken 12:47
Jeg kjørte Lørenskog - Gardermoen t/r i morges. Det er totalt ca 80Km. Startet med fullt batteri og forvarmet kupè, og guessometeret viste 124KM. Kjørte i ca 90 Km/t, men distansen på GOM raste nedover mye fortere en distansen jeg kjørte. Da jeg ankom terminalbygget hadde jeg 48Km rest på GOM.  Kjørte i 80 KM/t sydover mot Lørenskog, og da jeg passerte kløfta viste GOM samme distanse som distansen jeg skulle kjøre, og da jeg passerte Skedsmo manglet jeg 2Km.

GOM er ganske nøyaktig når du har kjørt et par-tre mil. Når den derimot kommer ned mot 30-40km restkjørelengde så faller den alltid mye fortere enn kjørt distanse, slik at når den viser f.eks 8km igjen og tallene blinker så kan du normalt fint kjøre 15-20km.

Forøvrig blir nok forbruket vesentlig lavere i 80km/t enn i 90km/t.

Det som er greit med å kjøre tur/retur (på relativt flat mark) er at om du har minst 50% igjen når du er framme bør du kunne klare deg tilbake også. Når den 6. streken på kapasitetsmeteret forsvinner og du sitter igjen med 5 har du halvparten igjen.

Med SOC-meter blir alt mye enklere. En meget god investert tusenlapp etter min mening, om du har grunnleggende loddekunnskaper.

Et annet greit triks er å skru av varmen etterhvert om du ser det blir litt snaut, det tar en god stund før bilen blir veldig kald.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA