Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Joachim

Sitat fra: i_expect på mandag 23. januar 2012, klokken 12:39
med 4 mil igjen var bilen på halv tank. ved 38km  på 5 streker... :o

Idet den sjette streken slukker og du har 5 streker igjen har du 50,9% kapasitet igjen. Har du kommet over halvveis på turen er det gode sjanser for at du kommer helskinnet fram :) Selvsagt med forbehold om fart, topografi osv.

i_expect

Sitat fra: Joachim på mandag 23. januar 2012, klokken 13:16
Sitat fra: i_expect på mandag 23. januar 2012, klokken 12:39
med 4 mil igjen var bilen på halv tank. ved 38km  på 5 streker... :o

Idet den sjette streken slukker og du har 5 streker igjen har du 50,9% kapasitet igjen. Har du kommet over halvveis på turen er det gode sjanser for at du kommer helskinnet fram :) Selvsagt med forbehold om fart, topografi osv.

Jepp, det var akkurat det med topografien som var problemet. Betydelig mer kuppert de siste 4 milene (og høyere snittfartsgrense enn de første 5  :) Poenget mitt er vel at man bør lære både bilen og veien å kjenne for å komme lengst mulig uten å få svettetokter.  :)

50,9% igjen sier du? Det var interessant å vite! Du vet vel ikke hvor mange prosent det er igjen når man kommer i skilpaddemodus?
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

akseln

Fredag returnerte jeg fra Hamar etter bllen måtte overnatte på Maxi (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4268.msg45130.html#msg45130)

Retur var like lang som tur dvs. Hamar-Gjerdrum og ca. 100km. Temperaturen ved start var stive 11 minus og sank til 13 minus underveis. Denne gangen ønsket jeg å ha litt mer å gå på og planla derfor en tur innom Statoil på Minnesund for en rask hurtiglading.

Kom til Minnesund (57km) og hadde da bare 32 km igjen på batteriet. God fart og fin temperatur gjorde nok sitt til at batteriet sank raskere enn torsdagens tur.

Betalte 29,- for 10 min hurtiglading og tok en kopp kaffe mens bilen ladet. Displayet på laderen viste at batteriet hadde 37% igjen. Etter 10 min hadde det økt til 53%. Ikke akkurat imponerende ladehastighet med 16% lading på 10 min. Tenker at dette ble dyr lading, så orket jeg ikke å legge mer penger i den laderen. Litt pussig at Statoil har lagt seg på betaling pr. tid og ikke pr. kw. Håper at de kan endre dette.

Turen fra Minnesund ble gjennomført med lavere hastighet og med lavere temperatur i bilen. Rakk hjem med 9km igjen på bilen. Dette rakk akkurat til å hente ungene i barnehagen (10 km tur/retur) og kom fint hjem igjen selv om guestometeret gikk i "blank" når jeg skulle kjøre hjem igjen.

Skal bli gøy å ta denne turen igjen til sommeren for å sammenligne hvor mye vinteren faktisk tar av rekkevidden.

Thomas Parsli

Sitat fra: Akseln på mandag 23. januar 2012, klokken 13:42
Kom til Minnesund (57km) og hadde da bare 32 km igjen på batteriet. God fart og fin temperatur gjorde nok sitt til at batteriet sank raskere enn torsdagens tur.

Hva er "god fart"? Kjører du i 90-100km/t på motorvei?
-Og kjører du på ECO med en forsiktig fot på, eller i Drive med cruise-control påslått?

Jeg er overrasket over den korte rekkevidden enkelte får med Leaf (forsåvidt også med trillingene), men jeg er ydmyk frem til jeg henter vår bil neste uke;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

akseln

God fart betyr at jeg holder fartsgrensen og på denne strekningen betyr det at jeg stort sett lå i 90-100. Fra Minnesund er det 100km/t hele veien og da la jeg meg i 85 km/t. Bruker Eco og cruise.

Trond Arve

Sitat fra: Akseln på mandag 23. januar 2012, klokken 13:42
Betalte 29,- for 10 min hurtiglading og tok en kopp kaffe mens bilen ladet. Displayet på laderen viste at batteriet hadde 37% igjen. Etter 10 min hadde det økt til 53%. Ikke akkurat imponerende ladehastighet med 16% lading på 10 min. Tenker at dette ble dyr lading, så orket jeg ikke å legge mer penger i den laderen. Litt pussig at Statoil har lagt seg på betaling pr. tid og ikke pr. kw. Håper at de kan endre dette.

Hva kostet kaffen? ;-)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 23. januar 2012, klokken 13:58
Jeg er overrasket over den korte rekkevidden enkelte får med Leaf (forsåvidt også med trillingene), men jeg er ydmyk frem til jeg henter vår bil neste uke;)

Jeg også. Har fortsatt 6-8 mil nå på vinteren med min P106, med halvparten så stort batteri. Min teori er at dette skyldes en kombinasjon av lettere bil, webasto og batterier som tåler kulde bedre.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

akseln

Kaffen kostet 20,- Er bedre kaffe på Shell  ;D

Hadde de hatt gratis lading ville jeg lagt inn en bedre lunch der i stedet. En win-win for alle.

jkirkebo

Sitat fra: Akseln på mandag 23. januar 2012, klokken 13:42
Betalte 29,- for 10 min hurtiglading og tok en kopp kaffe mens bilen ladet. Displayet på laderen viste at batteriet hadde 37% igjen. Etter 10 min hadde det økt til 53%. Ikke akkurat imponerende ladehastighet med 16% lading på 10 min. Tenker at dette ble dyr lading, så orket jeg ikke å legge mer penger i den laderen. Litt pussig at Statoil har lagt seg på betaling pr. tid og ikke pr. kw.

16% er det du klarer å lade på 16A i en time, så du sparte ihvertfall 50 minutter. Jeg tipper du ladet omtrent 3.3kWh, noe som gir en snittladehastighet på 20kW og en kWh-pris på nesten 9 kroner, eller ca. 13 ganger strømprisen på min siste strømregning.

Hadde du vært i Trøndelag hadde kWh-prisen vært over 30 kroner...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 23. januar 2012, klokken 13:58

Jeg er overrasket over den korte rekkevidden enkelte får med Leaf (forsåvidt også med trillingene), men jeg er ydmyk frem til jeg henter vår bil neste uke;)

Høydemetre suger potensielle km ut av batteriet raskere enn du kan uttale navnet på bilen dessverre... 300moh opp betyr gjerne 7-8km kortere rekkevidde (300moh = 1 batteriprikk iflg. amerikansk graf). Når vi her oppe gjerne skal over 3 "fjellpass" for å komme til nabobyen, så forsvinner det jo med en gang 20 km bare i høydemetre på den ene veien. 20km til forsvinner ved returen...

Leaf er ikke så veldig vestlandsvennlig i så måte. Han Finnøy tror jeg det er fra forumet her, klarer bare 75km med sin Leaf. Da med 6 eller 8 undersjøiske tunnellpasseringer t/r stavanger og hjemmet sitt.
Nissan Leaf

iOnas

Aspiranten: har du noengang tenkt på at du kjører til "feil" by?
Bosted: Nordmøre.

ovev

Ikke glem at du også kjører ned de samme høydemeterne og får tilbake noe av tapet i form av regnerering. Men, det er ikke tvil om at det koster kW-er å forsere bakker og fjell.

Vi kjører nesten hver helg en strekning på ca 90km hver vei, med totalt 1125m opp/ned målt med en GPS. Snitthastighet ca 60km/t.

Nå når det er rundt frysepunktet ute kommer vi fram ca rundt "Low Battery Warning", som regel litt før denne. Det vil si vi har ca 20% i restkapasiset på batteriet.
Jeg har laget meg et regneark med formler som jeg har tilpasset med målte data. Det ser ut for at det regner ut forbruket ganske nøyaktig nå. Jeg har kommet fram til at for denne kjøringen går ca 45% av batterikapasiteten til å dekke avstanden, 15% til elevasjonsforskjeller, 12,5% til varme i kupeen (20C), 5% til kapasitetstap i batteriet pga temperatur og 2,5% til annet forbruk. Det gir en restkapasitet på ca 20%. Vind og vær spiller dog også en stor rolle. Vi kjørte i storm en gang og ca 6-7C ute. Ved slike temperaturer skulle vi hatt ca 25-26% i rest, men vi var nok nærmere 10-12%.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Aspiranten

Sitat fra: iOnas på tirsdag 24. januar 2012, klokken 00:10
Aspiranten: har du noengang tenkt på at du kjører til "feil" by?

Aner ikke. Jeg er ganske fersk tilflytter her så dette skjønte jeg ikke noe av  :)
Nissan Leaf

BE

Sitat fra: ovev på tirsdag 24. januar 2012, klokken 08:23
::::
Jeg har kommet fram til at for denne kjøringen går ca 45% av batterikapasiteten til å dekke avstanden, 15% til elevasjonsforskjeller, 12,5% til varme i kupeen (20C), 5% til kapasitetstap i batteriet pga temperatur og 2,5% til annet forbruk. Det gir en restkapasitet på ca 20%. Vind og vær spiller dog også en stor rolle. Vi kjørte i storm en gang og ca 6-7C ute. Ved slike temperaturer skulle vi hatt ca 25-26% i rest, men vi var nok nærmere 10-12%.

Som en med mastergrad er det ikke rart jeg elsker denne bilen  ;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Aspiranten på mandag 23. januar 2012, klokken 22:11

Leaf er ikke så veldig vestlandsvennlig i så måte. Han Finnøy tror jeg det er fra forumet her, klarer bare 75km med sin Leaf. Da med 6 eller 8 undersjøiske tunnellpasseringer t/r stavanger og hjemmet sitt.

Har testet litt mer inntil jeg havnet i skilpaddemodus: klarte nøyaktig 81 km med 6 undersjøiske tunneller og avsluttet med 6 runder a 1 km på relativ flat vei inntil skilpadden dukket opp. Dette var med veldig lite bruk av varmeapparat og forsiktig gasspådrag i oppoverbakker. Vil anta at komfortdistanse er ca 70km med en del oppoverbakker og bruk av varmeapparat, spesielt på dager med regn og dugg på vinduene. Er strengt tatt veldig skuffet mhp. kort rekkevidde på vestlandsveier med oppoverbakker.
Samtidig ser jeg at på "flat vei" burde de teroretiske rekkeviddene kunne stemme: Nedover flate Jæren har jeg kjørt 125 km på en tur og hadde fortsatt 4 streker og 67km igjen på guessometeret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA