Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

sven erik

hva  med enkelt å billig å bygge et pent treskap  utenfor  der man må åpne hele forsiden  for å bruke de da vil dem  hvære  beskyttet mot vær å vinn å  hele med både ledning å alt er beskyttet   å ja mer salg burde  bensinstasjonene tenke på  som tar horible 30 kr for 10 min

jkirkebo

Proxll leverer etter hva jeg kan skjønne to forskjellige type hurtigladere, selv om de ser nesten helt identiske ut. Den typen jeg liker minst er den som står på Maxi Hamar, Birger N Haug Økern og Brennes i Sarpsborg. Problemet med den er at du kan kun lade i 5, 10 eller 20 minutter før du må starte prosessen på nytt. De har ikke touch-skjerm men noen knapper under som må trykkes på. Skjermen og knappene reagerer sinnsykt tregt, så man vet aldri om trykket ble registrert eller ikke. Dessuten har jeg flere ganger måttet starte ladeprosessen to ganger pga. en eller annen initialiseringsfeil.

Skal man lade mye er det skikkelig plagsomt å måtte gå ut etter 20 minutter og starte på nytt. Hadde ennå valgene vært 15, 30 og 45 minutter så hadde det holdt med å starte på nytt maks en gang. Med 20 minutter måtte jeg sist starte på nytt 3 ganger for å bli ferdig.

Den andre typen står ved Marché Rygge. Den har touch-skjerm, og lader til du stopper den manuelt eller batteriet er fullt. Skjermen reagerer mye kjappere enn disse knappene i den andre versjonen. Jeg har heller aldri fått noen feilmeldinger fra den.

Skulle ønske de satte opp flere av Rygge-typen istedenfor den andre. Men nå må det da uansett vært smartere å kjøpe ladere fra Nissan til en brøkdel av prisen ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på torsdag 19. januar 2012, klokken 23:02
hva  med enkelt å billig å bygge et pent treskap  utenfor  der man må åpne hele forsiden  for å bruke de da vil dem  hvære  beskyttet mot vær å vinn å  hele med både ledning å alt er beskyttet   å ja mer salg burde  bensinstasjonene tenke på  som tar horible 30 kr for 10 min

Jeg ser ærlig talt ikke noe problem med Proxll-laderne slik de står i dag. Kontakten er godt beskyttet inne i holderen, og resten av stålkassa får man tro er vanntett. Bare se på parkeringsautomater, de står ute i all slags vær uten problemer. Det samme gjelder f.eks NSBs billettautomater.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. januar 2012, klokken 10:25
...de står ute i all slags vær uten problemer. Det samme gjelder f.eks NSBs billettautomater.

Uten problemer?  ??? ;)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jkirkebo

Sitat fra: ilmyggo på fredag 20. januar 2012, klokken 10:42
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. januar 2012, klokken 10:25
...de står ute i all slags vær uten problemer. Det samme gjelder f.eks NSBs billettautomater.

Uten problemer?  ??? ;)

Vel, problemene er normalt ikke værrelaterte da. Mangel på samband, hærverk osv. skaper selvfølgelig trøbbel innimellom (som oftes hærverk). Det eneste værrelaterte som kan skje innimellom er om det snør "vannrett" slik at det legger seg snø på skjermen. Da kan det være vanskelig å få den til å registrere trykkene. Sol fra gal vinkel kan selvfølgelig også gjøre skjermen vanskeligere å se.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RogerB

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. januar 2012, klokken 10:25
Sitat fra: sven erik på torsdag 19. januar 2012, klokken 23:02
hva  med enkelt å billig å bygge et pent treskap  utenfor  der man må åpne hele forsiden  for å bruke de da vil dem  hvære  beskyttet mot vær å vinn å  hele med både ledning å alt er beskyttet   å ja mer salg burde  bensinstasjonene tenke på  som tar horible 30 kr for 10 min

Jeg ser ærlig talt ikke noe problem med Proxll-laderne slik de står i dag. Kontakten er godt beskyttet inne i holderen, og resten av stålkassa får man tro er vanntett. Bare se på parkeringsautomater, de står ute i all slags vær uten problemer. Det samme gjelder f.eks NSBs billettautomater.

Problemet er: De er IKKE vann tette, de har vifter som suger inn fuktig luft.
Det er IKKE varm ventilering.

Jeg har prøvd meg på hurtigladeren til Witro i Trondheim 3 ganger med 100% feilmargin.
Og da var det flere uker mellom jeg var der.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

lerken

Var dette litt spesielt eller ????

gbzdoc

Hadde samme fenomen i går selv. Heldigvis mener bilen noe helt annet om rekkevidden...

Bilen var forøvrig kjørt ned til det var kun tre streker i gues'o'meteret før den ble satt på lading.

Lynet

Kjørte hjem fra hytta i dag. Startet fulladet og ca -5C hele turen, tørt vinteføre og varmeapparat på +20C vifte på 1. hele tiden.
Etter 73 km var jeg hjemme og hadde fortsatt 4 streker / 42km igjen. Kjørte med en snitt på ca 70km/h.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Nyzeta

Heisann.

Har nå fått min Leaf og er strålende fornøyd. Hadde forventet å kunne kjøre tur/retur Orkanger-Trondheim på en lading, men på vinterstid var det litt vanskelig. Lader på jobb eventuelt så svinger jeg innom Witro og mater på hurtigladeren en 20min tid.

Bilen er sprek som bare det. Er vel kanskje der feilen ligger :P
Når jeg kommer til kolektivfeltene innover mot sentrum så suser jeg jo (30-40km/t) forbi køen. Har faktisk opplevd at folk tuter og viser finger når jeg kjører forbi.. Har også opplevd (på vei hjem) at folk har slengt seg ut i kolektivfeltet etter meg (med fosilbiler). Prikken på i-en sist fredag var at politiet stod ved Prof. Brochs gate.. vinket meg fint videre mens de to hissigprompene bak ble vinket til side. :D

Livet som elbilist er herlig.

Etter litt finslig kjøring (Bruker å ligge på rundt 80km/t på cruise controlleren i Eco-mode.) så har jeg en guesstimert rekkevidde på 136km uten varmeanlegg og 121km med. Har ikke prøvd til og fra jobb i en kjafs enda, men får se til sommeren.

Bosted: Orkland Nettsted: ChristianJensen.no
El-Biler:
  • Nissan Leaf 2012/24kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2017/30kwh
  • Nissan Leaf 2018/40kwh(solgt)
  • Nissan Leaf 2020/62kwh

Ladefabrikken

Sitat fra: Nyzeta på søndag 22. januar 2012, klokken 19:19
Heisann.

Har nå fått min Leaf og er strålende fornøyd. Hadde forventet å kunne kjøre tur/retur Orkanger-Trondheim på en lading, men på vinterstid var det litt vanskelig. Lader på jobb eventuelt så svinger jeg innom Witro og mater på hurtigladeren en 20min tid.

Bilen er sprek som bare det. Er vel kanskje der feilen ligger :P
Når jeg kommer til kolektivfeltene innover mot sentrum så suser jeg jo (30-40km/t) forbi køen. Har faktisk opplevd at folk tuter og viser finger når jeg kjører forbi.. Har også opplevd (på vei hjem) at folk har slengt seg ut i kolektivfeltet etter meg (med fosilbiler). Prikken på i-en sist fredag var at politiet stod ved Prof. Brochs gate.. vinket meg fint videre mens de to hissigprompene bak ble vinket til side. :D

Livet som elbilist er herlig.

Etter litt finslig kjøring (Bruker å ligge på rundt 80km/t på cruise controlleren i Eco-mode.) så har jeg en guesstimert rekkevidde på 136km uten varmeanlegg og 121km med. Har ikke prøvd til og fra jobb i en kjafs enda, men får se til sommeren.


Ikke så mange elbiler i Trondheim når folk viser fingeren og følget etter deg :D He he morsom historie
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Aspiranten

Takk for historien Nyzeta, artig  ;D
Nissan Leaf

RogerB

Gratis med bilen Nyzeta!

Hørte det er solgt 19 Leifer til Orkdal.

Når det kommer hurtiglader i Orkdal kan jo alle hytte eierne ute ved kysten kjøre el bil også.

Med hurtiglader i Orkdal og på Oppdal så begynner det virkelig å bli trivelig med el bil  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

gbzdoc

Har opplevd vill tuting, liksom-forsøk på å kjøre på meg og folk som gjør hva de kan for å ikke slippe meg inn når kollektivfeltet er slutt... Har heldigvis blitt slutt på det nå i rushtrafikken, men i helgen skjedde det igjen... Og dette er i Oslo. :D

Vi kan sikkert lage en egen tråd bare med slike endelser, hehe... :)

i_expect

#329
Hadde en nær tom for strøm opplevelse i dag...

Bilen var ferdigladet på 16amperen i går kveld, den stod ute i natt og våknet til -8 grader i dag morges og snø i lufta og våt veg etter salting. Kjører vanligvis greit de 5 milene jeg har til jobb, men i dag skulle jeg innom å hente noen (etter å ha kjørt ungene til skole og barnehage), noe som gjør at jeg nok kjørte opp mot 90 km istedet. Holdt fartsgrensen og et snitt på ca 60km /t  de første 20 km. Etter nye 7 km med lav fart (60/70) var det motorveg og 100km/t. Ville ikke at pasasjerene skulle fryse, så jeg hadde moderat varme 19/20 grader. med 4 mil igjen var bilen på halv tank. ved 38km  på 5 streker... :o Bestemte meg for å slippe pedalen litt og legge meg noe under 100 (på speedometeret). Ved 90-motorvegen var d heldigvis ingen som presset på bakfra, så jeg la meg i noe over 80. Siste 7 km var i bystrøk. Skrudde av varmen de siste 3 km. Jeg vet ikke hvor mye jeg egentlig har igjen i pakka, men det kan ikke være mye. Jeg var ikke kommet ned i skildpaddemodus, men noen meter før jeg parkerte fikk jeg ny advarsel om low battery og den viste ingen km restvidde.  8)

Så med de dårlige forutsetningene jeg hadde i dag tipper jeg at med all kraft tynet ut av den ville det bli rundt 95km. Kjøre uten noen form for varme/klima er jo også vanskelig da det dogger noe vannvittig fort!

Må bare presisere at jeg aldri egentlig var redd for å komme frem  da jeg kjører strekningen ofte og vet hvor jeg bør ta det med ro, men tok det med ro etter at jeg første gang fikk beskjed om at jeg kanskje ikke ville nå frem til bestemmelsestedet...
;D
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA