Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 13. januar 2012, klokken 13:42
Dette virker merkelig. Er du sikker på dette er riktig? Hele poenget med å varme med bilen koblet inn er jo at den ikke skal trekke strøm fra batteriet. Jeg kan ikke tenke meg at Nissan ha vært så klønete at de lar varmen trekke fra batteriet når den er koblet til. Hva er det du leser av på SOC meteret som tilsier at den trekker fra batteriet?

Poenget med å ha tilkoblet bilen er jo at den trekker kanskje 1kW fra batteriet istedenfor 4.5kW.
På SOC-meteret kan jeg lese av spenning, ladestrøm/strømforbruk og ladeeffekt/effektforbruk i tillegg til batterikapasiteten.

Når bilen står på lading og jeg har SOC-meteret i effektmodus vises omtrent C3.5 i displayet. Det betyr "charge 3.5kW", altså at den lader med 3.5kW.
Når varmen startes endres displayet til P0.9 eller deromkring, det betyr "power 0.9kW" eller at det trekkes en effekt på 0.9kW fra batteriet.
I tillegg synker ladetilstanden til batteriet, gjerne fra 99.2% til 95.4% eller noe sånt i løpet av kanskje 20 minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjeldsen

Kan det tenkes at når batteriet har tilnærmet 100% lading så tappes det litt ved forvarming rett og slett for å skåne batteriet? Det har ikke godt av å være 100% ladet over flere timer. Kunne vært artig å få en soc avlesning med forvarming på, tilkoblet strøm, når batteriet er ladet til 80%.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

Blip

jkirkebo: Antar dette ikke er på én lading...  :o

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

jkirkebo

#304
Sitat fra: Blip på lørdag 14. januar 2012, klokken 13:58
jkirkebo: Antar dette ikke er på én lading...  :o

Nå siterte du litt for lite her så jeg er noe usikker på hva du sikter til  ???  ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Blip på lørdag 14. januar 2012, klokken 14:00
... og her er bildet ...

Da er jeg med :)

Se lengre opp i tråden, det var turen hjem fra hytta. Kjørte fra hytta fulladet, 125km til Roa og 9% igjen der. Ladet opp der til fullt igjen mens jeg var på jobb, tok så en kort stopp på to hurtigladere videre på veien hjemover. Første hurtiglader (BNH Økern) var egentlig unødvendig, men jeg ville finne ut hvor den var til evt. senere bruk. Så behovet var en treglading på 5-6 timer+ en hurtiglading på ca. 15 minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rossifan46

jkirkebo: lengst daglig rekkevidde i verden faktisk! Det er respekt ;D
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

gbzdoc

Ja, fortjener kudos for den! :-)

Lynet

Og Carwings viser for få kilometer hos meg så hvis det er på samme måten hos dere andre har jkirkebo egentlig kjørt 10% lengre!

En annen sak er utrolig lav kW/km hor enkelte på den rankingen! Tror de drar bilene sine rundt med en fossilbil ???
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

daggad

I dag kjørte jeg Leafen rundt omkring i blandede omgivelser. Kjørte 107 km med varme på hele tiden, samt setevarme og guffe på radioen. Når jeg parkerte viste bilen 25 km igjen med to streker på batterimåleren.. det er jaggu ikke så verst !

Men fine forhold i dag. 5 grader og tørre veier.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

TimeBandit

I går stålsatte jeg meg med jakke og skjerf og testet hvor langt jeg kom på 80% lading uten klimaanlegg. Oppnådde såvidt over 100km og fikk da andre (very low) battery warning rett etter at jeg hadde stoppet hjemme i garasjen. Unnet meg varme i sete og ratt + musikk på ladende iPhone men ellers ingenting. Temperaturen var -3 - 0 grader, og jeg kjørte fornuftig i Drive hele tiden. Okei, et par morro- akselerasjoner var det nok...
Iflg. carwings brukte jeg 14 kWh på 2 timer og hadde altså et snitt på 0,14 kWh/km og 50 km/t.

I dag kjørte jeg avgårde med 100% lading og varmeapparatet på 19 grader hele veien. Ca 60km var på E6 i 87km/t etter speedometeret (reellt litt over 80km/t) pga litt harryhandling. Måtte da innom hurtigladeren til Brennes i Sarpsborg etter ca 80 km. Da var det bare 17 km igjen på gjettometeret, eller 1 prikk på batteriindikatoren. Var nok rett før første battery low melding tenker jeg.
Ca samme temperatur i dag som i går. Bare, tørre veier og lite vind.

TB
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

akseln

Forsøkte meg på strekningen Gjerdrum - Hafjell i dag. Total ca. 18 mil. Første etappe var til hurtigladeren på Hamar etter ca. 100 km. Minus 8-10 gradere hele veien. Rakk akkurat frem når very low-battery advarselen ble vist..

Så kom nedturen! Hurtigladeren virket ikke! Kontaktet senterledelsen som igjen fikk Eidsiva raskt på plass. Veldig bra oppslutning og engasjement fra Eidsiva-folkene!! De kontaktet igjen Proxell, men klarte dessverre ikke å få reparert laderen. Måtte ha reparatør fra Oslo, så den er dessverre ikke operativ før til tirsdag.

Hadde heldigvis flere som skulle til Hafjel, så løsningen ble haik videre, mens Leaf-en står til lading til i morgen Får ta toget tilbake til Hamar fra Lillehammer.

Her er et bilde av hvordan en hurtiglader ser ut inni :-)

RogerB

Er det bare jeg som tenker dette eller virker det som Proxell ladderne er lite tilpasset det nordiske klimaet, det er heller ingen som har så mye som et lite tak over ladderne  ???

Bare en så enkel ting som varme inne i skapet når den er i standby.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Aspiranten

Jeg tenkte å jobbe aktivt for å få flere hurtigladere, men disse søppelladerene til Proxxwhatever kommer bare til å skaffe oss overskrifter hvor fossilbilistene bombastisk proklamerer "hva var det jeg sa". Å bygge flere av disse før probleme er fikset av leverandøren er å skyte seg selv i benet, fra ett markedsføringsperspektiv.

Nok er nok, dette fungerer ikke.
Nissan Leaf

RogerB

Det finnes alternativer til Proxell sine ladere.

Dette er ikke noe nytt, det er bare at man får det man betaler for.

Preventive tiltak mot været bør være første prioritet, det er en årsak til at de fleste bensin/diesel pumper har tak over seg også. 2 - 3 år fram i tid vil flere få øynene opp for mersalg de 20 min. man skal stå der å lade.

Hvilket styr hadde det blitt om 70% av alle pumpene funket bare en gang i blandt ???

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA