Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

TimeBandit

Oioi -10°C for første gang. Måtte selvfølgelig ut for å forske litt på hva dette gjør med energiforbruk/rekkevidde. Har også lekt litt med varmeapparatinnstillinger for å se hva som er mulig å få til. Fant ut at klima av/ med luft på vindu/føtter ikke funket for å holde dogging i sjakk. Selv med hastigheter opp mot 80 km/t. Resirk med enhver variant av andre innstillinger førte også til neddogging. Og det ble fort så kaldt på føttene uten noen som helst form for varme, at det gikk heller ikke. Men så hadde jeg ikke akkurat vinterstøvler på heller da...
Skulle innom hurtigladeren på Brennes for å få litt gratis strøm og varme i skrotten, men der fikk jeg en rar feilmelding under initialisering: AC112 Harmonic Filter Fault. Aiai... Hadde nok power til å komme hjem, men hadde egentlig tenkt å herje litt mer så jeg forsøkte noen ganger. Etter noen fler forsøk, blåsing i kontakten og et par ukvemsord hadde jeg egentlig gitt opp og skulle bare forsøke 1 gang til. Men da gikk det :-)
Så nå sitter jeg her i bilen og knaster på iPaden i badstutemperatur mens bilen har ladet fra 2 til 8 prikker på ca 40 minutter. Går ikke så fort i kulda, og det hjelper vel ikke akkurat at varmeapparatet går så det gløder :-) Forøvrig viser batteritemperaturindikatoren fortsatt 4 prikker selv etter 40 minutters lading.
Uansett, moralen må være å ikke gi seg på første feilmelding fra proxxl laderne nå i kulda !
Skal forsøke å kjøre litt igjen uten klima men med luft på vindu og føtter nå som bilen er gjennomvarm. E6 i 100 km/t burde funke, og det er bare et steinkast unna :-)
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

TimeBandit

Oppfølging på testing i -10/-11.
Motorvei i 100 km/t etter speedometer:
- Doggen holdes ikke unna uten klimaanlegg (ved fot/vindu innstilling)
- 1 batteriprikk uten klimaanlegg = ca 6,9 km (prikk 8 -> 7)
- 1 batteriprikk m/klimaanlegg på minimalt = ca 6 km (prikk 7 -> 6)
- 1 batteriprikk m/klimaanlegg på komfortablet = fortsatt ca 6 km (prikk 6 - 5)

Vanskelig å si noe mer fornuftig uten SOC, men siden de færreste har dette, kan det jo være en grei pekepinn med prikker uansett.

TB
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Go-carter

Sitat fra: flux på søndag 08. januar 2012, klokken 23:28
Dersom kjøle/varmevæsken går gjennom en dårlig isolert beholder kan kanskje isolering av den hjelpe, ellers vil kanskje en modifisering som gir noe lavere gjenomstrømning av friskluft på trinn 1 kanskje spare 0,75kw, feks et bedre/tettere mikrofilter?


Vill gjetting fra min side, men når Th!nk har klart å bruke en vakuumbeholder/termos til dette, vil jeg tro Nissan gjør det oså :) Kan dog lønne seg å isolere slangene, om man har mange eksponerte slangemeter i bilen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Ja, da var man hjemme fra hytta igjen, her er noen erfaringer fra denne turen.

Startet grytidlig i dag med 95% på batteriet og kun -4 grader ute. Første delmål var Roa, der jeg hadde tenkt å parkere for lading mens jeg tok toget til/fra Oslo på jobb. Reiser jo gratis med tog, så det er en grei løsning.

Roa er 125km unna hytta, omtrent akkurat den avstanden jeg ikke klarte fra Oslo til Hamar oppover. Men da skulle jeg opp 150 høydemeter, nå var det 500 høydemeter ned og dessuten lengre partier med lavere farstgrense (60&70) så jeg regnet med at det skulle gå fint. Om det skulle knipe litt kunne jeg alltids stoppe på Jaren isteden.

Men det gikk helt supert, ankom Roa med 9% igjen på batteriet, for et totalt forbruk på 86 batteriprosenter på 125km. Godt fornøyd med det, selv om det var noe kjølig i bilen underveis.

Dro på jobb og kom tilbake til fulladet bil, dvs. 95% siden jeg igjen hadde forvarmet en 15-20 minutter og da synker den litt ned fra topp. Det spiller liten rolle, det er fint lite å hente i de øverste (og nederste) 5 prosentene.

Neste delmål var Birger N Haug på Økern. Jeg regnet med at det hadde gått fint å kjøre helt til Rygge, men jeg ville nå sjekke ut laderen på Økern også. Ankom dit med 60% igjen på batteriet. Rotet litt rundt før jeg fant den. Starteffekten var på ~26kW, og den rampet fort nedover dessverre (hadde 4 batteritempstreker) slik at den var nede i ca. 14kW ved 70%. Da gadd jeg ikke mer, hadde uansett mer enn nok for å komme meg til Rygge.

Neste delmål altså hurtigladeren ved Marché Rygge. Holdt litt høyere hastighet her (90km/t) og ankom med 20% igjen. Strekningen var 65km lang, så det gikk altså 50% av batteriet på 65km. Det tilsier en rekkevidde på ~125km (må trekke fra litt for de øverste/nederste 5 prosentene), noe som ser ut til å være ganske realistisk vinterstid.

Nå gikk det litt mer unna å lade! Prosessen startet med 44kW og jeg fikk fort en femte batteritempstrek. Lading opp til 50% tok bare 13 minutter, og da hadde effekten sunket til ~30kW. Ved 60% var den nede i 26kW, samme som den begynte på ved 60% på Økern. Ved 70% var den nede i 21kW, langt mer enn på Økern. Det virker som om lav temperatur først får stor innvirkning når man passerer ca. 60-70%, bl.a pga. at spenningen begrenses. På Økern ville den nemlig ikke over 392V ved 70% og 4 temp.streker, i Rygge var den oppe i de vanlige 394V ved 70% og 5 temp.streker.

Jeg hadde egentlig ikke trengt å lade til mer enn ca. 40% men jeg ville teste laderne mot hverandre. Siden jeg hadde mer enn nok strøm igjen la jeg avgårde i 100km/t hjemover og brukte 35% av batteriet på de siste 37km.

Nødvendig lading fra Roa til Fredrikstad, optimalt: ca. 10-12 minutter på Rygge (10% ved ankomst, lading til 40%).

Dagens kjørelengde ble 283km og jeg håper noen setter opp en hurtiglader på Gran eller deromkring :) Hytta-Gran-Vestby blir da noenlunde perfekt når den på Vestby kommer opp neste år.

Her er hva jeg erfaringsmessig ca. får ut av 10 batteriprosenter ved noen minusgrader og varmeapparat av, bar vei:

100km/t    ca. 10km
90km/t      ca. 11-12km
80km/t      ca. 13-14km
60/70km/t ca. 15-16km

For total rekkevidde ganger jeg med 9 (liten reserve da, 9.5 er mer korrekt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

akseln

Takk for nok et bra erfaringsinnlegg!

+ 1 for hurtiglader på Gran. Da rekker jeg også opp til hytta.

daggad

100km/t    ca. 10km
90km/t      ca. 11-12km
80km/t      ca. 13-14km
60/70km/t ca. 15-16km

Dette er jo svært gode tall, men som du sier så er det også mange andre forhold på vinteren som avgjør. Regn, snø og annen motstand spesielt som trekker ned rekkevidden.
Jeg kjører bare distanser opp til et par mil i slengen. Mye i trafikk med lyskryss o.l. Snitthastigheten er rundt 40 km/t. Kjører med varme for en behagelig kupetemperatur. Da får jeg ca 10-12 mil ut av bilen og er godt fornøyd med det.
Det blir gøy når våren melder sin ankomst, tror vi kan få noen artige tall med sommerdekk på bare veier i behagelige temperaturer !  :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. januar 2012, klokken 00:37Dro på jobb og kom tilbake til fulladet bil, dvs. 95% siden jeg igjen hadde forvarmet en 15-20 minutter og da synker den litt ned fra topp.

Mulig jeg misforstår noe her, men sier du at bilen bruker de øverste 5% av batteriet til denne forvarmingen, selv om den står plugget i?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Trond.Strom

Jeg har også opplevd at bilen bruker batteri til forvarming selvom den står plugget i
i dag mener jeg at den hadde brukt ca 1 guessometer bar

Varmapparatet er vel 6,5KW og 10 A gir vel ca 2,3KW så er vel ikke utenkelig at forvarmeren stjeler 4KW fra batteriet


RuneW

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 12. januar 2012, klokken 10:52
Varmapparatet er vel 6,5KW og 10 A gir vel ca 2,3KW så er vel ikke utenkelig at forvarmeren stjeler 4KW fra batteriet

Nei, det virker logisk nok... Trodde kanskje at forvarmingen ble tatt litt mer over langen slik at man ikke behøvde å trekke mer strøm enn stikket klarte, nettopp for ikke å stjele fra batteriet.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 12. januar 2012, klokken 10:52
Jeg har også opplevd at bilen bruker batteri til forvarming selvom den står plugget i
i dag mener jeg at den hadde brukt ca 1 guessometer bar

Varmapparatet er vel 6,5KW og 10 A gir vel ca 2,3KW så er vel ikke utenkelig at forvarmeren stjeler 4KW fra batteriet

Nesten. Varmeapparatet er på 4.5kW og laderen leverer 3.3kW med 16A EVSEn som jeg bruker. Det blir 1.2kW i "manko".

Dessuten stopper som regel ladingen opp på 98% elns. nå i kulda.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Finnes det noe dokumentasjon på hvordan dette faktisk foregår?

Jeg har att min stående med varmen på med 10A EVSE i flere timer uten at det tilsynelatende har tappet batteriet. Men nå har jo ikke jeg annet å forholde meg til enn de vanlige batteristrekene i bilen...

Men jeg synes også å ha meket forskjell på effektiviteten på defrosting av frontruta på 10 og 16A. Kan selvsagt hende temperaturene tilfeldigvis har vært noe lavere de gangene jeg har brukt 10A, men synes dette viker ganske konsekvent.

Er jo også mulig den bare "stjeler" fra batteriet i oppstartsfasen...

akseln

Ladet bilen til 100% på jobb i dag. Skrudde på varmen 15 min. før jeg skulle hjem. Når jeg startet å kjøre var det fortsatt 100% på batteriet og 179 km på guessometeret.


Kjeldsen

Jeg mener bestemt at forvarming ikke trekker strøm fra batteriet når bilen er tilkoblet strømnettet. Jeg merker stor forskjell på forvarming med og uten strøm tilkoblet. Med laderen tilkoblet tar det lenger tid å få kupeen god og varm fordi varmeapparatet da kun trekker 2kW (10A lader) og alt kommer fra strømnettet. Uten tilkoblet lader trekkes det 3-6 kW fra batteriet i starten og deretter faller forbruket. Kupeen blir mye fortere varm. Jeg har forvarmet omtrent hver dag fra jeg fikk bilen 6/12. Morgen med tilkobling og ettermiddag kun på batteri. Om ettermiddagen er bilen god og varm etter 10 min. Om morgenen (tilkoblet) er bare bilen litt varm etter 10 min og den må stå i drøyt 20 min for å oppnå samme varme som på ettermiddagen. Ute-temperaturen i Stavanger hvor jeg bor har vært tilnærmet lik morgen og ettermiddag. Iphone appen gir en god tilbakemelding på om forvarmingen går på "charging power" eller "battery power".
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

jkirkebo

Sitat fra: Kjeldsen på torsdag 12. januar 2012, klokken 21:19
Jeg mener bestemt at forvarming ikke trekker strøm fra batteriet når bilen er tilkoblet strømnettet. Jeg merker stor forskjell på forvarming med og uten strøm tilkoblet. Med laderen tilkoblet tar det lenger tid å få kupeen god og varm fordi varmeapparatet da kun trekker 2kW (10A lader) og alt kommer fra strømnettet. Uten tilkoblet lader trekkes det 3-6 kW fra batteriet i starten og deretter faller forbruket. Kupeen blir mye fortere varm. Jeg har forvarmet omtrent hver dag fra jeg fikk bilen 6/12. Morgen med tilkobling og ettermiddag kun på batteri. Om ettermiddagen er bilen god og varm etter 10 min. Om morgenen (tilkoblet) er bare bilen litt varm etter 10 min og den må stå i drøyt 20 min for å oppnå samme varme som på ettermiddagen. Ute-temperaturen i Stavanger hvor jeg bor har vært tilnærmet lik morgen og ettermiddag. Iphone appen gir en god tilbakemelding på om forvarmingen går på "charging power" eller "battery power".

Mulig det er annerledes med 10A-ladekabel, jeg har bare testet med 16A. Min blir god og varm på 10-15 minutter tilkoblet strømnettet, selv i -10 grader. SOC-meteret rapporterer et strømtrekk på typisk 0.8-1kW ut fra batteriet, og batteriprosenten faller som sagt noen få punkter. Jeg merker ikke noe forskjell på oppvarmingstid om bilen er tilkoblet eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

#299
Dette virker merkelig. Er du sikker på dette er riktig? Hele poenget med å varme med bilen koblet inn er jo at den ikke skal trekke strøm fra batteriet. Jeg kan ikke tenke meg at Nissan ha vært så klønete at de lar varmen trekke fra batteriet når den er koblet til. Hva er det du leser av på SOC meteret som tilsier at den trekker fra batteriet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA