Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Joachim

Hadde en litt i overkant spennende opplevelse på vei til jobben her om dagen.
Startet med rundt 15% batteri etter å ha fått low battery warning kvelden før. Kjørte innom barnehagen og ut på E-18 retning Asker. Tok av ved Holmen for å kunne kjøre saktere, men det er jo noen flere høydemeter til Asker den veien.
Fikk very low battery (8,9%) på vei opp til Sem og tenkte at jeg var helt safe og wattet opp varmespparatet for å få bort underkjølt regn og dugg. Omtrent ved Asker kirke gikk bilen inn i krabbemodus - og jeg fikk lettere hetta. Heldigvis er det noen meter nedover til Asker og jeg rakk helt bort og opp til ladeplassen på Venskaben. Neste gang setter jeg bilen på lading hjemme :)

Men det var jo litt artig å kjenne litt på bilens begrensninger.

Joachim

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. januar 2012, klokken 16:57
Skal prøve å kjøre Oslo-Hamar (129km) uten lading underveis. Får kle meg varmt...

Gleder meg til å høre om den turen! Det bør kunne gå akkurat, i allefall hvis været er på din side. Lykke til!

jkirkebo

Sitat fra: Joachim på onsdag 04. januar 2012, klokken 17:50
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. januar 2012, klokken 16:57
Skal prøve å kjøre Oslo-Hamar (129km) uten lading underveis. Får kle meg varmt...

Gleder meg til å høre om den turen! Det bør kunne gå akkurat, i allefall hvis været er på din side. Lykke til!

Kjørte første etappe av turen til hytta i dag, Fredrikstad-Oslo. Nå står bilen på lading for Oslo-Hamar i morgen tidlig.

Startet hjemme med 97% på batteriet og tenkte jeg skulle ta dette som en test-etappe for å se om 129km i morgen lar seg gjøre. Jeg satte derfor temperaturen til 16 grader, vifta på minimum og luft på beina+vindu. Varmeapparatet trakk da som regel bare ca. 500W, med noen perioder oppe på 800W. Satte også på rattvarmer og setevarme på low for å holde meg noenlunde varm (-1 grad ute). Kjørte maks 85km/t innover. Det ble ganske kjølig etterhvert.

Kom fram til Oslo med 27% igjen på batteriet etter 99km. Det tilsvarer en rekkevidde på 141km noe som teoretisk bør være nok til å komme meg til Hamar. Dog skal jeg opp ca. 150 høydemeter (fra litt under havnivå til nærmere 150moh) så det vil jo trekke noe ekstra strøm. Får heller sakke av til 80km/t eller slå varmeapparatet helt av underveis om det ser dårlig ut. Innen Jessheim må jeg ihvertfall bestemme meg for om jeg skal kjøre hele veien uten lading, siste offentlige ladestasjon før Hamar er på Jessheim Storsenter. Har ingen ønsker om å lete etter stikkontakter på øde plasser underveis ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hamar

Lykke til med turen hit.

Vi er spente på å høre hvordan det går. Vi skal kjøre omtrent samme strekning fra BNH Økern og hjem når vi får overlevert vår røde Leaf. Vi har dog 170 meter stigning på de siste 6 km så vi er litt spente på hvordan det slår ut på rekkevidden. Vi har jo mulighet til å kjøre innom hurtigladeren på Hamar.

Til info så er det også ladepunkt ved rådhuset på Stange, om det skulle bli for langt til Hamar.
Rød Leaf - mars 2012
Reservert Tesla Model 3
Hamar

daggad

I dag gikk det galt for fruen !   :D
Hun skulle kjøre en tur på rundt 50 km med 33km på displayet. Nope...en drøy mil hjemmefra ble det stopp etter å ha kjørt på skilpadde et lite stykke, rundt en km.
Jeg reiste inn med prompebilen og tauet henne til en ladestasjon noen km unna. Bilen sto i N under slepingen. Jeg prøvde å sette den i D/Eco men den ville ikke.

Jaja...så var det gjort også !   8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

kjekk

Sitat fra: daggad på fredag 06. januar 2012, klokken 22:39
Hun skulle kjøre en tur på rundt 50 km med 33km på displayet.
Jobber hun i et bilblad? ;)

daggad

Ha ha..good one !  ;D
Det aller verste er at vi er blitt så vant til at der er mye reserve under strekene at vi ikke stusser på å dra km etter batterywarning. Men denne gangen fikk dama i anlegget rett gitt !!
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

keca

Strekningen Oslo-Hamar blir litt enklere fra og med mandag 9. januar, da åpner den nye Statoil på Minnesund.
Det er jo ca. midt i mellom... Har faktisk begynt å akseptere prisen på 29 kr/10 min, iallefall nok til at jeg vil bruke den da det trengs.
Utifra det andre har skrevet om min plan fremover, regner jeg med at jeg kommer til å bruke denne hurtigladeren rundt 6 ganger/ 10 min
per mnd. Altså 174 kroner for å få til en kjøring på 4200 km per mnd (lading hjemme utenom, lading jobb/skole gratis).

Var innom å kikket på laderen i dag, merkelig at de ikke har laget en kortløsning på den. Men de vil vel at vi skal inn en tur så vi får brukt noen penger der...

Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Lynet

kr 29 for 10 min er ikke verst pris hvis effekten batteriet lades med ligger oppunder 50 kW. Det blir da ca kr3,50 pr kWh.
Problemet er jo når bilen begrenser effekten inn på grunn av lav eller høy temperatur i batteriet. Ladingen reduseres også når du nærmer deg fulladet.

EV-power i Trøndelag vurderer kr10 pr minutt! Det er overprising det  :o :o :o

Vi må kreve pris pr kWh for å få god rekkevidde på bilene våre  ;D
Statoil sitt prisnivå ved full effekt på ca kr 3,00 pr kWh er ok.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Hamar på fredag 06. januar 2012, klokken 22:24
Lykke til med turen hit.

Til info så er det også ladepunkt ved rådhuset på Stange, om det skulle bli for langt til Hamar.

Glimrende tips, takker! Men dette er da absolutt et ladepunkt som bør inn i Nobil-databasen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: keca på lørdag 07. januar 2012, klokken 00:58
Strekningen Oslo-Hamar blir litt enklere fra og med mandag 9. januar, da åpner den nye Statoil på Minnesund.
Det er jo ca. midt i mellom... Har faktisk begynt å akseptere prisen på 29 kr/10 min, iallefall nok til at jeg vil bruke den da det trengs.

Joa, prisen er ok hvis man kun trenger 10 minutter for å komme seg til målet sitt. Om man trenger 30-40 minutter for å komme seg til neste Statoil hurtiglader for der å lade igjen blir det alt for dyrt. Kanskje de kunne innført dagspris på 79 kroner ? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

har ikke satt meg inn i ladepunkt sit. enda, men om det ikke er prisdata for "kommersielle" hurtigladere så kunne jo det være noe man kanskje burde vurdere som et tilleggs info. ?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

jkirkebo

#267
Sitat fra: daggad på fredag 06. januar 2012, klokken 23:21
Ha ha..good one !  ;D
Det aller verste er at vi er blitt så vant til at der er mye reserve under strekene at vi ikke stusser på å dra km etter batterywarning. Men denne gangen fikk dama i anlegget rett gitt !!

Her også  ;)

Oslo-Hamar gikk dritt. Trodde jeg skulle klare det ved passering av avkjørselen til Stange, men så at det ikke ville gå når jeg nærmet meg avkjørselen til Hamar. Søkte derfor opp nærmeste ladestajoner i nav-enheten og valgte den nærmeste, Ridabu. Tabbe. Det hadde gått helt fint om det ikke hadde vært en lang og veldig bratt bakke opp til ladestasjonen. Leafen var alt i skilpaddemodus og oppover bakken gikk det saktere og saktere før den stoppet helt 100m før toppen  :P

Etter en times ventetid kom en snill mann i gul NAF-bil og tauet meg resten av veien (tok 1 minutt...). Maks uflaks ;)

Hadde jeg tatt til venstre ned mot Hamar Hadde jeg nok greit klart meg til en ladestasjon, men disse var 1km lengre unna enn Ridabu. Det er definitivt fordeler ved å være lokalkjent :)

Nå skal jeg lade her en halvtime til før jeg kjører til Maxi-senteret og hurtiglader resten. Hjemover, tirsdag eller onsdag, blir det nok stopp for å teste den nye hurtigladeren på Minnesund.

Men det var veldig greit å få kjørt den helt tom en gang jeg var alene og ikke hadde det travelt. Man blir litt bedre kjent med bilen da.

Rekkevidden til stopp ble 126km etter kjøring i 80km/t på slapsete/våte veier med varmeapparatet av og ca. 170 høydemeter opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Kan du ikke notere spenning og strøm hurtigladeren gir ved sånn passe intervaller under oppladingen, og si noe om antall streker på batteritempen ved start og slutt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på lørdag 07. januar 2012, klokken 14:11
Kan du ikke notere spenning og strøm hurtigladeren gir ved sånn passe intervaller under oppladingen, og si noe om antall streker på batteritempen ved start og slutt.

Noterer kun ned effekt, ikke strøm. Jeg ankom Maxi Hamar med 13.5% igjen (ladet tydeligvis alt for lenge på Ridabu) og ladingen startet med 43kW effekt. Etter 20 min. var jeg oppe i 56.5% og effekten nede i 23kW. Etter neste 20 min hadde jeg 82.5% og effekt på 12kW. Nå har det gått 5 min til og jeg har 87.1% og 9kW effekt.

Startet med 5 streker på temperatur da bilen sto innendørs i natt. Den står fortsatt på 5 streker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA