Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Aspiranten

#225
Sitat fra: Quisten på torsdag 29. desember 2011, klokken 01:31
Objektiv vurdering av egne kjøreferdigheter er ikke alltid helt til å stole på, men dette gjelder sikkert ikke deg! Dette gjelder høyst sannsynlig alle som kjører SUV'er med 4x4 eller de som kjører forbi deg.

Når det er sagt, kjenner jeg ei dame på 91 år. Hun har ny bil, aldri kollidert, gode dekk! Hun lar da også vær å kjøre om det skulle være; mørkt, glatt, tåke, mye trafikk, langt e.l.

Om hennes ferdigheter er gode, kan sikkert diskuteres, men at hun kjenner egne begrensninger har nok mye av skylda for at hun har kjørt skadefritt hele livet.  Men å kalle dette for kjøreferdigheter????

Med det du beskriver som vestlandsveier, skulle vel Norge ha høye dødstall i trafikken, sannheten er at vi ligger veldig lavt på dødsfallsstatistikken i verden. Det tyder kanskje at ferdighetene til de fleste sjåfører i Norge er relativt gode. Ikke misforstå, en som dør i trafikken er en for mye...

Quisten, skjerpings? Jeg er en naturfotograf i slutten av 20 årene. Ikke sammenlign meg med en gammel dame som sitter inne når det snør. Når pudderet kommer så slenger jeg skiene i takboksen og stikker til fjells! Skal du være frekk mot folk så bør du i det minste lese deg litt opp om din motstander slik at du klarer å treffe.

Heldigvis har bilprodusentene de siste tiårene brydd seg mer og mer om  å bygge sikrere biler, og i boken Freakonomics tar Steven Levitt opp ett poeng med at hovedårsaken til færre trafikkdrepte er sikrere biler. Tallene var ikke så langt unna "halvert på x antall år", men jeg husker dem ikke eksakt i hodet. Trafikkveksten derimot gjør slik at dette ikke vises så lett i "drepte per år" tallene alene, da disse ikke tar opp hvor mange ulykker som har forekommet i ett 1/10 forhold ift. kollisjoner/skadde/drepte. Og rent statistisk berømmer han avslutningsvis MC sjåførene, fordi trafikkdrepte er en skattekiste for trengende på organventelistene...

Jeg tror vi skal takke NCAP før vi berømmer våre gode sjåføregenskaper. Jeg ser skremmende mange som blir stående på stedet hvil når det kommer 5 cm snø. Hvorfor? Fordi de har 5-10 år gamle vinterdekk! Det er ikke mer enn tre uker siden min mor ble påkjørt front mot front. Feilen hennes? Feil sted til feil tid. Det kom en gamling på gamle dekk i mot og skled over i feil kjørefelt. Heldigivis hadde hun gode dekk så hun fikk redusert farten raskt nok til at hun overlevde uten en skramme. Men bilen ble totalvrak, hele fronten ble knust. Det å måtte klare seg uten bil i noen måneder er trist det også.


I Norge er det svært mange ulykker, men de lave fartsgrensene og folks holdninger til disse er med på å gjøre dødstallene lave i Norge. Dersom du leser de internasjonale ulykkesrapportene så skjønner du kanskje med litt godvilje hvorfor jeg vil under 60kmt raskest mulig før en ulykke inntreffer.

Denne grafen viser risiko for å dø død relativt til hastighet.

http://www.rta.nsw.gov.au/roadsafety/images/c151_g1.gif

Her er en graf som viser hvordan ulykken kunne vært unngått, og til hvilken fart ulykken skjer med hvis høyere fart.

http://www.rta.nsw.gov.au/roadsafety/images/stopping_distances_various_speeds.gif

http://www.rta.nsw.gov.au/roadsafety/speedandspeedcameras/speedingresearch.html

Adda: Vel, det hele begynte med at jeg sa at jeg kjørte litt under fartsgrensen med Leafen min og føler ingen dårlig samvittighet for dette da det uansett ikke er forsvarlig å kjøre som om man har bar asfalt under hjulene på vinterføret  ;) Det ble ikke populært!  ;D
Nissan Leaf

Aspiranten

#226
Sitat fra: Lynet på torsdag 29. desember 2011, klokken 23:05
Sitat fra: Mortenmann på torsdag 29. desember 2011, klokken 22:53
Dersom du klarer lading 16a er det jo best, men min erfaring er at 10A fyller raskt ved varmt halvtomt batteri (vet dette ikke henger på greip, men har klart 3 barer på en time med 10A under disse forholdene!).

Kan systemet lure deg litt her? Hvis det er like før det hopper opp en strek når du setter den på lading og akkurat hopper opp på 3. strek vil summen da bli litt over 1 strek!

Jeg tok en fullading fra 0% til 100% med 10A sist natt og den tok 10,5 time, det blir 1,14 strek i timen.

Har ikke jeg lest ett sted på forumet her at det er forskjell på batteristrekene? Jeg tenker at de siste strekene inneholder mer strøm enn de tre første.

Jeg skal bare kjøre til butikken og hjem igjen før jeg har mistet de 3 første... Mens de siste 3 utgjør 4-5 mil på guessometeret  :o
Nissan Leaf

Baltor

Sitat fra: Aspiranten på fredag 30. desember 2011, klokken 10:54
Adda: Vel, det hele begynte med at jeg sa at jeg kjørte litt under fartsgrensen med Leafen min og føler ingen dårlig samvittighet for dette da det uansett ikke er forsvarlig å kjøre som om man har bar asfalt under hjulene på vinterføret  ;) Det ble ikke populært!  ;D
Bra du står på i denne saken Aspiranten, jeg kjører også ofte saktere enn fartsgrensene, men prøver da å få bilene bak raskest mulig forbi for å slippe å ha noen tett på bak. Hvis de ikke kommer seg forbi tenker jeg på at de iallefall sparer drivstoff ved å holde mitt elbiltempo ;D

Med dagens bilpark, dagens veier og dagens kontrollteknologi er det fullt mulig å få tallet på drepte til null, hvis det var enighet om at dette var viktig.
Eksempel: Du kan bryte fartsgrensene hver eneste dag i årevis uten bot. Hvis du feilparkerer derimot må du regne med bot før det har gått 10 minutter. 
Problemet ligger i at det sees på som en menneskerett å kjøre akkurat som man selv vil (fort). Dette er vel en arv fra hestens dager, jo raskere hest, jo høyere status. I dag sluses vi inn i en kø på felles veier. Det burde blitt fokusert mye mer på at vi tar del i en samfunnskontrakt når vi benytter samfunnets veier.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Thomas Parsli

Sitat fra: Baltor på fredag 30. desember 2011, klokken 13:00
Med dagens bilpark, dagens veier og dagens kontrollteknologi er det fullt mulig å få tallet på drepte til null, hvis det var enighet om at dette var viktig.

Helt alvorlig?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

SitatHar ikke jeg lest ett sted på forumet her at det er forskjell på batteristrekene? Jeg tenker at de siste strekene inneholder mer strøm enn de tre første.

Jeg skal bare kjøre til butikken og hjem igjen før jeg har mistet de 3 første... Mens de siste 3 utgjør 4-5 mil på guessometeret 

Ja det er jeg ganske sikker på stemmer.
Jeg skal ikke si så mye i denne fartsdiskusjonen, men det er i alle fall viktig at elbil ikke blir sett på som frivillge sinker.  En elbil som kjører saktere for å spare strøm bør absolutt tenke på trafikken bak seg. Gjør man det av sikkerhetsmessige årsaker er det selvsagt greit.
Selv kjører jeg som bare f*** i Leafen..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Baltor

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 30. desember 2011, klokken 13:13
Sitat fra: Baltor på fredag 30. desember 2011, klokken 13:00
Med dagens bilpark, dagens veier og dagens kontrollteknologi er det fullt mulig å få tallet på drepte til null, hvis det var enighet om at dette var viktig.

Helt alvorlig?

Thomas
Ja, men jeg burde ikke skrive "dagens bilpark", men heller "moderne biler". Hvis vi for eksempel hadde sett på en dødsulykke på veien på samme måte som en atomulykke, da hadde vi umiddelbart klart å unngå dette. Men dødsulykker er jo noe som bare rammer andre, og det er jo helt normalt med noen hundre trafikkdrepte hvert år i lille Norge.    
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Joffe69

Sitat fra: adda på torsdag 29. desember 2011, klokken 21:31
Utrolig gode dere er på avsporinger...bokstavelig talt  :o
Denne tråden handler om rekkevidde, eller?
Og jeg trenger råd.  ;D
Får snart min etterlengtede blå - og har håp om å komme meg til fjells.
Men, turen er på 90km hver vei, og ingen lademulighet på fjellet. (Jobber med saken)
Ruten er Oslo- Sollihøgda - forbi Hønefoss - E16 og opp på Vikerfjell.
Siste ti km er stigningen kanskje 5-600 høydemeter.
Gode forslag? Satser jo på at jeg med fulladet bil kommer meg opp - og ned - men litt usikker på om jeg kommer meg hjem... Foreløpig ingen hurtigladere nær Hønefoss.

Du kan jo bruke hurtigladeren hos Nissan på Rud begge veier.

Aspiranten

Sitat fra: daggad på fredag 30. desember 2011, klokken 13:19
Jeg skal ikke si så mye i denne fartsdiskusjonen, men det er i alle fall viktig at elbil ikke blir sett på som frivillge sinker.  En elbil som kjører saktere for å spare strøm bør absolutt tenke på trafikken bak seg. Gjør man det av sikkerhetsmessige årsaker er det selvsagt greit.
Selv kjører jeg som bare f*** i Leafen..

Haha jeg også gjør det her i byen. "D drive" ut av kryss osv. Kjempemoro. Men aldri over fartsgrensa selvfølgelig  :)

Når jeg kjører søndagsturer med audien eller leafen, så kjører jeg gjerne 60kmt i 80``n. Da kjører jeg innom bussholdeplasser for å slippe folk forbi. Blinker dem forbi når det er klart osv.

Selvsagt skal man tenke på andre! Det gjelder også i byen. Veldig mange tror at de kommer fortere hjem til middag hvis de lar være å samarbeide med andre i trafikken og bare presser seg frem. Men alt de egentlig gjør er å forsterke rushtidsproblematikken...

Jeg så ett forsøk utført nylig hvor en mengde biler kjørte bak hverandre i en runding. Det burde jo gi optimal trafikkflyt? Ingen som stanser for kryss, møtende trafikk eller noe som helst, bare kjøre rundt i ring, følge bilen foran.

Det ble likevel kø i sirkelen av biler  ;D
Nissan Leaf

Øststua

Sitat fra: Joffe69 på fredag 30. desember 2011, klokken 13:40
Sitat fra: adda på torsdag 29. desember 2011, klokken 21:31
Utrolig gode dere er på avsporinger...bokstavelig talt  :o
Denne tråden handler om rekkevidde, eller?
Og jeg trenger råd.  ;D
Får snart min etterlengtede blå - og har håp om å komme meg til fjells.
Men, turen er på 90km hver vei, og ingen lademulighet på fjellet. (Jobber med saken)
Ruten er Oslo- Sollihøgda - forbi Hønefoss - E16 og opp på Vikerfjell.
Siste ti km er stigningen kanskje 5-600 høydemeter.
Gode forslag? Satser jo på at jeg med fulladet bil kommer meg opp - og ned - men litt usikker på om jeg kommer meg hjem... Foreløpig ingen hurtigladere nær Hønefoss.

Du kan jo bruke hurtigladeren hos Nissan på Rud begge veier.

:) I diskusjoner bør det være rom for, iallefall syns jeg og flere med meg det, å avspore. Det er jo det som er diskusjoner... Bare "krydder". Sånn bør det etter min mening være i alle diskusjoner, om de foregår online eller andre steder. Disse avsporingene som vi gjør i denne tråden og i en annen tråd her, dreier seg jo om trafikksikkerhet. Et viktig tema. Også for el-bilister. Og som det er blitt påpekt, kan el-bilene sågar ha en rolle å spille... De som ikke gidder å være med på avsporingene, kan jo bare "hoppe over". Det er jo nettopp en fordel med online-diskusjoner.  :) Det er det verre å gjøre når man sitter "stuck" i et rom...  :) Vel, vel. God nyttårshelg alle!
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

Lynet

Problemet med avsporing er at tråden blir uendelig laaaaang! Og hvis en ny bruker av forumet ønsker å lese om rekkevidde bør det være stoff om rekkevidde i den tråden, vil man diskutere trafikksikkerhet er det ikke noe problem men gjør det da på en ny tråd som man kaller "trafikksikkerhet og elbil".
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Avsporingen kom ut ifra at rekkeviddeforlengelse = økt trafikksikkerhet da Lynet :)

Det er likeså en viktig diskusjon hvorvidt det skal være ok for elbiler å kjøre saktere enn øvrig trafikk for å maksimere rekkevidden sin eller ikke, og den hører etter min mening inne under paraplyen "rekkevidde".

Trafikksikkerhetsargumentene mine er en del av den øvrige argumentasjonen for at elbiler skal kunne holde lav fart (og alle andre bilister forøvrig). Jeg holder fast på mitt synspunkt at de fleste som kjører 10kmt over fartsgrensa og synes det er helt ok, gjør det ikke av tidsårsaker, men av vane og det ubehagelige faktum at svært mange bilister utvikler adhd så fort nøkkelen blir vridd om... (Manglende tålmodighet)

At elbiler er mer trafikksikre fordi sjåførene forsøker å maksimere rekkevidden motvirker jo direkte den typiske hyperaktive pedalfoten i trafikken. Dette er jo en  kjempenyhet synes jeg, og dette kan vi diskutere i trådparaplyen "rekkevidde". Men når jeg har dette temaet oppe så må jeg få si at Leaf ikke akkurat inviterer til bare kosekjøring i D drive  ;D
Nissan Leaf

daggad

Bruker du Audien mye nå Aspirant ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

#237
Jeg sliter med at bremsene på Audien ruster i stykker  ::)  :-\

Frem til nå har jeg jo bare slengt skiene inn i Leafen og kjørt  ;D Får nok ut å leke med Audien snart så den ikke ødelegger seg selv. Nesten så jeg skulle koblet ut batteriet sånn at det ikke er tomt til neste gang jeg trenger den...   :D
Nissan Leaf

daggad

Det er steder på internett som viser usminkede bilder fra ulykkessteder. Jeg er usikker på om det er rett, men det kunne kanskje være forebyggende å vise slike til nye/uforsiktige trafikkanter.
Kroppen vår er et skjørt byggverk i en kolisjon. :'(
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

#239
Steven Levitt (Bøkene hans anbefales på det varmeste!) tar opp i en av de to bøkene ett tema som burde engasjere mange: renslighet på sykehus.

Kortversjonen, uten etos, logos og patos:
Det var ett problem at legene selv infiserte pasientene sine, fordi de selv ikke følte at de hadde tid til å vaske hendene. Sykehusledelsen forsøkte med belønning, altså penger, for hver håndvask utført. Det fungerte dårlig. De forsøkte også andre tiltak, som bannere og påminnelseslapper, men heller ikke det fikk noen særlig respons.

Løsningen ble den noe uvanlige metoden å duppe legenes hender i bakteriefremmende gel, dyrke frem prøvene, ta bilder og bruke resultatene som screensaver på alle sykehusets datamaskiner.

Folk vasket hendene etterpå!  ;D


Jeg tror absolutt bilder fra ulykker sammen med informerende tekst vil gjøre store nytte daggad. Men det å la barn få se kvestede mennesker... Jeg vet nå ikke helt. Voksne burde nå være såpass voksne at de lærer av å se alle ulykkene på nrk.no og lokalavisene i løpet av en uke. Det er jo daglige ulykker der. "front mot front". etc.

Disse tobakksbildene i danmark hadde jo en voldsom effekt. Men barna har også fått det med seg, og tror at foreldrene skal dø og sånn nå. Det har absolutt sin pris å kjøre slike kampanjer, og det bør derfor være siste utvei. Derfor håper jeg at elbiler slår an og at folk begynner å rekkeviddemaksimere på egenhånd  :)

Forresten, før har jeg vært ganske slapp med å ha begge hendene på rattet. Men med Leafens deilige varme ratt så har jeg omtrent alltid begge hendene på rattet. Så det som var ment som ett tillegg i komforten, har nå vist seg å være ett ekstra sikkerhetstiltak  :D
Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA