Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

elektrolux

Selv liker jeg å tenke på elgen som plutselig dukker opp bak svingen mens en kjører i 70 km/t.

Hadde en holdt 80 km/t ville en ha passert krysningstedet til elgen før den dukket opp. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. desember 2011, klokken 20:09
Selv liker jeg å tenke på elgen som plutselig dukker opp bak svingen mens en kjører i 70 km/t.

Hadde en holdt 80 km/t ville en ha passert krysningstedet til elgen før den dukket opp. ;D

Dersom du holder 90kmt og bremser for elgen, så holder du fortsatt 50kmt inn i elgen når bilen som bare holdt 80kmt står stille.

Fysikken følger ikke alltid følt logikk.  ;)
Nissan Leaf

Aspiranten

#212
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. desember 2011, klokken 13:11
Selv kjører jeg ikke inn til siden og slipper forbi folk som vil forbi når jeg kjører fartsgrensa (så lenge de ikke signalerer at det er en nødssituasjon) men jeg hindrer dem heller ikke på noen som helst måte. Kjører jeg under fartsgrensa  gjør jeg selvfølgelig det jeg kan for å slippe dem forbi.

Quisten:

Jeg hindrer ikke folk i å kjøre idiot, men jeg bremser heller ikke ned for å slippe dem forbi på en rød løper. Hvorfor skal jeg det?

Nå bør jeg kanskje presisere at jeg kjører på kronglete vestlandsveier. Dersom det er byfolk jeg snakker med så skjønner jeg godt hvorfor dere rynker på nesa av en tulling som kjører under fartsgrensa på godt saltede veier. Her oppe er det snø, is, totalt mørke og uoversiktelige svinger med hjort fykende over veien når som helst. Og de er ikke brede nok til at vi får gul midtstripe i veien  :D

Jeg elsker rett og slett livet, og jeg vet at 10kmt raskere fart utgjør forskjellen mellom kiste og bursdagsselskap. Dessverre synd og si det, men folk flest er tilbakestående når det gjelder risikobedømmelse i trafikken. Dette kan vi se ut ifra rapporter fra utlandet hvor det blir slått fast at folk ikke regulerer farten noe særlig uansett om det regner, snør eller lignende. Det til tross for at bremselengder og unnamanøvreringsegenskapene til bil og dekk forringes radikalt.

Folk kjører ikke etter forholdene, og tenker i sin vanementalitet at det går så bra så, for det gikk jo bra forrige gang.

Du forsøker til sist å sette spørsmålstegn ved mine og bilens kjøreegenskaper. Jeg kjører alltid på best-i-test dekk, og vinterdekkene mine blir ikke eldre enn tre år gamle. Jeg har aldri kollidert, og er ikke redd for å kjøre ut av veien. Det jeg derimot er redd for er lengden det tar å stanse høy fart. Dette er noe folk i 4x4 biler ikke skjønner. Deres biler er liksom bygget for å kjøre fort på snø og is. Man skal jo aldri stoppe... Slikt ender i krise.

SUV``ene er oftest ute av veien på vinteren, og det er oslogutter i store biler på vei til de store vintersportstedene som dominerer. Det spørs om man ikke må stille spørsmålstegn ved SUV``ene og pickupenes vinteregenskaper? Det gjør ihvertfall flere artikler.

http://www.dagbladet.no/2011/10/04/tema/bil/klikk/motor/18448731/


SitatVinteren står for døren og mange vil mene at det er sesongen hvor SUV-en virkelig kommer til sin rett.

Det er mangeårig biljournalist og dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø ikke enig i.

- SUV-er er generelt ikke gode vinterbiler. De har god framkommelighet, men som sjåfør sitter du langt fra veibanen og har dårligere kontakt med veien.

- Mange føler seg av den grunn litt utrygge på glatt vei. SUV-er er generelt tyngre enn for eksempel en vanlig stasjonsvogn og er derfor tyngre å bremse, sier Aalbergsjø, som nå jobber som seniorrådgiver i Opplysningskontoret for Veitrafikken.
Nissan Leaf

Quisten

Hmmm...

Objektiv vurdering av egne kjøreferdigheter er ikke alltid helt til å stole på, men dette gjelder sikkert ikke deg! Dette gjelder høyst sannsynlig alle som kjører SUV'er med 4x4 eller de som kjører forbi deg.

Når det er sagt, kjenner jeg ei dame på 91 år. Hun har ny bil, aldri kollidert, gode dekk! Hun lar da også vær å kjøre om det skulle være; mørkt, glatt, tåke, mye trafikk, langt e.l.

Om hennes ferdigheter er gode, kan sikkert diskuteres, men at hun kjenner egne begrensninger har nok mye av skylda for at hun har kjørt skadefritt hele livet.  Men å kalle dette for kjøreferdigheter????

Med det du beskriver som vestlandsveier, skulle vel Norge ha høye dødstall i trafikken, sannheten er at vi ligger veldig lavt på dødsfallsstatistikken i verden. Det tyder kanskje at ferdighetene til de fleste sjåfører i Norge er relativt gode. Ikke misforstå, en som dør i trafikken er en for mye...

Vi har idag teknologi nok til å nesten fjerne dødsfall i trafikken, vi er bare ikke villige til å gi fra oss den friheten vi opplever med å ha bil uten begrensninger.... Men det er en helt annen diskusjon.  ;)
Kristiansand. Fikk levert min Sorte Nissan Leaf den 9. Desember.

Joffe69

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 28. desember 2011, klokken 20:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. desember 2011, klokken 13:11
Selv kjører jeg ikke inn til siden og slipper forbi folk som vil forbi når jeg kjører fartsgrensa (så lenge de ikke signalerer at det er en nødssituasjon) men jeg hindrer dem heller ikke på noen som helst måte. Kjører jeg under fartsgrensa  gjør jeg selvfølgelig det jeg kan for å slippe dem forbi.

Quisten:

Jeg hindrer ikke folk i å kjøre idiot, men jeg bremser heller ikke ned for å slippe dem forbi på en rød løper. Hvorfor skal jeg det?

Nå bør jeg kanskje presisere at jeg kjører på kronglete vestlandsveier. Dersom det er byfolk jeg snakker med så skjønner jeg godt hvorfor dere rynker på nesa av en tulling som kjører under fartsgrensa på godt saltede veier. Her oppe er det snø, is, totalt mørke og uoversiktelige svinger med hjort fykende over veien når som helst. Og de er ikke brede nok til at vi får gul midtstripe i veien  :D

Jeg elsker rett og slett livet, og jeg vet at 10kmt raskere fart utgjør forskjellen mellom kiste og bursdagsselskap. Dessverre synd og si det, men folk flest er tilbakestående når det gjelder risikobedømmelse i trafikken. Dette kan vi se ut ifra rapporter fra utlandet hvor det blir slått fast at folk ikke regulerer farten noe særlig uansett om det regner, snør eller lignende. Det til tross for at bremselengder og unnamanøvreringsegenskapene til bil og dekk forringes radikalt.

Folk kjører ikke etter forholdene, og tenker i sin vanementalitet at det går så bra så, for det gikk jo bra forrige gang.

Du forsøker til sist å sette spørsmålstegn ved mine og bilens kjøreegenskaper. Jeg kjører alltid på best-i-test dekk, og vinterdekkene mine blir ikke eldre enn tre år gamle. Jeg har aldri kollidert, og er ikke redd for å kjøre ut av veien. Det jeg derimot er redd for er lengden det tar å stanse høy fart. Dette er noe folk i 4x4 biler ikke skjønner. Deres biler er liksom bygget for å kjøre fort på snø og is. Man skal jo aldri stoppe... Slikt ender i krise.

SUV``ene er oftest ute av veien på vinteren, og det er oslogutter i store biler på vei til de store vintersportstedene som dominerer. Det spørs om man ikke må stille spørsmålstegn ved SUV``ene og pickupenes vinteregenskaper? Det gjør ihvertfall flere artikler.

http://www.dagbladet.no/2011/10/04/tema/bil/klikk/motor/18448731/


SitatVinteren står for døren og mange vil mene at det er sesongen hvor SUV-en virkelig kommer til sin rett.

Det er mangeårig biljournalist og dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø ikke enig i.

- SUV-er er generelt ikke gode vinterbiler. De har god framkommelighet, men som sjåfør sitter du langt fra veibanen og har dårligere kontakt med veien.

- Mange føler seg av den grunn litt utrygge på glatt vei. SUV-er er generelt tyngre enn for eksempel en vanlig stasjonsvogn og er derfor tyngre å bremse, sier Aalbergsjø, som nå jobber som seniorrådgiver i Opplysningskontoret for Veitrafikken.

Dette var meget klokt sagt Oslo folk i mørke biler tror att dem er verdensmestere på veien.

rossifan46

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 27. desember 2011, klokken 12:39
Men jeg ser ingen grunn til å hjelpe folk forbi når jeg holder fartsgrensen. Som sagt i flere innlegg nå: hvorfor skal jeg hjelpe kriminelle?[/i]

Det mest irriterende jeg vet er å ha en bil tett oppi ræva! Slipper den heller forbi så fort det lar seg gjøre, koster meg ikke en kalori, og minimalt med tid, da kan jeg fortsette turen med senkede skuldere i mitt eget tempo! Slipper man ikke forbi kan man i verste fall risikere å få bilen som ligger tett bak rett i ræva hvis man selv må nødbremse! Det er et veldig dårlig alternativ til å være hjelpsom i trafikken og slippe forbi hvis man blir tatt igjen, og kan i verste fall bety kista fremfor en ny bursdag.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Øststua

Interessant diskusjon... Mye riktig etter min mening det Aspiranten skriver. Ift. antall drepte i trafikken er det ingen "høye hester" eller "jantelov", spør dere meg. I diskusjoner, også her, har uttrykker vi subjektive meninger. Noen ganger prøver vi å være så objektivt subjektive vi kan. Selv om Norge har bedre statistikker enn andre land hva angår trafikkdrepte, så må målet være at ingen blir drept i trafikken. Folk dør, det er naturlig. Men det er ikke naturlig at folk dreper hverandre, hverken med biler eller annet utstyr. I trafikken er det hovedsakelig fart og dop som dreper. Farten kan vi gjøre noe med om vi vil... vi lever jo i et demokrati... men det viser seg at vi ikke vil...  :'(
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

El-vis

Utrolig gode dere er på avsporinger...bokstavelig talt  :o
Denne tråden handler om rekkevidde, eller?
Og jeg trenger råd.  ;D
Får snart min etterlengtede blå - og har håp om å komme meg til fjells.
Men, turen er på 90km hver vei, og ingen lademulighet på fjellet. (Jobber med saken)
Ruten er Oslo- Sollihøgda - forbi Hønefoss - E16 og opp på Vikerfjell.
Siste ti km er stigningen kanskje 5-600 høydemeter.
Gode forslag? Satser jo på at jeg med fulladet bil kommer meg opp - og ned - men litt usikker på om jeg kommer meg hjem... Foreløpig ingen hurtigladere nær Hønefoss.
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

cra

Sitat fra: Øststua på torsdag 29. desember 2011, klokken 17:51Selv om Norge har bedre statistikker enn andre land hva angår trafikkdrepte, så må målet være at ingen blir drept i trafikken.

Det er et utopisk mål vi aldri vil nå - men det er selvsagt ikke noe galt i jobbe mot  det! Jeg er stygt redd at en god del av møteulykkene med personbil mot vogntog desverre ikke er ulykker.  :-[

Grunnen til at jeg brukte uttrykket "høye hest" var forøvrig det jeg (tydeligvis feilaktig) oppfattet som en "jeg har lest loven, og alle får følge den slik jeg gjør - det skal jeg sørge for"-holdning.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mortenmann

#219
Sitat fra: adda på torsdag 29. desember 2011, klokken 21:31
Utrolig gode dere er på avsporinger...bokstavelig talt  :o
Denne tråden handler om rekkevidde, eller?
Og jeg trenger råd.  ;D
Får snart min etterlengtede blå - og har håp om å komme meg til fjells.
Men, turen er på 90km hver vei, og ingen lademulighet på fjellet. (Jobber med saken)
Ruten er Oslo- Sollihøgda - forbi Hønefoss - E16 og opp på Vikerfjell.
Siste ti km er stigningen kanskje 5-600 høydemeter.
Gode forslag? Satser jo på at jeg med fulladet bil kommer meg opp - og ned - men litt usikker på om jeg kommer meg hjem... Foreløpig ingen hurtigladere nær Hønefoss.

Hei  :)
Nå sitter jeg selv på hytta. Første gangen med Leaf. Før brukte vi totalt 600 kr i bom/ferge, nå kommer vi unna med ca 60.
Jeg er ikke veldig lokalkjent på dine trakter, men 90km er jo i overkant dersom vinter og mye stigning. Svaret blir altså lading på veien. Mitt råd er å planlegge innkjøpene feks på Hønefoss. Sørg for at du har lader tilgjengelig. Dersom du klarer lading 16a er det jo best, men min erfaring er at 10A fyller raskt ved varmt halvtomt batteri (vet dette ikke henger på greip, men har klart 3 barer på en time med 10A under disse forholdene!). En time bør derfor være plenty for å komme deg til fjells.
Dersom du ikke får til noen lading på fjellet vil regen gi deg ca en bar ekstra på vei ned, du kommer neppe hjem, men så var det den ladestoppen på Hønefoss da? Kanskje kan dere ta søndagsmiddagen der?
Du bør nok få deg en lademulighet på hytta!
Lykke til ;D
SølvLeaf

Lynet

Helt enig med deg adda så jeg skal prøve å svare deg.

Jeg hadde en runde i dag på 140km med litt over 1,5t lading med 16A halvveis. Kjørte da alene og uten varme i 110km av turen, siste 30km 3 personer i bilen 18 grader og litt bagasje.
Snittfart på hele turen var 53 km/h.
Startet med 100% og kom tilbake med 14km igjen (1 strek).
Snøføre med ca 5 cm løsnø de første 50km, fast snø/is neste 50 og våt vei siste 30.
Temp fra 0 til -3, ingen vind.

Jeg vil anbefale et par timer pause med 16A lading før du starter klatringen, du kan ta en handlerunde og en matbit og passasjeren blir fornøyd  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Sitat fra: Mortenmann på torsdag 29. desember 2011, klokken 22:53
Dersom du klarer lading 16a er det jo best, men min erfaring er at 10A fyller raskt ved varmt halvtomt batteri (vet dette ikke henger på greip, men har klart 3 barer på en time med 10A under disse forholdene!).

Kan systemet lure deg litt her? Hvis det er like før det hopper opp en strek når du setter den på lading og akkurat hopper opp på 3. strek vil summen da bli litt over 1 strek!

Jeg tok en fullading fra 0% til 100% med 10A sist natt og den tok 10,5 time, det blir 1,14 strek i timen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mortenmann

Sitat fra: Lynet på torsdag 29. desember 2011, klokken 23:05
Sitat fra: Mortenmann på torsdag 29. desember 2011, klokken 22:53
Dersom du klarer lading 16a er det jo best, men min erfaring er at 10A fyller raskt ved varmt halvtomt batteri (vet dette ikke henger på greip, men har klart 3 barer på en time med 10A under disse forholdene!).

Kan systemet lure deg litt her? Hvis det er like før det hopper opp en strek når du setter den på lading og akkurat hopper opp på 3. strek vil summen da bli litt over 1 strek!

Jeg tok en fullading fra 0% til 100% med 10A sist natt og den tok 10,5 time, det blir 1,14 strek i timen.
Du har sikkert rett, men jeg tror vi får nærmere 12Afra laderen ( kan noen måle dette?) og når batteriet er nær 100% mottagelig blir dette 2760w på en time. Dette er 1,5 bar?
SølvLeaf

Kjeldsen

Sitat fra: adda på torsdag 29. desember 2011, klokken 21:31
Utrolig gode dere er på avsporinger...bokstavelig talt  :o
Denne tråden handler om rekkevidde, eller?
Og jeg trenger råd.  ;D
Får snart min etterlengtede blå - og har håp om å komme meg til fjells.
Men, turen er på 90km hver vei, og ingen lademulighet på fjellet. (Jobber med saken)
Ruten er Oslo- Sollihøgda - forbi Hønefoss - E16 og opp på Vikerfjell.
Siste ti km er stigningen kanskje 5-600 høydemeter.
Gode forslag? Satser jo på at jeg med fulladet bil kommer meg opp - og ned - men litt usikker på om jeg kommer meg hjem... Foreløpig ingen hurtigladere nær Hønefoss.


Etter 1300 km erfaring med Leaf nå på vinteren så tviler jeg på du kommer deg helt opp selv med fulladet batteri. Høydemeterne spiser mye energi og så kjører du sikkert fortere enn 60 km/t og vil gjerne ha behagelig klima inni bilen. I tillegg er det kanskje snøføre på deler av veien. Dette tar også sitt, - og ute-temperaturen jobber imot deg. 5 minutter på en hurtiglader underveis ville nok gjort underverker, men en slik er vel ikke tilgjengelig på dette strekket?
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

jkirkebo

Sitat fra: Kjeldsen på torsdag 29. desember 2011, klokken 23:20
Etter 1300 km erfaring med Leaf nå på vinteren så tviler jeg på du kommer deg helt opp selv med fulladet batteri. Høydemeterne spiser mye energi og så kjører du sikkert fortere enn 60 km/t og vil gjerne ha behagelig klima inni bilen. I tillegg er det kanskje snøføre på deler av veien. Dette tar også sitt, - og ute-temperaturen jobber imot deg.

Enig, det er litt optimistisk. Jeg kjørte fra Lillehammer til hytta, ca. 650 høydemeter opp og 60km unna. Startet med 79% på batteriet og endte på 3.2%. Det tilsvarer en rekkevidde på 78km om man kjører fra 100% og helt i bånn. Det var dog -8 grader ute og 22 grader inne i bilen samt fjernlys på hele tiden + stort sett snøføre så det går kanskje å klare 90km om man dropper varmen. 

Hver time på¨10% gir dog 10% lengre rekkevidde så med et par timer på 10A eller ihvertfall 1 time på 16A bør det kunne gå. Men da er batteriet nesten tomt slik at batterivarmeren ikke vil virke (starter kun på batteri når det er >30% igjen). Dermed bør den ikke stå flere dager i -20 grader eller kaldere samt at det bør være rimelig umiddelbar nedoverbakke på vei hjem igjen...

Jeg ville nok satset på to timer på 16A for å være sikker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA