Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Mortenmann

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. desember 2011, klokken 11:49
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:44
Vanligvis avslutter bilen sin 80% lading ved 3 tiden om natten, dvs at batteripakken er ganske kald om morgenen når bilen skal taes i bruk. I dag tidlig var det -1 grad ute og snøvær. Jeg satt på lading en halvtimes tid før jeg satt meg i bilen. Det ga stor effekt på rekkevidden! Bruker vanligvis 4 barer til jobb, i dag knappt 3. Kan virke som om ekstraladingen ga batteriet litt varme som ga høyt utslag på effektiviteten

Bruk kun sluttid på timeren isteden. Setter du sluttiden til da du skal dra hjemmefra vil bilen sørge for at lading avsluttes så nærme sluttiden som mulig (typisk alikevel en halvtime før). Den beregner da selv når ladingen må starte.
Jeg bruker kun sluttid, men når jeg lader til 80% avsluttes ladingen ca 3 timer før den satte sluttiden. Virker som om det er beregnet for 100% og at det ikke omstilles for 80%  :(
SølvLeaf

jkirkebo

Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 06. desember 2011, klokken 12:15
Jeg bruker kun sluttid, men når jeg lader til 80% avsluttes ladingen ca 3 timer før den satte sluttiden. Virker som om det er beregnet for 100% og at det ikke omstilles for 80%  :(

Isåfall er det vel bare å sette sluttiden 3 timer senere enn du egentlig vil ha den ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.Strom

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. desember 2011, klokken 12:03
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 11:57
Jeg er heller ikke bekymret for batteriet eller motor/generator. derimot bitene som sitter mellom disse to kan muligens bli overbelastet ved langvarig regenerering.

Jeg har ikke sett noe detaljer skjema for delene som sitter der eller spesifikasjoner for disse så godt mulig jeg er bekymret uten grunn

Inverteren er væskeavkjølt og for den er det ingen forskjell på pådrag og regenerering. Når Leafen kan kjøres opp Pikes Peak på kort tid kan den helt sikkert regenerere ned også uten problemer...

Andre deler finnes vel ikke mellom batteri og motor, om vi regner BMSen som en del av batteriet ?

godt poeng, pikes peak er vel ca 20km så leafen tåler tydligvis dette.
hvor mye lengre får vi vel ikke svar på før noen eventuellt har ødelagt inverteren sin etter å ha blit tauet x antall mil

Mortenmann

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. desember 2011, klokken 12:44
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 06. desember 2011, klokken 12:15
Jeg bruker kun sluttid, men når jeg lader til 80% avsluttes ladingen ca 3 timer før den satte sluttiden. Virker som om det er beregnet for 100% og at det ikke omstilles for 80%  :(

Isåfall er det vel bare å sette sluttiden 3 timer senere enn du egentlig vil ha den ?
Sjenialt  ;D
Prøver det i morgen
SølvLeaf

Trond.Strom

#184
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 06. desember 2011, klokken 13:17
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. desember 2011, klokken 12:44
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 06. desember 2011, klokken 12:15
Jeg bruker kun sluttid, men når jeg lader til 80% avsluttes ladingen ca 3 timer før den satte sluttiden. Virker som om det er beregnet for 100% og at det ikke omstilles for 80%  :(

Isåfall er det vel bare å sette sluttiden 3 timer senere enn du egentlig vil ha den ?
Sjenialt  ;D
Prøver det i morgen
jeg plugget inn min bil i dag tidlig ca 0800 med start 0800 og slutt 1600. den er nå på 75% og sier at det er 2:50 til lading fullført. så kanskje utsettelse på end time med 3 timer er mye? prøve 2 timer i første omgang som justeringsfaktor på 80%?

ladingen min er nå stoppet på 84% ref carwings som er 80% lading i bilen, carwings sier da 1 time og 50 minutter til lading fullført

så dersom du skal lade til 80% og være ferdig rett før sett slutt tidspunktet 1 time 45 minutter etter du vil ha den ferdig

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. desember 2011, klokken 12:03

Inverteren er væskeavkjølt og for den er det ingen forskjell på pådrag og regenerering. Når Leafen kan kjøres opp Pikes Peak på kort tid kan den helt sikkert regenerere ned også uten problemer...

Dette er nok en sannhet med modifikasjoner, det er i såfall ganske uvanlig. Noe er nok felles, som huset, kjøling og controller. Men på komponent nivå er ganske sikkert egne transistorer for pådrag og for regenerering. Om de er av samme type kan så være, men det er ikke sikkert.

På den annen side har jeg vanskelig å forstå at det skulle forårsake problemer å taue bilen med beskjeden fart og regenerering, rent bortsett fra at det må være den aller dyreste form for opplading av batterier en kan tenke seg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joakim Sveli

Til dere med SOC: Er det 17% igjen når den første low battery warning kommer? Hvor mye er det igjen på "very low batt warning - klikk her for å finne nærmeste ladestasjon" , og hvor mye er det igjen ved turtle mode?

I dag viste guessometeret 6 km igjen ved 100% lading. Kjørte en del i snøføyka i går og måtte hurtiglade 2 ganger. Lader også alltid opp til 100%. Kommer nok ikke til elbilist-himmelen. I følge guessometeret så kan det virke som om jeg tauet en hel eskadron med Leo 2 stridsvogner sist jeg var ute.... Noen som vet hvorfor det plutselig viser så lavt?

Kan bekrefte at Think City Zebra har vesentlig lengre rekkevidde på vinteføre.

Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på onsdag 07. desember 2011, klokken 10:08
Til dere med SOC: Er det 17% igjen når den første low battery warning kommer? Hvor mye er det igjen på "very low batt warning - klikk her for å finne nærmeste ladestasjon" , og hvor mye er det igjen ved turtle mode?

LBW: 17.7%
VLB: 8.8%
Turtle: 1.4%

Eller deromkring (pluss/minus 0.5%).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ole C

Hadde første "langtur" idag til Ulsteinvik uten for Ålesund en ferge imellom 30 min.

Startet med 100%,  kupe oppvarmet, og minus 3 grader ute temp . klima anlegg ac på mellom 23-24  grader automatisk  ;D. = kl0710

Etter 51,7 km tur retur Ålesund- Ulsteinvik der bilen sto på over i ca 30 min på ene ferge turen pga av fin utsikt fra  2. dekk. så  hadde jeg to streker og guessometer sa 20km ved ankomst barnehagen og 500 meter igjen før jeg var hjemme. .

Bilen sto stille\av skrudd  i ca 5 timer uten lading i 5 minus i Ulsteinvik.

I morgen  skal jeg samme ruta tester da med ac av og kun  19 grader på temp.

Det artig med turen var da jeg måtte si  til den polske ferge billetøren elbil tre ganger før han forsto   hva det dreide seg om  "...... ahhh veldig bra ..... bare person....." på  porks .



Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Mortenmann

#189
Fra en hyggelig Tony Williams har jeg fått tak i et oppdatert avstandskort for Leafen som går ned til 56 KM/H. Jeg har oversatt til norsk.
Glimrende å ha liggende i hanskerommet.
SølvLeaf

Mortenmann

#190
Sitat fra: Mortenmann på fredag 16. desember 2011, klokken 12:19
Fra en hyggelig Tony Williams har jeg fått tak i et oppdatert avstandskort for Leafen som går ned til 56 KM/H. Jeg har oversatt til norsk.
Glimrende å ha liggende i hanskerommet.
Utfordring til Excel eksperter der ute 8):
Klarer noen å lage et regneark der man bare behøver å svare på noen spørsmål om turen, så regnes automatisk rekkevidden ut - feks:
-Hvor mange Fuel Bars starter du med?
-Hvor mange Fuel bars ønsker du å ha igjen når turen er ferdig?
-Hvor mange KM/h motvind er det i snitt på turen?
-Hvilken temperatur har batteripakken når du starter?
-Hvor mange KM har bilen din kjørt siden den var ny?
-I hvor mange minutter kommer du til å bruke varmeapparatet?
-I hvilken høyde over havet befinner du deg gjennomsnittlig?
-Hvor mange passasjerer har du med?
-I hvilken gjennomsnittsfart kjører du?
-Hvor mange stopp/start vil du ha på turen. Lyskryss, kø, etc?
-Hvor mange meter nedoverbakke vil det være på turen?
-Hvor mange meter oppoverbakke er det på turen?[/li][/list]
8)
SølvLeaf

daggad

Hoi hoi, dette var strålende !
Takk Mr Williams fra oss, dette er supert å ha liggende i bilen. :)
Man tømmer en Leaf på ca 50 minutter i 120km/t !  :o

Når det gjelder den rekkeviddekalkulatoren din så skal ikke det være umulig, men jeg synes du hadde kanskje vel mange variabler som er vanskelige å forutsi før man kjører, men det hadde vært fint å ha noe slikt ja.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

ovev

Første helgetur tilbakelagt. Hjemmefra til Etne der vi har en campingvogn stående. Litt over 90km med mye opp og ned, inkludert Bømlafjordtunnelen. Til Etne på fredag var det ca +2-4C. Kjørte med varmeapparat på 17C fra ca halvveis. Kom fram med ca 1.5 streker igjen. Hjem igjen i dag var det mellom -3 og +1. Kjørte med varmeapparat på 20C hele tiden. Kom hjem ca 5km inn i "Low battery warning". Fulgte fartsgrensen hele tiden i eco og med mye bruk av cruise control.
Med 100% lading før start var det ikke mye regenerering ned Bømlafjordtunnelen, kun ca 10kW. (Vi bor ca 13km fra tunellen). Hjem igjen ned Bømlafjordtunnelen lå regen på litt over 20kW. I eco bremset den såpass nedover at jeg knapt måtte borti bremsen for ikke sige for fort nedover. Opp igjen brukte bilen mellom 30-40kW.

Ser ut for at vi vi enten må kjøre uten varme, eller senke farten litt ved lavere temperatur.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Leif

Jeg sliter med og greie 100 km uten lading.

Tur/ retur Moss igår med ca. 90-95 km/ t på motorveien, innebar en kjapp tur
innom Mache for 10 en minutters hurtigladning.
Uten denne stoppen er jeg usikker på om vi ville greid oss hjem på egne hjul.

Kjørte i tilegg med beskjeden varme hele tiden.


   
Nissan Leaf - 2011

dissern

Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA