Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Akseln på søndag 27. november 2011, klokken 13:13
Tenker guestimeringa blir bedre når jeg får kjørt litt. 2 dager er litt for lite til å estimere riktig.

Hehe, må nok skuffe deg. Etter hva jeg skjønner bruker måleren bare snittet av de siste 5 minuttene. Dvs. at har du en lang nedoverbakke hjem vil den vise mye neste dag, har du en lang oppoverbakke vil den vise lite.

Vitsen med dette er at du skal kunne se endringer som kommer av endret hastighet og kjørestil fort, slik at du kan kjøre så du når fram dit du skal...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sterkstrøm

jeg fikk leafen 11.11. Bilen har nå godt ca.130mil. Erfaring så langt er følgende:

-Jeg kjører fint fra Strømmen til Sanngrund på Skarnes og tilbake igjen på en 100% lading. Dette er ca. 110km. Snitthastighet er ca. 80km/t. Varmeapparat på ca. 18grader. Restlengde på instrumentpanelet viser da ca. 28km. Kjører da på eco.
Jeg har oppdaget at Leafen 'løsner' mer og mer og får lengre kjørelengde jo mer jeg bruker bilen.

Jeg er meget fornøyd med bilen.

Mortenmann

Jeg er ganske sikker på at rekkevidden på bilen har økt på de 70 milene jeg har kjørt til nå. Kjører samme strekning hver dag. Samme føreforhold / kjørestil gir meg drøyt 7% lenger rekkevidde nå enn da den var helt ny. Er det noen som kan bekrefte en slik utvikling?
;D
SølvLeaf

Lars C. Krogenæs

#138
Et kjent fenomen for alle nye elbilister. Etterhvert som du lærer elbilen å kjenne bruker du mye mindre energi, selv om du tror at du kjører likt.

En annen effekt er at du også vil oppleve at drivstofforbruket på fossilbilen også går ned.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Mortenmann

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 28. november 2011, klokken 18:06
Et kjent fenomen for alle nye elbilister. Etterhvert som du lærer elbilen å kjenne bruker du mye mindre energi, selv om du tror at du kjører likt.

En annen effekt er at du også vil oppleve at drivstofforbruket på fossilbilen også går ned.

Lars
Samme for meg hva grunnen er :D
SølvLeaf

el-snorre

Batteriet har godt av å brukes, så noe av rekkeviddeøkningen skyldes at batteriet gjennom bruk blir bedre. Lars har rett, man vil gradvis også legge seg til en mer passiv kjørestil, hvor regenerering og flyt gir økt rekkevidde.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Griffel

#141
Redusert energiforbruk etter at en bil har vært kjørt en stund gjeller både elbiler og fossilbiler. Men vi merker det nok bedre fordi det gir så direkte utslag på rekkevidde.

Batteriene får trim og bilen ruller lettere

Sitat fra: el-snorre på mandag 28. november 2011, klokken 18:42
Lars har rett, man vil gradvis også legge seg til en mer passiv kjørestil, hvor regenerering og flyt gir økt rekkevidde.
Det gjalt nok oss med beskjeden motor, vi la oss til en sedat kjørestil, det er ikke sikkert at den nye generasjonen med sprekere biler vil gjøre det samme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mortenmann

Sitat fra: el-snorre på mandag 28. november 2011, klokken 18:42
Batteriet har godt av å brukes, så noe av rekkeviddeøkningen skyldes at batteriet gjennom bruk blir bedre. Lars har rett, man vil gradvis også legge seg til en mer passiv kjørestil, hvor regenerering og flyt gir økt rekkevidde.
Merker selv at jeg har blitt flinkere til å redusere hastigheten gradvis frem til rundkjøringer etc. Dette gjør nok regen mer effektivt. Finnes det noen tall på hvor mye dette kan utgjøre i praksis?
Når det gjelder batteriet så er jeg ganske sikker på at det har skjedd noe positivt der også. Jeg kan bruke det nye "ekstra" på varmeapperatet og det er jo luksus ;)
SølvLeaf

Trond.Strom

hjem fra jobb i går startet på 100% i oslo sentrum, kjørte til vøyenenga(ca 20km), og da hadde jeg mistet 1 bar og rest rekkevidde lå på 144km. køkjøring ut av oslo så lav hastighet hele veien 20-40 km/h

fra vøyenenga mot hønefoss er det 4 felts vei med lite trafikk, hadde en audi a6 2.7tdi som la seg ut i venstrefila og gasset på og kunne ikke dy meg. gassen i bånn og leafen skyter fart og legger audien bak meg. stort smil i ansiktet mitt og 1 bar mindre på måleren etter veldig kort tid

så erfaring som andre her, rekkevidden er bra, men lekekjøring skal man ikke bedrive mye av


Joakim Sveli

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 01. desember 2011, klokken 10:41

så erfaring som andre her, rekkevidden er bra, men lekekjøring skal man ikke bedrive mye av

Jo mer du blir kjent med bilen jo mer lekekjøring kan du bedrive. Det gjelder bare å vite når. Ellers kan stillongs og lue også benyttes under kjøring for å øke muligheten for lekekjøring.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Joffe69

#145
Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 01. desember 2011, klokken 10:41
hjem fra jobb i går startet på 100% i oslo sentrum, kjørte til vøyenenga(ca 20km), og da hadde jeg mistet 1 bar og rest rekkevidde lå på 144km. køkjøring ut av oslo så lav hastighet hele veien 20-40 km/h

fra vøyenenga mot hønefoss er det 4 felts vei med lite trafikk, hadde en audi a6 2.7tdi som la seg ut i venstrefila og gasset på og kunne ikke dy meg. gassen i bånn og leafen skyter fart og legger audien bak meg. stort smil i ansiktet mitt og 1 bar mindre på måleren etter veldig kort tid

så erfaring som andre her, rekkevidden er bra, men lekekjøring skal man ikke bedrive mye av


Herlig nytelse ikke sant ;D ;D ;D ;D ;D


(Edit Forum Admin: Rettet krøll med sitatramme)

Lynet

Kjørte 73km med 90m høydeøkning, og mye opp og ned, høyeste 340m.
Det var mye motvind på drøyt halve strekningen.
Startet på 100% kom frem med 34% rest, og guessometeret viste 67km!
Kun varme i ratt og sete. Snittfart på ca 70km/h
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kallagtunet

#147
Så langt ikke helt nøgd med rekkevidden (beskrevet også i brukererfaringer tråden men det hører vel hjemme her).

Lader 80% og kjører ca  45 km totalt  (22.5 km hver vei) frem og tilbake på jobb hver dag, kjører vanlig, varme på, køkjøring og under 2 mil av dette på motorvei med fartsgrense 90 men ofte kø. Kommer da hjem på 0 hvite streker og 20 km på guesometeret. Hadde trodd at det ikke skulle være noe problem å få to slike turer på en 80% ladning. Hører at noen rapporterer om at batteriet løsner litt etter hvert. Virker som andre får mye mer rekkevidde, virket også som demobilen vi prøvde før kjøp kom lenger per landing enn dette...

Skal den ett par dager med 100% lading nå så får vi se om det hjelper med å få batteriet til å få "satt seg", el eri alle fall få balansert cellene hvis det ikke skjer på 80% lading (etter det jeg har forstått gjøres ikke dette på 80% vanligvis med batterier men hva Nissan har funnet på vet vi jo ikke. De har i alle fall ingen tips om at en bør lade 100% innimellom for å balansere).

Vi får se....

daggad

Ja lad til 100%. Uansett en god ide når du er såpass langt nede. Da kan du også koste på deg omveier eller andre erend.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 04. desember 2011, klokken 19:07
Så langt ikke helt nøgd med rekkevidden (beskrevet også i brukererfaringer tråden men det hører vel hjemme her).

Lader 80% og kjører ca  45 km totalt  (22.5 km hver vei) frem og tilbake på jobb hver dag, kjører vanlig, varme på, køkjøring og under 2 mil av dette på motorvei med fartsgrense 90 men ofte kø. Kommer da hjem på 0 hvite streker og 20 km på guesometeret.

0 "hvite" streker ? Alle strekene er hvite på batterimåleren. De røde strekene tilhører totalkapasitetsmåleren (eller hva vi skal kalle det) til høyre for batterimåleren. Denne vil synke etterhvert som batteriet eldes og får lavere makskapasitet.

Betyr det at du har to streker igjen ? Isåfall har du nok gode 40km igjen. Guessometeret underestimerer ganske grovt i nedre del for å sikre at folk ikke kjører tomme.

45+40=85, 85/0,8=106km rekkevidde, ikke veldig unormalt i disse tider det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA