Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Joffe69

 Det MÅ vel være noen her inne som kan finne ut en måte å sette denne temp til ett lavere mål F,Eks -5Gr eller en måte å kutte den ut om vinteren så den varmer batteriet når man lader. Det er vel en termostat ett sted, Og da går det vel ann å sette på en  bryter.

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 22. november 2011, klokken 13:16
Jeg lurer på hvordan rekkevidden blir med -17 i batteriet.  :)

Og jeg er også spent på forsikringsvilkårene rundt dette med biler som blir hensatt uten tilkobling. F.eks. kan det gå sport i å rive ut pluggen fra støpselet blant folk som vil straffe de som er på ferie. En sur eks, eller bare en taper som generellt hater elbiler.

Batterivarmeren vil også hente energi fra batteriet, så lenge dette har over 30% igjen. Hensettes bilen med 100% på batteriet og ikke plugget i vil den alikevel holde batteriet over frysepunktet i mange dager. 300W trengs neppe kontinuerlig, jeg antar 50-100W vil være mer en nok.  Så en til to uker i sprengkulde går antageligvis greit, men da kommer du nok ikke langt uten å lade etterpå.

Heldigvis kan vi jo sjekke dette via mobilen og evt. få noen til å ordne opp om noen har vært "slemme".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Jeg tviler på at du finner den personen her på forumet, men det er nok mulig...
Aner ikke hva slags kryptering de har benyttet, men er sikkert mulig å cracke på en eller annen måte.
(F.eks få noen til å stjele et antall diagnoseinstrument fra Nissan og lese ut krypteringsnøkkel fra de)

Du vil nok måtte bryte en del lover og kanskje også samarbeids med miljøer du ellers ikke ønsker kontakt med.

Og så må du finne en måte å laste inn orginal programvare på bilen før den årlige service, så Nissan ikke oppdager at du har modifisert den. Tellere mm. på den firmwaren bør stemme 100% med det Carwings har sendt til Nissan under kjøring/lading.

Thomas
(oppvarminig av batteriet er der for ikke å skade det ved ekstrem kulde, ikke for å øke rekkevidden)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

#123
jkirkebo:

Jeg flytter denne diskusjonen over i egen tråd for å unngå unødvendig rot :-)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4430.0.html
Nissan Leaf

Saxo

Langtur i dag. Trondheim - Bjugn. 2 barn + mye bagasje. 70 km/ t på cruise control hele veien. ECO mode og 16 grader på varme apparat. Det er ca 102 km til Bjugn.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

RogerB

Du hadde klart det lett med 21 grader i bilen Saxo, jeg lånte bil for å teste på arbeidskjøringen min og ble meget positivt overasket.
Forskjellen mellom å ha 16 og 23 grader i bilen som jeg hadde var liten på forbruket, derimot å slå klima av var vesentlig større.

Når jeg får min Leif så skal jeg gjøre noen tester med følgebil der vi kjører til det er stopp, dette for å berolige meg selv men også for at andre kan se hva som funker.

Jeg tror alle har godt av å gjøre en slik test for å vite mer om sin egen Leif
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

daggad

Jeg ligger sist på lista i Carwings på bruk av varme/klima.. :D
Skal ikke fryse nei !  8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Boogie

La cruise controllen på 85 km/t.
Sjekket med GPS, og dette var nøyaktig 80 km/t
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Kallagtunet

Mye fokus på hvor langt en kan komme her, like relevant eller kanskje enda viktigere er hvor KORT kommer man når forholdene ikke er ideelle :-D

Hva er den dårligste rekkevidden dere har klart å få på en Fylling 80% og 100%? Dvs med "vanlig kjøring" med varme etc?

Hva er det laveste estimert forventet distanse "Guessometeret" har oppgitt at du kan komme etter en opplading til 80% og 100%?

akseln

Satt bilen på 80% lading før jeg reiste på fjellet i helgen. Carwings-appen sier nå 85 km rekkevidde uten klima og 73 med. Synes det virker noe lavt og skal forsøke meg på 75 km i morgen uten lading.


Sent from my iPhone using Tapatalk

daggad

Min viser 109 km etter 80% lading i natt. Men dette er jo ikke eksakt vitenskap akkurat.. Men generelt sett er jeg veldig fornøyd med rekkevidden til bilen så langt
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

akseln

Tenker guestimeringa blir bedre når jeg får kjørt litt. 2 dager er litt for lite til å estimere riktig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mortenmann

Jeg fant dette på mynissanleaf.com
Det kan nok bidra til å kurere rekkeviddeangst. Bilen pøser på med negative fortolkninger av batteristatus for å få oss til å kjøre forsiktig.

JPWhite wrote:
If you are going to avoid using the four bottom bars - the two you can see and the two below that you can't see - then you are limiting yourself to not using the bottom 30% of the battery, rather than the bottom 15% as I had suggested.

I usually try to keep my battery between 20% and 80% charged, which really means between ½ bar (looks like 1) and 9½ bars (looks like 10). If I need more than that I charge to 100% and have no concerns about dipping a bit into the second (very low battery) warning.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=2390&start=60
SølvLeaf

eivisa

Jeg hadde nylig kjøring på 95km med 160m stigning over 1km + 280m stigning over 2,2km +485m stigning over 8km + vanlig kjøring i lettkupert terreng.
Fart var stort sett rundt 50 til 80km/t. Lå på 75km/t i stigningene. Eco mode hele tiden.
Starter med 100%. Da jeg var på høyeste punkt før returen, viste rekkevidden 59km.
Når jeg stod parkert hjemme igjen var rekkevidden 36km(1 hvit 2 røde streker igjen).
Brukte kun varme i seter og ratt + litt defroster av og til.
Kjørte med cruicekontroll hele tiden. 2 grader regn og sludd med mye vind.
Ved 80% lading kjører jeg ca.100km i snitt per lading ved temp. rundt 1 til 5 grader. Godt fornøyd med dette.
Hadde Saxo tidligere og den dekket nesten all kjøring jeg hadde, så Leafen dekker mer enn nok for meg. :) :D ;D ;D
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

daggad

I dag har jeg kjørt ca 80 km med varmen på 20 grader hele tiden. Ladet til 80% i natt og når jeg stoppet nå hadde jeg 22 km igjen.
Det skal sies at det meste er i 50 og 60km/t. Snittet vil jeg tror er rundt 40km/t. Så det er veldig gunstige hastigheter. Kjører på ECO, jeg liker denne best.
Har nå kjørt 520 km på de 5 dagene jeg har hatt bilen og nyter den mer og mer.

Og det er ingen som ser det er elbil...ingen !   :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA