Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. november 2011, klokken 23:01
Kjørte første langtur i dag, Fredrikstad-Oslo. Tok det rolig (lastebilhastighet) og varmeapparat av.

Hva er lastebilhastighet? 80 km/t?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Lastebiler slik jeg kjenner dem er 90kmt og forbikjøringer av biler midt i svinger...  >:(
Nissan Leaf

elektrolux

Lastebiler går enda raskere enn det. Det er faktisk ganske lurt å ligge bak en da de vet hvor alle kontrollene er, og raser avgårde i over hundre i 70 og 80 sonene.

I alle fall nattestid på E18/E39 ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leif

#63
Fikk min nye Leaf på torsdag, og har brukt de siste dagene til å nyte stillheten i  fantastisk bil uten og ta særlig på at bilen er drevet med batteri.
Dvs. lite ECO, grei fart, mye akselrasjon + full vifte.

Etter ha fulladet bilen viser effektmåleren en rekkvidde på 113 km uten ventilasjon, og 88 km med.
Effekten av og ikke ta hensyn er stor når fremtidig rekkevidde beregnes
Nissan Leaf - 2011

Aspiranten

Interessant sentrum. Det kan tyde på at det er mye å hente inn når biljournalistene får dårlige rekkevidder.

Electrolux: Jeg kjører heller under fartsgrensa enn over, og en politikontroll er min minste bekymring på veien :) Denne karen er glad i livet.
Nissan Leaf

Leif

Ja, det tror jeg absolutt at det er Aspiranten.

Bilen er overraskende sprek, og også god i bykjøring av samme årsak.
Tar en tur til Moss senere idag men da blir det nok ECO hele veien.
Nissan Leaf - 2011

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på lørdag 12. november 2011, klokken 01:11
Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. november 2011, klokken 23:01
Kjørte første langtur i dag, Fredrikstad-Oslo. Tok det rolig (lastebilhastighet) og varmeapparat av.

Hva er lastebilhastighet? 80 km/t?

Jeg la speedometeret på 90km/t, dvs. reell hastighet ca. 84km/t. De fleste lastebilene er vel sperret på omtrent 85km/t ?

Tilbake la jeg avgårde i 100km/t reelt, dvs. 108 på måleren. Cruise control hele veien og varmeapparat på. Nå er det vel ikke 100-grense hele veien, det er noe 60, 70, 80 og 90, men oppunder 70km av 96 har 100km/t.

Etter 96km igjen ankom jeg hjemme med 10% igjen på batteriet. Low battery varselet kommer på ved 17%, i mitt tilfelle etter 85km.

Uten SOC-meteret hadde jeg vel vært noe engstelig for å kjøre den så langt ned da rekkeviddemåleren i lengre tid viste kortere gjenstående rekkevidde enn det jeg hadde igjen å kjøre. Etter LB-varselet begynner rekkeviddemåleren å blinke og da går den plutselig veldig sakte nedover. 10% igjen tilsier at rekkevidden i 100km/t med varme på i 2 plussgrader gir omtrent 105km rekkevidde.

Så når kulda virkelig setter inn har jeg to valg; enten å kjøre litt saktere (som jeg uansett pleide å gjøre før for å spare diesel) eller å ta 10 min stopp i Moss for å lade litt på hurtigladeren. 85km/t mot 100km/t tar ca. 10 min ekstra så totalen blir den samme.

Batterispenningen ved 10% var nede på 334,5V, det tilsvarer 3,48V per celle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rossifan46

Dette viser helt klart at har man litt erfaring med bilen, er et SOC-meter et must! Det gir en større trygghet å vite hvor mye man har igjen på batteriet, enn hva guess-o-meteret viser.

Har kjørt noen mil med THINK City selv, og under turen avregner jeg hvor langt jeg har kommet og estimert rekkevidde for hver 10%. Det fungerer utrolig greit, og gjør det enkelt å beregne resterende rekkevidde.

Syns SOC-meter burde vært orginalmontert i LEAF'n.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Radiobil1

Kan de avanserte her forklare oss ebkle hva et soc-meter er og hvordan det fungerer?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

jkirkebo

Sitat fra: Radiv på lørdag 12. november 2011, klokken 18:39
Kan de avanserte her forklare oss ebkle hva et soc-meter er og hvordan det fungerer?

Det er et lite instrument som kobles i bilens diagnosekontakt og som gi endel nyttig info. Først og fremst batteriets ladetilstand i prosent (state of charge, derav SOC), batterispenning, strøm inn/ut osv. Selges som kit av Gary Giddings som man finner på mynissanleaf.com. 1 times lodding så er alt koblet sammen, kommer vel på omtrent en tusenlapp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. november 2011, klokken 18:49
Sitat fra: Radiv på lørdag 12. november 2011, klokken 18:39
Kan de avanserte her forklare oss ebkle hva et soc-meter er og hvordan det fungerer?

Det er et lite instrument som kobles i bilens diagnosekontakt og som gi endel nyttig info. Først og fremst batteriets ladetilstand i prosent (state of charge, derav SOC), batterispenning, strøm inn/ut osv. Selges som kit av Gary Giddings som man finner på mynissanleaf.com. 1 times lodding så er alt koblet sammen, kommer vel på omtrent en tusenlapp.
Kan du knipse et bilde av hvordan det tar seg ut i bilen din når det passer ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

BE

#71
Er det OBD-II kontakt som benyttes på Leaf?

Edit: fikk svar: Ja, Leaf bruker OBD-II kontakt. Da er det bare bilen som mangler, så skal jeg sjekke hva jeg får ut av data med latterlig billig utstyr (ca. kr 100,- )
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: daggad på lørdag 12. november 2011, klokken 19:23
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. november 2011, klokken 18:49
Sitat fra: Radiv på lørdag 12. november 2011, klokken 18:39
Kan de avanserte her forklare oss ebkle hva et soc-meter er og hvordan det fungerer?

Det er et lite instrument som kobles i bilens diagnosekontakt og som gi endel nyttig info. Først og fremst batteriets ladetilstand i prosent (state of charge, derav SOC), batterispenning, strøm inn/ut osv. Selges som kit av Gary Giddings som man finner på mynissanleaf.com. 1 times lodding så er alt koblet sammen, kommer vel på omtrent en tusenlapp.
Kan du knipse et bilde av hvordan det tar seg ut i bilen din når det passer ?

Det finnes mange bilder av det på mynissanleaf.com. Mitt er ikke fastmontert på noen måte, kobler det bare til når behovet er der (dvs. på lengre turer...).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rilum

Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

MARIUS_EL

Liten erfarling jeg tenkte jeg skulle dele.
Skulle hjem fra jobb i dag, Oslo (Nordstrand) til Tønsberg, turen er 116 km.
Til bagrunnsinfo:
- batterikapasitet ved start 88%
- Guessometer viste 142 km.
- temperatur ute +- 0 grader.
- brukte ac 3 ganger i 20 sek for fjerne dugg.
- ikke varme i setet
- varme i ratt.
- radio på 50% av tiden.

Rekkeviddene nedenfor er målt ved avkjøringsfilen.
- Lysaker - 135 km igjen. ( snittfart 70)
- Sandvika - 139 km igjen. ( snittfart 40)
- Asker -  106 km igjen. (Snittfart 50)
- toppen av lierbakken 71 km igjen. (Snittfart 65)
- Drammen 101 km igjen. ( snittfart 90)
- Sande 63 km igjen. (Snittfart 85)
- bomstasjonen 56 km igjen. (Snittfart 85)
- by the way 37 km igjen. ( snittfart 85)
- første avkjøring til Horten 27 km igjen.( snittfart 90)
- avkjøring Tønsberg 14 km igjen ( snittfart 95)
- råel (hjemme) 7 km igjen ( snittfart 50)

Har da under 10% igjen når jeg er hjemme. ( snittfart er kun ca, måtte se på veien også  :))

Kanskje er det til hjelp for noen som har tenkt seg nedover til Vestfold fra Oslo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA