Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: daggad på mandag 21. november 2011, klokken 11:59
Målet er å bruke minst mulig strøm. Vil det da ikke være fornuftig å dra med seg mest mulig fart inn mot den store bakken slik at en får glidd mest mulig opp denne og så heller la farten reduseres i selve bakken ?

Er sannelig ikke sikker på om dette har noe for seg i noen hastigheter, men det kan i alle fall ikke lønne seg å ta bilen opp i slike hastigheter at luftmotstanden utgjør mesteparten av den totale motstanden.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Boogie

Dette har helt klart noe for seg.
Jeg pleier å si at man kjører elbil som man går langrenn.
Ta litt fart før bakken, og prøv å holde den eller mist litt fart hvis det krever for mye kraft å holde den.
Å øke farten etter at du har mistet den krever mye!!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

gbzdoc

Dette blir bare spekulasjoner fra min side, men jeg tror neppe du får tilbake den energien du svir av ved å alsellerere før bakken. Jeg regner med du sammenlikner med syklister, og da er det gjerne en fordel å tråkke på litt og holde farten oppe hvis det kun er snakk om en liten bakketopp. Men da er det snakk om menneskekroppen, og målet er ikke å spare energi, det er bruke den mest mulig fornuftig for å komme fortest i mål. Kroppen har mange flere parametere å ta hensyn til enn kun energiforbruk.

Jeg ville holdt gjevn fart og kompensert gradvis med mer pådrag uten fartsøkning inntil strømtekket er det man har satt seg som maks, og deretter sett hvor lav hastigheten evt. blir. Går det for sakte må man jo ta en avveining på fart vs. strømforbruk.

Men hvilken hastighet og hvilket strømtrekk som er mest optimalt er jeg usikker på. Mange nevner jo 60 som en hastighet hvor kompromissene går begge veier...

Tror også det er viktig å holde moderat fart ned så ikke all energien går til luftmotstand. Bedre å kjøre saktere og lade dersom man har god tid. (Og ikke lager for mye kø...)

jkirkebo

Sitat fra: daggad på mandag 21. november 2011, klokken 11:59
En praktisk problemstilling om kjørestil:

Si at en skal opp en bratt bakke. Før denne er det helt flatt.
Over toppen på den lange bakken går det tilsvarende nedover.

Målet er å bruke minst mulig strøm. Vil det da ikke være fornuftig å dra med seg mest mulig fart inn mot den store bakken slik at en får glidd mest mulig opp denne og så heller la farten reduseres i selve bakken ?

Det lønner seg ikke å dra opp i for stor fart før bakken da luftmotstanden jo øker drastisk med høyere hastighet. Jeg ville holdt samme hastighet inn mot bakken for dermed å gradvis slippe bilen ned i hastighet. Optimalt blir det vel om du holder en fart på toppen som gjør at bilen akkurat triller opp i riktig hastighet igjen på vei nedover.

Men jeg ville ikke gjort det med biler bak meg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: Boogie på mandag 21. november 2011, klokken 12:52
Dette har helt klart noe for seg.
Jeg pleier å si at man kjører elbil som man går langrenn.
Ta litt fart før bakken, og prøv å holde den eller mist litt fart hvis det krever for mye kraft å holde den.
Å øke farten etter at du har mistet den krever mye!!!

Dette har elbilguruer helt klart bedre greie på enn meg  :)
(jeg klamrer meg bare  til videregående-fysikken...)

Men jeg regner fortsatt med at det er visse grenser for hvor fort man bør kjøre før man starter stigningene?
Og at det kreves ekstra energi også for å akselerere fra marsjhastighet og opp til starte-bakke-hastighet?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gbzdoc

Sitat fra: Boogie på mandag 21. november 2011, klokken 12:52
Dette har helt klart noe for seg.
........
Å øke farten etter at du har mistet den krever mye!!!

Helt enig i at å øke farten etter du har mistet den krever for mye, men hvorfor skal du da aksellerere inn i bakken? Da øker du jo farten, uten at det gir deg noe som helst. (Annet enn større fart da... ;-)

Husk at det er stor forskjell på menneskekroppen og en elmotor. For ikke å snakke om luftmotstanden i 80 vs. 10-15 km/t på ski.

Thomas Parsli

Dette avhenger av hvor lang og bratt bakken er -samt fartsgrensen.
Jeg øker alltid farten før bakker, men ikke mye og alltid på en økonomisk måte.

Til sammenligning (med de som holder 100km/t i Leaf) kjører jeg opp Lierbakkene i rundt 55km/t i min P106.
Og jeg kommer nok opp i rundt 90km/t i bunn av bakken...

Når jeg får Leafen kommer jeg til å holde 90km/t i bunn av bakken og bare kjøre på økometeret, samme hva farten blir.
(Det plager meg ikke nevneverdig å kjøre 60-70km/t opp en bakke hvis det øker rekkevidden betraktelig)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

Jeg tenker på dette med å være lett på foten. Jeg skjønner at en ikke må ha så høy hastighet inn at det krevel veldig pådrag, men at det skal relativt lite til for å dra bilen fra ca 70 til 90 inn mot bakken, og at det da kan være lettere å holde rolig deaksellerasjon opp bakken.
Det er i alle fall slik jeg føler det i de undersjøiske tunnelene her i Ålesund. Det virker som (bensin)bilen jobber mye mer om jeg ikke har tatt med farten inn mot bakken.

Fin den sammenligningen med langrennsløp ! :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

#98
Jevn lav hastiget er altid det som gir lengest rekkevidde. All akselerasjon/retardasjon koster energi. Den energien som kreves for å endre høydeoverhavet er kun avhengig av høydeforskjell og vekt. Så kommer selvfølgelig rullemotstand luftmotstand og slik i tillegg, men det har ikke med selve forseringen av bakken å gjøre.

Det eneste som gjør at dette ikke er helt riktig er de elektriske tapene i motor/batteri som jo øker litt med belastningen, så et sted mellom konstant hastighet og konstant strøm ligger det optimale punktet, antagelig nærmere konstant hastighet.

se også : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4233.msg37694.html#msg37694
for detaljer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 21. november 2011, klokken 13:14
Når jeg får Leafen kommer jeg til å holde 90km/t i bunn av bakken og bare kjøre på økometeret, samme hva farten blir.
(Det plager meg ikke nevneverdig å kjøre 60-70km/t opp en bakke hvis det øker rekkevidden betraktelig)

Du tjener like mye rekkevidde på å holde 60-70 på flatmark. 100 opp Lierbakken trekker ikke såpass mye effekt i Leafen at effektiviteten i batteri og drivverk synker. Dermed er det kun lavere luftmotstand som gir deg lengre rekkevidde og det går an å få til hvor som helst...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Det er uaktuelt å kjøre i 60-70km/t på en motorvei der fartsgrensen er 90-100km/t.
Selv med Peugeoten prøver jeg å holde fartsgrensen for ikke å plage andre.

Men mener du at det er lite å spare på å kjøre i 70km/t opp Lierbakkene?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

#101
Det du sparer mer på å kjøre i 70 i oppoverbakke sammenlignet med å kjøre i 70 på flatmark, er det som følger av elektriske tap i motor og batteri, på grunn av økt effektforbruk (Både luftmotstand og stigning) Det som kreves for å løfte seg i energimengde er uavhengig av hastighet. (Lav fart=lav effekt og lenger tid, Høy fart = Kortere tid større effekt, men energi forbruket er det samme når en ser bort fra tap). Tap i motor og batteri er relativt beskjedent. Men det kan nok hende at det betyr mer for oss med NiCa og begrensninger på motoreffekt enn for de nye mer elegante doningene, :(  . Optimal punktet ligger altså et sted mellom konstant hastighet og konstant strøm. Så en beskjeden reduksjon i hastighet er nok ikke så dumt.

Vi med gamle PSA biler må kanskje ta i litt ekstra i bunn for å holde en rimlig hastighet opp hele bakken,
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Som en liten digresjon til Boogie sin sammenlikning med når man går på ski: Med buddyen sammenliknet jeg ikke mitt ønskede kjøremønster, men det faktiske kjøremønsteret bilen tillot grunnet for lite krefter i bakkene, med nettopp meg selv på sykkel: Fort på flatmark, saaaakte over bakketoppene, og fort ned igjen...

Men det var bilens begrensninger i kraft som skapte sammenlikningen, ikke behovet for å spare energi. ;-)

Med Leaf tror jeg du kommer like langt med cruisecontrollen aktiv så det holdes gjevn hastighet. :-)

Rilum

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. november 2011, klokken 13:49
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 21. november 2011, klokken 13:14
Når jeg får Leafen kommer jeg til å holde 90km/t i bunn av bakken og bare kjøre på økometeret, samme hva farten blir.
(Det plager meg ikke nevneverdig å kjøre 60-70km/t opp en bakke hvis det øker rekkevidden betraktelig)

Du tjener like mye rekkevidde på å holde 60-70 på flatmark. 100 opp Lierbakken trekker ikke såpass mye effekt i Leafen at effektiviteten i batteri og drivverk synker. Dermed er det kun lavere luftmotstand som gir deg lengre rekkevidde og det går an å få til hvor som helst...

Jeg kjørte opp lierbakken med cruise controll på 100km/t, da brukte motoren nesten 40kw.
Skal til Oslo igjen til lørdag, kan jo da prøve å ligge konstant på 20kw og se hva som skjer med hastigheten da.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

hma

Sitat fra: Rilum på mandag 21. november 2011, klokken 20:02
Skal til Oslo igjen til lørdag, kan jo da prøve å ligge konstant på 20kw og se hva som skjer med hastigheten da.
Konstant 20kW gir deg ca 100km rekkevidde. Jeg anslår av du får opp omtrent 90km/t i lett terreng ved 20kW pådrag.
Holder du i stedet 70-80km/t reduseres belastningen til mellom 8 og 17kW.
Opp bratte lange bakker (på motorvei) kan du forsøke å holde deg under 30kW (selv om farten enkelte ganger vil synke ned i 70km/t).

Min erfaring ved økonomisk kjøring er å slavisk kjøre etter effektforbruket og prøve å holde det så konstant og så lavt som overhode mulig innenfor gjeldende fartsgrense.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA