Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

rossifan46

Sitat fra: MARIUS_EL på fredag 18. november 2011, klokken 20:16
Liten erfarling jeg tenkte jeg skulle dele.
Skulle hjem fra jobb i dag, Oslo (Nordstrand) til Tønsberg, turen er 116 km.
Til bagrunnsinfo:
- batterikapasitet ved start 88%
- Guessometer viste 142 km.
- temperatur ute +- 0 grader.
- brukte ac 3 ganger i 20 sek for fjerne dugg.
- ikke varme i setet
- varme i ratt.
- radio på 50% av tiden.

Rekkeviddene nedenfor er målt ved avkjøringsfilen.
- Lysaker - 135 km igjen. ( snittfart 70)
- Sandvika - 139 km igjen. ( snittfart 40)
- Asker -  106 km igjen. (Snittfart 50)
- toppen av lierbakken 71 km igjen. (Snittfart 65)
- Drammen 101 km igjen. ( snittfart 90)
- Sande 63 km igjen. (Snittfart 85)
- bomstasjonen 56 km igjen. (Snittfart 85)
- by the way 37 km igjen. ( snittfart 85)
- første avkjøring til Horten 27 km igjen.( snittfart 90)
- avkjøring Tønsberg 14 km igjen ( snittfart 95)
- råel (hjemme) 7 km igjen ( snittfart 50)

Har da under 10% igjen når jeg er hjemme. ( snittfart er kun ca, måtte se på veien også  :))

Kanskje er det til hjelp for noen som har tenkt seg nedover til Vestfold fra Oslo.

Med andre ord så brukte du ca 80 % på turen, da stemte jo guessometeret ved avreise ganske bra, 116km/0,8=145km rekkevidde  :) .

Legg gjerne ut erfaring fra tilbaketuren også, spennende å høre hvordan lierbakken påvirker rekkevidden. Er vel greit å senke hastigheten en del vil jeg tro  :)
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

SvenF

Hej!

Jag är på väg att beställa en LEAF och har funderingar om räckvidden. Jag behöver kunna köra c:a 2x64 km i 100 km/t och vill helst undgå att ladda.
-Är detta möjligt?

I nödfall kan jag ladda med 10A.



Carl Anton Stenling

#77
Sitat fra: SvenF på søndag 20. november 2011, klokken 10:02
Jag behöver kunna köra c:a 2x64 km i 100 km/t och vill helst undgå att ladda.

Dette er utenfor trygt daglig bruksområde for Leaf, dvs. du bruker i så fall bilen slik at du for ofte ligger nær grensen av det som bilen takler. Dersom du kan lade midtveis så er dette en grei løsning.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Go-carter

Sitat fra: SvenF på søndag 20. november 2011, klokken 10:02
Hej!

Jag är på väg att beställa en LEAF och har funderingar om räckvidden. Jag behöver kunna köra c:a 2x64 km i 100 km/t och vill helst undgå att ladda.
-Är detta möjligt?

I nödfall kan jag ladda med 10A.




MÅ du virkelig holde 100km/t? Det drar enormt med strøm. Bare å kutte ned til 80km/t gir deg en god del større rekkevidde :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 20. november 2011, klokken 10:36
Sitat fra: SvenF på søndag 20. november 2011, klokken 10:02
Jag behöver kunna köra c:a 2x64 km i 100 km/t och vill helst undgå att ladda.

Dette er utenfor trygt daglig bruksområde for Leaf, dvs. du bruker i så fall bilen slik at du for ofte ligger nær grensen av det som bilen takler. Dersom du kan lade midtveis så er dette en grei løsning.

Carl Anton

Enig. Det kan gå greit sommerstid, men ikke når det blir kaldere i været. Evt. kan det gå (akkurat) i 100km/t om sommeren og 80km/t om vinteren.

Med 3-4 timers 10A lading midtveis bør det gå noenlunde greit. Kan du lade 8 timer på 10A (normal arbeidsdag) kan du legge avgårde i 120km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

dissern

Jeg synes det er litt rart at vi snakker om at å kjøre rundt 130km er på grensen av hva som er mulig, er det ikke andre som synes dette er pussig? Da jeg skrev kontrakt på Leafen var det med bakgrunn i info om rekkevidde på 175km - jeg er jo kritisk til info, men jeg regnet med at en rekkevidde på 150km var reellt. Nå er mitt behov slik at dette ikke er avgjørende, men likevel.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Aspiranten

Sitat fra: dissern på søndag 20. november 2011, klokken 14:20
Jeg synes det er litt rart at vi snakker om at å kjøre rundt 130km er på grensen av hva som er mulig, er det ikke andre som synes dette er pussig? Da jeg skrev kontrakt på Leafen var det med bakgrunn i info om rekkevidde på 175km - jeg er jo kritisk til info, men jeg regnet med at en rekkevidde på 150km var reellt. Nå er mitt behov slik at dette ikke er avgjørende, men likevel.

Det er vel med varme og oppoverbakker, samt en del svinger. 20 grader sommerstid virker som å være optimalt iflg. den amerikanske range-ulator, og rekkevidde på 200km er vel mulig dersom du kjører uten noe strømsugende inne i bilen og holder 50-60kmt ?
Nissan Leaf

dissern

Ja, absolutt, kjørestil, topograafi, og temperatur er alle forhold som påvirker kjørelengde. Jeg tok utgangspunkt i ordinær bruk, som jeg kan tenke meg er 15 grader, normal bruk av AC, 60 km/t snitthastighet og en generell passiv kjørestil :)
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Lunde

Kjørte 210Km med snittfart på 70 med min TH!NK for noen måneder siden. Da var det enda ikke tomty å kunne nok klart kanskje 20+ kilometer til. Kjørte selvsagt ekstremt jevnt og fikk nok noen ekstra kilometere siden turen startet på fjellet og endte opp i Hønefoss. Dog ruller det ikke av seg selv hele 210 kilometer selv om turen startet over tregrensa.
Batteriet er snart fire år gammelt rullet 70 000Km og bilen skulle i følge informasjon fra fabrikk klare 180Km
Har også kjørt fra Seljord kommune og hjem til Nittadal på en lading i helt normal trafikkflyt. 198Km g ca 10-15% igjen på batteriet.

Vil vel nesten påstå at du skal gjøre mye galt om du vil komme kortere enn 140-150 Km med denne bilen. 

På meg virker det som om "all" nye biler på markedet sikter inn mot "opptil" 100Miles dvs ca 160Km i beste fall en god dag. Persdonlig synes jeg ikke muligheten for hurtiglading veier opp for bedre batterikapasitet og jeg håper for guds skyld at vi vil få en leverandøre som tørr å ta i litt mer på kapasieten  :-[
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: dissern på søndag 20. november 2011, klokken 14:20
Jeg synes det er litt rart at vi snakker om at å kjøre rundt 130km er på grensen av hva som er mulig.

Produsentene overselger alltid rekkevidden. Så er det forhold rundt vinter, topografi og hastighet som spiller inn. Til slutt må man påregne noe redusert rekkevidde når batteripakken eldes og den vil sannsynligvis eldes raskere hvis man daglig tapper pakken for mye.

Ingen av oss vet nøyaktig optimal kjørelengde, men ut fra erfaringer med andre biler tenker jeg at man helst bør ha ca. 30 % igjen i daglig kjøresyklus også om vinteren - kanskje med unntak av de aller kaldeste dagene.

Dette er ikke til hinder for at man enkelte ganger tapper batteripakken maksimalt eller at man hurtiglader underveis. Men som daglig kjøresyklus vil jeg fraråde så intensiv bruk av batteripakken inntil vi har noen års erfaring med Leaf.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

daggad

Sitat fra: Lunde på søndag 20. november 2011, klokken 15:37
Kjørte 210Km med snittfart på 70 med min TH!NK for noen måneder siden. Da var det enda ikke tomty å kunne nok klart kanskje 20+ kilometer til. Kjørte selvsagt ekstremt jevnt og fikk nok noen ekstra kilometere siden turen startet på fjellet og endte opp i Hønefoss. Dog ruller det ikke av seg selv hele 210 kilometer selv om turen startet over tregrensa.
Batteriet er snart fire år gammelt rullet 70 000Km og bilen skulle i følge informasjon fra fabrikk klare 180Km
Har også kjørt fra Seljord kommune og hjem til Nittadal på en lading i helt normal trafikkflyt. 198Km g ca 10-15% igjen på batteriet.

Vil vel nesten påstå at du skal gjøre mye galt om du vil komme kortere enn 140-150 Km med denne bilen. 

På meg virker det som om "all" nye biler på markedet sikter inn mot "opptil" 100Miles dvs ca 160Km i beste fall en god dag. Persdonlig synes jeg ikke muligheten for hurtiglading veier opp for bedre batterikapasitet og jeg håper for guds skyld at vi vil få en leverandøre som tørr å ta i litt mer på kapasieten  :-[

Imponerende !
Hvor stort er batteriet i denne Thinken ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lunde

244 kilo ZEBRA batteri 371V 76AH i teorien ca 28,3kWh I praksis litt mindre (som med alle batterier) avhengig av hvor stort strømtrekket er. Tapet vokser eksponentsielt med belastningen (som med alle batterier)  ;D

TH!NK med litium har et Enerdelbatteri på ca 280 kilo 400V og 70ah noe som gir nesten 30kWh ( i teorien) men i praksis har de begrenset det til ca 24kWh og i tillegg det potensielle tapet du får ved belastning



Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

SvenF

jkirkebo,

Vad baserar du laddtiden 3-4 t på? Jag har hoppats mer på 1- max 2 timmar för 2x64 km.


Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. november 2011, klokken 10:56
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 20. november 2011, klokken 10:36
Sitat fra: SvenF på søndag 20. november 2011, klokken 10:02
Jag behöver kunna köra c:a 2x64 km i 100 km/t och vill helst undgå att ladda.

Dette er utenfor trygt daglig bruksområde for Leaf, dvs. du bruker i så fall bilen slik at du for ofte ligger nær grensen av det som bilen takler. Dersom du kan lade midtveis så er dette en grei løsning.

Carl Anton

Enig. Det kan gå greit sommerstid, men ikke når det blir kaldere i været. Evt. kan det gå (akkurat) i 100km/t om sommeren og 80km/t om vinteren.

Med 3-4 timers 10A lading midtveis bør det gå noenlunde greit. Kan du lade 8 timer på 10A (normal arbeidsdag) kan du legge avgårde i 120km/t.


jkirkebo

Sitat fra: SvenF på søndag 20. november 2011, klokken 23:08
jkirkebo,

Vad baserar du laddtiden 3-4 t på? Jag har hoppats mer på 1- max 2 timmar för 2x64 km.

Med 10A lading får du ca. 10km kjørelengde pr. time lading. Regn med 100km på fullt batteri nå, kanskje ned mot 90 når det blir kaldt.

Med 16A lading vil det muligens holde med 2 timer. Kjører du 90 istedenfor 100 holder det sannsynligvis med 1 time og i 80 klarer du deg uten lading vil jeg tro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

En praktisk problemstilling om kjørestil:

Si at en skal opp en bratt bakke. Før denne er det helt flatt.
Over toppen på den lange bakken går det tilsvarende nedover.

Målet er å bruke minst mulig strøm. Vil det da ikke være fornuftig å dra med seg mest mulig fart inn mot den store bakken slik at en får glidd mest mulig opp denne og så heller la farten reduseres i selve bakken ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA