Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

mariowing

Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 14:44
Har kjøpt meg en Leaf, fikk den for 14 dager siden og stor sett fornøyd.
Men ikke med rekkevidden.
Vil gjerne høre fra dere andre om hvor langt dere kommer.
Av data så sett opp Km, snitt fart, temperatur og gjerne strekningen.
På forhånd, takk.

NeRlIn

Kort sagt; varmeapparatet dreper rekkevidde og motorvei hastigheter. Kjører jevnlig Oslo - Asker og da er de første 15 km i 50-60 kmt. Bruker under 10% av kapasiteten. Så er det 90 kmt de neste 15 og da går det kanskje 20%. Ikke ta tallene som vitenskapelig bevis men som en pekepinne om hva som bruker energi. Beste måten å kjøre til Asker på er i rushen med 30-40 kmt hastighet, da bruker man jo knapt nok strøm ;-)

Man venner seg også mer til å "kjøre tanken tom" etterhvert som man erfarer at de "vanlige" turene man kjører går greit og da slipper rekkeviddeangsten :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

erikf

Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 14:44
Har kjøpt meg en Leaf, fikk den for 14 dager siden og stor sett fornøyd.
Men ikke med rekkevidden.
Vil gjerne høre fra dere andre om hvor langt dere kommer.
Av data så sett opp Km, snitt fart, temperatur og gjerne strekningen.
På forhånd, takk.

NeRlIn
Uten å tenke så mye på økonomisk kjøring virker det som jeg kjører omtrent en mil pr strek på tørt føre, ca 5-10 grader. Dette er ved blandet småkupert kjøring mellom 40 og 90 km/t. Jeg stoler med andre ord på at jeg klarer 12 mil. Da ligger det vel et par mil til igjen. Forstår det slik at de tolv batteristrekene egentlig nesten er 14, da det er to skjulte igjen i bunn.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

erik e

FA.. ,jeg blir lei meg og jæ.... forbanna når jeg hører om STAT OLJE selvskapet vårt.  God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

NeRlIn

Sitat fra: mariowing på mandag 30. april 2012, klokken 18:00
Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 14:44
Har kjøpt meg en Leaf, fikk den for 14 dager siden og stor sett fornøyd.
Men ikke med rekkevidden.
Vil gjerne høre fra dere andre om hvor langt dere kommer.
Av data så sett opp Km, snitt fart, temperatur og gjerne strekningen.
På forhånd, takk.

NeRlIn

Kort sagt; varmeapparatet dreper rekkevidde og motorvei hastigheter. Kjører jevnlig Oslo - Asker og da er de første 15 km i 50-60 kmt. Bruker under 10% av kapasiteten. Så er det 90 kmt de neste 15 og da går det kanskje 20%. Ikke ta tallene som vitenskapelig bevis men som en pekepinne om hva som bruker energi. Beste måten å kjøre til Asker på er i rushen med 30-40 kmt hastighet, da bruker man jo knapt nok strøm ;-)

Man venner seg også mer til å "kjøre tanken tom" etterhvert som man erfarer at de "vanlige" turene man kjører går greit og da slipper rekkeviddeangsten :-)


Er klar over at varmeapperatet og motorveien tar km, men synes fortsatt at det jeg har kjørt er for dårlig i forhold til det som er blitt forespeilet.
Vålerenga, Oslo
Leaf kjøpt 19.04.2012-solgt
TMS 85 bestilt og bekreftet 21.12.13.
Levering: 23.05.14

NeRlIn

Sitat fra: erikf på mandag 30. april 2012, klokken 18:14
Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 14:44
Har kjøpt meg en Leaf, fikk den for 14 dager siden og stor sett fornøyd.
Men ikke med rekkevidden.
Vil gjerne høre fra dere andre om hvor langt dere kommer.
Av data så sett opp Km, snitt fart, temperatur og gjerne strekningen.
På forhånd, takk.

NeRlIn
Uten å tenke så mye på økonomisk kjøring virker det som jeg kjører omtrent en mil pr strek på tørt føre, ca 5-10 grader. Dette er ved blandet småkupert kjøring mellom 40 og 90 km/t. Jeg stoler med andre ord på at jeg klarer 12 mil. Da ligger det vel et par mil til igjen. Forstår det slik at de tolv batteristrekene egentlig nesten er 14, da det er to skjulte igjen i bunn.

Ok, da er det mer enn det jeg har klart. Skulle vært fornøyd hvis jeg hadde fått til den kjøringen;-)

Kjørte Oslo-Tønsberg 105 km, som er en typisk strekning for meg 2-3 ganger/uken i sommerhalvåret.
Var fulladet ved start og det stod kun 9 km ved stopp. Har ikke kommet meg inn i snitt måling o.l enda, men jeg hadde bare varme på i ca 40 km og farten var ikke over 95 km/t.
Temp lå på rundt 8-9 grader.
Syntes dette var dårlig i forhold til det mange her inne klarer på denne tiden.
Hva da på vinter og 15 minus??
Vålerenga, Oslo
Leaf kjøpt 19.04.2012-solgt
TMS 85 bestilt og bekreftet 21.12.13.
Levering: 23.05.14

foxy

Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 21:20
Sitat fra: erikf på mandag 30. april 2012, klokken 18:14
Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 14:44
Har kjøpt meg en Leaf, fikk den for 14 dager siden og stor sett fornøyd.
Men ikke med rekkevidden.
Vil gjerne høre fra dere andre om hvor langt dere kommer.
Av data så sett opp Km, snitt fart, temperatur og gjerne strekningen.
På forhånd, takk.

NeRlIn
Uten å tenke så mye på økonomisk kjøring virker det som jeg kjører omtrent en mil pr strek på tørt føre, ca 5-10 grader. Dette er ved blandet småkupert kjøring mellom 40 og 90 km/t. Jeg stoler med andre ord på at jeg klarer 12 mil. Da ligger det vel et par mil til igjen. Forstår det slik at de tolv batteristrekene egentlig nesten er 14, da det er to skjulte igjen i bunn.

Ok, da er det mer enn det jeg har klart. Skulle vært fornøyd hvis jeg hadde fått til den kjøringen;-)

Kjørte Oslo-Tønsberg 105 km, som er en typisk strekning for meg 2-3 ganger/uken i sommerhalvåret.
Var fulladet ved start og det stod kun 9 km ved stopp. Har ikke kommet meg inn i snitt måling o.l enda, men jeg hadde bare varme på i ca 40 km og farten var ikke over 95 km/t.
Temp lå på rundt 8-9 grader.
Syntes dette var dårlig i forhold til det mange her inne klarer på denne tiden.
Hva da på vinter og 15 minus??

114 km er jo bra det med varme og 95 km/h og tilsvarer ca det epa har kommet frem til: http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml

epa rekkevidden stemmer bra overens med det jeg opplever som "vanlig" rekkevidde for mieven. Jeg opplever rekkevidden selv enda lavere pga sportslig kjørestil og mye motorvei.

De som klarer flere km enn epa tallene, lar kjæringa trekke bilen de siste km  ;D

..spøk til side, så finnes det sikkert gamle el-bil travere her som vet hvordan man klarer å få ut det maksimale i form av rekkevidde av en elbil...

I-miev 2011
Asker

sven erik

såpas  tror jeg byner å bli fornøyd med å ha tatt en i miev i stede for leaf  men skal prøve  kjøre den siklig å se hva jeg  får men den  men husk kjører dere med vinter dekk  må en regne med sirka 30% av kjøre lengden går med der

mariowing

Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 21:20
Sitat fra: erikf på mandag 30. april 2012, klokken 18:14
Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 14:44
Har kjøpt meg en Leaf, fikk den for 14 dager siden og stor sett fornøyd.
Men ikke med rekkevidden.
Vil gjerne høre fra dere andre om hvor langt dere kommer.
Av data så sett opp Km, snitt fart, temperatur og gjerne strekningen.
På forhånd, takk.

NeRlIn
Uten å tenke så mye på økonomisk kjøring virker det som jeg kjører omtrent en mil pr strek på tørt føre, ca 5-10 grader. Dette er ved blandet småkupert kjøring mellom 40 og 90 km/t. Jeg stoler med andre ord på at jeg klarer 12 mil. Da ligger det vel et par mil til igjen. Forstår det slik at de tolv batteristrekene egentlig nesten er 14, da det er to skjulte igjen i bunn.

Ok, da er det mer enn det jeg har klart. Skulle vært fornøyd hvis jeg hadde fått til den kjøringen;-)

Kjørte Oslo-Tønsberg 105 km, som er en typisk strekning for meg 2-3 ganger/uken i sommerhalvåret.
Var fulladet ved start og det stod kun 9 km ved stopp. Har ikke kommet meg inn i snitt måling o.l enda, men jeg hadde bare varme på i ca 40 km og farten var ikke over 95 km/t.
Temp lå på rundt 8-9 grader.
Syntes dette var dårlig i forhold til det mange her inne klarer på denne tiden.
Hva da på vinter og 15 minus??

Beregn deg 20 min ekstra kjøretid og kjør bare på "gamleveiene" Oslo - Tønsberg neste gang. Da er det under 70 km i snittfart og du kommer til å ha betydelig mere strøm igjen tipper jeg.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 21:20
Kjørte Oslo-Tønsberg 105 km, som er en typisk strekning for meg 2-3 ganger/uken i sommerhalvåret.
Var fulladet ved start og det stod kun 9 km ved stopp.

Måleren er ekstremt pessimistisk på slutten. Hadde du fått den første low battery advarselen ? Etter den bør 20km gå greit med pen kjøring uten varme/AC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NeRlIn

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. april 2012, klokken 23:17
Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 21:20
Kjørte Oslo-Tønsberg 105 km, som er en typisk strekning for meg 2-3 ganger/uken i sommerhalvåret.
Var fulladet ved start og det stod kun 9 km ved stopp.

Måleren er ekstremt pessimistisk på slutten. Hadde du fått den første low battery advarselen ? Etter den bør 20km gå greit med pen kjøring uten varme/AC.

Ja, det var noe som peip;-) Fint å vite at den ikke går umiddelbart tom.
Takk for svar.
Vålerenga, Oslo
Leaf kjøpt 19.04.2012-solgt
TMS 85 bestilt og bekreftet 21.12.13.
Levering: 23.05.14

NeRlIn

Sitat fra: mariowing på mandag 30. april 2012, klokken 23:07
Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 21:20
Sitat fra: erikf på mandag 30. april 2012, klokken 18:14
Sitat fra: NeRlIn på mandag 30. april 2012, klokken 14:44
Har kjøpt meg en Leaf, fikk den for 14 dager siden og stor sett fornøyd.
Men ikke med rekkevidden.
Vil gjerne høre fra dere andre om hvor langt dere kommer.
Av data så sett opp Km, snitt fart, temperatur og gjerne strekningen.
På forhånd, takk.

NeRlIn
Uten å tenke så mye på økonomisk kjøring virker det som jeg kjører omtrent en mil pr strek på tørt føre, ca 5-10 grader. Dette er ved blandet småkupert kjøring mellom 40 og 90 km/t. Jeg stoler med andre ord på at jeg klarer 12 mil. Da ligger det vel et par mil til igjen. Forstår det slik at de tolv batteristrekene egentlig nesten er 14, da det er to skjulte igjen i bunn.

Ok, da er det mer enn det jeg har klart. Skulle vært fornøyd hvis jeg hadde fått til den kjøringen;-)

Kjørte Oslo-Tønsberg 105 km, som er en typisk strekning for meg 2-3 ganger/uken i sommerhalvåret.
Var fulladet ved start og det stod kun 9 km ved stopp. Har ikke kommet meg inn i snitt måling o.l enda, men jeg hadde bare varme på i ca 40 km og farten var ikke over 95 km/t.
Temp lå på rundt 8-9 grader.
Syntes dette var dårlig i forhold til det mange her inne klarer på denne tiden.
Hva da på vinter og 15 minus??

Beregn deg 20 min ekstra kjøretid og kjør bare på "gamleveiene" Oslo - Tønsberg neste gang. Da er det under 70 km i snittfart og du kommer til å ha betydelig mere strøm igjen tipper jeg.

Har tenkt tanken selv. Skal prøve det til helgen. Vet du hvor mye lengere/kortere gamleveien er??..
Vålerenga, Oslo
Leaf kjøpt 19.04.2012-solgt
TMS 85 bestilt og bekreftet 21.12.13.
Levering: 23.05.14

Boogie

Sitat fra: NeRlIn på tirsdag 01. mai 2012, klokken 20:29
Vet du hvor mye lengere/kortere gamleveien er??..

Google maps indikerer ca 4 km å spare mellom Kopstad og Drammen...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

mariowing

Tror først og fremst det er redusert fart som gjør at batteriet varer lengre, ikke redusert avstand. Slitsomt å ligge i 70 på "nye" E18 tenkte jeg :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

NeRlIn

Sitat fra: mariowing på onsdag 02. mai 2012, klokken 23:29
Tror først og fremst det er redusert fart som gjør at batteriet varer lengre, ikke redusert avstand. Slitsomt å ligge i 70 på "nye" E18 tenkte jeg :-)

Nei, det gidder jeg nok ikke.
Kan gå ned til rundt 90, det får holde;-)
Vålerenga, Oslo
Leaf kjøpt 19.04.2012-solgt
TMS 85 bestilt og bekreftet 21.12.13.
Levering: 23.05.14

eivisa

Kjørte 154km i dag, snittfart var 59,9km/t. Hadde 7% igjen i følge SOC meteret. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA