Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Aspiranten

Daggad: Hva forventer du av rekkevidde når du "demper" forventningene?

Jeg ser for meg 7 mil på vinteren og 15 på sommeren (flatland og langkjøring).
Nissan Leaf

daggad

Sitat fra: Aspiranten på fredag 11. november 2011, klokken 14:59
Daggad: Hva forventer du av rekkevidde når du "demper" forventningene?

Jeg ser for meg 7 mil på vinteren og 15 på sommeren (flatland og langkjøring).

Ja omtrent i det området. Jeg har ingen lange enkelturer så jeg ser for meg masse bruk av varme på vinteren.
Men som sagt jeg er fullstendig nybegynner og det kan hende jeg blir til en hypermiler i thermodress og fjærberøring av gasspedalen bare for å tyne mil. Det blir spennende å se ! :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lunde

Tror du skal glemme håndbrekket på om du bare skl klare 70Km selv med varme på. Ikke glem at varmen forbruker energi over den tiden du bruker den. dvs at om du kjører med svært lav fart vil rekkevidden bli vesentlig mer redusert enn om snittfarten er høy ret å slett fordi en lav snittfart krever lengre tid med varme enn samme distanse med høyere snittfart  ;D
Usikker på hvor mye effekt kupevarmeren trekker, men antagelig inntil 4-5kW på maks. Med omluft og 16 grader i kupeen vil du sannsynligvis klare deg med 1500-2000W om det er opptil flere minusgrader ute. Makseffekt trenger du mest sannsynlig bare i oppvarmingsfasen  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

RogerB

Tror det skal lukte godt svidd bacon om en skal bruke varmen på max hele tiden samt at en har forvarmet bilen før avgang, bilen har jo tross alt en viss isjolasjon også, men en kan jo altids sitte bare i boxer'n til og fra jobb  ;D

Jeg er litt mer optimist og tipper 8-9mil når det er -15 til -20 selvfølgelig en forvarmet bil...
Blir det for jævlig kan jeg altids installere Webasto (støtte staten litt)
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Saxo

Sitat fra: Lunde på fredag 11. november 2011, klokken 16:22
Usikker på hvor mye effekt kupevarmeren trekker, men antagelig inntil 4-5kW på maks. Med omluft og 16 grader i kupeen vil du sannsynligvis klare deg med 1500-2000W om det er opptil flere minusgrader ute. Makseffekt trenger du mest sannsynlig bare i oppvarmingsfasen  ;)

Jeg kan bekrefte at dine antagelser er korrekte ! 16 grader setting gir ca 1.5 kW forbruk på varmeapparatet.


Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

ovev

2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

daggad

Sitat16 grader setting gir ca 1.5 kW forbruk på varmeapparatet

Jeg bruker 20 grader i bilen. Minimum..  ;D
Men det blir spennende å prøve rattvarme. Det er gjerne på hendene det er kaldest.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

eivisa

Rattvarmen er helt super . Fungerer med en gang.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

commiesoft

Nå kjører jeg en Think City 2011, men uansett, så betyr hastighet nesten mest for hvor langt du kommer pr kwh.

Energiforbruket vokser eksponetiellt med hastigheten over ett visst punkt, og for min del tror jeg rundt 70-75 km/h er et greit kompromiss.

En annen ting, selv om batteriet er på 23-24kw/h, er 20% og ned merket rødt, så den delen av batteriet bruker jeg aldri.

I tillegg lader jeg alltid på 10A, aldri på 16A, og dekktrykket er på MAX ratingen.

Ole C

Øker til 25 grader jeg da :-) . Har sjekka denne uka og de 5 arbeidsdagene har jeg en gjennomsnitts fart på  34 km\t og 45 km pr dag. ( Forbruk  0,8 95 dinojuice )   8) 8)
Regner med jeg kommer til å kjøre mer i helgene etter at jeg får bilen har lovet eldste mann bilturer i helgene , blir vel noen turer til Geiranger,Runde og andre super Locations for å legge ut de beste Leaf bildene her på  forumet og de beste Youtube videoene.



BEKLAGER OFF-TOPIC    :P :P

Men før jeg får bilen tror jeg med 99% sikkerhet at rekkevidde for min sin del er perfekt.
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Aspiranten

Sitat fra: daggad på fredag 11. november 2011, klokken 19:20
Jeg bruker 20 grader i bilen. Minimum..  ;D
Men det blir spennende å prøve rattvarme. Det er gjerne på hendene det er kaldest.

Ved 20 grader åpner jeg vinduene :D Sånnsett sparer vi rekkevidde når jeg kjører.

Ole C: Vi får avtale å møtes i Geiranger så tar vi fotoshoot med bilene sammen, alle tre.
Nissan Leaf

jkirkebo

Kjørte første langtur i dag, Fredrikstad-Oslo. Tok det rolig (lastebilhastighet) og varmeapparat av. Distansen var 96km, og det var 36% igjen på batteriet når jeg var framme. Det tilsvarer en rekkevidde på 150km, noe som stemmer godt overens med hva bilen påsto gjenstående kjørelengde var (52km). Forbruk blir ca. 135Wh/km.

Bilen står nå til lading i Oslo City. Hjemover skal jeg teste i fartgrensa og med varmeapparatet på.

Kjørte forresten lokaltog til Lillestrøm i ettermiddag, mellom Sagdalen og Lillestrøm stasjon går det en vei parallellt med jernbanen. Der kjørte en sølvfarget Leaf ved siden av meg, så da var det 2x elektrisk ;) Noen herfra ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ole C

Sitat fra: Aspiranten på fredag 11. november 2011, klokken 22:13
Sitat fra: daggad på fredag 11. november 2011, klokken 19:20
Jeg bruker 20 grader i bilen. Minimum..  ;D
Men det blir spennende å prøve rattvarme. Det er gjerne på hendene det er kaldest.

Ved 20 grader åpner jeg vinduene :D Sånnsett sparer vi rekkevidde når jeg kjører.

Ole C: Vi får avtale å møtes i Geiranger så tar vi fotoshoot med bilene sammen, alle tre.

Fotoshoot i Geiranger ingen problem. Må legge inn en bedre middag på Union + overnatting. Ser det er 98 km fra meg og inn der minus ferge. 107 fra Molde sentrum og ned.

Håper bilen er her snart. ETA uke 48.

BEKLAGER OFF TOPIC

Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

daggad

Blir med jeg !  ;D

Men det bildet er da ikke Geiranger...Runde mon tro ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

sven erik

hei tror du skal kjøre ganske  uvørnt om du greier under 10 mil med leaf selv med varme på jeg med min i Miev greier nå over 10 mil med varme  å  en fart på runt 90 men selvklart på eco området å drear en litt  mindre på virker det ut som om en  ikke bruker mer om varmen er på  faktisk her om dagen  komm jeg kortere  uten varme  mulig bareriene ble kalle  det er sikkert det samme i leaf at det er om å jøre at bateriene har en vis  tempratur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA