Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

eivisa

Hadde i dag min lengste tur på en dag med leafen. Totalt 231km.
Den lengste turen var 153,4km, og da hadde jeg kun 2% :o igjen i følge SOC-måleren.
Bilen var da inne i skillpaddemodus.  2 voksne i bilen og tørre veier, ca.8 grader. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Trond.Strom

Sitat fra: eivisa på torsdag 22. mars 2012, klokken 07:57
Her er en fin rekkeviddekalkulator. ;) Jeg bruker 35km/t på speed, og da passer den fint til mitt kjøremønster
når jeg sammenlingner forbruk og kjørt distanse.
Her er linken:  http://www.jurassictest.ch/GR/

noen som vet hvorfor Leaf står med 21KWh batteri som standard i den kalkulatoren? trodde bilen hadde 24 jeg

Trond.Strom

ellers har jeg lagt om fra vinterdekk til sommerdekk, forbruk falt fra 0,18/0,20 til 0,12/0,14 per kilometer :)

Thomas Parsli

Batteriet er riktignok 24KWh, men jeg tror ikke man kan ta ut mer enn 21KWh.

Rekkevidden med sommerdekk økte ikke merkbart for meg, jeg synes jeg ser større resultat av varmere batteri.

Vi har Bridgestone EP150 (http://www.bridgestone.no/nyheter/2011/bridgestone_ecopia_ep150_leveres_til_nissan_leaf.html), hva har du?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trond.Strom

samme, men har håpløse vinterdekk som også ble levert med bilen, virker som overgangen fra hakkaR til ecopia ikke er så stor, men dere med hakkaR har vel klart +-0,15 på tørr asfalt om vinteren også?

kenmyh

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 29. mars 2012, klokken 10:11
samme, men har håpløse vinterdekk som også ble levert med bilen, virker som overgangen fra hakkaR til ecopia ikke er så stor, men dere med hakkaR har vel klart +-0,15 på tørr asfalt om vinteren også?

Jeg ligger på 0,13 med HakkaR på tørr asfalt, Oslo-Skedsmokorset, daglig
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

Smiling when sailing

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 29. mars 2012, klokken 10:11
samme, men har håpløse vinterdekk som også ble levert med bilen, virker som overgangen fra hakkaR til ecopia ikke er så stor, men dere med hakkaR har vel klart +-0,15 på tørr asfalt om vinteren også?
Hei Trond

Hva slags vinterdekk har du? Bilen min ble levert med Continental piggfrie vinterdekk og det virker som om de "bremser ned" bilen med en gang jeg setter bilen til N og dette på tørr asfalt. Motstanden virker å være mye sterkere enn f.eks. piggdekkene på Xsara Picasso som er Michelin. På den andre siden synes jeg at de funker veldig godt i snøen og på isete veier. Men jeg hadde også foretrukket Hakkapelliitta R dekkene.
Så kanskje det er håp at for at gjennomsnittsforbruket synker når jeg endelig kan skifte til sommerdekk om en eller to måneder... Jeg skal måle forbruket på samme temperaturområder før og etter dekkskiftet og samme strekning for å kunne sammenlikne...
Blå Leaf, Tromsø

Trond.Strom

#442
continental piggfrie ja, helt utrolig dårlige dekk til en el-bil. Ecopia dekkene er vistnok ikke spes bra på rullemotstand de heller så nissan har en jobb å gjøre med dekkvalg som kommer standard

Vi som kjøpte sommer+vinter fra nissan forhandler får trøste oss med at vi tross alt bare betalte dobbelt så mye som de som kjøpte dekk med 20-50% lengre rekkevidde.

Joachim

Hehe. Jeg kjøpte falken vinterdekk. Merket ingen forskjell etter jeg la om til Ecopia. Hadde en langtur på 17 mil (med mellomlading) dagen etter.

i_expect

Bilde fra tur i Setesdalen i forrige uke med Leafen. Carwing viste 0,14 kwh opp og 12 på veg ned igjen fra Valle sentrum :D Men skal innrømme at jeg ikke tok noen stygge forbikjøringer, men lå på ca 82kmt på speedometeret. Ca 140 km en veg (overnattet på Valle i forbindelse med jobben...), men med en lading i Iveland kommune på veg opp. Hadde da en batteristrek igjen og 14 km igjen ved ankomst Valle. En kollega satt på og nå snakker de i familien for første gang om muligheten av å kjøpe og kjøre noe elektrisk en gang  :)

Har ikke skiftet til sommerdekk enda, men det var jo et herlig vær i forrige uke og hadde fem batterivarmestrekerer begge veier.

(den plutselige stigningen ved ca 80km i vedlagte høydeprofil er en tunnel...)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

unak

Har hatt min LEaf i en måned nå.

Leser her at flere som anbefaler 80% lading normalt og 100% hver 14. dag.

Mitt spørsmål er, hvordan får man stoppet ladingen på 80%?

Nissan Leaf (svart)

vangli

Leaf eier fra 24/1-2012

bno

Sitat fra: i_expect på fredag 30. mars 2012, klokken 14:46
Bilde fra tur i Setesdalen i forrige uke med Leafen. Carwing viste 0,14 kwh opp og 12 på veg ned igjen fra Valle sentrum :D Men skal innrømme at jeg ikke tok noen stygge forbikjøringer, men lå på ca 82kmt på speedometeret. Ca 140 km en veg (overnattet på Valle i forbindelse med jobben...), men med en lading i Iveland kommune på veg opp. Hadde da en batteristrek igjen og 14 km igjen ved ankomst Valle. En kollega satt på og nå snakker de i familien for første gang om muligheten av å kjøpe og kjøre noe elektrisk en gang  :)

Har ikke skiftet til sommerdekk enda, men det var jo et herlig vær i forrige uke og hadde fem batterivarmestrekerer begge veier.

(den plutselige stigningen ved ca 80km i vedlagte høydeprofil er en tunnel...)

Interessant. 0.14 hhv. 0.12 er vel med minimal bruk av vent. anlegget. Spørsmål: Høydeprofilen. Hvor er denne hentet fra? Noe eget prod eller ?

Mvh
Bjørn
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

i_expect

Sitat fra: bno på lørdag 31. mars 2012, klokken 12:22
Sitat fra: i_expect på fredag 30. mars 2012, klokken 14:46
Bilde fra tur i Setesdalen i forrige uke med Leafen. Carwing viste 0,14 kwh opp og 12 på veg ned igjen fra Valle sentrum :D Men skal innrømme at jeg ikke tok noen stygge forbikjøringer, men lå på ca 82kmt på speedometeret. Ca 140 km en veg (overnattet på Valle i forbindelse med jobben...), men med en lading i Iveland kommune på veg opp. Hadde da en batteristrek igjen og 14 km igjen ved ankomst Valle. En kollega satt på og nå snakker de i familien for første gang om muligheten av å kjøpe og kjøre noe elektrisk en gang  :)

Har ikke skiftet til sommerdekk enda, men det var jo et herlig vær i forrige uke og hadde fem batterivarmestrekerer begge veier.

(den plutselige stigningen ved ca 80km i vedlagte høydeprofil er en tunnel...)

Interessant. 0.14 hhv. 0.12 er vel med minimal bruk av vent. anlegget. Spørsmål: Høydeprofilen. Hvor er denne hentet fra? Noe eget prod eller ?

Mvh
Bjørn

Som sagt var det veldig fint vær de to dagene, så jeg trengte ikke mye varme. Ned fra Setesdal ingenting faktisk og min kollega påsto iallefall at han ikke var kald  :). Oppover hadde jeg på noe varme, men ikke hele vegen, så jeg satt uten jakke. Over 80 kmt er selvsagt på riksvegen. Vegen over/igjennom Iveland kommune er jo ikke så mye å skryte av så selv om det i prinsippet er 80 så er det jo langt fra det i praksis...

Etter tips fra noen andre her på foumet benyttet jeg meg av denne: http://www.gpsvisualizer.com/profile_input , så er det bare å putte inn data fra google maps. Men jeg ser jo at det er utviklet en annen som sier noe om hva en kan forvente av rekkevidde so er anbefalt av elbil.no. Funker bra den også  :)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

erikf

Jeg stemmer i med en av mine første målbare erfaringer:

90 km kjøring førte til at batterikapasiteten gikk fra 11 til 1 strek. GOM mente jeg hadde 14 km igjen.

Sommerdekk med bra trykk, 0-3 grader, vekslet mellom tørre og våte veier. Ganske blandet kjøring, halve turen på trange kuperte småveier 30-60 km/t, halve turen 70 km/t. Jeg prøvde ikke å kjøre energiøkonomisk, det var heller omvendt.

Litt under en mil pr strek under slike forhold altså. Spent på å se utviklingen når det blir varmere. I hele dag var det fire streker på batteritermometeret.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA