Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

jkirkebo

#390
Sitat fra: Joachim på fredag 24. februar 2012, klokken 09:27
Det stemmer nok det du sier. 21kWh var fritt etter hukommelsen.

Nå vurderer jeg å ta turen innom Nordbysenteret og Brennes/Rygge på vei hjem. Er det lader på Nordbysenteret? Ladenå viser ingenting...

Nei, ikke noe der foreløpig. Det er til vurdering i forbindelse med utvidelsen av senteret. Jo flere som melder interesse for det, jo større er nok sannsynligheten for at det kommer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Jeg oppfordrer dere til å ringe!
Si dere skal en tur for å handle med elbil og at derer lurer på hvor dere kan lade.
Gjør det klart at det finnes alternativer hvis de ikke har ladeplass:)

Telefonnummer på http://www.nordby.se/pages.php?op=lpages&idcod=501573

Jeg skrev en mail til Norwegian Outlet i Vestby, etter å ha måtte lade i vaskehallen. Men jeg venter fortsatt på svar, så jeg får vel ringe og spørre om de ønsker å beholde meg som kunde...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

flux

Sitat fra: Joachim på torsdag 23. februar 2012, klokken 22:08
Da er hele hurven framme. Vi stoppet ved MacD (som sagt) og fikk oss en liten tur innom Smart Club (Dyrt!)

Nøkkeltall for turen er:

50,9% SOC ved 71,1km -> teoretisk rekkevidde 144,8km

17,4% SOC ved 119,1km -> teoretisk rekkevidde 144,2km

Rekkeviddetabellen gir mening...

Litt morsomt egentlig; bilen gikk i Low Battery mens jeg tok bilde etter å ha parkert på hytta... Så nå har jeg et greit mål på hvor godt jeg har gjort det neste gang jeg kjører samme distanse :)

Snittforbruket lå på 0.14kWh/km. Jeg antar at det virkelige tallet ligger nærmere 0,15 da jeg flere ganger ila turen tøtsjet innom 0,15.

La oss anta at tallet er 0,147:
0,147kWh/km*144,2km=21,2kWh.

(Edit: etter kommentar lenger nede fra jkirkebo retter jeg regnestykket til:
La oss anta at tallet er 0,143:
0,143kWh/km*144,2km=20,6kWh -> Spot on forventet kapasitet :))


Snitthastighet: 63,2km/h
Fulgte stort sett fartsgrensen eller litt under. Cruise på 90 i 100-sonen.

Utetemp: 3-5 grader
Hvordan brukte du ventilasjon / varme?

Joachim

@RasmusB: Konge bilde! Felgene ligner på en som noen ganger har ladet sammen med meg på Venskaben i Asker. Det er vel ikke deg?

Glemte å si hvordan jeg brukte klima ja. Jeg forvarmet bilen. Og kjørte med ventilasjonsanlegget av så og si hele turen. Kun på 16 grader (uten A/C) innimellom for å ta bort dugg. Det ble litt kjølig på beina etterhvert, men ikke noe å skrive hjem om. T.o.m. den gravide var varm hele turen(!)

Uten varmeapparat brukte jeg ca 17kwh på turen. Hvis jeg hadde brukt ca 1,5 kW i snitt på varmeapparatet hadde totalforbruket på turen vært nært oppunder 20kWh. Det blir litt for mye gambling for min del :)

Og så glemte jeg å nevne at dekktrykket ble økt til 2,8bar før turen. Har Falken piggfrie vinterdekk

ravn

#394


Om det bare kommer en hjemmemekka løsning på denne snart så ligger vi godt an :)
20 kw "portabel" chademo lader på 400 volt plugg.

http://www.greencarreports.com/news/1066617_swiss-firm-develop-portable-rapid-electric-car-charging-station

Men fra spøk til revolver...

Disse er jo geniale. Kjøpesenter og bensinstasjoner kan slippe unna med en 100.000 for en hurtiglader, og ingen endring i infrastruktur.  20 kw er jo faktisk ganske mye mer enn 2,3-3 kw.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Rasmus.B

Hei Joachim.
Det var nok ikke meg i Asker.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

kjekk

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 24. februar 2012, klokken 13:42
Hei Joachim.
Det var nok ikke meg i Asker.

Det er nok meg.  Liten verden...

Joachim

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. februar 2012, klokken 10:14Nei, ikke noe der foreløpig. Det er til vurdering i forbindelse med utvidelsen av senteret. Jo flere som melder interesse for det, jo større er nok sannsynligheten for at det kommer.

Epost sendt til info@nordby.se med kopi til sentersjef ovheim@nordby.se

Oppfordrer alle med potensielt behov om å gjøre det samme :)

@kjekk: Kult! Fin bil ;) Jobber du i kommunen eller bare bruker du plassen du også?

kjekk

Takk! Jobber i DPS'et i kulturhuset.  Felgene kommer fra BNH Rud, de koster nok like mye som de smaker.

keca

Jeg sendte mail outlet'en i Vestby for en stund siden og fikk svar med det samme. Det var noe de allerede kikket på men at det ikke var noe der foreløpig, fikk jeg til svar.

Var der forresten på torsdag. Mest som sjåfør for min samboer og mine to jenter på 9 og 5 som har arvet shoppegenet til sin mor. Min sønn på 11 var smart nok til å ligge over hos en kompis, og slapp hele greia.
Kjørte 314 km den dagen.

Jeg liker god og varm bil, føler at å kjøre elbil er litt som om man hele tiden kjører på reserven.
Lusker heller ikke under fartsgrensen.

Ihvertfall, første strekning var Minnesund-Oslo, 70 km. Slapp av de andre på Økern senteret for å handle inn litt å spise, jeg kjørte til BNH Økern for å hurtiglade 20 minutter. Hentet de igjen(vi ble ferdig på likt, så ingen venting for noen) Kjørte da rett til Vestby, 40 km. Kjørte litt rundt der nede på Bauhaus og sånn, da jeg får feber av alt for mange butikker med klær og sko. På veien hjem kunne vi nok ha kjørt direkte til Oslo, men jeg ville innom BNH Follo for å kikke på hurtigladeren der (til en annen gang). Ladet et kvarter der og dro til Oslo. Det var ikke store omveien, så følte det var smart nok. Inne i Oslo måtte vi kjøre litt rundt etter diverse mat, hun minste ville ha McDonalds, hun største Ikea pølser(av alle ting!, men hun synes de er veldig gode...) og vi voksne Kebab. Etterpå kjørte vi opp til BNH Økern for å hurtiglade og spise maten. Ladet der i en halv time, hadde ikke trengt så lenge, men kunne like gjerne gjøre det da det ikke var noen kø der og vi måtte allikevel spise opp.
På veien hjem dro vi innom Bryn senteret, men ladet ikke. Kikket etter laderen men tror den er inne i parkeringshuset. Også innom Strømmen Storsenter, var nesten full, men satte da i 16A laderen mens vi var der. Fire fine ladeplasser, alle sto ledig. Innom enda en sportforretning(en lokal en) på veien hjem, hadde jo ikke funnet riktig jakke noe annet sted! Endelig hjemme med veldig god margin på batteriet, men stort innhugg på kontoen, noen gram tyngre etter søplematen, en hel dag helt bortkastet(for min del) og litt feber. Men hva gjør man ikke for sine kjære.

Hvis jeg skal kun se på det å kjøre elbil denne dagen i forhold til å ha kjørt familiebilen vår, tror jeg nok at neste gang blir det familiebilen. Ikke at det gikk så mye ekstra tid, men turen ble på en måte planlagt på forhånd da.

Kostnaden ble null i forhold til rundt 600 kroner (bensin og bommer)
Å kjøre familibilen er veldig mye bedre, ikke at Leaf er så dårlig, men veldig simpel liten bil da.
Barna merket ikke så stor forskjell, så på film på pc istedet for tv i taket i familiebilen.
Trengte ingen av fordelene som gratis parkering eller bruk av kollektiv felt på dene turen.

Så litt merkelig at jeg ikke føler at turen neste gang også blir elbil, men vi får se.

Det som var litt morsomt ved å kjøre elbil var at nesten helt hjemme er det en tunnel med nedsatt hastighet til 50 km/t (egentlig motorvei med 100) og kun en bane hver vei. Lå en stor hvit Mercedes AMG bak meg, eller nesten oppå meg og lå helt ute til venstre, er bare ett felt så den måtte jo bare ligge der. Ble veldig utålmodig da jeg bare lå der i 50, så da det blir 100 sone igjen og to felt, la jeg meg raskt inn i høyre fil, men jeg tråkket på skikkelig. Raskt opp i 130 for å slakke av igjen til 100. AMG'en tråkket nok ikke på skikkelig, men fikk noen hundre meter "forsprang" før den tok meg igjen og kjørte forbi meg så den nesten blåste meg av veien.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

kjekk

Du føler ingen glede ved å ha spart penger og miljøet for utslipp?

keca

Vel, grunnen til at jeg valgte Leaf var i første omgang driftkostnader.

Miljøet er en fin ting å spare det, jeg kildesorter og sånn, men lar meg ikke holde igjen f.eks ved ikke å kjøpe ny mobiltelefon selv om den gamle egentlig fungerer helt utmerket og jeg her kanskje burde sett mitt snitt til å spare verden for en telefon ekstra som mange andre flinke folk her inne.

Så jeg føler faktisk ikke noen spesiell glede for å spare miljøet. Men synes allikevel det er en fin tanke da.

De kronene jeg sparte er jo også fint, men da man er på tur med familien er også komfort, enkelhet og sånne ting fine. Jeg ligger på 7. plass i verden denne måneden i kjørt distanse og den dagen jeg kjørte til Vestby nummer to i verden. Så innsparingsgraden min ligger allerede veldig høyt.


Bare en kommentar til det å måtte lade i vaskehallen:

Det må da være en utrolig service det. Det å lov til å lade der. Det er ikke gitt at vi med elbil kan kreve å få strøm av alt og alle. Litt igjen det med å ta i mot med begge hender og samtidig stikke fram lomma. Tror heller ikke samvittigheten til miljøet er et godt nok argument for å få strøm av noen. Her legges kun evt. ekstra inntekter til grunn ved å ha et tilbud til elbiler, søke støtte så er det helt gratis. Eller som Statoil, søke støtte for å få en ekstra inntektsmulighet. Men jeg synes også dette er i orden, jeg velger selv om jeg bruker den eller ikke. Men en utrolig mulighet da man har sånne i nærheten da.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

jkirkebo

Sitat fra: keca på lørdag 25. februar 2012, klokken 12:14
Å kjøre familibilen er veldig mye bedre, ikke at Leaf er så dårlig, men veldig simpel liten bil da.

Kjører du S-klasse som familiebil eller ? ;)
Vi har jo en 2005 VW Touran 2.0TDI DSG Highline i tillegg til Leafen. Leafen er bedre å kjøre på alle måter. Den har mer komfortable seter, bedre fjæring, lavere støynivå, mer avansert stereoanlegg (ikke noe BT streaming i Touranen nei), bedre fremkommelighet på snøføre osv. osv.

Eneste fordelen med Touranen er bedre bagasjeplass og ratt som kan justeres i lengderetningen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baltor

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 02. februar 2012, klokken 10:21
Slik jeg har skjønt det så er 16c på varmeapparatet mer eller mindre nedkjøling, mens 16,5c derimot er oppvarming. Prøv å ha 16,5c på turen hjem igjen så blir det nok litt varmere :)

Her i Stavanger er det nå ofte ca 10 plussgrader, men pga regn trenger jeg å slå på vifta for å unngå dogging. Hvis kjøreturen er kort er jeg ikke interessert i å varme opp bilen. Men selv om temp står på 16c spiser viftebruken 30-40 km av Guessometeret. Dette er altså for å varme opp et vannmagasin som jeg ikke har tenkt å bruke? Hvis bilen skal vente til neste korte tur er jo dette bortkastet. Det burde være mulig å kjøre vifte uten varmeelement.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Aspiranten

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. februar 2012, klokken 15:22
Sitat fra: keca på lørdag 25. februar 2012, klokken 12:14
Å kjøre familibilen er veldig mye bedre, ikke at Leaf er så dårlig, men veldig simpel liten bil da.

Kjører du S-klasse som familiebil eller ? ;)
Vi har jo en 2005 VW Touran 2.0TDI DSG Highline i tillegg til Leafen. Leafen er bedre å kjøre på alle måter. Den har mer komfortable seter, bedre fjæring, lavere støynivå, mer avansert stereoanlegg (ikke noe BT streaming i Touranen nei), bedre fremkommelighet på snøføre osv. osv.

Eneste fordelen med Touranen er bedre bagasjeplass og ratt som kan justeres i lengderetningen...

Vil tippe keca kjører bytraktor som familiebil, da han omtaler Leafen som liten (er jo på størrelse med Mitsu ASX...) samt at ungene har egen TV i taket  :P

Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA