Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

gbzdoc

Mulig den holder vannet i systemet varmt så lenge klima står på. Min har falt helt til null mener jeg på 16 grader, men har ikke kjørt med det veldig lenge da jeg heller skrur av klima... Bruker heller bare defrost innimellom ved behov, hvis jeg først skal spare på strømen.

Skal jaggu ta en lengre test på dette på neste tur. (Med litt ekstra klær på. ;)

Joachim

Er det noen som har ganget opp kWh/km med antall kjørte km på et helt batteri for å kontrollere om det faktisk er 21kWh vi får ut?

Jeg skal på hytta i morgen og det er 120km. Hvis jeg tar 21/120 ser jeg at jeg må ha et snittforbruk på mindre enn 0.175 kWh/km. I praksis vil det si at jeg bør ligge på 0,16 da jeg ikke vet om 0.17 er 0.171 eller 0.179

Jeg har de to siste dagene ligget på 0.13 i snitt til og fra jobb (uten varme), så det bør være mulig.

Virker noen av hurtigladerne nede i Østfold om dagen? Tør nesten ikke basere meg på det...

eivisa

Kjørte i dag 126km med 2voksne i bilen. Hadde 11% igjenn(målt med SOC- meter). Kan kjøre ned til 2% før den stopper helt. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Joachim

Hva var snittforbruket? Hvis du har 2 desimaler da ;)

eivisa

#379
Ganske nøyaktig 0,15. Kunne kjørt 12-16 km til før det er skillpadde modus. Har kun 1 desimal... :'(
Hadde ca.700meter stigning til sammen, og ca. det samme ned igjenn. 5 grader og regn.

Skal sjekke carwings i morgen på disse tider, da ligger jeg inn forbruket her. ;)


22.02.12
Driving Distance: ....................................122.8 km
Power Consumption: ................................17.3 kwh
Average Energy Economy:  .......................0.14 kWh/km
Travel Time:  ......................................... 2.5 h

I dag 23.02.12
Kjørelengde.............98.6 km. Startet med 81%, og hadde 12.1% igjen da jeg stoppet. ;)


Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

kjekk

Sitat fra: Joachim på onsdag 22. februar 2012, klokken 17:08
Er det noen som har ganget opp kWh/km med antall kjørte km på et helt batteri for å kontrollere om det faktisk er 21kWh vi får ut?

Jeg skal på hytta i morgen og det er 120km. Hvis jeg tar 21/120 ser jeg at jeg må ha et snittforbruk på mindre enn 0.175 kWh/km. I praksis vil det si at jeg bør ligge på 0,16 da jeg ikke vet om 0.17 er 0.171 eller 0.179

Jeg har de to siste dagene ligget på 0.13 i snitt til og fra jobb (uten varme), så det bør være mulig.

Virker noen av hurtigladerne nede i Østfold om dagen? Tør nesten ikke basere meg på det...
Jeg får nokså variablet snittforbruk avhengig av topografi.  Har ingen problemer med å ligge på 0,13/0,14 kWh/km i flatt lende.  På min ukentlige tur mellom Skedsmo-Kongsberg hvor det er litt mere opp og ned klarer jeg ikke å komme under 0,16 kWh/km. Strekningen er 10,5 mil og jeg kommer frem med to batteristreker og 2 mil på GOM nesten uansett hvor forsiktig jeg kjører.

Joachim

Vi får se hvordan dette går i dag. Hvis jeg klarer 0,16 i snitt eller mindre skal jeg kjøre forbi hurtigladeren på rygge. Kan hende vi stopper for en "mat"-bit på McD i Råde. Der er det en stikkontakt. Ellers så er det jo inkludert veihjelp ved tomt batteri det første året....

eivisa

#382
Her er data fra i går og i dag.  ;)

22.02.12

Driving Distance: ....................................122.8 km
Power Consumption: ................................17.3 kwh
Average Energy Economy:  .......................0.14 kWh/km
Travel Time:  ......................................... 2.5 h

I dag 23.02.12
Kjørelengde.............98.6 km. Startet med 81%, og hadde 12.1% igjen da jeg stoppet.


Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Joachim



Da er det pitstopp på McD Råde. Lar laderen stå ubenyttet :-O
Hadde 50,9% (6->5 barer) ved 71km
0,14 kWh/km - dette lover bra :)

Joachim

Da er hele hurven framme. Vi stoppet ved MacD (som sagt) og fikk oss en liten tur innom Smart Club (Dyrt!)

Nøkkeltall for turen er:

50,9% SOC ved 71,1km -> teoretisk rekkevidde 144,8km

17,4% SOC ved 119,1km -> teoretisk rekkevidde 144,2km

Rekkeviddetabellen gir mening...

Litt morsomt egentlig; bilen gikk i Low Battery mens jeg tok bilde etter å ha parkert på hytta... Så nå har jeg et greit mål på hvor godt jeg har gjort det neste gang jeg kjører samme distanse :)

Snittforbruket lå på 0.14kWh/km. Jeg antar at det virkelige tallet ligger nærmere 0,15 da jeg flere ganger ila turen tøtsjet innom 0,15.

La oss anta at tallet er 0,147:
0,147kWh/km*144,2km=21,2kWh.

(Edit: etter kommentar lenger nede fra jkirkebo retter jeg regnestykket til:
La oss anta at tallet er 0,143:
0,143kWh/km*144,2km=20,6kWh -> Spot on forventet kapasitet :))


Snitthastighet: 63,2km/h
Fulgte stort sett fartsgrensen eller litt under. Cruise på 90 i 100-sonen.

Utetemp: 3-5 grader

Kan anbefale alle (med 2 desimaler) å enkelt beregne maks snittforbruk før man skal på langtur. Det gir en god pekepinn.


Baltor

Sitat fra: eivisa på onsdag 22. februar 2012, klokken 17:20
Kjørte i dag 126km med 2voksne i bilen. Hadde 11% igjenn(målt med SOC- meter). Kan kjøre ned til 2% før den stopper helt. ;)
Jeg har nå en Leaf på lån. I går ble den kjørt nesten helt tom, så ble den ladet litt, men skulle flyttes. Den viste da 11km rekkevidde og ingen streker. Men bilen ville ikke la seg starte, batterivarsellampe lyste. Hva betyr dette? Etter flere forsøk og etter å ha slått av lys mm var det plutselig mulig å starte. (har ikke hatt tid til å lese manualen)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Mortenmann

Sitat fra: Baltor på fredag 24. februar 2012, klokken 00:27
Sitat fra: eivisa på onsdag 22. februar 2012, klokken 17:20
Kjørte i dag 126km med 2voksne i bilen. Hadde 11% igjenn(målt med SOC- meter). Kan kjøre ned til 2% før den stopper helt. ;)
Jeg har nå en Leaf på lån. I går ble den kjørt nesten helt tom, så ble den ladet litt, men skulle flyttes. Den viste da 11km rekkevidde og ingen streker. Men bilen ville ikke la seg starte, batterivarsellampe lyste. Hva betyr dette? Etter flere forsøk og etter å ha slått av lys mm var det plutselig mulig å starte. (har ikke hatt tid til å lese manualen)
Ikke helt sikker, men litt mer lading vil nok løse problemene. Leafen har to batterier. Det lille på 12V styrer faktisk en del av styringen på det store. Mulig at det "lille" på 12v har tømt seg? Det lades fra der store på 400v
SølvLeaf

jkirkebo

Sitat fra: Joachim på torsdag 23. februar 2012, klokken 22:08
Snittforbruket lå på 0.14kWh/km. Jeg antar at det virkelige tallet ligger nærmere 0,15 da jeg flere ganger ila turen tøtsjet innom 0,15.

La oss anta at tallet er 0,147:
0,147kWh/km*144,2km=21,2kWh.

Neppe, den vil vise 0,15 så snart du overstiger 0,145. Avrunder til nærmeste altså, ikke nedover. 20,6kWh er det tallet jeg har sett oftest nevnt, i så fall brukte du ca. 0,143kWh/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joachim

Det stemmer nok det du sier. 21kWh var fritt etter hukommelsen.

Nå vurderer jeg å ta turen innom Nordbysenteret og Brennes/Rygge på vei hjem. Er det lader på Nordbysenteret? Ladenå viser ingenting...

Rasmus.B

Det er ikke ladeplasser for el-bil enda på Nordbysenteret. Snakket med en av vaktene, og han mente at det skulle komme noen ladepunkter. Jeg fant imidlertid en eltavle rett ved en av ingangene, og der fikk jeg aller nådigst lov til å lade mens jeg var inne å handlet.  Det ble i grunn den beste parkeringsplassen på hele senteret, med personlig vakthold.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA