Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Saxo

Sitat fra: hma på onsdag 09. november 2011, klokken 22:59
Sitat fra: Saxo på onsdag 09. november 2011, klokken 17:34
I dag startet jeg med 100 % lading på batteriet. Kjørte tur-retur Tr.heim -Stjørdal. Snitt hastighet var ca. 90 km/t.
Temperatur mellom 4 og 10 grader C. Etter 59 km var det 4 barer (40%) igjen på batteriet.

Hei,

Den høye farten (90km/t i snitt) spiser svært mye av rekkevidden. Om du reduserer farten til et snitt på 70km/t vil det gi vesentlig lengre rekkevidde.
Strekningen Trondheim-Hommelvik har en håpløs kurvatur som medfører et energisløseri uten sidestykke (ikke bare for elbilister, men også for tungtransport og andre fossiler). Om man vil redusere forbruket er det bedre å kjøre den gamle E6'n til Hommelvik, og ta "ny-veien" derifra til Stjørdal.

@Saxo: Bruker du effektmåleren i Leafen mens du kjører?

Det er veldig nyttig å følge med på øyeblikkeffekt under kjøring. Det synliggjør hva fartsøkning i motbakke koster, samt hva høy snittfart medfører. Jeg satte pris på denne indikatoren da jeg prøvekjørte Leaf tidligere i høst.



Det blir spennende å se hvordan Leafen fungerer med snøføre og fullt pådrag av el-varme, men jeg har god tro på at den i de aller fleste tilfeller greier over 100km per lading. Svarene på dette har vi vel når våren kommer :)

I mens gjelder det som alltid i elbil; kjør med lett fot på gassen, se langt framover i trafikken og holde jevn fart. Dog vil dette bli en utfordring for nye Leaf-førere ;)

Hilsen
Håkon


Javel Håkon.

Nå har det seg slik at fartsgrensa til stjørdal er 90 km/t dersom du kjører E6'en. Litt av mitt poeng med å investere i Nissan Leaf var at jeg skulle kunne følge ordinær trafikk.  Etter å ha vært eier av en Citroen Saxo i  6 år nå er det deilig å ikke bare fokusere på eco-meteret. Jeg synes selv at forbruk på under 2 kW/t per mil er rellativt bra sett i forhold til hva vanlige biler benytter.

Som engasjert el-bilist følger jeg faktisk med på effektmåleren selv om jeg ikke ønsker å ligge å lunke i 60 km/t på bygdaveien som går via Malvik og Hommelvik. Effektmåleren fungerer faktisk utmerket også på E6'en mellom Trondheim og Stjørdal. Jeg unner meg til og med litt varme i baken og i kupeen uten at jeg har dårlig samvittighet for det.

Å bli kalt el-bil sinke er saga blott for min del  :)



Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

RogerB

HA HA HA bra sagt Saxo, det kommer til å lukte svidd bacon av ræva mi oxo om bare jeg kan kjøre (50km) 100kmt fra Orkdal til Trondheim, lade der i 8 timer og så heim igjen.
Skulle jeg ha kjørt gamle veien til Orkdal fra Trondheim for å spare 4kr i ladding?  ;D
Jeg sparer ca 4300 pr måned på elbil, om jeg sparer 4200 med komfort så er regnestykket enkelt....
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

eivisa

Her er noen tall fra min tur i går kveld. 6 grader og tørre veier, eco mode uten klima. Startet ved 100%, 42% igjen.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

RogerB

Må redigere min forrige post:

Skulle jeg ha kjørt gamle veien til Orkdal fra Trondheim for å spare 50øre i ladding? 
Jeg sparer ca 4300 pr måned på elbil, om jeg sparer 4290 med komfort så er regnestykket enkelt....
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

daggad

Artig elvisa, det der kan du altså lese i Carwings ?
Da blir jo min kjære lett å overvåke... ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Tenkte jeg skulle dele noe med dere som jeg kom på i en diskusjon med en anti-elbilist idag. Han mente at 15,000kmt i året ikke gikk an med elbil, til det var rekkevidden for kort. Ergo var eksplosjonsbil eneste alternativ.

Så jeg tok 200km (100km til jobb, lade fullt på jobb og 100km hjem igjen) x 212 arbeidsdager i året = 42,400km årlig kjørelengde + helgebruken.

Jeg bommer nok på antall arbeidsdager i året, latskap (irrelevant for meg) hindrer meg i google det korrekte antallet. Poenget er å få frem hvor høyt km. forbruk det er mulig å ha med en Leaf, tilogmed uten å stresse. Det skal teoretisk være fullt mulig å kjøre godt over 50,000 km i året med Leaf uten å støte på problemer av størrelse så lenge man har en fast pendleravstand. (Og vi tar selvsagt forbehold om rekkevidde vinterstid)
Nissan Leaf

Go-carter

Jeg runda 14.000km i dag med min Think, 5mnd og 8 dager siden jeg overtok den... :) Så masse km med elbil, null problem!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

eivisa

Jeg har kjørt 175000km de siste 9 årene,og de er jo ca.19444.44km (sånn ca.) i snitt per år.
Stort sett til og fra jobb + det meste av det vi bruker bil til. ;D ;D ;D ;D
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

i_expect

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 10. november 2011, klokken 20:55
Tenkte jeg skulle dele noe med dere som jeg kom på i en diskusjon med en anti-elbilist idag. Han mente at 15,000kmt i året ikke gikk an med elbil, til det var rekkevidden for kort. Ergo var eksplosjonsbil eneste alternativ.

Jeg har allerede kjørt 21000 med imieven siden februar og regner emd at det blir 25000 i året (håper det ellers må forsikringa utvides...). Det har overbevist meg om at vi fint kan greie oss med to elbiler i stedet for en fossil og en el. Så kona får seg en leaf i begynnelsen av desember... Av en eller annen grunn virker det som om folk ikke tror de kan "klare" å kjøre masse med elbilen... vi er begge pendlere med henholdsvis 5 mil og 3 mil til jobb.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Aspiranten

Jeg er avhengig av svært lang pendling iblant, rundt 1000km +/-, så for meg er fossil enda eneste mulighet. Følger godt med på hybridene da. Volvo V60 Hybrid frister for å si det sånn... Men til all lokal kjøring her oppe i fylket så blir det jo elbilen til fruen som kommer til å dominere så og si all kjøring.
Nissan Leaf

Lunde

Kjørt godt og vel 30 000Km med min TH!NK siste året. Volvoen ca 300. En tur til Tønsberg med tre i bilen og en tur med min datter og noen veninner på Kino i Lillestrøm. Dog påstår de som vet best og sannsynligvis har minst erfaring med elbil at Volvoen min er bil NUMMER 1  ;D

Mandag som var ble det dagstur med jobben til Elverum. ca 280 Km tur retur. Ingen big deal egentlig selv med super slowcharger  :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

daggad

Ifølge denne testen kjørte de 131km blandet kjøring før full stopp:
http://tb.no/forbruker/bil/stjernedryss-over-ny-elbil-1.6601409

Ganske bra synes jeg faktisk.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Ladefabrikken

Sitat fra: daggad på fredag 11. november 2011, klokken 11:28
Ifølge denne testen kjørte de 131km blandet kjøring før full stopp:
http://tb.no/forbruker/bil/stjernedryss-over-ny-elbil-1.6601409

Ganske bra synes jeg faktisk.

Jeg synes det var dårlig. Tror ikke de har kjørt mye økonomisk. Man må kjøre på en helt annen måte når man kjører elbil, man trenger ikke å være sinke i trafikke selv om man kjører økonomisk. Men man kommer ekstremt mye lengre hvis man tar det rolig med høyrebenet. Når jeg kjører elbil blir jeg mindre stressa og har en helt annen kjørestil enn i bensin bilen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

daggad

SitatJeg synes det var dårlig. Tror ikke de har kjørt mye økonomisk. Man må kjøre på en helt annen måte når man kjører elbil, man trenger ikke å være sinke i trafikke selv om man kjører økonomisk. Men man kommer ekstremt mye lengre hvis man tar det rolig med høyrebenet. Når jeg kjører elbil blir jeg mindre stressa og har en helt annen kjørestil enn i bensin bilen.

Dere som har elbilerfaring vet nok langt mye mer om dette. Men jeg har hele tiden dempet forventningene mine (og konas) til rekkevidden, tror det kan være lurt. Nå testet jo Lunde også bilen med ganske like resultater også, så det er nok ikke borti staur og vegger heller.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA