Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Lynet

Interesant  ;D

Dette tyder på at en times hurtiglading ikke gir så mye temperaturøkning i batteripakken.
5 streker er mellom +10 og +22 grader så det var sikkert i noen begrensing i effekt pga tempen.

Når jeg leser hvilken effekt det lades med så stemmer det bra med det jeg observerte selv i går, der var kun spenning og strøm oppgitt.

Og det blir jo ingen tvil om at høy pris pr minutt blir helt feil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

flux

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. januar 2012, klokken 13:41
Rekkevidden til stopp ble 126km etter kjøring i 80km/t på slapsete/våte veier med varmeapparatet av og ca. 170 høydemeter opp.
100m... Fortvilende, husker en gang jeg gikk tom for diesel i det jeg kom inn på stasjonen, klarte da å kjøre frem til pumpen med startmotoren.

Jeg hadde en litt lengre tur i dag, fikk ca 100km, 250høydemeter,1 grader/regn, 10km rest på gom, 1 low batteri warning. Jeg kjørte ca 80% av turen med varme på, ca 1,5 kW forbruk i snitt på varmen(vindu/ben 1 strek og AC på) fart mellom 60 og 90 mest i eco noe D

Jeg blir ikke helt klok på varmeanlegget, her er mine erfaringer ved -2 til 5 grader/vått klima. Jeg prøver  å få til ok varm luft i bilen og et forbruk lavere enn 1,5 kw, dvs det får jeg ikke til.

Dette er ved forvarmet bil eller etter initiell oppvarming er ferdig.

Uansett hva jeg setter temperatur på så lenge det er > 16,5 vil varmeanlegget bruke ca 1,5 kw ved 1 strek vifte, vindu/ben

AC av eller på ved denne innstillingen spiller ingen rolle på effektbruk, men tørker luften/hindrer dugg.

Dersom jeg endrer til 16 grader, blir luften umiddelbart avkjølt, dersom AC er på blir effektbruk litt høyere (1,75 kw) enn ved 16,5.

Dersom jeg tar av AC Ved 16 grader faller effektbruk til ca 0,5 kw eller noe mindre den er litt av og på, men luften blir og helt kald og det kommer lett litt dugg. Det virker ikke som at anlegget prøver å holde 16 grader i kupe, men at 16 grader egentlig burde hete "minimum"

En innstilling jeg finner fungerer for lite effektbruk og duggfri bil er å sette på frontvindu defrost modus med 1 strek, AC på og 16 grader, da så jeg ca 250w konstant forbruk og ingen dugg i bilen, men det blir kaldt, så en må fyre på i setet og rattet.

Jeg prøvde og denne instilling med omluft på og full guff på alle setevarmere, rattvarme, tråder bakvindu, så da ca 0,5 kw forbruk på annet forbruk og ca 0,25 på klima. Jeg håpet at dette og skulle varme litt opp i luften inne, men det funket ikke :-\, luften blir like mye avkjølt ved omluft som ved uteluft, ingen dugg selv ved omluft.

Noen som har funnet andre lure triks eller erfaringer med klimaanlegget?







jkirkebo

Sitat fra: Lynet på lørdag 07. januar 2012, klokken 16:21
Interesant  ;D

Dette tyder på at en times hurtiglading ikke gir så mye temperaturøkning i batteripakken.
5 streker er mellom +10 og +22 grader så det var sikkert i noen begrensing i effekt pga tempen.

Sannsynligvis. Jeg ladet raskere i Rygge første gang jeg prøvde den.

Jeg avsluttet ladingen i Hamar på 95%, da var effekten nede i 3.5-4kW så det var ingen vits i å fortsette siden jeg uansett måtte lade med 16A i Lillehammer. Men det tok 70 min. å lade 13.5 til 95%. Jeg skulle ønske Leaf-batteriet kunne ta litt høyere ladeeffekt over lengre tid.

Jeg kjørte så de 60km til Lillehammer og ankom med 57% kapasitet. Her ville jeg lade helt opp så jeg slapp å lade så mye fra aggregat på hytta. Parkerte på Strandtorget, satte på lading og tok en burger på MacDonalds. Deretter en tur i butikken for å handle. Men jeg hadde mye tid å bruke opp, så da ruslet jeg opp til kinoen og så "Sherlock Holmes: Game of shadows". Når den var ferdig var det 10 min. igjen til fulladet bil. Det passet bra da det tok omtrent 10 minutter å gå ned igjen :)

De siste 60km til hytta gikk greit, -9 grader over fjellet og snøføre. Ankom hytta med 31% igjen etter å ha steget 650 høydemeter.

Gleder meg til hurtigladere kommer opp i Gjøvik og Lillehammer i løpet av året :) Den på Minnesund skal jeg teste på veien hjem på tirsdag samt Birger N. Ruud sin. Jeg regner med at den er åpen for publikum ? Det blir da 4 forskjellige hurtigladere på veien hjem  ;D
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joachim

Edit: @flux:
Har stort sett samme erfaring som deg. Pga alle problemer som er rapportert om dugg ved forvarming så har jeg konsekvent ikke brukt A/C. Har heller ikke hatt problemer med dugg ved bruk av forvarming.

Ved 16c så er luften (for) kald og forbruk rundt 2-300W. Vanligvis har jeg innstilt 16,5c (800-1500W) og luft på rute/føtter eller bare rute. Ved bare luft på rute skrur jeg av A/C manuelt siden den alltid går på i denne innstillingen. Blir ikke helt klok på den som er kun på rute da den ofte bruker mer effekt enn rute/føtter. Har ikke eksperimentert med omluft.

På alle de nyere bilene jeg har hatt har jeg alltid verdsatt klimaanlegg, men i denne bilen ønsker jeg meg en god gammeldags vriknott for justering av effekt (med watt indikert) og et skyvespjeld for justering av omluft.

Joachim

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. januar 2012, klokken 23:09Den på Minnesund skal jeg teste på veien hjem på tirsdag samt Birger N. Ruud sin. Jeg regner med at den er åpen for publikum ? Det blir da 4 forskjellige hurtigladere på veien hjem  ;D

Regner med du mener Birger N. Haug - Ski? Har lagt merke til at kartet i bilen kaller den Birger N. Haug Bærum, eller noe i den duren.

Lynet

Sjekk denne linken:
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Air_conditioning,_Heating

På diagrammene ser du at ved 16 grader stenges spjeldet til varmeregisteret!

Slår man av klima av gå den over i resirkulasjon! Ikke rart det dugger med klima avslått...
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Joachim på lørdag 07. januar 2012, klokken 23:36
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. januar 2012, klokken 23:09
Den på Minnesund skal jeg teste på veien hjem på tirsdag samt Birger N. Ruud sin. Jeg regner med at den er åpen for publikum ? Det blir da 4 forskjellige hurtigladere på veien hjem  ;D

Regner med du mener Birger N. Haug - Ski? Har lagt merke til at kartet i bilen kaller den Birger N. Haug Bærum, eller noe i den duren.

Birger N. Haug var det selvfølgelig. Ikke Ski men Økern. Kommer jo fra Hamar, greit å ta Østre Aker vei inn til Ring 3 da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MrMagu

Hurtigladeren hos BNH var tilgjengelig da jeg brukte den sent den 23/12

Lynet

#278
En enkel liten tabell for den som skal hurtiglade mye.
Den er laget ut fra info på mynissanleaf.com og instruksjonsboken side CH-10.

         temperatur      
temp-   fra      til   min. for hurtiglading
streker
12   60,0   --->   90+
11   57,5   60,0   90+
10   55,0   57,5   90+
9   52,5   55,0   30-60
8   50,0   52,5   30-60
7   36,8   50,0   30
6   23,5   36,8   30
5   10,3   23,5   30-60
4    -3,0   10,3   30-60
3    -6,0    -3,0   90+
2    -9,0    -6,0   90+
1   -12,0    -9,0   90+
-   --->   -12,0   90+
      -20,0   180
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

daggad

Hmmm...hva betyr den tabellen der ??
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Takk for den tabellen, har lagret den. Det er som jeg mistenkte, 4-5 streker på batteriet er for kaldt for effektiv hurtiglading :(

Dessverre er det vanskelig å oppnå 6 streker på denne tiden av året, selv med innendørs parkering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Hadde 5 streker på fredag når jeg parkerte ute i kulden på hytta. I helgen har det vært -9 til - 13 og bare noen småturer.
Når jeg startet på hjemtur 100% ladet var det bare 2 streker på tempen. Tredje strek kom etter noen kilometer, og etter ca 20 km og noen høydemeter kom også strek 4.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ovev

Var ladingen ferdig lenge før du startet fra hytta?
Er nyskjerrig på om normal lading øker temperaturen i batteriet.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Lynet

De var ferdig ca 30 min før avreise.
Brukte ca 20 min til forvarming før avreise

Etter 74km med rolig kjøring i ca 60-70km/t første 41km var det motorvei fra Værnes til Trondheim i 90.
Vel fremme var det to streker igjen på batteriet og 15km på gjettemeter.
Varmen sto på 20 og viften på trinn 2, ca 2kW i snitt. Utetemp fra -10 til -5
Kjørte i Eco hele turen, og observerte at varmekolben var opp mot 3kW enkelte ganger.
Tørt og snø/is eller bart hele vegen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

flux

Sitat fra: Lynet på lørdag 07. januar 2012, klokken 23:39
Sjekk denne linken:
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Air_conditioning,_Heating

På diagrammene ser du at ved 16 grader stenges spjeldet til varmeregisteret!

Slår man av klima av gå den over i resirkulasjon! Ikke rart det dugger med klima avslått...
Takk for den, forklarer mye :)

Jeg prøvde i dag å justere anlegget i forhold til den info som var i diagrammene, med utgangspunkt i å minske gjenomstrømning av luft for å spare effekt. Satte anlegget på luft senter, AC, Trinn 1, og stengte alle luker utenom senterluken, kunne da juster gjenomstrømning på luken og så at effektbehovet sank til ca. 0,75 kw, funket noenlunde, men dårlig fordeling av luften.

Dersom kjøle/varmevæsken går gjennom en dårlig isolert beholder kan kanskje isolering av den hjelpe, ellers vil kanskje en modifisering som gir noe lavere gjenomstrømning av friskluft på trinn 1 kanskje spare 0,75kw, feks et bedre/tettere mikrofilter?



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA