Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: bno på lørdag 31. desember 2011, klokken 17:25
Er nok enig i det Aspiranten,  har dessverre sett litt av hvert for å si det slik, litt viktig med målgruppe fokus. Mener at man bør fokusere på en idealmodell som viser hvordan det bør være. Synes at Vegvesenet har en god kampanje(hater ordet ;D) med belte bruken.

Riktig målgruppe er viktig for å få god effekt av en kampanje. Å vise bilder av kvestede mennesker til barn synes jeg ikke vi skal gjøre, men at ungdom som tar kjøreopplæring får se det mener jeg kunne ha noe for seg. (De fleste i den alderen sitter gjerne med voldsspill på PC og ser filmer der lite er overlatt til fantasien uansett).

Da jeg var i militæret for et par årtier siden gikk det en kampanje i alle militærlerirer. Ver porten i hver leir stod et bilvrak med et skilt foran. På skiltet stod det hvor mange som hadde vært i bilen, alder på dem, og hvilke følger krasjen hadde fått. F.eks.:

Gutt (19) - omkommet
Jente (17) - omkommet
Sjåføren, Gutt(18) - lam fra livet og ned
Ulykken skyldtes høy fart


Dette var det siste vi så før vi la ut på biltur hjem på perm, og det hendte seg at det var emne for diskusjon i bilen på vei hjem. Alt i alt synes jeg det var en bra kampanje. Veldig direkte og konkret, men uten blod og gørr. Noe tilsvarende ved hver videregående skole kunne kanskje hatt noe for seg? Både siden man i den alderen begynner å kjøre selv, og er pasasjer hos andre ferske sjåfører.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eivisa

Hva har alt dette med rekkevidde å gjøre? ???
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

cra

Sitat fra: eivisa på søndag 01. januar 2012, klokken 14:06
Hva har alt dette med rekkevidde å gjøre? ???

Ikke mye, men det er da mer interessant/relevant enn generell syting over at vi sporer av? ;)

Alibiet får være at en holdningskampanje kan medføre at flere får opparbeide kjørestil som gir lengre rekkevidde (bedre utnylttelse av energien enten det nå er en Leaf man kjører eller en annen bil) over mange år, i stedet for å avslutte sjåførkarieren med et smell.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Joachim

Da har jeg hatt bilen på "langtur" i helgen. Kjørte fra Høvik til Hvaler (120km) på fredag. Det var litt kaos i bilen med en sinna 3-åring i baksetet og Kardemommeby på full guffe. Stoppet og ladet på Marche Rygge i en 20-25 minutter og nådde hytta med GOD margin. Fikk altså ikke notert alle data bak øret slik jeg ville.

I dag var det hjemtur og jeg la opp til å "logge" turen litt mer vitenskapelig. Jeg ankom Marche Rygge med 57% batteri ifølge hurtigladeren og beregnet da en teoretisk totalrekkevidde på 117km hvis jeg hadde kjørt til 0%. Nesten helt hjem altså...

Ladet så bilen opp fra 57-77% og la avgårde. Hadde temp mellom 0 og 3C, varmeapparat på rundt 1,5kW, cruisekontrollen på ca 91-92 i 100-sonen, og 80 i 80-sonen. Vel hjemme hoppet meteret fra 2 til 1 bar (26%) mens jeg måket innkjørselen. I og med at jeg ladet 20% i Rygge burde jeg dermed klart hele turen med 5-6% rest på batteriet.

Det som bekymrer meg litt nå er at etter å ha logget inn på nissan.no sier batterimåleren 9%. Er dette korrekte data? Eller bør jeg kunne anta at beregningene jeg gjorde underveis er de korrekte?

Med et SOC-meter tror jeg at jeg hadde turt å ta hele strekningen uten å lade.

BE

Batterimåleren på webinterfacen baserer seg bare på antall streker. 1 strek er 1/12'del av hundre prosent, altså 8,33% gjenværende (Det høres ut som om de runder opp til 9%). De som har SOC-meter i bilene vet at i det den siste streken slukker er det ca 17% gjenværende på batteriet. Webinterfacen vil da rapportere 0%.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Joachim

Mulig jeg må bestille. Men det irriterer meg at man må modifisere for å kunne få ut noe så grunnleggende som SOC.

Forresten uvant med energimeteret. Er jo ikke vant med fra fossilbilen å lese av hvor mange HK jeg forbruker. Samme med snittforbruket.   kWh/km gir meg egentlig ingenting når jeg ikke til enhver tid vet hvor mange kWh jeg har tilgjengelig.

Tror jeg hadde foretrukket et SOC-meter med en egen funksjon for å vise km/% eller km/10%. Både aktuell og snitt. Skal du f.eks kjøre 15 mil fra fullt batteri så må du du ha mer enn 15.0km/10% i snitt. Enkelt og greit.

ovev

#246
Sikker på dette BE?

Jeg har da vitterlig kommet hjem med 1 strek synlig, ca 5km inn i "Low Battery warning". Carwings har da vist 9%. Low battery warning skal vel komme på ca 17,4% igjen?

I romjula hadde vi 2 turer som viser hvor mye været har å si for rekkevidde. 28/12 kjørte vi 90km med snittfart 60km/t, ca 3C og i storm/regn og kom fram med 11km på GOM og 1 strek synlig. Hadde da kjørt ca 12km etter "Low battery warning". Regner med at vi var meget nære "Very low battery level". Varmeapparat på 17C under deler av turen, mest for å fjerne dugg.  Forbruk viste 0,2kW/km. Carwings viste da også 9% igjen.
I dag kjørte vi hjem igjen samme strekning. Elevasjonsforskjell start/slutt er neglisjerbar, kun noen få meter. Snittfarten var den samme, temperaturen var 6C, men lite/ingen vind og minimalt med nedbør. Kom hjem med 3 streker synlig.  Varmeapparat på 17C hele turen. Forbuk viste 0,16kW/km. Carwings viste da 17% igjen.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

BE

#247
Sitat fra: ovev på søndag 01. januar 2012, klokken 20:50
Sikker på dette BE?

Jeg har da vitterlig kommet hjem med 1 strek synlig, ca 5km inn i "Low Battery warning". Carwings har da vist 9%. Low battery warning skal vel komme på ca 17,4% igjen?

Ikke sikrere enn det jeg har lest på diverse forum samt informasjon som finnes på "Nissan Leaf Wiki"

16.25% gjenværende i det den siste streken slukker i følge denne tabellen:
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery,_Charging_System#Battery_Capacity_Behavior

Edit: Ja, jeg er sikker :)

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: Joachim på søndag 01. januar 2012, klokken 20:47
Tror jeg hadde foretrukket et SOC-meter med en egen funksjon for å vise km/% eller km/10%. Både aktuell og snitt. Skal du f.eks kjøre 15 mil fra fullt batteri så må du du ha mer enn 15.0km/10% i snitt. Enkelt og greit.

Nøyaktig den metoden jeg bruker. Jeg nullstiller tripteller A hver gang SOC-meteret passerer x0% på vei nedover og regner ut derfra. Bare vært obs på at de øverste 20% gir noe kortere kjørelengde enn resten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ovev

Sitat fra: BE på søndag 01. januar 2012, klokken 21:11

Ikke sikrere enn det jeg har lest på diverse forum samt informasjon som finnes på "Nissan Leaf Wiki"

16.25% gjenværende i det den siste streken slukker i følge denne tabellen:
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery,_Charging_System#Battery_Capacity_Behavior

Edit: Ja, jeg er sikker :)



Tabellen du har linket til gjelder ikke % gjenværende på batteriet (SOC). Linken gjelder restkapasitet av batteriet etterhvert som batteriet blir forringet over tid. Forhåpentligvis vil det ta mange år før vi ser endring på denne indikasjonen.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

BE

#250
Sitat fra: ovev på onsdag 04. januar 2012, klokken 13:54

Tabellen du har linket til gjelder ikke % gjenværende på batteriet (SOC). Linken gjelder restkapasitet av batteriet etterhvert som batteriet blir forringet over tid. Forhåpentligvis vil det ta mange år før vi ser endring på denne indikasjonen.

Prikkene helt til høyre på "tankmåleren" viser restkapasiteten på batteriet, og vil bli redusert ettersom restkapasiteten på batteripakken degraderes. De store strekene viser gjenværende lading på batteriene, og det er når den siste av disse slukker at det rapporteres om 16-17% SOC på batteriet.

Her er enda en tråd som omhandler dette:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=109272#p109272

Edit: Men, ja, jeg ser hva du mener. Det ser da ut til at gjenværende restkapasitetprikkene stemmer overens med linjene på ladingen.

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ovev

Er klar over disse tabellene på www.mynissanleaf.com. TonyWillams har en enda bedre her:

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=101293

Poenget mitt er at jeg er ikke sikker på når siste bar forsvinner. Det kan bli kjedelig for folk hvis det er slik at siste bar forsvinner rett før "Very Low Battery Warning", og ikke når "Low battery Warning" dukker opp. Man tror gjerne at man har ca 17% igjen, mens det reelle er kanskje så lite som 9%. Jeg har kjørt ganske lenge på siste baren også etter "Low Battery Warning", men har enda ikke nådd "Very Low battery Warning".
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

BE

Ja, der var den tabellen igjen. Her fremkommer det at det er 17.4% SOC når siste strek slukker.

Siden jeg ikke har en SOC måler installert i bilen, kan jeg ikke vite mer enn det som fremkommer i diverse informasjon som ligger på nettet.

Du spør meg om jeg er sikker, derfor; Ja, jeg er sikker på at gjenværende ladning som vises i Carwings ikke har bedre inndeling en antall streker som viser på tankmåleren, altså en temmelig grov inndeling på gjenværende kapasitet. Jeg er også sikker på at vi har relativt mye kapasitet igjen før bilen stopper når siste strek slukker, i følge diverse informasjon som ligger på nettet er dette i størrelsesorden 17%. Jeg satser på å aldri kjøre batteriet så langt ned at siste strek slutter, men i nøden er det greit å vite at det er noen kilometer å spille på.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ovev

Siste strek forsvinner ikke på 17.4%, det er "Low battery warning" som dukker opp da. Det står også i tabellen at "Fuel bar 1 will remain illuminated with low battery warning".

Er det noen som har kjørt bilen ned til siste strek har forsvunnet og som kan si noe om ca hvor langt det ble kjørt etter "Low battery warning"?
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

jkirkebo

Sitat fra: ovev på onsdag 04. januar 2012, klokken 16:15
Siste strek forsvinner ikke på 17.4%, det er "Low battery warning" som dukker opp da. Det står også i tabellen at "Fuel bar 1 will remain illuminated with low battery warning".

Er det noen som har kjørt bilen ned til siste strek har forsvunnet og som kan si noe om ca hvor langt det ble kjørt etter "Low battery warning"?

Forrige gangen jeg fikk LBW kjørte jeg ca. 9-10km etterpå og det var fortsatt 9% igjen på batteriet. 20km bør derfor være mulig, om man slår av varmeapparatet når LBW kommer.

Jeg skal sjekke litt mer i helga, da blir det ny hyttetur med Leaf. Skal prøve å kjøre Oslo-Hamar (129km) uten lading underveis. Får kle meg varmt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA