Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Mortenmann

#165
Vanligvis avslutter bilen sin 80% lading ved 3 tiden om natten, dvs at batteripakken er ganske kald om morgenen når bilen skal taes i bruk. I dag tidlig var det -1 grad ute og snøvær. Jeg satt på lading en halvtimes tid før jeg satt meg i bilen. Det ga stor effekt på rekkevidden! Bruker vanligvis 4 barer til jobb, i dag knappt 3. Kan virke som om ekstraladingen ga batteriet litt varme som ga høyt utslag på effektiviteten
SølvLeaf

Trond.Strom

Mitt første møte med rekkevidde skrekk kom i dag, etter å ha ladet bilen til 80% i går kjørte jeg 78km før jeg var tilbake på jobben i dag tidlig uten noe lading i mellomtiden.
Hadde da to streker og 17% i følge carwings igjen.
guesometeret viste 29km rest rekkevidde.
hele turen er kjørt med 20 grader på klima automatikk og baldet hastighet fra køkjøring i 20 til motorvei i 90

tempraturen har vært 0 +-3 grader sånn ca.

Lurer på om jeg skal gå bortifra å lade til 80% da det er behagelig å ha bilen tilgjengelig for småkjøring uten å måtte planlegge det

Trond.Strom

Sitat fra: Baltor på mandag 05. desember 2011, klokken 15:44
Sitat fra: elektrolux på mandag 05. desember 2011, klokken 15:39
Høres ut som nok en overforsiktighetsregel.

Akkurat som regelen om å aldri betjene lakekladden om en står på våt bakke eller snø. :D

Forbehold om at girkassen er spesiell og har en smøroljepumpe som ikke går ved tauing.

Det er nok forskjell på tauing med avslått bil og tauing med bilen i gang. Det siste blir akkurat som å kjøre i nedoverbakker, noe bilen garantert tåler.

Det er ikke sikkert bilen tåler en nedoverbakke på 50km 30kw regen er muligens bare ment over kortere perioder av gangen

Mortenmann

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:46
Mitt første møte med rekkevidde skrekk kom i dag, etter å ha ladet bilen til 80% i går kjørte jeg 78km før jeg var tilbake på jobben i dag tidlig uten noe lading i mellomtiden.
Hadde da to streker og 17% i følge carwings igjen.
guesometeret viste 29km rest rekkevidde.
hele turen er kjørt med 20 grader på klima automatikk og baldet hastighet fra køkjøring i 20 til motorvei i 90

tempraturen har vært 0 +-3 grader sånn ca.

Lurer på om jeg skal gå bortifra å lade til 80% da det er behagelig å ha bilen tilgjengelig for småkjøring uten å måtte planlegge det
Høres ganske safe ut det der.   ;)
Som du vil finne andre steder på dette forumet så har du fortsatt ca 17% igjen når varselet om lav batterikapasitet kommer (nede på siste streken). Data fra Carwings og guessometeret er litt "negative" for å hindre oss i å gå tomme. Alternativt kan du jo sette på lading når du står opp om morgenen. En halvtime ekstra i tillegg til de 80% vil sikkert holde?
SølvLeaf

Mortenmann

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:52
Sitat fra: Baltor på mandag 05. desember 2011, klokken 15:44
Sitat fra: elektrolux på mandag 05. desember 2011, klokken 15:39
Høres ut som nok en overforsiktighetsregel.

Akkurat som regelen om å aldri betjene lakekladden om en står på våt bakke eller snø. :D

Forbehold om at girkassen er spesiell og har en smøroljepumpe som ikke går ved tauing.

Det er nok forskjell på tauing med avslått bil og tauing med bilen i gang. Det siste blir akkurat som å kjøre i nedoverbakker, noe bilen garantert tåler.

Det er ikke sikkert bilen tåler en nedoverbakke på 50km 30kw regen er muligens bare ment over kortere perioder av gangen
Det er jo bare å sette bilen i fri (N) så triller hjulene fritt uten regen. ;)
SølvLeaf

Trond.Strom

Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:55
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:52
Sitat fra: Baltor på mandag 05. desember 2011, klokken 15:44
Sitat fra: elektrolux på mandag 05. desember 2011, klokken 15:39
Høres ut som nok en overforsiktighetsregel.

Akkurat som regelen om å aldri betjene lakekladden om en står på våt bakke eller snø. :D

Forbehold om at girkassen er spesiell og har en smøroljepumpe som ikke går ved tauing.

Det er nok forskjell på tauing med avslått bil og tauing med bilen i gang. Det siste blir akkurat som å kjøre i nedoverbakker, noe bilen garantert tåler.

Det er ikke sikkert bilen tåler en nedoverbakke på 50km 30kw regen er muligens bare ment over kortere perioder av gangen
Det er jo bare å sette bilen i fri (N) så triller hjulene fritt uten regen. ;)
hvordan setter man bilen i fri??
muligens jeg må lese bruksanvisningen, men jeg har bare brukt R/D/ECO og P til nå

BE

#171
Hold girveksleren til venstre i et par sekunder, så settes den i "nøytral".

Eventuelt skal du kunne vippe den i revers, og dersom du kjører raskere enn 5-10, vil bilen bare pipe og sette den i nøytral.

Edit:
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:46
Hadde da to streker og 17% i følge carwings igjen.
Carwings estimerer ikke gjenværene effekt basertp å virkelig SOC (State Of Charge). Carwings beregner gjenværende kapasitet på batteriet ut fra hvor mange straker som er igjen på batteriet. I ditt tilfelle var det her 2 streker, og da regner den 2/12 * 100 = 17%

Flere av den som har muligheter til å lese av SOC forteller at når den siste streken forsvinner og du får LBW (Low Battery Warning), så erdet fortsatt 17% gjenværene kapasitet på batteriet.

Altså kan vi konkludere mad at Guessometeret i bilen, og derav også Carwings, er særdeles konservativt satt opp og vil sørge for at de fleste kommer seg hjem med ganske mye restkapasitet på batteriene.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

daggad

Sitathvordan setter man bilen i fri??

Når du kjører i mer enn rundt 10 km/t så er det bare å sette den i "reverse". Da kommer "N" og bilen flyter som et flygende teppe.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Trond.Strom


SvenF

Fick detta svar från Nissan UK:

You can tow a LEAF up to 30 km/h for up to 30 km at which point you'll need to use a flat bed. Please let us know if you have any more questions! Have a great day. The LEAF needs to be in neutral when towing.


Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:55
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:52
Sitat fra: Baltor på mandag 05. desember 2011, klokken 15:44
Sitat fra: elektrolux på mandag 05. desember 2011, klokken 15:39
Høres ut som nok en overforsiktighetsregel.

Akkurat som regelen om å aldri betjene lakekladden om en står på våt bakke eller snø. :D

Forbehold om at girkassen er spesiell og har en smøroljepumpe som ikke går ved tauing.

Det er nok forskjell på tauing med avslått bil og tauing med bilen i gang. Det siste blir akkurat som å kjøre i nedoverbakker, noe bilen garantert tåler.

Det er ikke sikkert bilen tåler en nedoverbakke på 50km 30kw regen er muligens bare ment over kortere perioder av gangen
Det er jo bare å sette bilen i fri (N) så triller hjulene fritt uten regen. ;)

jkirkebo

Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:44
Vanligvis avslutter bilen sin 80% lading ved 3 tiden om natten, dvs at batteripakken er ganske kald om morgenen når bilen skal taes i bruk. I dag tidlig var det -1 grad ute og snøvær. Jeg satt på lading en halvtimes tid før jeg satt meg i bilen. Det ga stor effekt på rekkevidden! Bruker vanligvis 4 barer til jobb, i dag knappt 3. Kan virke som om ekstraladingen ga batteriet litt varme som ga høyt utslag på effektiviteten

Bruk kun sluttid på timeren isteden. Setter du sluttiden til da du skal dra hjemmefra vil bilen sørge for at lading avsluttes så nærme sluttiden som mulig (typisk alikevel en halvtime før). Den beregner da selv når ladingen må starte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:52
Det er ikke sikkert bilen tåler en nedoverbakke på 50km 30kw regen er muligens bare ment over kortere perioder av gangen

30kW regen får du bare ved å bruke bremsepedalen. Ved pedalslipp i eco får jeg typisk 15kW, i D mye mindre. En hurtiglader lader med 46kW i ganske lang tid så jeg ser ikke problemet fra batteriets synspunkt ihvertfall.

Bilen vil uansett begrense regen til en lavere verdi om det er nødvendig. Slik som når batteriet er fullt, svært kaldt osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.Strom

#177
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. desember 2011, klokken 11:51
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:52
Det er ikke sikkert bilen tåler en nedoverbakke på 50km 30kw regen er muligens bare ment over kortere perioder av gangen

30kW regen får du bare ved å bruke bremsepedalen. Ved pedalslipp i eco får jeg typisk 15kW, i D mye mindre. En hurtiglader lader med 46kW i ganske lang tid så jeg ser ikke problemet fra batteriets synspunkt ihvertfall.

nei batteriet vil takle det, jeg er mere bekymret for bitene mellom motor/generator og batteri ved langvarig regen

har ikke sett detaljer på noen av disse bitene noe sted så godt mulig at jeg er bekymret uten grunn

Bilen vil uansett begrense regen til en lavere verdi om det er nødvendig. Slik som når batteriet er fullt, svært kaldt osv.

Jeg er heller ikke bekymret for batteriet eller motor/generator. derimot bitene som sitter mellom disse to kan muligens bli overbelastet ved langvarig regenerering.

Jeg har ikke sett noe detaljer skjema for delene som sitter der eller spesifikasjoner for disse så godt mulig jeg er bekymret uten grunn


jkirkebo

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 11:57
Jeg er heller ikke bekymret for batteriet eller motor/generator. derimot bitene som sitter mellom disse to kan muligens bli overbelastet ved langvarig regenerering.

Jeg har ikke sett noe detaljer skjema for delene som sitter der eller spesifikasjoner for disse så godt mulig jeg er bekymret uten grunn

Inverteren er væskeavkjølt og for den er det ingen forskjell på pådrag og regenerering. Når Leafen kan kjøres opp Pikes Peak på kort tid kan den helt sikkert regenerere ned også uten problemer...

Andre deler finnes vel ikke mellom batteri og motor, om vi regner BMSen som en del av batteriet ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baltor

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 11:57
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. desember 2011, klokken 11:51
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 06. desember 2011, klokken 09:52
Det er ikke sikkert bilen tåler en nedoverbakke på 50km 30kw regen er muligens bare ment over kortere perioder av gangen

30kW regen får du bare ved å bruke bremsepedalen. Ved pedalslipp i eco får jeg typisk 15kW, i D mye mindre. En hurtiglader lader med 46kW i ganske lang tid så jeg ser ikke problemet fra batteriets synspunkt ihvertfall.

nei batteriet vil takle det, jeg er mere bekymret for bitene mellom motor/generator og batteri ved langvarig regen

har ikke sett detaljer på noen av disse bitene noe sted så godt mulig at jeg er bekymret uten grunn

Bilen vil uansett begrense regen til en lavere verdi om det er nødvendig. Slik som når batteriet er fullt, svært kaldt osv.

Jeg er heller ikke bekymret for batteriet eller motor/generator. derimot bitene som sitter mellom disse to kan muligens bli overbelastet ved langvarig regenerering.

Jeg har ikke sett noe detaljer skjema for delene som sitter der eller spesifikasjoner for disse så godt mulig jeg er bekymret uten grunn


Har noen av dere prøvd den i lange undersjøiske tuneller ? Her er det snakk om flere kilometer med 6-7% nedoverbakke.  Jeg kan ikke tro annet enn at de tåler dette og tåler tauing.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA