Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Kallagtunet

De to nederste hvite som står ved siden av de to røde på batterimåleren. Skal gjøre ett forsøk på å se hvor langt jeg kommer på en 80 % en dag. Hvis dine beregninger er riktige Jkirkebo så er det jo ikke så ille...

jkirkebo

#151
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 04. desember 2011, klokken 23:24
De to nederste hvite som står ved siden av de to røde på batterimåleren. Skal gjøre ett forsøk på å se hvor langt jeg kommer på en 80 % en dag. Hvis dine beregninger er riktige Jkirkebo så er det jo ikke så ille...

Som ekstra info kan jeg nevne at når du får første battery low warning så er det 17.7% igjen på batteriet. 80% lading er typisk 82.5%. 82.5-17.7=64.8% mellom disse. Gang kjørelengden du får mellom disse med 1.54 (64.8*1.54=ca. 100) så får du tilnærmet maks kjørelengde.

17.7% burde holde til å komme seg hjem om du ikke kjører for langt unna (ca. 20km).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

SitatSom ekstra info kan jeg nevne at når du får første battery low warning så er det 17.7% igjen på batteriet
Når kommer denne på "strekene" ?
Er det når en er nede på de siste to ?
Jeg ser de snakker om at det er to "skjulte" streker under.

Regner SOC måleren kapasiteten som er reelt tilgjengelig, altså de 21kW ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: daggad på mandag 05. desember 2011, klokken 08:43
SitatSom ekstra info kan jeg nevne at når du får første battery low warning så er det 17.7% igjen på batteriet
Når kommer denne på "strekene" ?
Er det når en er nede på de siste to ?
Jeg ser de snakker om at det er to "skjulte" streker under.

Regner SOC måleren kapasiteten som er reelt tilgjengelig, altså de 21kW ?

Det er ingen streker igjen når du får LBW. Alikevel er det altså 17.7% igjen.

SOC går kun på tilgjengelig kapasitet ja, ca. 20.6kWh ser ut til å være mest reelt og det jeg bruker i beregninger.

Eksempel: Carwings påsto jeg brukte ca. 260Wh/km på siste etappe av langturen min. Jeg startet med 79.6% og endte på 3.2%. Det blir 76.4%, ganget med 20.6kWh blir det 15.7kWh. Kjørelengden var 60.2km, noe som ganget med 0.26kWh/km blir 15.65kWh, mao. nesten helt identisk resultat.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. desember 2011, klokken 11:02
Det er ingen streker igjen når du får LBW. Alikevel er det altså 17.7% igjen.

Når kommer VLBW inn sånn cirka?

De 17.7% ved LBW er til turtle mode eller er det til full stopp?

daggad

Jeg fikk bilen i Turtle mode for første gang i går. Jeg hadde aldri trodd det var så ekstremt:
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

akseln

Er det noen som har kjørt helt til det er slutt på batteriet? Så snakk om tidligere her at noen skulle forsøke med følgebil.

BTW, ser i manualen at man ikke  må taue Leafen med alle 4 hjulene i bakken. Forhjulene skal enten opp eller plasseres på tralle. Hvis ikke kan motoren ødelegges....

LeafSwe

Sitat fra: Akseln på mandag 05. desember 2011, klokken 13:43

BTW, ser i manualen at man ikke  må taue Leafen med alle 4 hjulene i bakken. Forhjulene skal enten opp eller plasseres på tralle. Hvis ikke kan motoren ødelegges....


3P+
3SR+

jkirkebo

Sitat fra: Akseln på mandag 05. desember 2011, klokken 13:43
Er det noen som har kjørt helt til det er slutt på batteriet? Så snakk om tidligere her at noen skulle forsøke med følgebil.

BTW, ser i manualen at man ikke  må taue Leafen med alle 4 hjulene i bakken. Forhjulene skal enten opp eller plasseres på tralle. Hvis ikke kan motoren ødelegges....

Bah. Bare la den stå på så lader du litt via regen mens du taues (å ha den i D passer bra tenker jeg). Ikke noe forskjell for bilen det fremfor å trille ned en lang bakke.

Dessuten kan det være kjekt å ha litt strøm på batteriet når tauingen er ferdig, slik at bilen kan manøvreres på plass for egen fremdrift.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Den eneste grunnen til at Nissan ikke anbefaler at man sleper bilen jeg kan tenke meg er at regen vil skape høyere spenning i slepetauet og festet. Kan ikke forstå det skal være noe stort problem.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

elektrolux

Høres ut som nok en overforsiktighetsregel.

Akkurat som regelen om å aldri betjene lakekladden om en står på våt bakke eller snø. :D

Forbehold om at girkassen er spesiell og har en smøroljepumpe som ikke går ved tauing.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. desember 2011, klokken 15:39
Høres ut som nok en overforsiktighetsregel.

Akkurat som regelen om å aldri betjene lakekladden om en står på våt bakke eller snø. :D

Forbehold om at girkassen er spesiell og har en smøroljepumpe som ikke går ved tauing.

Det er nok forskjell på tauing med avslått bil og tauing med bilen i gang. Det siste blir akkurat som å kjøre i nedoverbakker, noe bilen garantert tåler.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. desember 2011, klokken 15:39
Høres ut som nok en overforsiktighetsregel.

Akkurat som regelen om å aldri betjene lakekladden om en står på våt bakke eller snø. :D

Forbehold om at girkassen er spesiell og har en smøroljepumpe som ikke går ved tauing.

Hvis jeg ikke skulle betjene ladekladden når jeg står på snø kunne jeg bare parkert bilen for vinteren med en gang ;)

Girkassen er kun et reduksjonsgir med differensial, ingen pumpe og slikt der. Fylt med olje som skal holde bilens levetid men som sikkert med fordel kan byttes etter 8 år/150kkm eller noe sånt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RogerB

Sitat fra: Akseln på mandag 05. desember 2011, klokken 13:43
Er det noen som har kjørt helt til det er slutt på batteriet? Så snakk om tidligere her at noen skulle forsøke med følgebil.

BTW, ser i manualen at man ikke  må taue Leafen med alle 4 hjulene i bakken. Forhjulene skal enten opp eller plasseres på tralle. Hvis ikke kan motoren ødelegges....

Jeg hentet bilen min i dag (Leifen på Carwings), jeg kommer til å gjøre div. tester også til fulstendig stans. Det kommer til å bli lagt ut info på hjemmesidene mine etter hvert som jeg får bygget siden om fra bare værstasjon som den er nå.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA