Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Griffel

#105
Sitat fra: hma på mandag 21. november 2011, klokken 20:31

Konstant 20kW gir deg ca 100km rekkevidde. Jeg anslår av du får opp omtrent 90km/t i lett terreng ved 20kW pådrag.
Holder du i stedet 70-80km/t reduseres belastningen til mellom 8 og 17kW.

Jeg tror nok det Rilum mente var å holde 20kW opp Lierbakken, for da å se hvilken hastighet en kommer til i bakken. Å holde 20 kW konstant på flat mark vil nok gå alt for fort og ukontrolert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Vi hentet våre to Leaf på fredag, og det var interessent å se at når kona og jeg kjørte nedover til Tønsberg, så brukte jeg cruisekontroll og hun kjørte manuelt.
Hun brukte noe mindre enn meg på turen, men jeg slappet kansje noe mer av...
Vi var nok forsiktig med varme (startet med varm bil).
Og rekkevidden lå an til ca 150 km etter gjennomført 105 km
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

MARIUS_EL

Hva hadde du cruisekontrollen på boggie? Hentet du de på økern?

Rilum

Sitat fra: Griffel på mandag 21. november 2011, klokken 21:09
Sitat fra: hma på mandag 21. november 2011, klokken 20:31

Konstant 20kW gir deg ca 100km rekkevidde. Jeg anslår av du får opp omtrent 90km/t i lett terreng ved 20kW pådrag.
Holder du i stedet 70-80km/t reduseres belastningen til mellom 8 og 17kW.

Jeg tror nok det Rilum mente var å holde 20kW opp Lierbakken, for da å se hvilken hastighet en kommer til i bakken. Å holde 20 kW konstant på flat mark vil nok gå alt for fort og ukontrolert.

Det stemmer. Kan godt prøve 20kW på flatmark også, så finner man jo ut hvor fort det evt blir  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Lunde

Prøvde cruisekontrollen jeg også på LEAFen. Skummelt slet med å holde meg våken  :-[
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

daggad

Sitat fra: Lunde på mandag 21. november 2011, klokken 23:17
Prøvde cruisekontrollen jeg også på LEAFen. Skummelt slet med å holde meg våken  :-[

He he...mener du at det blir for stille og rolig eller ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lunde

JA på grensen til å dø av kjedsomhet med bedre komfort enn jeg er vant til.   ;D

Kroppen kan fort tro at man sitter på i en Taxi på vei hjem  :D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

flux

#112
Sitat fra: Griffel på mandag 21. november 2011, klokken 14:26
Vi med gamle PSA biler må kanskje ta i litt ekstra i bunn for å holde en rimlig hastighet opp hele bakken,

Vi med Leaf kan jo bare gi på :)



Han sier han hadde mellom 35 og 50% kapasitet igjen på batteriet ved toppen etter 20km, 1430 høydemeter og 156 svinger, gjort unna på 14m33s. (vinneren brukte 10 min med 900hk)

Lurer på hvor mye kapasitet han hadde når han kom ned igjen:)






daggad

SitatLurer på hvor mye kapasitet han hadde når han kom ned igjen:)
Han sier det i videoen: 54%
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RuneW

Sitat fra: Lunde på mandag 21. november 2011, klokken 23:23
JA på grensen til å dø av kjedsomhet med bedre komfort enn jeg er vant til.   ;D

Hehe, utrolig hva som kan snus til noe negativt...  ;)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Go-carter

Sitat fra: ovehei på tirsdag 22. november 2011, klokken 03:21
Sitat fra: Griffel på mandag 21. november 2011, klokken 14:26
Vi med gamle PSA biler må kanskje ta i litt ekstra i bunn for å holde en rimlig hastighet opp hele bakken,

Vi med Leaf kan jo bare gi på :)



Han sier han hadde mellom 35 og 50% kapasitet igjen på batteriet ved toppen etter 20km, 1430 høydemeter og 156 svinger, gjort unna på 14m33s. (vinneren brukte 10 min med 900hk)

Lurer på hvor mye kapasitet han hadde når han kom ned igjen:)

Sansent!

Er det noen som har klart å finne hele videoen, fra løpet? :)

Digger at Nissan går hardt ut og gjør nær sagt hva som helst med Leaf'en ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

#116
Kjempe artig.
Dette gir en også mulighet for noen enkle betraktninger.

Vekt på bil og fører 1600 kg høydeforskjell 1430m (mxhxg)

Endring i potensiell energi 6,2kWh

2 mil mil med svinger, luft motstand og rullemotstand. Røff kjøring, akselerasjon gjennom svinger gir høyt forbruk si 2,5 kWh/mil
Tilsammen 11,2 kWh.

Ned igjen, potensiell energi 6,2 kWh - (Vei og svinger snillere kjøring 1,5kWh/mil) = 3,2 kWh eller ca 15% av batterikapasitet.
Dersom vi antar at det var 45%  og igjen på toppen og 55% nede betyr dette at regenereringen har en virkningsgrad mellom 60 og 70 %.
Veldig bra Nissan
(Ta i betraktning at denne kalkylen ikke er veldig nyaktig)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Synes det er på tide med en ny NAO over nordsjøen så vi får iskald luft fra Sibir i år også. Da får vi klare data på rekkevidde i verste tenkelige temperatur for hvert enkelt bosted.  :)

Jeg reagerer litt på at Nissan ber eieren om å flytte bilen til ett varmere sted om det er kaldere enn ca. 20 minus. Hva med folk som bor på Røros med 40 minus? Noen av dere elbilerfarne som har tenkt over / erfart noe her?
Nissan Leaf

gbzdoc

Er det ikke nettopp defor bilene i Norge selges med "vinterpakke" som sørger for at laveste temp på batteripakka er -17?

(Skulle ønske den heller var +15, men sånn er det dessverre ikke.)

Aspiranten

Jeg lurer på hvordan rekkevidden blir med -17 i batteriet.  :)

Og jeg er også spent på forsikringsvilkårene rundt dette med biler som blir hensatt uten tilkobling. F.eks. kan det gå sport i å rive ut pluggen fra støpselet blant folk som vil straffe de som er på ferie. En sur eks, eller bare en taper som generellt hater elbiler.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA