Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Saxo, tirsdag 08. november 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

Saxo

Rekkevidde vil vel bli en het potet etterhvert. Fra US forum har jeg funnet denne tabellen. Ref http://i565.photobucket.com/albums/ss92/TonyWilliams/Nissan%20LEAF/LEAFrangeChartVersion7b.jpg

Vedlagt excel ark kan kanskje oppdateres etter hvert som vi får erfaring fra Norske forhold.(NB lagret som *.txt fil på grunn av begrensinger ifb med opplasting. )
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

daggad

Denne er veldig fin og får mye skryt der borte.
Jeg spurte om han hadde en metrisk en som gikk lavere enn 70 km/t, men det hadde han ikke laget dessverre. Men det går jo an for oss å oversette den han har for miles. Den går ned til 35mph (56 km/t).
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

#2
Jeg fant vel en ferdig oversatt tabell der ett sted mener jeg.

Også linket jeg til den her inne ett sted, mener jeg.

Here you are
http://bayfiles.com/file/XLn/ZWMn0a/LEAFrangeChartVersion6Cmetric.pdf

(Glem det, skjønner hva du mente nå. Under 70kmt dekker jo ikke denne)
Nissan Leaf

Ole C

Inne på wikipedia finner du en ok tabell :

http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf

der står også noe om informasjon Nissan har samlet fra kjøper+brukere i Japan og US, De fleste kjører mindre  enn 100 km pr dag lader i snitt 2 timer pr dag.

Denne bilen kommer til å passe perfekt for min families bilbruk 99% av året. Tror jeg må kjøpe to stk  ;D  .





Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Saxo

#4
Sitat fra: Saxo på søndag 30. oktober 2011, klokken 09:27
Rekkevidde vil vel bli en het potet etterhvert. Fra US forum har jeg funnet denne tabellen. Ref http://i565.photobucket.com/albums/ss92/TonyWilliams/Nissan%20LEAF/LEAFrangeChartVersion7b.jpg

Vedlagt excel ark kan kanskje oppdateres etter hvert som vi får erfaring fra Norske forhold.(NB lagret som *.txt fil på grunn av begrensinger ifb med opplasting. )


I dag startet jeg med 100 % lading på batteriet. Kjørte tur-retur Tr.heim -Stjørdal. Snitt hastighet var ca. 90 km/t.
Temperatur mellom 4 og 10 grader C. Etter 59 km var det 4 barer (40%) igjen på batteriet. Totalt ca. 300 meter stigning (Bor på vikåsen).
Brukte varme til litt defrosting men kjørte stort sett uten varmeapparatet i drift. Litt varme i ratt + sete unnet jeg meg.

Ut i fra diagrammet er rekkevidde ved 90 km/t = 143 km .
- 14 % på grunn av utetemp (antar 6 grader C i snitt)
- 8.33 % (1 bar) på grunn av 300 m elevasjon .
= 143 km x 0.777 = 111.1 km estimert rekkevidde.
- kjørt distanse på 59 km
= 52 km gjenstående rekkevidde iht tabell.

40 % faktisk batterikapasitet igjen = 0.4 x 143 x 0.86 = 49.2 km .
(siste faktor på 0.86 for å sammenligne mht 6 graders utetemp som gir 14 % reduksjon iht tabell)

Tabellen LEAFrangeChartVersion6Cmetric.pdf  fra US forumet stemmer ganske bra !

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

RogerB

Saxo vet du om det er hurtiglader på Værnes?

Jeg har ca 90km en vei til Værnes og må lade dersom jeg skal hente noen der.
Eventuelt kjøre tilbake til Witro og lade der, men det hadde passet mye bedre på Værnes når en like vell må ut med folk eller vente på noen der.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

commiesoft

Denne bilen har et batteri som er like stort faktisk, som på en Think, men bilen veier et halvt tonn mer, så jeg tipper den har samme rekkevidde som en iMjau i praksis.  ;D

Saxo

Sitat fra: RogerB på onsdag 09. november 2011, klokken 18:50
Saxo vet du om det er hurtiglader på Værnes?

Jeg har ca 90km en vei til Værnes og må lade dersom jeg skal hente noen der.
Eventuelt kjøre tilbake til Witro og lade der, men det hadde passet mye bedre på Værnes når en like vell må ut med folk eller vente på noen der.

Jeg kan ikke bekrefte det men jeg vet at Stjørdal og Trondheim taxi skal ha Leafer og at det i den forbindelsen er planlagt hurtigladestasjon på Værnes. Jeg skal kjøre innom en dag å sjekke.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

daggad

SitatDenne bilen har et batteri som er like stort faktisk, som på en Think, men bilen veier et halvt tonn mer, så jeg tipper den har samme rekkevidde som en iMjau i praksis.  
Ja. Selvfølgelig har ikke luftmotstand, rullemotstand, regernerering, software, lagere og drivverk, tyngdepunkt, dempere og andre slike ting noe å si.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Carl Anton Stenling

Sitat fra: daggad på onsdag 09. november 2011, klokken 21:41
Ja. Selvfølgelig har ikke luftmotstand, rullemotstand, regernerering, software, lagere og drivverk, tyngdepunkt, dempere og andre slike ting noe å si.

Vel, tyngdeloven gjelder fortsatt.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Hmmm... Vår kjøring blir ca. 60-80kmt så vi får mer rekkevidde da. Blir spennende å se hardere tall etterhvert som temperaturen dropper. Håper at du fortsetter å dele Saxo. Ihvertfall, takk for at du deler dette med oss Saxo. Vi som ser på deg med misunnelse ;D og som er nysgjerrige på sin kommende bil setter stor pris på dette  :)
Nissan Leaf

Saxo

Vedlagt ligger harde fakta fra Carwings.
Snitt forbruket mitt har vært 0.18 kW/km. Dersom batteripakkens tilgjengelige kapasitet er 21 kWh blir da rekkevidden ca. 117 km. Dette er tall basert på snitt for en ukes kjøring hvor mye av kjøringen har gått i ca. 90 km/t + noen ufornuftige "visnings" kjøringer. 
Se vedlagt utskrift fra Carwings.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Lynet

Sitat fra: RuneW på onsdag 09. november 2011, klokken 22:35
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 09. november 2011, klokken 22:32
Vel, tyngdeloven gjelder fortsatt.

Carl Anton

Og så?

Dobler du vekten dobles rullemotstanden, luftmotstanden er uavhengig av vekt. I ca 60-70km/h utgjør rullemotstand  ca 50% av energiforbuket!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hma

Sitat fra: Saxo på onsdag 09. november 2011, klokken 17:34
I dag startet jeg med 100 % lading på batteriet. Kjørte tur-retur Tr.heim -Stjørdal. Snitt hastighet var ca. 90 km/t.
Temperatur mellom 4 og 10 grader C. Etter 59 km var det 4 barer (40%) igjen på batteriet.

Hei,

Den høye farten (90km/t i snitt) spiser svært mye av rekkevidden. Om du reduserer farten til et snitt på 70km/t vil det gi vesentlig lengre rekkevidde.
Strekningen Trondheim-Hommelvik har en håpløs kurvatur som medfører et energisløseri uten sidestykke (ikke bare for elbilister, men også for tungtransport og andre fossiler). Om man vil redusere forbruket er det bedre å kjøre den gamle E6'n til Hommelvik, og ta "ny-veien" derifra til Stjørdal.

@Saxo: Bruker du effektmåleren i Leafen mens du kjører?

Det er veldig nyttig å følge med på øyeblikkeffekt under kjøring. Det synliggjør hva fartsøkning i motbakke koster, samt hva høy snittfart medfører. Jeg satte pris på denne indikatoren da jeg prøvekjørte Leaf tidligere i høst.

Det kan virke som om Leaf har omtrent den samme rekkevidden som min Rav4 EV. Den har noe større batteri (27kWh), veier litt mer (ca 1700kg) og har helt sikkert høyere luftmotstand.
På sommers tid gjør den relativt enkelt 150km (med ca 15% SOC i rest). På det kaldeste i fjor vinter, da det var snøføre, -17 grader og varmepumpa gikk for fullt (ca 4,5kW), var jeg nede i 90km rekkevidde, også da med ca 15% rest (jeg kjører aldri lengre ned). Det fine med Rav'en er at den innebygde laderen kun bruker 6 timer på å lade fullt. Den har også hurtigladerinntak (samme som på Leaf og iMiev), men det viser seg at Proxell har tatt noen snarveier ved implementasjon av protokoller på hurtigladerstasjonene, slik at disse foreløpig ikke fungerer for min bil.

Det fine med å ha en batteripakke som er såpass stor som Leaf (24kWh) er at man får utnyttet batteriet bedre. Man slipper å sette bilen på lading ved 30%SOC bare fordi man skal kjøre noen mil.

Det blir spennende å se hvordan Leafen fungerer med snøføre og fullt pådrag av el-varme, men jeg har god tro på at den i de aller fleste tilfeller greier over 100km per lading. Svarene på dette har vi vel når våren kommer :)

I mens gjelder det som alltid i elbil; kjør med lett fot på gassen, se langt framover i trafikken og holde jevn fart. Dog vil dette bli en utfordring for nye Leaf-førere ;)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA