Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: MaxQ på torsdag 04. mars 2021, klokken 19:07
Jeg er uansett ferdig med den debatten. Jeg har fremmet mitt syn, dokumentert det og får kun personangrep i retur. Anser derfor at motparten ikke har argument imot og saken er derfor avsluttet.
Jeg fatter rett og slett ikke hva du roter deg inn i.
Jeg har argumentert mot deg hele tiden, du har ennå ikke bevist noe som helst, du har på ingen måte dokumentert at Elon Musk har sagt at kvaliteten ikke er der den skal være NÅ, kun kommet med diverse teorier om at han egentlig mener det, selv om han ikke kan/tørr/vil si det.
Da har han ikke sagt det. Hvor tungt kan det være å innrømme det?

Du så kanskje på TV2 nyhetene i går, da Erna Solberg sa seg motvillig enig i at Jonas Gahr Støre er best egnet som statsminister og at man heller bør stemme AP enn Høyre?

(men hun sa selvsagt ikke det, men indirekte sa hun det, og kroppsspråket var jo veldig tydelig)

Klykken

Sitat fra: MaxQ på torsdag 04. mars 2021, klokken 19:07
På hvilket nivå tenker andre å kjøpe seg inn nå?
Kjøpte på 720 for noen dager siden. Vurderte å kjøpe puljevis, men kjøpte alt i en smell pga fomo. Har snittpris på 350 på mine per nå, så sitter greit i det. Litt stress å "miste" over ⅓ av fortjenesten på 1mnd, men det er markedet og ikke TSLA. Har 50/50 TSLA/BTC (via xbt-tracker i Sverige), og er greit i pluss på begge. Enda. Får se hvor lenge korreksjonen varer og hvor langt ned markedet skal.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandvika

Sitat fra: Klykken på torsdag 04. mars 2021, klokken 23:08
[, men det er markedet og ikke TSLA.
Hva mener du her?
Siste mnd er dow flat, Nasdaq -7,5% mens Tesla  er -26%!

1)Selv om Tesla klarer å leverer på de (spinnville) vekstplanene og marginene som lå til grunn for prisingen for en mnd siden så vil Teslas tilgang til kapital og prisingen bli påvirket av nye renteforventninger slik at prisingen nå skal bli lavere.

2) Tror også som jeg har skrevet tidligere at veksten vi rundt nyttår var drevet av indeksinngang og ikke-profesjonelle investorer som trodde at man kan fremskrive veksten som har vært inn i fremtiden uavhengig av fundamentale forhold. I så måte står man nå en veldig kritisk situasjon, vil disse representere enn motvekt som ser på dette som en kjøpsmulighet eller vil det bli spiral nedover i kamp om å sikre seg gevinst?

Klykken

Mener at det generelle markedet er ned, og ja alt faller ikke likt, men alt faller - ikke bare tesla.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. mars 2021, klokken 12:47Tesla er vel nærmest alene om å få tvungen tilbakekalling? Frivillig tilbakekalling derimot ser jeg ikke som noe negativt. Faktisk i mange henseende det motsatte.

Hva mener du med tvungen tilbakekalling? Det er da ikke noe spesielt ved denne tilbakekallingen sammenlignet med de utallige tilbakekallingene andre bilprodusenter har hatt.

emurof

Sitat fra: MaxQ på onsdag 03. mars 2021, klokken 01:39Jeg påpeker, korrekt, at det finnes nåværende og potensielle nye kunder som ikke er enig med ditt syn.

Dette er bare FUD. Tesla har ikke noe problem med å få solgt bilene sine. I Q4 solgte de faktisk flere biler enn de produserte i kvartalet. "Kvalitetsproblemer" er en greie som FUD-spredere stadig tyr til og linker til enkelteksempler for å fortsette å spre disse usannhetene.

Sitat fra: MaxQ på onsdag 03. mars 2021, klokken 01:45Når det gjelder feil/mangler/avvik i kvalitet så liker jeg heller ikke måten de håndterer det. Så klart er det ikke ønskelig med negativ støy, men det blir som oftest mer støy av måten en prøver å rydde opp enn av selve feilen.

Dette er også et godt eksempel på usannhetene man stadig ser. At et selskap endrer på prosedyrer etter hvert som ny informasjon kommer til er ikke noe negativt eller uvanlig.

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 17:13Kanskje mer relevant for aksjeprisen om Tesla får store utgifter til garanti-rep, er markedsandelen deres. Angivelig falt den i middels CUV-segmentet p.g.a. Ford. https://electrek.co/2021/03/03/tesla-losing-market-shares-ford-mustang-mach-e-morgan-stanley/

Det er faktisk veldig lite relevant, med mindre salget av denne påvirker salget av Teslaer. Noe det ikke gjør.

Og dessuten, de ser på en enkelt måned?! Er disse "analytikerne" klare over at bilene som produseres i USA i begynnelsen av hvert kvartal blir sendt til Europa? Man kan ikke si noe om salget et kvartal før kvartalet er ferdig fordi de uansett ikke får satt i gang masseutleveringer før slutten av hvert kvartal.

Det er også veldig lite relevant å snakke om markedsandeler når Tesla er begrenset av produksjon og ikke etterspørsel. Hadde Tesla hatt mer enn høy nok produksjon til å dekke etterspørselene så hadde markedsandeler vært mer relevant. Men som det er i dag så viser ikke markedsandelen noe annet enn hvor mange biler Tesla klarer å levere av den begrensede produksjonen sin.

Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:09Synes det er relevant når man kan fremskrive en avflating av salget om en del år? Det blir ikke færre konkurrenter.

Man kan ikke fremskrive noe som helst. Konkurrenter har ikke hatt noen effekt på Tesla så langt.

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:23Teslas markedsandel sank fra 81% til 69%. Jeg regner med at selv ikke den mest hardbarkede Teslafan tror Tesla vil oppnå noe i nærheten av slik markedsandel i et heleketrifisert bilmarked. Hva som vil være et realistisk nivå vet jeg ikke..9

Igjen, så er det bortkastet å diskutere markedsandeler all den tid man er begrenset av produksjon snarere enn etterspørsel.

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 05. mars 2021, klokken 11:34
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:23Teslas markedsandel sank fra 81% til 69%. Jeg regner med at selv ikke den mest hardbarkede Teslafan tror Tesla vil oppnå noe i nærheten av slik markedsandel i et heleketrifisert bilmarked. Hva som vil være et realistisk nivå vet jeg ikke..9

Igjen, så er det bortkastet å diskutere markedsandeler all den tid man er begrenset av produksjon snarere enn etterspørsel.
Og det kan jo faktisk snu.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Kanskje på tide å kjøpe litt eller har panikken tatt fullstendig overhånd?

MeTesla

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 05. mars 2021, klokken 16:50
Kanskje på tide å kjøpe litt eller har panikken tatt fullstendig overhånd?

Samme tenkte jeg...

Veggen

Begynner å nærme seg nivåer det går an å komme seg inn igjen på nå.
Denne rente/inflasjonsfrykten må vel snart roe seg.
Jeg tok endel Tesla gevinst i januar, handler litt Nio og Xpeng i kveld for noe av det.

Sandvika

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:23
Teslas markedsandel sank fra 81% til 69%. Jeg regner med at selv ikke den mest hardbarkede Teslafan tror Tesla vil oppnå noe i nærheten av slik markedsandel i et heleketrifisert bilmarked. Hva som vil være et realistisk nivå vet jeg ikke..9
Satt litt på spissen, vi begynner å nærme oss den markedsandelen Tesla vil trenge på det totale globale bilmarkedet (fossil+el) for å forsvare prisen som var for 2uker siden.

Tesla har et stort fortrinn gjennom tilgang til nok batterier, om vi ut av denne statistikken kan lese at flaskehalsen til konkurrentene er i ferd med å slippe opp så må Tesla snarest sette inn et nytt støt.

Counterpointer

Jeg tror det vil gå trått en stund til. Så lenge trenden peker nedover i det generelle markedet vil Tesla følge med.
Høy 500 kurs (som sen er akkurat nå) er fremdeles opp mot 3000 i pre splitt kurs.
Siden Tesla har noen store eiere som høyst sannsynlig blir sittende (Musk m.fl) og de store fondene i S&P 500 vil holde posisjonen, så er det vel begrenset hvor mye det faller. Det er jo også slik at når kursen faller så vil indeksfondene kjøpe seg opp for å holde indeksen.

Jeg er spent på hva mandagen gir av bevegelse og trend.

Sandvika

Sitat fra: Counterpointer på fredag 05. mars 2021, klokken 19:44
Jeg tror det vil gå trått en stund til. Så lenge trenden peker nedover i det generelle markedet vil Tesla følge med.
Høy 500 kurs (som sen er akkurat nå) er fremdeles opp mot 3000 i pre splitt kurs.
Siden Tesla har noen store eiere som høyst sannsynlig blir sittende (Musk m.fl) og de store fondene i S&P 500 vil holde posisjonen, så er det vel begrenset hvor mye det faller. Det er jo også slik at når kursen faller så vil indeksfondene kjøpe seg opp for å holde indeksen.

Jeg er spent på hva mandagen gir av bevegelse og trend.
1) at det er noen store eiere er ikke noe brems for fall om de ikke samtidig har likviditet og ønsker om å øke eierandelen. Tvert i mot, så vil en aksje hvor likviditeten er knyttet til et lite antall aksjer i prinsippet være mer volatil da det et færre aksjer tilgjengelig på et hvert nivå. Når det et sagt, ser ikke dette som et problem for Tesla..
2) mulig jeg misforstår hva du mener her, men indeksfondene skal reflektere Indeksen og skal således IKKE vekte seg opo eller ned. Kompenserer man fall med justering av porteføljen så vil den ikke reflektere Indeks. Kan derimot hende det finnes andre fond med mandat feks om at ingen aksje skal være under x% av portefølje, her kan du utløse noe, men det et en minimal effekt.

Vet noen forresten hva som skal til om Tesla skal ut av indeks?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA