Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

emurof

Sitat fra: arthur på tirsdag 10. mars 2020, klokken 10:24
Hvem har rett?

Ikke selg:

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/03/10/7505278/erik-bruce-ikke-selg-aksjene-dine-na

Selg:
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/03/09/7505006/trygve-hegnar-kan-knekke-mange-selskaper

Hva mener dere her?

Hvis man trenger penger så selger man. Hvis man ikke har behov for penger og planlegger å sitte i aksjen over flere år så kan man like gjerne bli sittende. Jeg har dessverre de fleste av aksjene mine på "vanlig" aksjekonto slik at jeg må skatte av gevinst ved salg, og jeg gidder ikke å begynne å styre med alt det der.

Jeg har en veldig pen papirgevinst, og vil fortsatt sitte med gevinst hvis jeg selger selv godt under dagens prising. Men jeg har ikke behov for pengene, og kan fint sitte gjennom denne nedturen. Faktisk frister det å begynne å kjøpe litt til, selv om jeg da vil trekke opp snittprisen jeg har betalt per aksje med mindre Tesla går enda mer kraftig ned.

Jeg gnir meg egentlig i hendene og håper at hele markedet stuper enda mer og tar med seg Tesla, for da kan jeg plukke billige aksjer.

geear

Bankene sier åpenbart at man ikke skal selge, og sitte i ro i båten, de kan ikke si noe annet. Ønsker man å bidra til dugnaden for å holde bankene i live, og kunne ta ut milliardoverskudd igjen neste år, så for all del. Selv var jeg ikke klar over hvor godt jeg traff da jeg solgte nesten alt sist fredag (beholdt bl.a. fond relatert til medisinindustrien). Kommer ikke til å kjøpe inn på en god stund enda. Blir overrasket om ikke Tesla og omtrent alle andre faller som en stein. Det kan bli krisetall for Tesla dette kvartalet dersom utlevering av biler stopper helt opp. De to første månedene i kvartalet sover de alltid, og pøser på den tredje måneden. Nå kan de få svi for det.

emurof

Når jeg tenker etter, kanskje jeg skulle benyttet muligheten til å selge akkurat så mye fra vanlig aksjekonto at det ikke utløser skatt, og så kjøpe inn på Zero-konto ved anledning... Men med min flaks slår vel da Tesla alle forventninger i Q1 og kommer med mirakelavsløringer under batteridagen i april :D

arthur

Aksjen gikk ned med 11,62% i løpet av dagen, men nedgangen fortsatt på etterbørs med ytterligere 7,41% og står/stod til slutt i 519,-. Fortsatt et nivå langt over hva mange trodde var mulig for ikke lang tid siden, men er det virkelig fortsatt noen som benekter at markedet drives av de to faktorene grådighet og nå frykt? Forventer ikke at alle her husker, eller har hatt muligheten til å huske, hva som skjedde i 1987, men de av oss som husker det har en erfaring som det har vært av en viss verdi å ha med seg videre i livet! For egen del mener jeg at denne frykten og enorme fallet på alle verdens børser kan være akkurat den muligheten jeg for egen del har ventet på mht å gå inn i markedet i litt større skala og på et forhåpentligvis gunstig tidspunkt/nivå.
For egen del var/er jeg helt ute av markedet i øyeblikket etter å ha solgt brorparten av mine aksjeinvesteringer for et par år siden (joda, alt for tidlig, men til nivå langt over dagens nivå) og den siste andelen for bare noen få måneder siden. Tålmodighet og et snev av feighet (blir ikke fattig av å ta fortjeneste) kan til slutt ha "paid off"!

Gamle hunder kan også gjø!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

PF

Er det noen som kan gi noe innsikt i hva man anser som betydelig beløp og betydelig gevinst?
Snakker vi tusen lapper, hundretusen lapper, eller millioner?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: PF på fredag 13. mars 2020, klokken 09:38
Er det noen som kan gi noe innsikt i hva man anser som betydelig beløp og betydelig gevinst?
I hvilken sammenheng? Hva man anser som en betydelig gevinst er gjerne relativt til sin egen økonomi.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PF

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 13. mars 2020, klokken 11:27
I hvilken sammenheng? Hva man anser som en betydelig gevinst er gjerne relativt til sin egen økonomi.

mer av generell interesse for å vite litt hva folk anser som normalt å investere, så skjønner jeg at det også er veldig relaivt til egen økonomi, men norge er et land med lite forskjeller så teoretisk sett skulle det være noe sammenliknbart med andre.

1000kwh

Sitat fra: PF på fredag 13. mars 2020, klokken 11:52
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 13. mars 2020, klokken 11:27

mer av generell interesse for å vite litt hva folk anser som normalt å investere, så skjønner jeg at det også er veldig relaivt til egen økonomi, men norge er et land med lite forskjeller så teoretisk sett skulle det være noe sammenliknbart med andre.
Vi setter 3000,- i fond hver måned, og det anser vi som relativt beskjedent.. Men det blir jo penger av det. ALL avkastning i "norske" fond er bort :D

jorgror

Jeg har en vond følelse av at korreksjonen ikke er ferdig, og det kan ta lang tid før veksten starter igjen. Men basert på hva Tesla har prestert i det siste er jeg sikker på at jeg skal ha en del av porteføljen min i TSLA når covid19 er over.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

emurof

Sitat fra: jorgror på lørdag 14. mars 2020, klokken 23:56
Jeg har en vond følelse av at korreksjonen ikke er ferdig, og det kan ta lang tid før veksten starter igjen. Men basert på hva Tesla har prestert i det siste er jeg sikker på at jeg skal ha en del av porteføljen min i TSLA når covid19 er over.

Vond følelse? Jeg jubler inni meg og håper at det går langt, langt ned. Det blir kanskje siste mulighet til å komme inn til en utrolig lav kurs. Det blir som å plukke penger på gata.

Jeg skjønner dog at det kan være vondt for de som hadde hatt behov for å gå cash på kort sikt, men jeg vil tro at de fleste her planlegger å sitte i Tesla i mange år til?

Counterpointer

Kan noen som har innsikt i marked og registreringer fortelle meg hvorfor Nasdaq akkurat nå er 9,35 pluss mens premarket tall for Tesla er blodrøde med 15 prosent ned?

PS trenger ikke trollforklaringer, men innsikt i forskjellen på registreringer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA