Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. desember 2019, klokken 23:25En tredje ting er jo at Tesla aksjen har svingt mye og er derfor kanskje ikke så attraktiv i disse fondene.

Den ser jeg ikke helt. Fond er vel langsiktige investorer? Da vil jo svingninger som den ned til under 200 og opp igjen være ganske irrelevante.

RuneW

Sitat fra: emurof på torsdag 19. desember 2019, klokken 09:41
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. desember 2019, klokken 23:25En tredje ting er jo at Tesla aksjen har svingt mye og er derfor kanskje ikke så attraktiv i disse fondene.

Den ser jeg ikke helt. Fond er vel langsiktige investorer? Da vil jo svingninger som den ned til under 200 og opp igjen være ganske irrelevante.

Er det ikke rett og slett så enkelt som at Tesla er en "risiko-aksje" og at disse fondene går for det sikre?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Cobos

Sitat fra: RuneW på torsdag 19. desember 2019, klokken 11:02

Er det ikke rett og slett så enkelt som at Tesla er en "risiko-aksje" og at disse fondene går for det sikre?
Jeg mistenker  at du er inne på noe Rune, men det fremstår som rimelig hodeløst av bankene hvis det er argumentasjonen. Jeg personlig mener NEL er i en massiv blindgate, drevet av hype rundt den "nye store teknologien - hydrogen" som er omtrent akkurat samme type argumentasjon jeg ser andre bruker mot TSLA. Dermed vil jeg definere både NEL og TSLA som risiko-posisjoner, men tenker at disse Klima/Miljø fondene helt tydelig burde vært inne i begge to. Og uten tvil hadde Nordea kjøpt seg inn i TSLA ved ca $200 hadde de fremstått som lure idag. Jeg tenker også at hadde fondene vært indeksnære fond -olje -våpen og ymse annet man ikke skal investere i hadde jeg forstått at TSLA blir for spekulativt. Men tenker at måten disse fondene frontes på BØR de ha noen klare spekulative posisjoner som f.eks. både NEL og TSLA.
Det er vel kanskje det jeg finner rart. og siden jeg har litt penger i DNB Miljøinvest og det er et aktivt fond som ikke har sett oppside i TSLA, da kan man lure på hva annet de har oversett? Lurer på om jeg burde rebalansere litt :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

RuneW

Sitat fra: Cobos på torsdag 19. desember 2019, klokken 11:18
Jeg mistenker  at du er inne på noe Rune, men det fremstår som rimelig hodeløst av bankene hvis det er argumentasjonen. Jeg personlig mener NEL er i en massiv blindgate, drevet av hype rundt den "nye store teknologien - hydrogen" som er omtrent akkurat samme type argumentasjon jeg ser andre bruker mot TSLA.

Hehe, ja, NEL er kanskje litt vanskelig å forklare...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

@emurof Her var Rune i forkant med omtrent det samme argumentet som jeg har. Ellers er long argumentet godt det, de burde sett forbi volatiliteten, men det er jo bare de selv som vet hva de tenker.

Tellus

Fond investerer basert på en eller annen stratgi. Noen investerer i aksjer som gir høyt utbytte. Andre fond investerer primært i vekstaksjer. TSLA kvalifiserer selvfølgelig kun i den siste kategorien. Likevel er det ingen automaitkk i at et fond som investerer i vekstaksjer kjøper seg inn i Tesla. Fondsforvalterne vurderer en rekke selskaper og plukker de som mener har best risk & reward. TSLA er en enormt riskabel aksje og faller nok ut hos en del fond av den grunn alene. Manglede corporate governance og en til tider ustabil CEO kan vare andre grunner til at noen fond holder seg unna.

I tillegg er TSLA i øyeblikket dyrere enn noen gang tidligere.

Hvis jeg hadde vært fondsforvalter så ville nok ikke dagen i dag vært tiden for å gå inn i aksjen  :)

Espen Hugaas Andersen

Hva tenker folk rundt strategi her?

Jeg solgte enda litt i går på 392, og om jeg selger like mye en gang til, så har jeg nullet ut aksjelånet. Jeg tenker kanskje jeg selger for å nulle ut aksjelånet i området 400-420, om det fortsetter opp. Men etter det vet jeg ikke helt. Og skulle det synke vet jeg ikke heller helt når jeg ville begynne å kjøpe.

Om det skulle stige langt over $400 har planen min hele tiden vært å selge unna Tesla litt gradvis, og diversifisere. Men det er ganske vanskelig å si hvor høyt det kan gå. Ønsket må jo være å selge nærmest mulig topp. Men om man da f.eks selger unna gradvis slik at man har null aksjer ved $500, og kursen går til $1000, så har man jo det latt ligge mye penger igjen på bordet. Jeg tenker kanskje at jeg beholder noe av posisjonen nesten uansett hvor høyt det skulle gå, unntatt ved en helt åpenbar short squeeze, som ikke virker veldig aktuelt akkurat nå. Kanskje jeg selger 10% av restbeholdingen for hver $25 det går opp - noe i den dur.

Om det skulle falle er det også ganske vanskelig å si hvor langt det skal falle. Det forrige fallet overrasket meg veldig med hvor dypt det gikk - og man har jo ingen garantier for at noe lignende ikke skulle skje igjen. Samtidig er jo Tesla i en bedre situasjon enn noen gang tidligere, så man kan jo kanskje håpe at det reflekteres i aksjekursen. (Men dette har jo egentlig vært tilfelle hele tiden.) Jeg tenker egentlig at om jeg skulle kjøpe så ville jeg begynne å kjøpe ved under $300. Og så ikke kjøpe mer enn at jeg ikke har risiko for margin call selv ved $150.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på torsdag 19. desember 2019, klokken 12:49Hvis jeg hadde vært fondsforvalter så ville nok ikke dagen i dag vært tiden for å gå inn i aksjen  :)
Tiden for å gå inn var jo så klart for noen måneder siden, om man ikke allerede var inne. Mitt syn var at ved under $200 hadde Tesla ganske lav risiko og stor oppside, noe som har vist seg å være riktig. Man kan lure på hvorfor fondene ikke så dette - men det er nok rett og slett et tegn på et marked som ikke fungerer veldig bra. Det virker som det er alt for mye flokkmentalitet. Om andre selger så selger man, om andre kjøper så kjøper man.

Men det at man gikk glipp av den seneste doblingen betyr ikke at mulighetene for å tjene penger er forbi. Ingen kan si hvor høyt aksjekursen nå kan gå - spesielt når man tar hensyn til at markedet ikke er spesielt velfungerende. Så det å kjøpe nå er på ingen måte "feil" - og husk, man har alltid like mange kjøpere som selgere. Omsteningen i går var ca 3,5 mill aksjer. Altså det ble kjøpt (og solgt) ca 3,5 mill aksjer i går.

Hvem kjøper? Det kan være fond. (Og det er definitvt noen shortselgere som må kjøpe litt aksjer.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. desember 2019, klokken 13:09
Jeg har en temmelig enkel strategi. Sitter long og synes det blir mye styr med å ta ut gevinst og skatte på denne. Posisjonen er ikke veldig stor, så selv om gevinst (uten fratrukket skatt) nå er sekssifret, så er det bedre å heller satse på en mye større gevinst lengre frem. Nå tåler jeg godt å tape hele innsatsen og den er ikke belånt, så det er et slags pokerspill.

Var egentlig fristet til å ta en mye større posisjon på rundt 200 kurs nå sist, men satte det i indeksfond i stedet. Akkurat nå er jo det ergerlig da gevinsten hadde vært betydelig, men risiko gjorde at jeg heller safet.

Hvis det blir en ny dipp så må det gjøres en ny vurdering, men det er ingen garanti for at historien gjentar seg selv om den godt kan det.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. desember 2019, klokken 14:55Jeg har en temmelig enkel strategi. Sitter long og synes det blir mye styr med å ta ut gevinst og skatte på denne. Posisjonen er ikke veldig stor, så selv om gevinst (uten fratrukket skatt) nå er sekssifret, så er det bedre å heller satse på en mye større gevinst lengre frem. Nå tåler jeg godt å tape hele innsatsen og den er ikke belånt, så det er et slags pokerspill.

Var egentlig fristet til å ta en mye større posisjon på rundt 200 kurs nå sist, men satte det i indeksfond i stedet. Akkurat nå er jo det ergerlig da gevinsten hadde vært betydelig, men risiko gjorde at jeg heller safet.

Hvis det blir en ny dipp så må det gjøres en ny vurdering, men det er ingen garanti for at historien gjentar seg selv om den godt kan det.
Skjønner at du tenker langsiktig, men hvor langsiktig da? Er dette pensjonssparing, eller noe du ser for deg at arvingene får? ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. desember 2019, klokken 15:08
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. desember 2019, klokken 14:55Jeg har en temmelig enkel strategi. Sitter long og synes det blir mye styr med å ta ut gevinst og skatte på denne. Posisjonen er ikke veldig stor, så selv om gevinst (uten fratrukket skatt) nå er sekssifret, så er det bedre å heller satse på en mye større gevinst lengre frem. Nå tåler jeg godt å tape hele innsatsen og den er ikke belånt, så det er et slags pokerspill.

Skjønner at du tenker langsiktig, men hvor langsiktig da? Er dette pensjonssparing, eller noe du ser for deg at arvingene får? ;)
Det er litt usikkert. Mest sannsynlig pensjon, men kan også gå til neste generasjon. Er i tidlig femtiårene så det er et stykke frem.

TimeBandit

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. desember 2019, klokken 13:09

Min strategi har vært å sikte mot opsjons-utløsende grenser for Musk. Dvs. veldig langsiktig. Ellers selge unna hvis det har vært behov for penger. Det har så langt funka veldig fint. Satte i sin tid inn 2 model-X reservasjonsbeløp når jeg reserverte bilen, i håp om at den skulle finansiere seg selv. Det var selfølgelig litt i overkant optimistisk, men jeg solgte unna 1/3 for 200k når jeg kjøpte model s i 2016 - mao kunne jeg ha fullfinansiert en strippet model-s på det tidspunktet (bortsett fra skatt). Aksjene som ble solgt kjøpte jeg tilbake for ca 160k når det var nede i 180-something i mai. I disse dager skiftet verdien til 7-sifret beløp fra en opprinnelig investering på ca 60k. Ganske vellykket strategi i grunnen :-)
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. desember 2019, klokken 15:10

Det er litt usikkert. Mest sannsynlig pensjon, men kan også gå til neste generasjon. Er i tidlig femtiårene så det er et stykke frem.

Denne (og forrige posten til Knut) kunne jeg nesten ha skrevet ordrett selv!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på torsdag 19. desember 2019, klokken 16:09
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. desember 2019, klokken 15:10

Denne (og forrige posten til Knut) kunne jeg nesten ha skrevet ordrett selv!
[emoji1]

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA