Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Geirr på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:43
Ned ca 14% idag..tipper virkeligheten for alvor er i ferd med å innhente Musk & Co.
Til tross for at kvartalstallene ikke var bra nok og BÅDE arthur og Gerirr har forklart oss at dette åpenbart fører til fall i kursen, så stiger altså kursen nå. Blodig irriterende at ikke markedet kan følge de som kan dette, litt mer stringent.

Det er kanskje ikke så lurt å forelske seg i en negativ vinkling hele tiden på en aksje [emoji2957] (hverken for den som har solgt seg ut i 2014 eller den som aldri har hatt aksjen)

serenejet

Tesla-aksjen har vært temmelig triste greier for langsiktige aksjonærer som ikke var inne for ti år siden. En enkeltaksje bør jo slå indeksen over tid for at det skal være noe vits å ta massiv ekstra risiko.

Men sikkert masse kortsiktige finaniselle tradere som har tjent bra, uten at det gir noe verdi til selskapet eller verden.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Espen Hugaas Andersen

Jeg antar langsiktige investorer tenker langsiktig. De neste 5 årene blir veldig spennende, og en tidobling er definitivt ikke umulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. juli 2019, klokken 23:48
Sitat fra: Geirr på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:43
Ned ca 14% idag..tipper virkeligheten for alvor er i ferd med å innhente Musk & Co.
Til tross for at kvartalstallene ikke var bra nok og BÅDE arthur og Gerirr har forklart oss at dette åpenbart fører til fall i kursen, så stiger altså kursen nå. Blodig irriterende at ikke markedet kan følge de som kan dette, litt mer stringent.

I hvilket innlegg har jeg skrevet (og selv hevdet) dette som du nå har i tankene? Med basis i din kontinuerlige personfokus så regner jeg med at du har god kontroll på dette.

Postivt at aksjen har vist slik flott fremgang i det siste, men fortsatt under 70% av bestenotering fra tidligere i år og rundt 60% av tidligere bestenotering. Det eneste dette viser, nok en gang, er hvor rett jeg har i at dette er en "traders delight", beklager bruk av det engelske språket som jeg er klar over mishager enkelte her som leser innlegg på en laptop, pad eller smartphone mens de scroller nedover.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

En stor dag når de store negativistene går sammen om å spå oppgang [emoji23]

Forrige gang vi hadde denne diskusjonen var på rundt 180 dollar, det var da helt usannsynlig at kursen kom til å stige noe mer enn et blipp, vi får se hvor det går nå da.

OhmPaPa

Aksjen står nå og bumper mot $240.

Counterpointer

For å bidra til tråden så har det kommet ut flere ting om Tesla i det siste som tydelig oppfattes positivt.

Ledningsnettet på Y blir kun 150 meter og kan monteres av en robot. Dette er utrolig mye innsparing og skiller seg fra andre bilprodusenter.

Tesla har nå en fabrikeringsmaskin som kan lage hele karosseriet på Model Y i en operasjon.

Tesla sin fabrikk i Kina er straks klar for produksjon.

Tesla kommer med Europeisk fabrikk lokasjon nå snart.

Selv om det frustrerer de som har kjøpt bil allerede, så senkes prisen i USA i takt med frafallet av tax credit slik at etterspørsel opprettholdes.

Markedets dom er i øyeblikket 242$

serenejet

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:23
For å bidra til tråden så har det kommet ut flere ting om Tesla i det siste som tydelig oppfattes positivt.

Ledningsnettet på Y blir kun 150 meter og kan monteres av en robot. Dette er utrolig mye innsparing og skiller seg fra andre bilprodusenter.

Jøss, dette var nytt for meg. Hvordan i alle dager går det sammen med at den skal være nesten samme bil som model 3? Dette lukter helt nytt elektrisk design for meg, og det er vanskelig og dyrt!
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Counterpointer

Sitat fra: dundun på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:33

Jøss, dette var nytt for meg. Hvordan i alle dager går det sammen med at den skal være nesten samme bil som model 3? Dette lukter helt nytt elektrisk design for meg, og det er vanskelig og dyrt!
Dette er en del av utviklingen i Tesla. Dyrt har det sikkert vært, det kan jo pengebruken i selskapet dokumentere. R & D er aldri billig. Men det er slik de går fremover og ikke gjør ting som andre produsenter.

«Superbottle» som sitter i Model 3 er et lignende eksempel. En liten integrert enhet som tar all kjøling og oppvarming felles.

Elektronikken i Tesla er jo i en egen klasse, det ser ut som noe fra jagerfly eller romfart, i motsetning til det andre bilprodusenter bruker.

Y og 3 skal være 75% felles nå sies det. Vil tro at det korte ledningsnettet kommer på Model 3 også. Når en lager noen hundretusen av en model vil slike ting raskt lønne seg.

Amoss

Ledningsnettet på Y blir kun 150 meter ...

Hvor langt er så ledningsnettet på Model 3 da?  Var en del snakk om det tidligere, og at det også skulle være overraskende kort (spesielt i forhold til S og X)- uten at jeg i farten husker hvor kort. Tatt rett ut av hullkommelsen min er vel ikke dette så store endringen i fra Model 3?  Eller husker jeg feil?
Model S 85D

GOS

Sitat fra: Amoss på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:19

Hvor langt er så ledningsnettet på Model 3 da?  Var en del snakk om det tidligere, og at det også skulle være overraskende kort (spesielt i forhold til S og X)- uten at jeg i farten husker hvor kort. Tatt rett ut av hullkommelsen min er vel ikke dette så store endringen i fra Model 3?  Eller husker jeg feil?

Det var vel 1500 meter på 3 versus 3000 meter på S
..
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Amoss

Sitat fra: GOS på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:50
..

Mente det skulle være en mye større forskjell?  Her snakker du jo kun om en halvering. Men godt mulig jeg husker feil her...  Innbilte meg at det var snakk om ca. 150 - 350 meters ledningsnett (som også skulle være enkelt å robot-installere)?

Men det er jo også mulig at det var dette som var meningen, men at de ikke fikk implementert dette som planlagt i Model 3, og at de nå gjør ett nytt forsøk på Model Y?
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:58
Men det er jo også mulig at det var dette som var meningen, men at de ikke fikk implementert dette som planlagt i Model 3, og at de nå gjør ett nytt forsøk på Model Y?
Dette tror jeg er nærme sannheten.

Counterpointer

Sitat fra: GOS på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:50
Sitat fra: Amoss på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:19

..
Tror GOS sine tall er riktige, det blir ganske mange meter ledning når du ganger med antall Model 3 og deler på 2 [emoji1360]

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 13:21
Tror GOS sine tall er riktige, det blir ganske mange meter ledning når du ganger med antall Model 3 og deler på 2 [emoji1360]

Dere har nok rett ja, ser at jeg tydeligvis har blandet sammen tidligere omtaler om dette nye ledningnettet til Model Y sammen med at Model 3 også skulle få ett mye kortere ledningsnett enn Model S/X. Så dette var altså ikke egentlig noen nyhet :p

Her omtaler de dette nye ledningnettet på Model Y til å bli 100 meter i en artikkel fra 2017:
https://insideevs.com/news/332478/tesla-model-y-to-ditch-12-volt-battery-95-less-wiring-than-model-3/
Sitat
"The wiring harness on Model S is about 3 kilometers in length," he said. "The wire harness on Model 3 is 1.5 kilometers in length. The wiring harness on Model Y will be 100 meters. And that's a redundant wiring harness."
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA